۴۴۳۷۵۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

کمپین اهدای خون از شب یلدا آغاز می‌شود

مدیر کل انتقال خون استان تهران از رشد هشت درصدی اهدای خون در تهران در سال جاری خبر داد و آخرین وضعیت ساخت پنج مرکز اهدای خون در تهران را تشریح کرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل انتقال خون استان تهران از رشد هشت درصدی اهدای خون در تهران در سال جاری خبر داد و آخرین وضعیت ساخت پنج مرکز اهدای خون در تهران را تشریح کرد.

دکتر مرتضی طباطبایی در نشست خبری که در انتقال خون تهران برگزار شد، گفت: ما معمولا سه ماهه آخر سال را به طور محسوسی با کمبود خون مواجه می‌شویم، اما همواره سیاست‌مان دوری از کارهای هیجانی برای اهدای خون است.

وی با بیان اینکه در میان فراورده‌های خونی، پلاکت بیش از هر فراورده‌ای مورد نیازمان است، افزود: چرا که عمر پلاکت تنها سه روز است و بر این اساس نیاز داریم تا به تناوب اهدای پلاکت را داشته باشیم.

طباطبایی همچنین گفت: در حال حاضر در حال آماده کردن کمپین زمستانه اهدای خون از یلدا تا نوروز هستیم که در سه مقطع شب یلدا، دهه فجر و چهارشنبه آخر سال اجرا می‌شود و از اقشار مختلف دعوت می‌کنیم تا برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مصرف پلاکت ما در انتقال خون تهران به طور متوسط روزانه ۱۰۰۰ واحد است، ادامه داد: در عین حال در ۶ ماهه اول امسال شاهد کاهش تقاضا برای مصرف خون در بیمارستان‌های تهران بوده‌ایم؛ به طوریکه از ۳۳۰ هزار واحد خون در شش ماهه اول سال گذشته به ۲۲۰ هزار واحد در شش ماهه اول امسال رسیده‌ایم. یعنی ۱۰۰ هزار واحد کاهش مصرف خون در بیمارستان‌های تهران داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان ذخیره خون در تهران بدون احتساب خونگیری پنج روز است، اظهار کرد: در ۹ ماهه اول امسال ۳۲۰ هزار مراجعه برای اهدای خون داشته‌ایم که این عدد رشدی ۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در عین حال ۲۷۱ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که این عدد رشدی ۸ درصدی را برای اهدای خون نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

طباطبایی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۱۲۰۰ واحد خون در انتقال خون تهران دریافت می‌کنیم، ادامه داد: ما از نظر تعداد مراکز اهدای خون کمبودی نداریم، اما از نظر زیرساخت‌ها با مشکلات متعددی مواجهیم و اگر بتوانیم مشکلات را در زمینه محل اهدای خون و تعداد پرسنل برطرف کنیم، امیدواریم به دریافت ۱۵۰۰ واحد خون در روز برسیم.

طباطبایی با بیان اینکه ۴۶ درصد اهدا کنندگان در تهران، اهدا کننده مستمر هستند، گفت: تعداد اهدا کنندگان مستمرمان در شهریور ماه سال جاری ۴۲.۶ درصد، در مهر ماه ۴۳.۵ درصد، در آبان ماه ۴۵ درصد و در آذرماه ۴۷.۷ درصد بوده است که این روند صعودی تا پایان سال ادامه دارد و می‌خواهیم این میزان را به ۵۰ درصد برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت ساخت پنج مرکز اهدای خون در تهران، گفت: مراکز مناطق ۴، ۵ و ۱ پیشرفت خوبی داشته‌اند و فکر می‌کنم در اواخر فصل بهار و نیمه دوم سال آینده این مراکز به بهره برداری برسند.

طباطبایی ادامه داد: البته در دو منطقه ۱۸ و ۲۰ به دلیل موقعیت نامناسب زمین‌ها دچار مشکلاتی شده‌ایم که در حال پیگیری این موضوع هستیم و زمینی را در منطقه ۱۵ و در حاشیه اتوبان امام رضا (ع) گرفته‌ایم تا جایگزین زمین منطقه ۱۸ شود. البته از صفر تا ۱۰۰ ساختمان‌سازی آن به جز تامین تجهیزات را خیرین پیش می‌برند و اقداماتش توسط مجمع خیرین انتقال خون انجام شده و قرار است که در این مراکز محل‌هایی برای خونگیری ساخته شود که طبیعتا به انتقال خون تهران داده می‌شوند و در این صورت محل اهدای خون برای اهدا کنندگان مناسب می‌شود. این در حالیست که اکنون اهدا کنندگان ما در بعضی مراکز در کانکس خونشان را اهدا می‌کنند و حتی در تامین سرما و گرمای آنها دچار مشکل هستیم. بر این اساس فکر می‌کنیم تا یک سال و نیم آینده بتوانیم از ظرفیت مراکز جدید برای اهدای خون استفاده کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج