۴۴۰۶۰۳
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

تولید ۹۹ درصد از مایحتاج انسان از طریق خاک

رییس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه امروز دانشمندان دریافتند که خاک اسکلت محیط زیست و امنیت غذایی جامعه است، گفت: ۹۹ درصد از غذا و دیگر مایحتاج انسان از طریق خاک تولید می شود.

خبرگزاری ایسنا: دکتر منوچهر گرجی در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت خاک، از سال ۲۰۱۵ لغایت ۲۰۲۴ به عنوان دهه خاک در جهان نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: برای ایجاد هر سانتی متر خاک صدها سال زمان لازم است و راهی برای تولید خاک حاصلخیز وجود ندارد، لذا باید دانست که اهمیت حفظ خاک کمتر از آب نیست. همچنین براساس مستندات علمی، مدیریت پایدار خاک می تواند در حل بحران کم آبی کشور کمک کند.

گرجی با بیان اینکه در ایران حداقل ۲ میلیارد تن تخریب و فرسایش خاک صورت گرفته است، اظهار کرد: با این حجم فرسایش خسارت ۵۶ میلیارد دلاری به کشور تحمیل م ‎شود که این مقدار ۶.۵ برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران به کاربرد های خاک اشاره کرد و گفت: تامین مواد غذایی و مواد اولیه پوشاک و چوب، تنظیم جریان و تصفیه آب در طبیعت، استفاده در داروسازی و تولید انرژی از جمله این کاربردها است.

وی در ادامه یکی از مولفه‎های اصلی امنیت ملی هر کشوری را امنیت غذایی آن کشوردانست و افزود: این امر زمانی آشکار می شود که بدانیم بیش از ۴۰ درصد جمعیت ایران در سال ۱۹۱۷ تا سال ۱۹۹۰ در اثر کمبود غذا تلف شدند.

گرجی با بیان اینکه ۹۹ درصد از غذا و دیگر مایحتاج انسان از منابع خاک تهیه می شود، عنوان کرد: با وجود اهمیت بی شمار خاک، مسئولان کشور ما از این مهم غفلت می کند.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در پایان با اشاره به اینکه برخی کشورهای جهان همانند هلند به دلیل اهمیت خاک و کمبود آن در کشورشان به واردات خاک روی آوردند، خاطرنشان کرد: تامین مواد غذایی و مواد اولیه پوشاک و چوب، تنظیم هوا، تنظیم جریان و تصفیه آب در طبیعت، استفاده در عمران، داروسازی و تولید انرژی بخشی از کاربردهای خاک است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      که دارن میفروشن .....

    • مهندس اسلام دوست

      فعلا که کشور های حوزه خلیج فارس دارن خوب می خرن همه چیو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج