جاباما
۴۴۱۴۴۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

آمار مبتلایان به ایدز در کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی

این روزها استان کرمانشاه با شمار ٣ هزار و ٥٩٧ نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در رتبه اول استان‌های ایران در شناسایی مبتلایان به بیماری ایدز است.

شهروند نوشت: این روزها استان کرمانشاه با شمار ٣ هزار و ٥٩٧ نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در رتبه اول استان‌های ایران در شناسایی مبتلایان به بیماری ایدز است.
برای همین هم است که معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید كه «وقت آن رسیده است که از مصلحت‌اندیشی‌های پنهانکارانه شمار مبتلایان به ایدز پرده برداریم و شفاف با رسانه‌ها و مردم سخن بگوییم.» ابراهیم شکیبا در این‌باره می‌گوید: «شناسایی ٣‌هزار و ٥٩٧ بیمار مبتلا به ویروس مثبت ایدز در استان کرمانشاه نسبت به جمعیت ٢‌میلیون و٥٠‌هزار نفری این استان رقم قابل توجهی است.» او می‌گوید كه کرمانشاه رتبه نخست آلودگی ویروس ایدز را بر اساس شمار افراد شناسایی‌شده در کشور دارد: «پیش‌بینی می‌شود حدود ١٠هزار نفر از جمعیت این استان به ویروس ایدز مبتلا باشند که برای شناسایی افراد ناشناخته پنهان هم باید تلاش کرد.»
به گفته این مقام بهداشتی، ١٦‌درصد از شمار شناسایی‌شده افراد مبتلا به ایدز در این استان زن و ٨٤‌درصد مرد هستند که این میانگین در کشور در بین زنان ١٥‌درصد و مردان ٨٥‌درصد است.
آن طور که معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید، بیشترین فراوانی افراد مبتلا به ایدز در کرمانشاه در رده سنی ٢١ تا ٣٥‌ سال قرار دارند که شیوه آلودگی از طریق سرنگ‌های آلوده تزریقی و رابطه جنسی محافظت‌نشده بیشتر نمود عینی دارد.

کردستان
استان کردستان اما تاکنون بر اساس افراد شناسایی‌شده مبتلا به ویروس ایدز بر خط سفید بیماری اچ‌آی‌وی قرار دارد. معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این‌باره می‌گوید: «از ‌سال ٦٦ تا کنون ٥٢٨ بیمار مبتلا به ویروس ایدز در استان شناسایی شده است که امید می‌رود با تلاش همکاران و خود معرفی بیماران، افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ١٠٠درصد شناسایی شوند.»
به گفته فرزام بیدارپور از مجموع افراد شناسایی‌شده ٥١ نفر زن و ٤٧٧ نفر مردند: «٧٠درصد از مبتلایان به بیماری ایدز شناسایی شده بی‌سواد و دارای تحصیلات ابتدایی هستند.»
او می‌گوید كه ٨٠‌درصد بیماران ایدزی بیکارند: «بیشترین شمار بیماران از طریق سرنگ‌های آلوده مبتلا شده‌اند.
سنندج، کامیاران و سقز به ترتیب بیشترین آمار آلوده به ایدز را بر اساس افراد شناسایی دارد که برای ارایه خدمات درمانی به بیماران این شهرها تدابیر علمی و عملی اندیشیده شده است.» بیدارپور با بیان این‌که بیشترین مبتلایان در گروه سنی ٢٠ تا ٣٤‌سال قرار دارند، می‌گوید: «تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون به صورت رایگان برای تمام افراد جامعه امکان‌پذیر است تا شهروندان از سلامتی خود اطمینان حاصل کنند.»
به گفته او، عامل بیماری ایدز یک نوع ویروس از گروه «رترو» ویروس‌هاست که باعث کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن میزبان می‌شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تزریق معتادان با سرنگ آلوده، آمیزش جنسی پرخطر و محافظت‌نشده، دریافت خون یا فرآورده‌های خونی آلوده و انتقال ویروس از مادر به نوزاد را از راه‌های انتقال ایدز اعلام می‌کند: «اگر ابتلای بیماران به ویروس ایدز به موقع تشخیص داده شود، در درمان و افزایش طول عمر آنان تا ٦٠‌ سال موثر است.»
به گفته او اگر بیماری زنان باردار مبتلا به ایدز به موقع تشخیص داده شود، در فرآیند درمانی از آلودگی نوزاد به ویروس ایدز جلوگیری می‌شود. بیدارپور نقش رسانه‌ها را در مهار فراگیر ویروس ایدز مهم می‌داند: «تلاش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آموزش بسیار تأثیرگذار بوده است و نقش هشداری و خودکنترلی را در بین شهروندان ارتقا داده است. بیماران مبتلا به ویروس ایدز حق زندگی دارند و ترس مردم از معاشرت با این افراد روحیه بیماران را بیشتر تضعیف می‌کند.»
او از فرهنگ طرد‌گرایی و بی‌اعتنایی مدنی شهروندان نسبت به بیماران ایدزی هم انتقاد می‌کند: «معاشرت اصولی و حفاظت‌شده با بیماران ایدزی هیچ خطری را متوجه افراد سالم جامعه نمی‌کند و شایعه‌های موجود در اذهان و افکار عمومی جنبه و صحت علمی ندارد.»
آذربایجان غربی
به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، ٣٥٧ نفر در این استان مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده‌اند. انتظار مهدی می‌گوید: «درمجموع ١٩٢ نفر بر اثر این بیماری در این استان جان خود را از دست داده‌اند که ١٨٩ نفر از آنها را مردان تشکیل می‌دهند.» به عقیده او بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، ناشی از ورود ویروس نقص ایمنی انسان به بدن است.
ایلام
پیگیری‌های خبرنگار «شهروند» برای دستیابی آخرین آمار مبتلایان به ایدز در استان ایلام نتیجه نداد و مسئولان امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان مرزی تمایلی به ارایه آمار ایدز نداشتند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آخرین آمار اعلام‌شده در این استان تا پایان مهر ‌سال ٩١، ١١٧نفر مبتلا به ویروس مثبت اچ‌آی‌وی شناسایی شده‌اند. گفته می‌شود که از این تعداد افراد ١٠٣ نفر مرد و ٤ نفر زن هستند و بیشترین افراد از طریق تزریق با سرنگ‌های آلوده مبتلا شده‌اند.
تاریخ ظهور ایدز
از طرف دیگر خلیل شعبان‌زاده، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار، درباره تاریخ ظهور ایدز توضیحاتی می‌دهد: «در ‌سال ١٩٨١ میلادی، ٨ مورد وخیم به بیماری «سارکوم کاپوسس» که نوعی سرطان بدخیم عروقی است، در میان مردان همجنس‌گرای نیویورک گزارش شد. همزمان با شیوع این بیماری، عفونت نادر ریوی نیز در بین شهروندان نیویورکی مشاهده شد که منشأ این دو بیماری سرطان بدخیم عروقی و عفونت ریوی تا مدت‌ها ناشناخته ماند تا این‌که در ‌سال ١٩٨٢ میلادی این دو واقعه پزشکی، با تولد بیماری ایدز مصادف شد.»
به گفته او این بیماری، در بیماران هموفیلی و معتادان شیوع یافت تا این‌که در ‌سال ١٩٨٤ «رابرت گالو» و همکاران فرانسوی او این ویروس را کشف کردند.
شعبان‌زاده ادامه می‌دهد: «از نگاه علم ویروس‌شناسی، ویروس ایدز از خانواده «رترو» و «یریده» از ترکیب دو ویروس مختلف در شامپازه است که متأسفانه این ویروس از نظر ژنتیکی در میان بومیان آفریقا به‌دلیل مصرف گوشت میمون بروز كرد و در جهان منتشر شد. این ویروس با ورود به بدن انسان منجر به نقض ایمنی بدن می‌شود و در تمام مایعات بدن پخش می‌شود.»
این فوق‌تخصص بیمارهای عفونی و تب‌دار خستگی، درد عضلات، مفاصل و تورم غدد لنفاوی، گلودرد و سردرد مداوم، تب، رامش‌ها و بثوارت پوستی به صورت زگیل، هر نوع علامت گوارش مثل تهوع و استفراغ، کاهش وزن، عفونت ریه‌ها با ارگانیسم‌های ناشایع، تعریق شبانه، تغییر شکل ناخن به صورت قارچ و عفونت مقاوم به درمان را از نشانه‌های مهم آلودگی به ویروس ایدز می‌داند.
به گفته او، روابط جنسی نامشروع و محافظت‌نشده، تزریق با سرنگ‌های آلوده، پیوند نسج آلوده مثل پیوند کلیه، کبد و قرنیه، لوازم پزشکی آلوده و دندانپزشکی استریل‌نشده، استفاده از ابزار مشترک جهت خالکوبی، ختنه، سوراخ‌کردن گوش، حجامت، استفاده از وسایل آلوده آرایشگاه‌ها، انتقال خون و فرآورده‌های خونی و انتقال از مادر به کودک ازجمله راه‌های انتقال ویروس ایدز به بدن افراد سالم است.
شعبان‌زاده از شهروندان خواست در صورت مشاهده بزرگ‌شدن غدد لنفاوی، تب مدت‌دار و طولانی، کاهش وزن و سرخی مزمن به پزشک مراجعه کنند. به گفته او گاهی تا ٨‌سال ویروس ایدز در بدن نهفته و ناشناخته می‌ماند و به همین دلیل از مردم تقاضا می‌شود که ویروس ایدز که امروزه در ورای زندگی مردم کمین کرده است را جدی بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج