۴۳۹۲۲۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آشنایی با کشورهای صاحب سبک در سینما: اروگوئه‌

در میان کشورهای آمریکای‌جنوبی،اروگوئه‌ی کم‌جمعیت و‌کوچک قطعا دارای یک بدنه‌ی سینمایی بسیار قوی‌ است و همین پیشینه باعث شده فرهنگ و سنت مردم اروگوئه با فیلم و سینما بسیار رابطه‌ی تنگاتنگی داشته باشد.

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: در میان کشورهای آمریکای‌جنوبی،اروگوئه‌ی کم‌جمعیت و‌کوچک قطعا دارای یک بدنه‌ی سینمایی بسیار قوی‌ است و همین پیشینه باعث شده فرهنگ و سنت مردم اروگوئه با فیلم و سینما بسیار رابطه‌ی تنگاتنگی داشته باشد.

در سالهای اولیه ظهور سینما؛ تعدادی از تاجران و فرهنگ دوستان اهل اروگوئه ساکن درپاریس؛ با برادران لومیر آشنایی پیدا‌کردند. تا جایی که وسایل و تسهیلاتی نیز توسط آنها از کمپانی لومیر‌ها خریداری شد. نتیجه‌ی این اقدام تولید اولین فیلم دوحلقه‌ای کوتاه در سال ۱۸۹۸ است که در سالن خود لومیرها نیز به نمایش درآمد. فیلمی با نام دوچرخه سوار که فلیکس اولیویه فرانسوی همه کاره‌اش بود.
آشنایی با کشورهای صاحب سبک در سینما: اروگوئه‌

نمایش این فیلم بسیار موفقیت آمیز بود و باعث شد سینمای اروگوئه تولد خودش را در همان سال ۱۸۹۸جشن بگیرد. پس از آن طی دو دهه بین ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۶ سینمای فرانسه بوسیله‌ی اولیویه؛ تعدادی فیلمبردار آرژانتینی و اروگوئه‌ای تربیت کرد و فیلمسازی در استودیوهای الیویه در اروگوئه رونق گرفت.

با این حال همه‌ی این تولیدات محصول سرمایه گذاری دیگران بودند و تا سال ۱۹۳۶ هنوز اولین فیلم ملی اروگوئه تولید نشده بود .اگرچه استودیوی سیوکولوکس به عنوان یک مکان شناخته شده سینمایی در اروگوئه شهرت یافته بود.

یک نکته بسیار مهم اما موفقیت‌های تیم ملی فوتبال اروگوئه در جام‌های جهانی بود به نحویکه تمام بازی‌ها‌ی این تیم ضبط و در سینماها پخش می‌گردید.

در سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۸ سینمای آرژانتین حضور پررنگ خود را در اروگوئه شدت بخشید. دراین ایام فیلمسازان آرژانتینی و ایتالیایی در اروگوئه کار می کردند و دست بر قضا سهم زیادی در بالندگی سینمای این کشور داشتند.

بعد از جنگ جهانی دوم ؛سینمای اروگوئه تولیدات ملی و مشترک خودرا با همسایگانش افزایش داد .اگرچه هنوز فیلم خاص و جهانی تولید نمی کرد. این شرایط باعث شد طی دهه های بعدی نیز سینماگران آرژانتینی‌تبار بازهم سهم عمده‌ای در تولیدات سینمایی کشور اروگوئه داشته باشند.

تا سالهای ۱۹۹۰ آنچه در سینمای اروگوئه تولید می‌شد بازسازی‌های تلویزیونی و اجراهای تئاتر‌ی بود. اما کارگردانانی نظیر "لئوناردو ریگاگنی" و بازیگرانی مانند "هوگو فاتوریوس" به سینمای جهان معرفی گردیده و جرقه‌ای خاص را باعث شدند.
آشنایی با کشورهای صاحب سبک در سینما: اروگوئه‌

در سال ۱۹۹۹ ریکاگنی فیلم "الچه ور" را ساخت که محصول تمام قد بدنه‌ی سینمایی اروگوئه بود و در جشنواره‌های زیادی نیز به نمایش درآمد.

از سال ۲۰۰۰ به این سو، سینمای اروگوئه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و اگرچه هنوز فیلم‌های مشترک با همسایگانش می‌سازد اما بدنه‌خود را قوی‌تر کرده و شاهد این مدعا افزایش تولیدات ملی از ۷ فیلم در سال ۱۹۹۹به ۱۴ فیلم در سال ۲۰۱۲ است.

در این سالها فیلم‌های شاخصی محصول سینمای اروگوئه در اروپا و آمریکای شمالی اکران شدند که شاید مهمترین‌شان "آخرین قطار" ساخته‌ی "دیه‌گو آرسواگا" محصول ۲۰۰۲ باشد که از تلویزیون خودمان نیز پخش گردید:

از فیلم‌های سالهای اخیر اروگوئه دوفیلم "زندگی مفید" ساخته‌ی "فدریکو وروجی" محصول ۲۰۱۰ و انیمیشن بلند "آنینا" محصول ۲۰۱۳ قابل ذکرند.
آشنایی با کشورهای صاحب سبک در سینما: اروگوئه‌

سینمای اروگوئه جشنواره بین‌المللی فیلم نیز دارد. فستیوال فیلم اروگوئه ۳۲ سال قدمت دارد و در بین کشورهای آمریکای جنوبی و کشورهای اسپانیای زبان بسیار معتبر است.

و در آخر اینکه تعداد سینماها در کشور اروگوئه ۶۱ عدد بنابر آمار سال ۲۰۱۱ گزارش شده و تعداد سینمارو‌ها نیز حدود دو میلیون و سیصدهزار نفر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج