۴۴۴۳۳۳
۵۰۶۳
۵۰۶۳
پ

ST۱؛ نفربر جدید چین

چین به تازگی نسخه ای از نفربر جدید خود با نام ST۱ را رونمایی کرده که از نوع نفربرهای اجرای آتش پشتیبانی می باشد. در اصل این نفربر مدل بهینه سازی شده جهت صادرات نسخه ZTL۰۹ است که توسط ارتش این کشور استفاده می شود. نفربر ST۱، نیرو محرکه و قدرت مانوردهی مناسب آن است.

ماهنامه جنگ افزار - سیاوش سلطانویس: چین به تازگی نسخه ای از نفربر جدید خود با نام ST۱ را رونمایی کرده که از نوع نفربرهای اجرای آتش پشتیبانی می باشد. در اصل این نفربر مدل بهینه سازی شده جهت صادرات نسخه ZTL۰۹ است که توسط ارتش این کشور استفاده می شود. نفربر ST۱، نیرو محرکه و قدرت مانوردهی مناسب آن است.
این خودرو این توانایی را دارد که با حداکثر قدرت مانوردهی کرده و به سرعت در خصوص خطرات و تهدیدات به وجود آمده واکنش مناسب انجام دهد. البته هنوز استفاده رسمی کشوری از این نفربر عنوان نشده تا بتوان درک درستی از کارایی و وظایف در نظر گرفته شده برایش داشت و باید منتظر ماند تا ببینیم چه کشوری درخصوص خریداری این خودروی پشتیبانی آتش (FSV) اقدام می کند.

توپ اصلی مورد استفاده بر روی این نفربر، توپ 105 میلیمتری می باشد که با تمامی مهمات استاندارد 105 میلیمتری ناتو سازگار است. این توپ قادر است تا مهمات HEAT، APFSDS و HE را شلیک کند. همچنین موشک های ضدتانک هدایت شونده از راه دور نیز قابلیت شلیک شدن از طریق توپ 105 میلیمتر نفربر ST1 را دارا می باشند. با توانایی شلیک موشک های ضدتانک، برد این توپ به 5 کیلومتر افزایش می یابد. توپ این نفربر فاقد بارگذار خودکار می باشد و به صورت دستی و توسط یک خدمه مهمات درون آن بارگذاری می شوند.
ST1؛ نفربر جدید چین

همان طور که در بالا ذکر ش، نفربرهای از نوع پشتیبانی آتش قادر به نابودسازی تانک های اصلی میدان نبرد امروزی نیستند. اما با این وجود به خاطر توپ مورد استفاده و همین طور گلوله هایش، می تواند از جلو تانک های تی 55 و تی 62 را که از زره کمتری برخوردار هستند، نابود کند. خودروهای پشتیبانی آتش به صورت گسترده در آفریقا و آسیای جنوب شرقی مورد استفاده قرار می گیرد و مبنا و اساس اکثریت قریب به اتفاقشان یکی می باشد.

در کنار توپ ۱۰۵ میلیمتری که به عنوان سلاح اصلی این نفربر محسوب می شود، سلاح های ثانویه دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که شامل یک مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری هم محور با توپ اصلی و یک مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری نصب شده روی برجک که برای از بین بردن تهدیدات هوایی استفاده می شود.

از قابلیت های چنین تسلیحاتی، آمادگی رزمی در اکثر شرایط آب و هوایی و همین طور روز و شب می یاشد. عنوان شده است که در نفربر ST1 از سایت های دیدبانی حرارتی استفاده می شود که توانایی های رزمی نفربر را افزایش می دهد. استفاده از سامانه های دید حرارتی موجب می شود تا در نواحی بد آب و هوا دقت توپچی افزایش یابد و هدف را بهتر نابود سازد.
ST1؛ نفربر جدید چین

در بدنه و برجک نفربر ST1 از یک نوع زره سراسری متصل شده استفاده شده است. بخش جلویی نفربر قادر است تا در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری ضد زره از خود مقاومت نشان دهد. مابقی بخش های بدنه نیز در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری ضدطره و همین طور ترکش های توپخانه مقاومت نماید. به جهت افزایش حفاظت بدنه و برجک، برای نفربر ST1 یک سری گیت های زرهی مخصوص در نظر گرفته شده که از جنس زره کامپوزیت سرامیکی است. با اضافه کردن گیت های زرهی به جلوی نفربر، ST1 قادر می شود تا در برابر پرتابه های 25 میلیمتری ضدزره مقاوت کند.

همچنین مابقی بخش ها نیز حفاظتشان تا ۱۲.۷ میلیمتر افزایش (یعنی در برابر لوه های ۱۲.۷ میلیمتری ضدزره) می یابد. به نظر می رسد که نفربر ST۱ تدابیری را برای حفاظت در برابر مین های ضدتانک اندیشیده است تا قابلیت های پایداری و دوام نفربر را در برابر خطرات موجود افزایش دهد. همانند سایر نفربرهای جدید، ST۱ از یک سیستم حفاظتی NBC (هسته ای، بیولوژیکی، شیمیایی) بهره می برد که هوای داخل فربر را با هوای سالم تعویض می کند. همچنین به نظر می رسد نفربر ST۱ از سیستم خودکار توقف آتش بهره مند است.

خدمه نفربر ST۱ ۴ نفر که شامل فرمانده، توپچی، بارگذار و راننده است. خدمه از طریق دریچه های مخصوصی که برایشان بر روی سقف تعبیه شده برای ورود و خروج استفاده می کنند. البته در نفربر ZTL- ۰۹ ورود و خروج سرنشینان از درهای کناری صورت می گرفت که برای سرنشینان و خدمه اصلا راحت نبود به همین دلیل در ST۱ از رمپ های پشتی استفاده شده که هم مهمات و هم سرنشینان می توانند از طریق آن به داخل نفربر وارد شوند.

چین فاقد توانایی ساخت موتور و پیشرانه در داخل کشور است، به همین دلیل از موتروهای تحت لیسانس عموما آلمانی استفاده می کند. موتوری که روی نفربر ST1 نصب شده از مدل Deultz BF6M1015CP توربوشارژر دیزلی با توانایی تولید 440 اسب بخار نیرو و نسبت مناسب رانش به وزن 19.13 اسب بخار در هر تن می باشد. البته برخی از منابع عنوان کرده اند که در این نفربر از یک موتور 500 اسب بخاری استفاده شده است.
موتور و سایر متعلقات در قسمت جلویی مجتمع شده است که سیستم انتقال قدرت آن از نوع دستی می باشد. برای بهبود قابلیت های کراس کانتری، روی نفربر از یک سیستم باد تایری مرکزی استفاده شده که خود باد تایرها را تنظیم می کند. همچنین به نظر می رسد که این خودرو دارای قابلیت دوزیست بودن است که برای تردد در آب استفاده می شود اما عمق نفوذ هنوز مشخص نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج