۴۳۹۴۵۶
۲۹ نظر
۵۰۰۵
۲۹ نظر
۵۰۰۵
پ

قرارداد ایران با بوئینگ بالاخره رسمی شد

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ خبر داد.
براساس سند همکاری که ایران و بوئینگ به امضا شده است، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ در بازه‌ زمانی ۱۰ ساله به ایران تحویل داده می‌شود.
قرارداد ایران با بوئینگ بالاخره رسمی شد

مذاکرات طولانی ایران با غول آمریکایی صنعت هواپیماسازی جهان بالاخره به نتیجه رسید تا ۸۰ فروند بوئینگ ظرف ۱۰ سال ناوگان هواپیمایی ایران را دگرگون کند.

پرورش، مدیرعامل ایران ایر با تایید این خبر تصریح کرد: سند همکاری ایران و بوئینگ امروز به امضا رسید.

فرهاد پرورش در حاشیه امضای قرارداد شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما) با مدیران شرکت هواپیماسازی بوئینگ با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ۵۰ فروند این هوپیما مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن پیکر هستند که در یک دوره ۱۰ ساله به ایران ایر تحول داده می شود.
* نماینده بوئینگ: قرارداد با ایران با تایید دولت آمریکا نهایی شد

معاون مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز در حاشیه این مراسم، ارزش این قرارداد را 16 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بوئینگ قرارداد فروش 80 فروند هواپیما را با تایید دولت آمریکا، با ایران نهایی کرد.

«فلچر باراک دال» با یادآوری اینکه «بدنبال قرارداد خردادماه امسال، امروز سند نهایی به امضا رسید»، افزود: خوشحالیم که بوئینگ بار دیگر همکاری خود را با ایران آغاز کرده است.
جزییات سند نهایی توافق ایران با بوئینگ
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با بیان این‌که مذاکرات چند ماهه با غول هواپیماسازی آمریکا سرانجام نتیجه داده، اظهار کرد: در قالب توافقی که اجرای آن در دو مرحله صورت خواهد گرفت بوئینگ به ایران‌ایر ۸۰ فروند هواپیما می‌فروشد.

فرهاد پرورش در حاشیه برنامه امضای سند همکاری میان ایران‌ایر و شرکت بوئینگ توضیح داد: ما در طول ماه‌های گذشته مذاکرات طولانی با نمایندگان شرکت بوئینگ داشته‌ایم. در طول این مدت ۱۰ جلسه مذاکره فشرده میان نمایندگان ایران‌ایر و نمایندگان بوئینگ در ایران برگزار شد که آخرین مرحله آن از حدود یک هفته قبل تا صبح امروز بود.

وی ادامه داد: پس از انجام این مذاکرات که مرحله نخست آنها در خردادماه امسال به یک تفاهم ابتدایی منجر شده بود، امروز میان دو طرف یک سند همکاری رسمی به امضاء رسید تا قرارداد فروش ۸۰ هواپیما به ایران نهایی شود.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر درباره‌ی جزییات هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران‌ نیز گفت: طبق این سند ایران خرید ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را در دستور کار خود قرار دادند. این هواپیماها که از جدیدترین مدل‌های تولید شده بوئینگ به حساب می‌آید که تحویل آنها از سال ۲۰۲۱ به بعد به ایران آغاز می‌شود.

پرورش ادامه داد: در کنار آن ایران‌ایر ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که ۱۵ فروند آن از خانواده ۳۰۰ ER است خریداری کرده که نخستین فروند آن از آوریل ۲۰۱۸ (اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به ایران تحویل داده خواهد شد.

وی درباره زمان‌بندی اجرای این توافق در مرحله‌ اول نیز، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸، شش فروند و در سال ۲۰۱۹ نیز شش فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران تحویل داده می‌شود. در سال ۲۰۲۰ نیز سه فروند از این هواپیما به ایران تحویل می‌شود. همچنین ایران‌ایر از جدیدترین مدل ۷۷۷ طراحی شده از سوی بوئینگ نیز ۱۵ فروند خریداری کرده که از سال ۲۰۲۱ به ایران تحویل خواهند شد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر درباره مبلغ قرارداد منعقد شده میان ایران‌ایر و بوئینگ، اظهار کرد: این قرارداد براساس آنچه که در کاتالوگ قید شده ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که البته این رقم نسبت به آنچه در نهایت بسته می‌شود تفاوت جدی دارد و می‌توان گفت قیمت نهایی سند همکاری دو طرف ۵۰ درصد از این قیمت پایین‌تر خواهد بود.

پرورش درباره‌ی جزییات توافق فاینانس برای ورود این هواپیماها نیز تاکید کرد: طبق آنچه در پیش‌ قرارداد با ایرباس قید شده بود در توافق با بوئینگ نیز بخش زیادی از تامین مالی قرارداد به وسیله فایناس صورت می‌گیرد. بوئینگ اعلام کرده که در حال حاضر آمادگی انجام فاینانس شش فروند از هواپیماهای پهن‌پیکر خریداری شده از سوی ایران را دارد و دست ایران‌ایر نیز در تعیین دقیق شرایط تامین مالی باز خواهد بود.

وی درباره جزییات مجوزهای ارائه شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران نیز، عنوان کرد: مجوز صادر شده از سوی اوفک تمام ۸۰ فروند هواپیمای خریداری شده از سوی ایران را در بر می‌گیرد، اما به دلیل آنکه نه ساخت و تحویل آنها تا سال ۲۰۲۰ برای بوئینگ فراهم است و نه ما می‌توانیم در این مدت تمام این هواپیماها را دریافت کنیم، از سال ۲۰۲۰ باید بار دیگر مذاکرات ادامه یابد، زیرا مجوز فعلی اوفک تا این سال اعتبار دارد.

به گفته مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، در سال ۲۰۲۰ دو طرف با توجه به شرایط دریافت مجوز از اوفک و تامین مالی هواپیما برای ایران نسبت به اجرای گام دوم این سند اقدامات لازم را آغاز خواهند کرد.

پرورش اضافه کرد: ما تمام مذاکرات خود را در شرایطی ادامه دادیم که خطر بدعهدی‌ها وجود داشت، اما ایران‌ایر توانست با وجود چنین شرایطی کار خود را برای نهایی‌کردن خرید این هواپیماها اجرایی کند.

وی با بیان این‌که انتقال تکنولوژی بخشی از سند توافق مشترک با بوئینگ خواهد بود، تاکید کرد: همان‌طور که در مذاکرات با ایرباس انجام شده در مذاکرات با بوئینگ نیز بحث انتقال فناوری به داخل مطرح بوده است و قطعا پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ادامه داد: در مذاکرات با ایرباس نیز پیش‌قرارداد میان این شرکت و سازمان هواپیمایی کشوری بسته شده تا انتقال تکنولوژی و تعمیر و نگهداری را در ایران ممکن کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اخه اگه بذارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • علیسرایی

      به کوری چشم دلواپسان

    • حمید

      حالا اگه تو راه اتفاقی براشون پیش نیاد خوبه. تا وقتی دستمون نرسیدن نمیشه روش حساب کرد.

    • حمید

      حالا اگه تو راه اتفاقی براشون پیش نیاد خوبه. تا وقتی دستمون نرسیدن نمیشه روش حساب کرد.

    • سالار دورافکن

      اینا نامردا میان تست میگیرن ببینن چند مرده حلاجیم اگه کوتاه اومدیم بدترش میکنن اگرم ن ک خودشون کوتاه میان سیاست مدارامون میشناسنشون دمشون گرم

    • پورمحرم

      عالی هست خسته نباشی

    • بدون نام

      خدا رو شکر . پس به سلامتی تلفات هوایی کم میشه ...

    • عبدالله یزدان پناه

      درود بر شما

    • بدون نام

      تا ببینیم ترامپ دوباره چکار میکنه.
      بدبختیه ها وضعیتمون افتاده دست یه احمق مثل ترامپ و امثالهم.
      کاش خودمون به فن آوریش دست میافتیم
      مغزها لطفا کمتر فرار کنین
      دولت لطفا مغزهای فراری رو با فرهنگ سازی حفظ کنید لطفا

    • فریبا

      الحمدلله...انشالله تا خودکفایی...

    • بدون نام

      دمت گرم بوعینگ..حالا مرام امریکاییها بیشتراز ماست

    • حسین صحرانورد

      سلام، مبارکه

    • زهرا

      مبارک باشه انشا الله

    • بدون نام

      فعلا 80 تا بوئینگ میده سقوط نکنیم بمیریم

    • بدون نام

      اگر تند روهای داخلی بزارند

    • بدون نام

      مگه آمریکا بد نبود چطور محصولاتش خوبه

    • بدون نام

      مگه آمریکا بد نبود چطور محصولاتش خوبه

    • بدون نام

      خدا کشورهای اروپایی رو حفظ کنه اگر نباشن مجبوریم برای مسافرت به الاغ و شتر اکتفا کنیم

    • بدون نام

      زیاد مطمعن نباشید دلواپسا خوب بلدند قرارداهارو باطل کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلواپس که سهله بزرگاشونم هیچ کاری نمیتونن بکنن

    • traveler

      توپولوف توبخواب بوئینگ بیدار است.

    • بدون نام

      من که تا نیبنم باور نمی کنم

    • ایرانی

      دروغ پشت دروغ

    • حسن

      فعلا همین الان کدوم هواپیما وارد ایران شده تازه از سال 2021میخوان شروع کنند.کشورهای اروپایی اگر قرارباشد هواپیمایی خریداری کنند در عرض چند روز این کار انجام میشود ولی ما برای 5سال دیگر دلخوش کرده ایم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو فکر میکنی هواپیمای بویینگ مثله پرایده که یه شبه تولید شه؟؟
        نه داداش اشتبا می کنی! هر بویینگ حداقل 1 سال زمان میبره و ظرفیت کارخونش 10 - 20 تا بیشتر نیست

      • رضا

        ساخت هر هواپیما زمان بر هست ظرفیت ساخت بوینگ 737 مثلا در هر ماه حدود 54تاست اونم بستگی داره به شرایط شرکت بویینگ اما وقتی به سفارشات چندین هزارتایی شرکت نگاه میکنید فکر میکنم 8هزارتا داره متوجه میشید این زمان منطقی هست کارخونه بوینگ روزی تقریبا 2تا بوینگ 737 تولید میکنه کمتر از دوتااین تازه در بهترین شرایطه که تازه همین 737 چون دو مدله فکرمیکنم ماهی 30 تا مدل قدیمی و متهی 24 تا مدل جدید تولید میشه که ایران مدل جدید سفارش داده

    • بدون نام

      بعضی نظر دادن خرید هواپیما از اروپا لطفا دقت کنید که ایران داره از بوعیینگ هواپیما میخره که کارخانه اش آمریکایی هستش درضمن شمایی که میری تو خیابان داد میزنی مرگ بر آمریکا لطفا این حرفو نزن چون همین امریکاست که اگه یه اشاره بکنه اقتصاد ایران متحول میشه

    • بدون نام

      قراره تاسال ۲۰۱۸تحویل ایران داده بشن اگه تااون موقع زیرقولشون نزنند.به آمریکایی هاهیچ اعتمادی نمیشه کرد اونی که میگه به کوری چشم دلواپسان بهش میگم باهم میشینیم وتماشامیکنیم این قراردادرواگرمثل برجامشون بدعهدی نکنند.

    • بدون نام

      چراهرچی حرف مامیزنیم که برخلاف میلتونه سانسورمیکنید خجالت نمیکشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج