۴۴۰۲۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

برگ سبز خودرو سند رسمی محسوب نمی‌شود

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: براساس ادله موجود در حوزه تعریف سند رسمی باید بگوییم که برگ سبز ناجا مدرک است و سند رسمی حساب نمی‌شود.

خبرگزاری فارس: عباس کریمی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران شب گذشته در نشست بررسی سند رسمی در تعارض با سایر ادله با رویکرد جایگاه سند خودرو گفت: قانون مدنی حاصل اندیشه بزرگمردانی است که محصول ارزشمندی به جامعه عرضه کردند اما در بحث سند، این قانون به جهت فقدان پیشینه فقهی متزلزل است.

وی با استناد به ماده ١٢٩١ قانون مدنی، ادامه داد: این ماده ضعیف تنظیم شده است؛ چون می گوید سند عادی هم مانند سند رسمی اعتبار دارد در حالی که ترجمه اصلی متن فرانسوی آن این است که در دو مورد سند عادی هم مانند سند رسمی اعتبار دارد.

این استاد دانشگاه تهران یکی از اشکالات قانون مدنی را تفاوت قائل نشدن برای سند و مدرک عنوان کرد و گفت: سند در فرانسه و انگلیسی act و مدرک document نامیده شده است برای مثال نقشه هوایی یک ملک که در دادگاه ارائه می شود مدرک است نه سند در بحث سند با یک دلیل مستقل روبرو نیستیم بلکه اعتبار سند به اعتبار ارزشی است که در آن منعکس شده است.

وی درباره تفاوت سند رسمی و عادی گفت: در هر دو سند می توان ادعای جعل کرد اما در سند رسمی، اصالت آن مفروض است و در سند عادی اصالت مفروض نیست و باید در دادگاه اثبات شود.

کریمی درباره ماده ۱۳۰۹ قانون مدنی، اظهار کرد: درباره سند آورده شده که متضمن اقرار است؛ شهادت در برابر مدرک مقدم است اما در مقابل سند، این سند است که بر شهادت تقدم دارد.

استاد حقوق دانشگاه تهران با بیان استعلام برخی افراد از شورای نگهبان و نظر شورای نگهبان درباره ثبت رسمی، گفت: برخی درباره مواد ۲۲، ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک از فقهای شورای نگهبان نظر خواستند که این فقهای شورای نگهبان "اطلاق مواد ۲۲ و ۴۸ قانون ثبت را در بی‌اعتبار دانستن اسناد عادی غیررسمی که قرائن و ادله قانونی یا شرعی معتبر بر صحت مفاد آنها باشد" مغایر شرع دانستند.

وی با بیان اینکه خود سوْال متضمن اشتباه است و به تبع آن پاسخ هم اشتباه است؛ ادامه داد: انجام معامله تشریفاتی در ذهن تنظیم کنندگان این مواد نبود چون ٩٩ درصد دادگاه های ما سند عادی را می پذیرند یعنی در حقیقت سند تشریفاتی است نه معامله؛ پس دادگاه ها معامله را باطل اعلام نمی کردند و نظام حقوقی این معاملات را تشریفاتی نمی دانند و با سند عادی می پذیرند.

کریمی دو نظر صادر شده فقهای شورای نگهبان را از حیث فقهی قابل نقد دانست و گفت: برگ سبز ناجا مدرک است و سند رسمی حساب نمی شود.

وی ادامه داد: سند رسمی متضمن معامله است و تنظیم سند رسمی به تصویب قانونگذار نیاز دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فیلم کردین و بلاتکلیف مردم رو واسه پول.. بلاخره ما که نفهمیدیم کافیه همون تعویض پلاک یا نه؟!

    • بدون نام

      سلام آقای استاد دانشگاه، شما نفست از جای گرم در میاد قشر مستضعف چقدر پول بدن تاسند رسمی وبرگ سبز بگیرن کلا زیاد ه زیاده به درد مردم برسین بابا

    • عقیل

      درتمام کشورها همین برگه سبز سند اصلی محسوب می شود فقط در کشور ما آقایون بخاطر منافع شخصی شون نمی خوان این قانون را اجرا کنند

    • بدون نام

      آقای کریمی دراین کشورمباحث بالاترومهمتر وجودداردکه (شماوامثال شماکه بیکاراین بحث هاهستید)راجع به این مسایل بحث کنید.برگه سبزخودرو ازطرف پلیس مگر صادر نمیشود.چرااینقدرمسایل رابرای مردم فهیم وعزیز ایران پیچیده ومشکل وسخت مینمایید.مسایل بیمه هارادرست کنید مسایل مالیات های زورواجباررادرست کنید.مسایل معیشت مردم رادرست کنییدو......

    • علی

      با سلام تکلیف خودروهایی که هنگام خرید وفروش برگ سبز دریافت نمودند.وبه خریدار و فروشنده اعلام شده نیاز به رفتن به دفترخانه نیست چه میشود.
      خودروهایی هستند که با این وضع چند بار خرید و فروش شده اند.

    • مهمان

      به خدا اگه این مشکل توی بورکینافاسو هم بود تا حالا حل شده بود ، خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا چرا مارو توی این کشور آفریدی ؟

    • بدون نام

      آقای کریمی شما که پول زیاد داری کار به دردسر مردم نداری مردم پول نان خوردن ندارن شما فقط بخاطر منافع دفاتر اسناد حرف میزنی برای منافع مردم حرف نمیزنی چونکه نمیدونی مردم چه دردها سر های میکشن تا بچه هاشن ساکت کنند از گرسنه نگی

    • مهدی

      راسته گفتند برگ سبز ناجا سند نیست هممون میدونیم، اما بحث اینه که برگ سبز کافیه و مثل سایر اموال منقول نیاز به تنظیم سند رسمی نیست مثل دوچرخه و...

    • بدون نام

      آقای کریمی از پس مردم اذیت شدن ... شما ها بفکر مردم نیستی ...

    • علیرضا

      جناب آقای کریمی : چرا مسئله رو پیچیده می کنی؟
      یه نظرم میشود همین برگ سبز را که از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر شده بعنوان سند معتبر تلقی کرد و خیال مردم را که نمی توانند هزینه های اضافی بدهند راحت کرد.

    • محمد

      به نظر من هر دو لازمه چون در برگ سبز مبلغ و سهم جایی ندارد در ثانی اگر ملاک برگ سبز باشه باز هم عزیز دل برادر هزینه ها کم نمیشه متصدیش فقط عوض میشه چون دفتر خونه هشتاد درصد درامد تغییر نام سند رو باید به عنوان مالیات عوارض و حق الثبت به اداره های مربوطه بده که فقط حمالیش گردن دفتر خونس اگر ملاک برگ سبز باشد منصدی گرفتن این هزینه ها نیروی انتظامی میشه پس برای ما فرقی نمیکنه اینها باید هزینه ها رو باید کم کنن که نمیکنن.

    • اسماعیل

      خواهش میکنم از دستندرکاران عزیز تکلیف مردمو روشن کنن مردم مسخره نشدن که هی میگن همون برگ سبز کافیه باز یکی دیگه که ... میگه باید برن دفتر خونه مردم گرفتارن بخدا

    • بدون نام

      آقای حقوق دان سند رسمی رو تعریف کنید اسنادی که یک سازمان رسمی کشور مثل ناجا تنظیم میکند را بعنوان سند رسمی نمیشناسید؟!!! اسنادی مثل قولنامه در بنگاه را سند عادی میگن نه سندی که یک ارگان دولتی صادر میکند.

    • بدون نام

      سند اولی که شرکتهای خودرو سازی میدن چیه ؟ مگه نماینده شرکتهای خودرو سازی با مردم رفتن محضر ؟

    • حمید

      سلام، وقتی خریدار و فروشنده خودرو هر دو برای انتقال پلاک به مراجع زیربط مراجعه میکنند، دیگه چه دلیلی داره که دوباره دفترخونه برن ...

    • بدون نام

      آقای کریمی چوپان است نه استاد دانشگاه ما در مورد سند مالکیت خودرو که پلیس صادر میکند صحبت میکنیم سندی که پلیس صادر می‌کند نوشته سند مالکیت خودرو کریمی خان

    • بدون نام

      مگر خودرو صفر کیلومتر جز برگ سبز سند دیگری دارد چرا اونجا همین برگه نشان دهنده مالکیت است و وقتی انتقال انجام میشه برگ سبز جدید دیگر اون ارزش مالکیت را ندارد چه فرقی کرده لطفا آقایان پاسخ بدهند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج