۴۳۹۳۲۷
۴۲ نظر
۵۰۰۷
۴۲ نظر
۵۰۰۷
پ

رفاه مردم با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها کم شد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد رفاه عمومی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کم شده و این امر در دهک های درآمدی پایین جامعه شدیدتر بوده است.

خبرگزاری ایرنا: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد رفاه عمومی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کم شده و این امر در دهک های درآمدی پایین جامعه شدیدتر بوده است.
دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با بررسی تغییرات سبد مصرفی خانوارهای شهری و روستایی در دوره زمانی ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳، آثار اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مورد کنکاش قرار داد.
در این گزارش آمده است: نگاه کوتاهی به شاخص های رفاهی از جمله سهم کالاهای با دوام و ضروری نشان می دهد در سطح ملی رفاه خانوارها به ویژه در سال های پایانی دوره مورد نظر کاهش یافته است.
سال های بعد از هدفمندی میانگین سهم مخارج گروه خوراکی ها بیش از ۴۰ درصد مخارج خانوار است.
سهم هزینه خوراکی از کل هزینه خانوار در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۸۶ از ۲۸ درصد به ۳۳ درصد افزایش یافته و این در حالی است که مصرف این گروه کالایی کاهش نشان می دهد.
یعنی در حالی که قیمت این گروه کالایی ۱۳۰ درصد افزایش داشته و خانوارها مجبور به صرف بیشتری از درآمد برای این گروه کالایی شده اند، مصرف آن را در حدود ۲۰ درصد کاهش داده اند. این موضوع کاهش قابل توجه رفاه خانوارهای ایرانی را در این دوره نشان می دهد.
عامل دیگری که کاهش رفاه خانوار را نشان می دهد، کاهش سهم گروه کالایی مبلمان، اثاثیه منزل و خدمات مربوط به آن است که در گروه کالاهای با دوام قرار می گیرد.
خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۸۶ در مجموع ۳۰ درصد از مصرف کالاهای بادوام کاسته اند.
از طرف دیگر خانوارهای فقیر نسبت به خانوارهای پردرآمد کاهش رفاه بیشتری تجربه کردند به طوری که سهم کالاهای ضروری شامل گروه خوراک مسکن، سوخت، بهداشت و درمان و حمل و نقل برای دهک اول خانوارهای شهری در سال های قبل از هدفمندی به طور متوسط از ۸۹ درصد در سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ به ۹۱ درصد به طور میانگین در سال های ۱۳۸۹تا ۱۳۹۳ رسیده است.
این در حالی است که برای دهک دهم (ثروتمندترین) سهم کالاهای ضروری از ۷۶ درصد به ۷۴ درصد کاهش یافته که افزایش نسبی رفاه این گروه را نسبت به گروه فقیر در خانوارهای شهری نشان می دهد.
این نسبت در مناطق روستایی بالاتر است؛ این امر در ارتباط با تغییر سبک زندگی در مناطق روستایی، بالاتر بودن بعد خانوار و مهمتر از همه پیشی گرفتن نرخ تورم مواد غذایی در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری است.
در مقابل افزایش هزینه گروه خوراکی ها، خانوار با کاستن از هزینه کالاهای کمتر ضروری، هزینه کالاهای ضروری را تامین کرده است.
در مواردی مثل کالای با دوام، افت مصرف به گونه ای شدید است که از دیدگاه رشد صنعت مربوطه نگران کننده است.
سهم گروه کالاهای بادوام مصرفی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این گروه کالایی در سال ۱۳۹۳ کمتر از یک درصد بودجه خانوار را به خود اختصاص داده است.
با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این کالال ها هم وارداتی هستند بنابراین تنها بخشی از هزینه صرف شده روی این گروه کالایی به تولیدکننده داخلی منتقل می شود.
مرکز پژوهش ها در گزارش خود تاکید کرد: تغییرات توزیعی در دو سال اول بعد از توزیع یارانه نقدی با افزایش سهم نسبی دهک کم درآمد همراه بود هرچند که شاخص های رفاهی - اجتماعی مبین تحولاتی است که افزیش فقر در این طبقات را نشان می دهد.

با بروز رکود تورمی ناشی از نحوه تامین مالی پرداخت نقدی به خانوارها، افزایش هزینه های تولیدی و تشدید تحریم های بین المللی این آثار جهت معکوس به خود گرفت.
ترکیب سبد مصرفی خانوارها در سال پایانی دوره مورد بررسی حکایت از کاهش بیشتر در رفاه دهک های پایینی دارد.

* صرف 80 درصد مخارج خانوار به کالاهای کم دوام
این مرکز با تاکید بر اینکه وضعیت رفاهی خانوارها در سال های اخیر به ویژه برای طبقات میانی و فقیر جامعه کاهش یافته است، افزود: گستردگی جمعیت این گروه از خانوارها و اختصاص سهم بالایی از مخارج به کالاهای اساسی می تواند خروج از رکود اقتصادی را کند و طولانی کند.
وقتی بیش از 80 درصد مخارج خانوار فقط به خدمات، کالاهای کم دوام و نیمه بادوام اختصاص می یابد، بی تردید سرمایه گذاری و تولید کالاهای با دوام تحت تاثیر قرار می گیرد.
پرداخت یارانه نقدی همگانی که خود می توانست تحرک تقاضا را به دنبال داشته باشد، عملا تحت تاثیر تورم ناشی از نحوه تامین مالی آن، به یک عامل بازدارنده تبدیل شده است. اساسا مرتبط کردن مصرف کالا و خدمات به درآمدهای ناپایدار و نوسانی مثل درآمد حاصل از حذف یارانه انرژی اقدامی مخرب است (مثل تامین مالی یارانه بخش بهداشت از محل حذف یارانه انرژی).
در کوتاه مدت ابزارهای متفاوتی برای تشخیص و حمایت از خانوارهای نیازمند وجود دارد که مواردی مثل معیار سالمندی و جنسیت از آن جمله اند، اما در بلندمدت با در اختیار داشتن اطلاعات خانوارها ، سهم درآمد نیروی کار در بخش های اقتصادی (مشاغل) و ... ، معیارهای تشخیص خانوارهای نیازمند حمایت، میزان حمایت و نوع آن می تواند در یک شکل پویا تعیین شود.
این مساله را نباید از نظر دور داشت که بخش مهمی از ناتوانی خانوارها در تامین هزینه زندگی مربوط به سیاست های کلان اقتصادی است که هیچگاه از منظر حفظ قدرت خرید مردم به آن توجه نشده است.
راهکار تعدیل مشکلات فعلی پرداخت یارانه نقدی فقط برای دوره محدود اعلام شده است. در عین حال اقدام هایی که فشار بر خانوارهای فقیر را محدود کند، مثل کاهش قیمت اقلام کالاهای اساسی، بهبود پوشش های بیمه و... در کوتاه مدت و بلندمدت، آزاد کردن فضای کسب و کار در بخش خصوصی، ضرورت دارد.
بخش بزرگی از این اقدام ها باید در حوزه تامین اجتماعی در دوره های بازنشستگی باشد. باید توجه داشت که ادامه پرداخت نقدی و همگانی میسر نیست و سیاستگذار باید گروه های هدف را مشخص کند تا هدفمندی تحقق یابد.
در پایان این بخش شاخص جنسیت به عنوان معیاری هر چند ناکافی در تعیین بخشی از گروه های آسیب پذیر مد نظر قرار گرفته است.
معیارهای دیگری مانند داشتن عضو بیمار صعب العلاج و خاص، معلول، منطقه جغرافیایی و... را می توان در تشخیص گروه آسیب پذیر در کوتاه مدت استفاده کرد.
در عین حال سیستم حمایتی باید این امکان را داشته باشد تا خانوارهای خودگزین امکان درخواست حمایت را داشته باشند.
هر چند خطای کاربرد این معیار هم محتمل است ، اما بی تردید از خطای پرداخت همگانی کمتر خواهد بود. هر جامعه ای هر چند هم ثروتمند باشد، به جمع آوری اطلاعات معیشتی خانوارها نیاز دارد.
بنابراین لازم است سطح معیشت مورد حمایت (خط فقر و یا نیازهای اساسی) هر ساله مشخص و اطلاعات بودجه خانوار با هدف ارزیابی کیفیت زندگی و توزیع درآمد جمع آوری شود.

به گزارش ایرنا، قانون هدفمندی یارانه ها و توزیع یارانه نقدی از آذرماه 1389 در کشور با پرداخت ماهانه 455 هزار ریال برای هر یک ازاعضای خانوار به حساب سرپرست خانوار اجرا شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لی نام

      خودشون تنها تحقیق کردن یا کمک گرفتن ؟ حتما یه نقشه دارن که راجع به بدبختی مردوم تحقیق میکنن .

    • سلی

      اون زمان که داشتید این طرح تصویب میکردید به این موضع فکر نکردید ... مردم فقیر فقیر تر و دارا دارا تر شد

    • امیر

      رفاه مردم کم نشد بلکه به زیر صفر رفت !

    • بدون نام

      چه بگم دیگه آخر عمره فقط دلم بحال آنان که دارند می آیند میسوزه

    • امید

      خدا ازشون نگذره با این طرح مزخرفشون. ماهی 45تومن میدن ماهی 600تومن میگیرن.منه جوون 24ساله فقط یک مدرک بی ارزش تر از کاغذ باطله گرفتم .نه شغلی.نه پولی نه درآمدی.نه بهم زن میدن و نه اینکه جرات میکنم فکر ازدواج باشم.اینقد گفتن حقوق اجتماعی زن که الان جامعه فقط زن سالاری شده از اون ور بام افتادن. تمام مشاغل رو زنا بدست گرفتن .هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارم هیچ.

      پاسخ ها

      • غــــــــــــــــــــــز ل

        شما یا دلتون خوشه یا چشم دیدن خانوما رو ندارید تو کشوری که شمار زنان کارمند بسیار پایین تر از مردان است چرا درد و فریاد خود را بر سر زنان می زنید زنان هم همچون شما باید سر کار برند شما بیکاری خوب بد دردی که برای بسیاری از جوانان است ....رگز نم یتونید با چنین بی فرهنگی هایی زنان را به باد ناروایی ها بگیرید در خانواده ی شما زن نیست آیا آنها آینده ندارند؟آیا آنان نباید در اندیشه ی فردایی بهتر همچون شما باشه ؟؟؟چرا شما مردان بویژه جوانان این اندازه بد در خانواده بزرگ می شوید که به جای دیدن راستیها و ناراستیها فریاد خود را بر سر آدمهایی کم توان تر از خود می زنید ....شما باید فریاد خود و زنان هم زمان باشید باید کار و درآمد بخواهید برای همه نه خانومها رو کم دست تر بدانید .....
        یه کم به خودتون بیایید و دادگری خود را بخواهید نه بی فرهنگی آدمهای گرفتار و نیازمند رواندرمانی
        برای بهتر بودن باید خواست نه اینکه برای خود خواست و برای دیگران نخواست

    • محمدحسین

      نتیجه اجرای بدون کارشناسی طرح هابهترازاین نمیشه خدا ازاین به بعدروبه خیرکنه

    • ايراني

      جل الخالق هي ميگم يه چيزي شده كه رفاهمون كم شده پس بگو يارانه ها بوده عجب باريك اله به مجالسي ها

    • علی زاهدان

      عجب تحقیقی.....اجناس را بالا میبرین. یارانه ها را ثابت نگهداشتن. بعدش چشم بسته غیب میگن...

    • بدون نام

      کمتردروغ بگیدکجا رفاه مردم کمتر شد

    • بدون نام

      به راستی چه فکری در باره مردم میکنید مگر ما اسیر هستیم چقدر بدبختی مگر این اعتراض های مردم را این دولت نمیخواند یه سری به دنیای مجازی بزند واعتراض نداری فقر گرسنگی اورگی نداشتن سرپناهی که باید با بدبختی اجاره بدهیم بیکاری نداشتن بیمه که باید بمیریم از درد بعد در بودجه حساب میکنند هشت تومان فرق تورم با یارانه است ومثل گداهای سر چهارراه سه هزار تومان اضافه تا کی باید تحقیر شویم تا کی باید فرق بین اقازده ها وکارمندان حقوق بگیر نجومی را تحمل کنیم خودمان داریم زیر بار گرانی تورم کمر خم میکنیم اقایان میلیاردی اختلاص میکنند پولهای صندوقها را میخورند سفرهای میلیونی .... بخدا خسته شدیم توان نداریم کمی هم بفکر قشر فقر زده این مملکت باشید اخه دادمان را کجا ببریم فقط شعار مگر با شعار میشود زندگی کرد خدایا یک را نجاتی لطفا این یارانه را هم قطع کنید اگر یرویم گدای بهتر است که سه هزار تومان کف دست ما بگذارید اقای روحانی خیلی مردی

    • بدون نام

      خدا نبخشید اون احمدی نژاد رو که همه کارهاش فقط ریان به مردم و کشور بود

    • بدون نام

      برنامه کودک قبلا کارتون رابین هود نشون میداد شخصیت داروغه بود که مالیات جم میکرد . یه روز موقع جمع آوری مالیات برخورد کرد به یه شخصی که مصدوم شده بود و گدایی میکرد پس با کشیدن یه نقشه رفت که بهش کمک کنه. سپس یه سکه بهش ظاهرا کمک کرد به این شکل که زد ته استکان آن شخص و چون شتابش زیاد بود در برگشتش سه تا سکه ته استکان آن شخص هم به هوا پرید و انها را هم صاحب شد.. الان شده کار ما.. در ظاهر یه سکه کمک میکنن ولی باطنا چند سکه صاحب میشن

    • بدون نام

      واقعا طرح بسیار بدی بود و مردم را بیچاره کرد. محمود خان میخواست این طرح را اجرا نکند ولی همین مجلس بود, که زور روش آورد تا اجرا کند و اینکار را تحمیل به دولت کردند.

    • بدون نام

      حرف مفته.

      از روزی که قرار شد تحریم ها برداشته بشه بازار دجار رکود بزرگی شد. دلیلشم این بود که همه دست منتظر شرایط بهتر موندن و تجارتها راکد شد و درنتیجه رفاه مردم کم شد

    • امین ک

      یارانه نه تنها مردم بلکا خوده دولت ضرر کرده
      بیایم به گذشته بنگریم
      قبل یارانه زندگی چطور بود قیمتها و خیلی چیزای دیگه
      قبل یارانه نمیگم وضع مردم خوب بوده
      با اومدن یارانه ها
      خریدها کمتر شده
      افزایش قیمتها ک اکثرا توان خرید نداشتن
      اجرای طرح یارانه کار اشتباهی بود
      این وسط همه ضرر کردن ازدولت تا مردم
      کار احمدی نژاد خیلی اشتباه بوده
      و کلی ضرر زد

    • حامد

      احمدی نژاد کاری با مردم ایران کرد که مغول هم نتونست بکنه . بخدا چند ساله میخام برای بچه ام یه لپ تاپ بگیرم وسعم نمیرسه . خدا نبخشه کسی رو که باعث شرمندگی پدری پیش بچه اش شده.

    • ترحیم قادری

      من شش نفر هستیم یارانه منو قطع کردن
      گم درآمد اجازه نشین هستم

    • اکرم

      لطفا سانسور نکن ودرج کن من که بی احترامی نکردم بخدا دارم از نداری گرانی بیکاری همسرم اجاره سرسام اور گرانی گاز اب برق بیماری خودم وهمسرم رنج میبرم اکر شما هم صدای زخمی ما را بگوش مسولین نرسانید پس چه کار کنیم

    • بدون نام

      این طرح که ازاول مشخص بودشکست خورده ست ولی این تحقیق قطعاً یک بهانه جدیده برای اینکه این باریه جوردیگه مردم بدبخت رو سرببرن.تاحالااین دولت ومجلس به مردم چی دادن غیرازبدبختی؟

    • بدون نام

      حالانمیخاداین بیچارگی رو گردن قانون هدفمندی بزارن .اصلاً چه کورسوی امیدی میبینید؟چه سیاست مثبتی؟کدام افرادکاربلد؟شمایک نکته مثبت درمورد اداره کشور بگو؟

    • آدیان

      ما حاظریم چهل و پنج هزار که هیچ صد دیگه هم روش بزاریم ماهیانه به دولت بدیم ولی قیمتها برگرده به قبل

    • بدون نام

      نه بابا!!!!!!!! اصلا رفاه چی هست؟؟؟؟

    • بدون نام

      دولت گذشته با توجه به سیاست لجبازی و انزوای ایران سیل زیادی از کاغذ پاره ها رو نصیب مملکت کرد و وقتی دید کمر کشور در مقابل تحریم ها داره خم میشه و فروش نفت هم به پایین ترین حد در 40 سال گذشته رسیده طرح هدفمندی بارانه ها رو اجرا کرد و ماهی 45000 تومان به مردم داد و از سوی دیگه قیمت حامل های انرژی رو به بهانه آزادسازی قیمت چند برابر کرد تا بتونه کشور رو با پول مردم اداره کنه. متاسفانه همیشه بازنده بازی های سیاسی و ندانم کاری های مسئولین بی فکر مردم هستند.
      متن رو کامل نمایش بده چون درد خیلی از مردم همینه

    • بدون نام

      یا پشت طرح هایی که انجام میشه فکر نیست یا کسی به فکر رفاه مردم نیست

    • سید عنایت جعفری

      واقعا راستت میگین با افزایش قیمت حامل های انرژی و پرداخت یارانه کمتر فشار مضائفی برمردم اومده قرار بود جناب احمدی نژاد 5 برابر کنند ولی مجلس جلوی اینکار گرفت گرانی و تورم مردم را بیچاره کرده هیچ کس به فکر نیست همه در خوابند

    • نادر

      در خصوص یارانه ها....انصافأ چقدر قیمتها افزایش داده شد..؟ قیمتها به روال سابق برگردانده شود..یارنه پیشکش.....!!!!!!

    • سید رضورو

      این قضیه یارانه گرفتن یادگار احمدی نژاد است اقا قیمتها به روال اول برگردونید یارانه هم مال نمیخوایم هر روز بحث یارانه ست مگه چقدر بهمون میدین که اینقدر بحث وجدال را انداختین قیمت شیر پاکتی قبل بوده 300 الان شده 200 تومن

    • بدون نام

      .. اگه یارانه ندین وضعمون بدمیشه

    • بدون نام

      یارانه..یا گران شدن ده برابری اجناس...

    • بدون نام

      خودشون فهمیدن یا کسی بهشون گفت؟!هه!اینو که ما از همون اول میدونستیم بدبخت تر میشیم,وقتی که حتی نان رو گران کردن!!!

    • بابی

      یارانه نمیخوایم قیمت به حالت اول بر گردونید
      حاضر هستین این کار را بکنید
      این هدیه احمدی نژاد بود

    • بدون نام

      هی سانسور نکن لعنت............

    • خاسر

      شماکه شهامت درج مطالب رانداریدپس برای چی ازمردم نظرمی خواهید،وبعدهمه رو سانسور میکنید.

    • بدون نام

      به خدا این یارانه کم جوا ب گو این قبضها نیست

    • محمد

      اگه درست اجراش میکردن هیچوقت به این مشکل نمیخورد.اقای احمدی نژاد طوری برنامه ریزی کرده بودن که با هدفمند کردن فاز دوم یعنی دادن یارانه ثروتمندان به فقرا کشور رو مدریت کنن.اما متاسفانه اختلاص گران همه جا هستن.

    • بدون نام

      شما یارانه رو زیاد کن رفاه مردم میره بالا

    • کوکنار

      آقایان و متولیان وزارت نیرو آب مخابرات....یه کم یواشتر قیمتهارو افزایش بدین...اینجوری که داره پیش میره دیگه حقوق کارمند جماعت و هفت پشت اونورترش به گرد پای شما نمیرسه...این یارانه مثلا پول نفت بود که قرار بود به همه داده بشه؟؟...کمتر دروغ بگین به این ملت بدبخت...!

    • ali

      دولت وقت برای گران کردن سرسام اور اجناس و خدمات لازم بود تا افراد را با پولی اندک و مفت دلخوش کند که نامش را یارانه نقدی گذاشتن!

    • بدون نام

      والا هرکاری بکنند خودشان که در رفاه هستن حتی حرف مردم را هم نمیشنون چه برسد از وضع اقتصاد ی مردم
      عجب صبری خدا دارد

    • بی نام

      فاتحه یارانه را خواندم که خجالت نمیکشند هر روز اسم این چندرغاز میگیرند واقعا جای خجالته ولی کو بروید جلوی دزدی رو بگیرید با دزدان دریایی که صندوق ذخیره فرهنگبان رو بردند بجنگیدواقعا که از سیاست داخلی دور شدید که این بلاها سر ما میاد

    • بی نام

      آقای اوباما با پنبه سر ایران رو برید الان صداش دراومد فلج اقنصادی در ایران رواج داد چون دولتمردان مااز لحاظ سیاست داخلی وخارجی خیلی ضعیف هستند ومدام بفکر سفرهای خارجی هستند و وقت خودشان را تلف وحقوق مردم را ضایع کردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج