۴۴۰۷۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

قرارداد بوئینگ در اولویت مشکلات مردم نیست

«امضای توافق خرید ۸۰ فروند بوئینگ» خبری بود که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در فرآیند خرید هواپیما، در صدر رسانه‌های داخلی بود.بررسی تاریخی روابط ایران و شرکت هواپیماسازی بوئینگ به سال ۱۳۴۴ برمی‌گردد که مرور آن در لابه لای اخبار توافق این روزها خالی از لطف نیست.

صبح نو نوشت: «امضای توافق خرید ۸۰ فروند بوئینگ» خبری بود که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در فرآیند خرید هواپیما، در صدر رسانه‌های داخلی بود.بررسی تاریخی روابط ایران و شرکت هواپیماسازی بوئینگ به سال ۱۳۴۴ برمی‌گردد که مرور آن در لابه لای اخبار توافق این روزها خالی از لطف نیست.

اولین پرواز هما با هواپیماهای جت در سال ۱۳۴۴ با استفاده از یک فروند بوئینگ ۷۲۷ در مسیر تهران- بیروت انجام شد و پس از آن با شروع دهه ۱۳۵۰عصر طلایی هما نیز با ورود تعدادی بوئینگ ۷۳۷ و تعدادی بوئینگ ۷۲۷ آغاز شد؛ علاوه بر این، تحویل هواپیماهای گران‌قیمت بوئینگ ۷۴۷ از سری‌های مختلف از سال ۱۳۵۴آغاز شد که آخرین فروند آن از نوع اس.پی فقط در ایران فعالیت می‌کرد که اخیرا زمین گیر شد و به کار خود پایان داد.
این «عصر طلایی» پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران با وضع تحريم‌هاي بين المللي به ويژه از سوي آمريكا به کار خود پایان داد؛ هر چند طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی تحریم‌ صنعت هوانوردی کشوری در حوزه مسافری ممنوع تلقی می‌شود اما ناگزیر بخش مسافری هوایی ایران هم گرفتار این تحریم‌ها شد. تحریم‌هایی که فقط به ناوگان هوایی محدود نمی‌شود و حتی تا همین یکسال پیش 9 فرودگاه بین‌المللی از دادن سوخت به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کردند.
در چند روز اخیر که امضای توافق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) و بوئینگ رسانه‌ای شد، می‌توان گفت پس از 41 سال، روابط بین ایران ایر و بوئینگ از سر گرفته شد و قرارداد نهایی خرید 80 فروند هواپیما به امضای مدیرعامل هما و معاون منطقه‌ای بوئینگ رسید. این قراردادشامل 50 فروند هواپیمای بوئینگ از نوع 737، 15 فروند هواپیمای بوئینگ 777 سری 300 و 15 فروند هواپیما بوئینگ 777 از سری X است.
اما شباهت این توافق با نخستین دوران روابط ایران و بوئینگ در عبارات به کار رفته است.در آن زمان از عبارت «آغاز عصر طلایی» برای صنعت هوایی استفاده شد و این توافق عبارت جدید«یک روز تاریخی برای صنعت هوانوردی ایران» را با خود یدک می‌کشد.
هر چند مخالفت با توسعه و نوسازی ناوگان هوایی ایران با میانگین عمر بالای 22 سال عقلانی به نظر نمی‌رسد اما همان‌طور که آمریکایی‌ها با تحریم‌های ظالمانه خود خط بطلان بر عصر طلایی صنعت هوانوردی ایران کشیدند قطعا در پشت قضیه توافق بوئینگ نیز اطمینانی نیست.
اما از منظر داخلی نیز این سوال مطرح است که در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور، آیا خرید هواپیما در اولویت بود؟ آمارهای رسمی حاکی از آن است که سهم حمل و نقل جاده‌ای از جابه‌جایی مسافر 90 درصد، سهم حمل و نقل ریلی حدود 7 درصد و سهم حمل و نقل هوایی فقط 3 درصد است. در این میان خرید هواپیما آیا بر نوسازی ناوگان جاده‌ای و ریلی ارجحیت دارد؟
در عین حال جان دادن حدود 50 نفر از مسافران در حادثه برخورد دو قطار، برای دومین بار وزیر راه و شهرسازی را برای استیضاح به مجلس کشاند، اما در بحبوحه این توافق آتش استیضاح کمی فروکش کرد.
هر چند این توافق هم همچنان با احتمالات دست و پنجه نرم می‌کند. در گزارشی که بعد از توافق از سوی نیویورک تایمز منتشر شد، مقامات بوئینگ تایید کردند که درباره قرارداد با ایران هنوز احتمالاتی وجود دارد یعنی به صورت مودبانه گفته‌اند که عمیقا درباره مخالفت ترامپ و کنگره با این قرارداد نگرانند.
به هر روی، با فرض نتیجه مثبت توافق‌های خرید هواپیما، اختصاص ارز کشور برای 3 درصد حمل و نقل کشور در حالی که 97 درصد حمل و نقل کشور در بخش جاده و ریل فعال است موفقیتی با این بوق و کرنا نمی‌طلبد. موفقیتی که در کشورما در سطح سران از آن سخن می‌گویند اما از طرف آمریکا، در سطح معاون منطقه‌ای به آن ورود می‌کنند.
شاید در میان عصر طلایی و توافق تاریخی در صنعت حمل و نقل هوایی، باید آرزوی عصر طلایی حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را فراموش کرد؛عصری که در حصر قرار دارد.

در باغ سبز آمریکا به ایران
آقای سید محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتگو با روزنامه صبح نو درباره منابع دولت برای پرداخت قرارداد بوئینگ، گفت: بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شده است که قرار بود به بانک مرکزی باز گردد اما این امر محقق نشده است و این درحالی است که مقامات آمریکایی ادعا کرده اند مبلغ قابل توجهی از اموال ایران آزاد شده است.
وی ادامه داد: قرار است ۱۶ میلیارد دلار پول بوئینگ هم از طریق همین اموال بلوکه شده پرداخت شود و آمریکا خط اعتباری برای این امر در نظر بگیرد اما باید دولت و وزیر اقتصاد محل تامین اعتبارات پرداخت قرار داد بوئینگ و اصل قرارداد را منتشر کنند.
وی با بیان اینکه به نظر نمی رسد دولت به دنبال شفاف سازی و انتشار قراردادها باشد، گفت: از قرارداد پژو و نفت گرفته تا قرارداد برجام و خرید بوئینگ غیر شفاف است.
نماینده خمینی شهر در مجلس دهم تاکید کرد: اگر دولت قرارداد خرید بوئینگ را شفاف سازی نکند، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می تواند درباره محل تخصیص اعتبار خرید این هواپیماها از وزیر اقتصاد و دولت سوال کند.
ابطحی خاطر نشان کرد: پیش از این آمریکا دعوایی زرگری با فرانسه به راه انداخت تا ایران هواپیماهای خود را از آمریکا بخرد البته باید صبر کرد اما به نظر نمی رسد قرارداد خرید بوئینگ عملیاتی شده و به سرانجام برسد.
این نماینده مجلس مواضع حکومت آمریکا و انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید را از دلایل عملیاتی نشدن قرارداد بوئینگ دانست و اظهار داشت: دولت آمریکا سعی می کند تا با فریب دادن ایران، آن را در موضع ضعف و انفعال قرار دهد که با روی کار آمدن ترامپ شرایط بدتر می شود.
ابطحی تاکید کرد: قرارداد بوئینگ باید توسط وزارت دارایی آمریکا مجوز بگیرد و به همین دلیل است که قرارداد با ایرباس نهایی نشد اما نباید فراموش کرد که آمریکا سعی می کند تا با در باغ سبز نشان دادن به ایران، سبب شود تا دولت ما در برابر نقض برجام مواضع محکم و صریحی اتخاذ نکرده و اقدامی انجام ندهد و نباید این موضوع را فراموش کرد که ایران در تامین قطعات هواپیماهای بوئینگ با اشکال مواجه می شود و آمریکا می تواند با تحریم مجدد جلوی ورود قطعات را به کشوربگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدرمغرزانه سحبت میفرمایی

    • بدون نام

      جناب فیلسوف اگه یه نگاهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بندازی می بینی که با توجه به کیفیت بالای حمل ونقل هواییشون بیشتر سهم پروازهای خارجی کشورهای منطقه از جمله ایران رو به خودشون اختصاص دادن و این فرایند موجب خروج از از کشور می شه چون کسی که می خواد به یه کشور اروپایی و یا دیگر کشورها سفر کنه از تهران میره امارات و از طریق شرکت هواپیمایی اونا به مقصد مورد نظر جابه جا میشه. با این تفاسیر اگه ماهم صنعت حمل ونقل هوایی مون روتوسعه بدیم می تونیم از این طریق از جلوی خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم و حتی درآمدزایی هم داشته باشیم. ولی شما متاسفانه چسبیدی به بعد سیاسی موضوع و بادید حزبی و جناحی به موضوع نگاه می کنی .

    • علیرضا

      باز هم یکی پیدا شد و آیه یأس رو خواند.

    • lمهمان

      خب توی دهه های گذشته که بحث هواپیما مطرح نبود چرا مشکلات و اولویتهای مردم را برطرف نکردین!؟
      ضمنا دقیقا خرید هواپیما یک نماد و سمبل از درایت است ، به این معنی که ما نمی توانیم همه نیازهای خودمان را در داخل تامین کنیم چون در تولید خیلی چیزها مزیت نسبی نداریم ، همه دنیا اینگونه است ، اقتصاد مقاومتی معنی اش این نیست که کالاهای بنجل تولید کنیم و چندین برابر قیمت آن در دنیا به مردم تحمیل کنیم ...

    • کیان

      صبح نو;چه بیان شیوایی,چه قلم برنده ای, به به لذت بردیم.
      خوب دیگه خیالت راحت شد.اینهمه هم تعریفت کردیم. ولی خواهشن دیگه از این نظرها مرقون نفرمایید.
      ما فهمیدیم که شما خبرگزاری قهاری هستین.

    • بدون نام

      واقعا اسباب تاسف است. همه جای دنیا به دنبال رفاه مردمشان هستند وبهترین هواپیماها وقطارها را درسیستم حمل ونقل خود خریداری وبکارمیگیرند ولی درکشور ما برعکس است نماینده مجلس میفرمایند هواپیما دراولویت نیست ظاهرا خبرندارند که مردم چقدر به دلیل تاخیر پرواز که به علت خرابی هواپیماها میباشد درفرودگاهها ی کشور معطل میشوند یا حادثه اخیر قطار که به علت فرسودگی قطارها وبه روزنبودن سیستم است.

    • بدون نام

      چرا همه دخالت میکنید. چرا در اولویت نباشه فقط میخواهید سنگ اندازی کنید همین وسلام

    • حاکم

      دوستان مثل اینکه متن رو کامل نخواندن ایشان فرمودند خرید هواپیما در اولویت اول نیست !
      مطمئنم شما همونهایی هستین که عید قراره برید آنتالیا .
      خوش بگذره .

    • جواد

      در پاسخ به جنابت حاکم بگم که من تا حالا سوار هواپیما نشدم اما این قرداد یکی از بهترین کارهای وزارت راه هست
      میگی گفته در اولویت اول نیست به نظر شما و نویسنده مقاله چه چیزی در اولویت قرار داره؟؟

      ....

    • بدون نام

      پولشو میگیرن هیچی هم به ایران نمیدن حالا می بینید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج