۴۴۰۴۷۸
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

کاهش وزن آسان و بی دردسر

کاهش وزن می تواند در سلامتی نقش بسزایی داشته باشد. البته رژیم های غذایی ای که به سرعت وزن را کاهش می دهند می توانند به سلامت بدن لطمه وارد کنند، اما با انجام راهکارهایی ساده و به کارگیری آنها در زندگی روزمره هم می توان بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی برای بدن، به کاهش وزن کمک کرد.

ماهنامه پیام سلامتی - ترجمه الهه عیوض زاده: اضافه وزن، خطر بیماری های قلبی، دیابت، سکته، فشار خون بالا و سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر را تشدید می کند. علاوه بر این در صورتی که شخص، بیمار شود و یا نیاز به عمل جراحی داشته باشد، اضافه وزن، عمل جراحی را ریسک پذیرتر و خطرناک تر می کند.
بنابراین کاهش وزن می تواند در سلامتی نقش بسزایی داشته باشد. البته رژیم های غذایی ای که به سرعت وزن را کاهش می دهند می توانند به سلامت بدن لطمه وارد کنند، اما با انجام راهکارهایی ساده و به کارگیری آنها در زندگی روزمره هم می توان بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی برای بدن، به کاهش وزن کمک کرد.
قانون کلیدی، استفاده از غذاهای گیاهی، چربی کمتر و فعالیت بدنی بیشتر است. این کار باعث کم شدن وزن خواهدشد. روش های ساده زیر می تواند بدون زحمت زیاد، به طرز معجزه آسایی وزن شما را کم کند.
کاهش وزن آسان و بی دردسر

۱- می توانید از مواد با کالری بالا به عنوان مشوقی برای خوردن مواد غذایی دیگر استفاده کنید. یک قاشق کوچک بستنی روی ظرفی پر از میوه می تواند باعث تشویق شما برای خوردن میوه ها شود.

2- بعد از صبحانه آب بنوشید. در حین صبحانه آب پرتقال بنوشید، اما در طول روز به جای استفاده از آب میوه یا نوشابه از آب استفاده کنید.

۳- یک دفترچه کوچک داشته باشید و هرکجا که می روید آن را با خود ببرید و هرچه می خورید در آن یادداشت کنید. بررسی ها نشان می دهد که این کار باعث می شود ۱۵ درصد کمتر از حالت عادی غذا بخورید.

4- یک گام شمار بخرید و آن را روی کمربند خود نصب کنید و قصد کنید که هزار گام در روز بیشتر بردارید. به طور متوسط، افراد کم تحرک دو تا سه هزار گام در طول روز بر می دارند. افزودن دو هزار گام در روز می تواند به باقی ماندن وزن شما در حالت موجود کمک کند و از افزایش وزن شما جلوگیری کند. افزودن گام ها به بیش از این مقدار، به کاهش وزن شما کمک می کند.

۵- ده درصد به میزان کالری روزانه ای که فکر می کنید خورده اید اضافه کنید سپس عادات غذایی خود را براساس آن تنظیم کنید. مثلا اگر فکر می کنید که روزانه ۱۷۰۰ کالری مصرف می کنید و نمی دانید که چرا وزن کم نمی کنید ۱۷۰ کالری دیگر به حدس اولیه خود اضافه کنید. احتمالا عدد جدید، دقیق تر است.

6- به جای سه وعده غذای زیاد در روز، 5 یا 6 وعده غذای سبک مصرف کنید. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که وقتی افراد صبحانه خود را در فواصل زمانی تقسیم بندی شده میل می کنند نسبت به کسانی که صبحانه را یکباره و کامل میل می کنند حدود 30 درصد کالری کمتری در وعده ناهار مصرف خواهندکرد. مطالعه دیگر در این خصوص نشان می دهد که حتی اگر شما مقدار کالری مشابهی را به صورت تقسیم شده در زمان های مختلف مصرف کنید بدن شما انسولین کمتری آزاد می کند که باعث پایداری قند خون و کنترل گرسنگی می شود.

۷- در طول روز ۴۵ دقیقه پیاده روی کنید. دلیل پیشنهاد ۴۵ دقیقه پیاده روی به جای ۳۰ دقیقه (که عددی معمول است) این است که ۳۰ دقیقه پیاده روی برای جلوگیری از افزایش وزن کافی است پس بیش از ۳۰ دقیقه پیاده روی می تواند باعث کاهش چربی های بدن و کاهش وزن شود با حدود ۵ کیلومتر یا ۴۵ دقیقه پیاده روی در طول روز، ۳۰۰ کالری از کالری های بدن تان خواهد سوخت و بدون کاسته شدن از میزان غذای مصرفی شما، در طول سال، وزن شما چهارده کیلو کاهش خواهدیافت.

8- یک دوست که اخیرا کاهش وزن داشته پیدا کنید. تحقیقات نشان داده که این دوستان به کاهش وزن شما کمک می کنند. درواقع آنها همچون مشوق عمل می کنند.

۹- از رنگ آبی بیشتر در زندگی خود استفاده کنید. دلیل خوبی وجود دارد که رستوران ها خصوصا فست فودها دکوراسیون خود را آبی نمی کنند. باور می کنید یا نه، رنگ آبی اشتها را کم می کند. پس غذا را در ظروف آبی سرو کنید. وقتی غذا می خورید آبی بپوشید و میز خود را با رومیزی آبی تزیین کنید. در عوض از رنگ قرمز و نارنجی در محیطی که غذا می خورید بپرهیزید زیرا آنها اشتها را افزایش می دهند و شما را به خوردن تشویق می کنند.

10- کمد لباس هایتان را از لباس هایی که برای زمان چاقی خود خریده اید خالی کنید. حالا که تصمیم به کاهش وزن گرفته اید تمام لباس هایی را که برایتان بزرگ است دور بریزید تا مجبور شوید لاغر شده و لباس هایی که اکنون به تن تان نمی رود را بپوشید.

۱۱- اندازه ظروف غذایتان را کوچک تر انتخاب کیند. تحقیقات نشان داده هرچه مقدار غذایی که مقابل تان است کمتر باشد، شما هم کمتر خواهید خورد و برعکس. این اصلا به میزان گرسنگی شما ربطی ندارد. پس به جای استفاده از ظروف غذای همیشگی تان، غذایتان را در بشقاب سالاد که معمولا کوچک تر از بشقاب غذاخوری است سرو کنید. در مورد مایعات هم همین طور؛ به جای لیوان های بزرگ از لیوان ها و فنجان های کوچک استفاده کنید.

12- غذا را در بشقاب سرو کنید نه این که آن را در دیس کشیده و روی میز بگذارید. با این روش وقتی بشقاب شما خالی شد، از خوردن دست می کشید و دیگر نمی توانید از دیس مجددا غذا بکشید.
کاهش وزن آسان و بی دردسر

13- یک آینه رو به روی محل نشستن خود سر میز غذا، قرار دهید. تحقیقات نشان داده که این کار باعث می شود یک سوم مقدار عادی غذا بخورید چون دیدن خود در آینه شما را به یاد کاهش وزن می اندازد.

۱۴- یک ظرف بزرگ سبزیجات سر سفره قرار دهید. بررسی ها نشان داده که خوردن مواد غذایی حاوی آب مثل گوجه فرنگی و خیار در حین غذا، در کل، مقدار مصرف کالری را کاهش می دهند. سوپ ها و سالادها هم همین کار را می کنند. اما نوشیدن آب به تنهایی، شما را به نتیجه مشابهی نمی رساند چون بدن، تشنگی و گرسنگی را طی مکانیزم های مختلفی رفع می کند که در مورد غذاهای حاوی آب نمی تواند این تشخیص را قایل شود و آن را جزو غذا محسوب کند نه جزو مایعات.

15- سعی کنید در طبخ غذاها بیشتر از سبزیحات استفاده کنید و حجم غذا را با استفاده از سبزیجات بالا ببرید.

۱۶- هر روز یک عدد شیرینی کمتر بخورید یا چند لقمه همبرگر یا ساندویچ کمتر بخورید. هر یک از این کارها، صد کالری از حجم غذای مصرفی روزانه شما کم می کند و از اضافه وزن سالانه حدود یک کیلوگرم، که بیشتر افراد هر سال دچار آن می شوند، جلوگیری می کند.

17- از مواد غذایی سفید اجتناب کنید. مصرف مقادیر زیادی از کربوهیدرات های ساده ناشی از آرد سفید و شکر می تواند به مقدار زیادی قند خون شما را افزایش داده و باعث افزایش وزن شما شود. در حین اجتناب از شکر، برنج و آرد سفید باید از غلات و برنج سبوس دار استفاده کنید.

۱۸- استفاده از غلات در صبحانه، پنج بار در هفته، می تواند احتمال ابتلا به دیابت را به مقدار زیادی کاهش دهد چون باعث می شود که شخص فیبر و کلسیم بیشتر و چربی کمتری استفاده کند.

19- هرگاه که خواستید غذا بخورید بلافاصله یک سوم از محتوای بشقاب خود را خالی کنید. ما امروزه خیلی خیلی بیشتر از آنچه که بدن مان به آن نیاز دارد غذا می خوریم. بررسی ها نشان داده که اگر غذای بیشتری سرو شود افراد، بیشتر غذا می خورند و این به میزان گرسنگی آنها بستگی ندارد. پس غذای کمتری در بشقاب خود بکشید تا کمتر بخورید.

۲۰- سعی کنید اکثر وعده های غذایی خود را در منزل میل کنید وقتی بیرون از منزل غذا می خورید احتمال بیشتری وجود دارد که غذاهای چرب تر و با کالری بیشتر مصرف کنید.

21- از غذاهای آماده حاوی قند و فروکتوز اجتناب کنید. ابتدا برچسب روی غذاهای آماده را بخوانید و سعی کنید مواد غذایی که قند کمتری دارند انتخاب کنید. اگر نتوانستید به جای آن میوه بخرید! سس قرمز و سس سالادی که قند کمتری دارند خریداری کنید.

۲۲- غذا را آهسته تر و با آرامش بیشتر میل کنید. بین هر لقمه غذا، چنگال یا قاشق خود را زمین بگذارید. در بین غذا از اتفاقات طول روز برای خانواده و دوستان خود تعریف کنید. این کار باعث می شود که مغز زودتر به شما اعلام کند که سیر شده اید و دیگر نیازی به غذا ندارید.

23- فقط وقتی غذا بخورید که صدای قار و قور شکم تان را می شنوید. خیلی از ما برحسب عادت غذا می خوریم بدون این که گرسنه باشیم. پس فقط وقتی غذا بخورید که واقعا گرسنه شده اید.

۲۴- همیشه مثبت فکر کنید. اگر روی کارهایی تمرکز کنید که نمی توانید انجام دهید مثل اجتناب از خوردن هله هوله یا رفتن به پیاده روی روزانه، نتیجه آن است که آنها را هرگز انجام نخواهید داد. به جای آن افکار مثبت را با خود تکرار کنید مثلا «من می توانم وزن کم کنم»، «من امروز برای پیاده روی بیرون می روم»، «من می توانم از هله هوله دوری کنم». در تمام طول روز این جملات را با خود تکرار کنید به زودی خواهید دید که آنها واقعا در مورد شما عملی شده اند.

25- به جای آبمیوه از خود میوه استفاده کنید.

۲۶- ۱۰ دقیقه در طول روز را صرف بالا و پایین رفتن از پله ها کنید. این کار باعث کاهش وزنی حدود ۱۰ پوند در طول سال می شود.

27- در وعده شام از سبزیجات و غلات استفاده کنید. یک کاسه برنج پخته یا ماکارونی پخته 200 کالری دارد، اما یک کاسه سبزیجات 50 کالری دارد. برای این که از کالری زیاد غلات اجتناب کنید به نسبت یک به یک آن را با سبزیجات مخلوط کرده و میل کنید.
کاهش وزن آسان و بی دردسر

28- بلند شوید و در اداره، محل کار یا در خانه قدم بزنید. هر دو ساعت یک بار 5 دقیقه این کار را انجام دهید.

۲۹- شستن کف منزل، تمیز کردن شیشه پنجره ها، شستن کاشی های حمام یا ماشین تان را حداقل یک بار در هفته در برنامه خود بگنجانید. این کارها باعث می شود که دقیقه ای ۴ کالری در بدن شما بسوزد. انجام این کارها به مدت ۳۰ دقیقه ۱۲۰ کالری را دربدن شما خواهدسوزاند.

30- فعالیت های بدنی انجام دهید به جای رفتن به سینما و نشستن روی صندلی، به پارک بروید و تنیس بازی کنید یا به دوچرخه سورای بپردازید. یا با دوستان تان والیبال بازی کنید.

۳۱- موقع رفتن به رستوران یا درحین خرید مواد غذایی همواره کوچک ترین اندازه ماده غذایی را انتخاب کرده و خریداری کنید؛ یک ساندویچ کوچک یا سالاد کوچک. مطالعات نشان داده که شما همان میزانی غذا می خورید که در مقابل تان قرار گرفته است.

32- اگر در حال حاضر شیر با 2 درصد چربی می خورید سعی کنید از این پس شیر یک درصد چربی میل کنید. این کار 20 درصد از کالری های بدن شما را کم می کند.

۳۳- قبل از شام پیاده روی کنید. ۲۰ دقیقه پیاده روی اشتهای شما را کم کرده و احساس سیری را در شما افزایش می دهد به طوری که به یک شام ساده و سبک بسنده خواهیدکرد.

34- به اتفاق یک گروه، غذا نخورید. تحقیقات نشان داده که وقتی ما در کنار دیگران هستیم تمایل بیشتری به غذا خوردن داریم چون وقت بیشتری را سر میز غذا خواهیم گذراند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج