۴۴۵۵۰۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

بورس تهران در ریل ریزش قرار گرفت

بورس اوراق بهادار تهران دیروز تحت تاثیر کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی و کمبود نقدینگی در بازار داخلی، با افت ۳۶/ ۰ درصدی شاخص کل به کار خود پایان داد.در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد ادامه کاهش قیمت جهانی فلزات تحت تاثیر افزایش شاخص دلار و فروش‌های سنگین مواد خام در بازارهای جهانی بودند.

روزنامه دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز تحت تاثیر کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی و کمبود نقدینگی در بازار داخلی، با افت ۳۶/ ۰ درصدی شاخص کل به کار خود پایان داد.در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد ادامه کاهش قیمت جهانی فلزات تحت تاثیر افزایش شاخص دلار و فروش‌های سنگین مواد خام در بازارهای جهانی بودند.
افت بهای فلزات نظیر مس و روی موجب شد تا نمادهای وابسته، با صف فروش مواجه شوند و در نهایت شاخص کل با افت ۲۹۰واحدی به رقم ۸۰هزار و ۱۲۳ واحد برسد.در این شرایط اکثر معامله‌گران به انتظار روزهای آتی مانده و از خریدهای سنگین خودداری کردند. در کنار عوامل جهانی از جمله انتخاب رسمی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در کالج الکترال و اتفاقات سیاسی در آنکارا، بازار داخلی نیز از عواملی همچون کمبود نقدینگی وفروش‌های شرکت‌های حقوقی به ویژه صندوق‌های بازنشستگی متاثر شد. در مجموع این عوامل به کاهش انگیزه معامله‌گران در بازار دیروز منجر شد.

دیروز در تحولات درون بازار، اعلام پذیره‌نویسی اولین صندوق جسورانه بازار سرمایه نیز از اهمیت برخوردار بود. مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان از پذیره‌نویسی اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی در روز جاری خبر داده است.در بازار دیروز همچنان شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادهای بازار متوقف بودند. این توقف حتی زیر مجموعه‌های عملیاتی بازار سرمایه را در برگرفته است و نمادهای فرابورس و بورس نیز همچنان متوقف هستند.دیروز در رابطه با نماد بورس اعلام شد که این نماد روز چهارشنبه در تابلو بورس بازگشایی خواهد شد.در گروه پرداخت الکترونیکی، دیروز شرکت تازه وارد بورسی آسان پرداخت معروف به «آپ» که با سرمایه 100 میلیارد تومانی، سود هر سهم را یک هزار و 468 ریال پیش‌بینی کرده بود، اقدام به افزایش 20درصدی این متغیر مهم کرد و برای هر سهم یک هزار و 760 ریال سود پیش‌بینی کرد.
در گروه ساختمانی نیزشرکت عمران و توسعه فارس، درحالی 346ريال سود به ازای هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور‌ماه 96، محقق کرده که با توجه به ثبت افزایش سرمایه 677 درصدی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، سود هر سهم را 2 درصد کاهش داده است. این مساله باعث توقف نماد شرکت عمران فارس شد.در گروه کانی غیرفلزی نیزشرکت فرابورسی مواد ویژه لیا با تعدیل مثبت 82 درصدی سود سال مالی مرداد 96، شگفتی‌ساز شد و برای هر سهم 554 ریال سود پیش‌بینی کرد این شرکت در عملکرد سه ماهه 53 درصد معادل 291 ریال از این رقم را محقق کرد.

در این گروه همچنین شرکت صنایع نسوز توکا برنامه افزایش سرمایه ۱۰۸ درصدی برای خرید سهام یک شرکت و اجرای طرح توسعه را اعلام کرد؛ «کتوکا» طبق مصوبه ۲۹ آذر هیات مدیره، قصد دارد سرمایه ۲/ ۷ میلیارد تومانی کنونی را با ۱۰۸ درصد افزایش به ۱۵ میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران خواهد بود. همچنین هدف از این تامین مالی، خرید دو سهام شرکت نسوز آذر و تامین بخشی از منابع لازم برای اجرای طرح تولید جرم‌های نسوز (آلومینایی و منیزیتی) هر کدام با ظرفیت ۵هزار تن در منطقه آزاد هرمزگان اعلام شده است.در گروه خودرویی رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس با اعلام شرط بازگشت سایپا به بورس، زمان احتمالی بازگشایی نماد این شرکت خودروساز را اعلام کرد.علی بیگ‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره شرکت سایپا که نماد آن از دوم آبان بسته شده اظهار کرد: با توجه به ارائه اطلاعات و بازگشایی نماد زیرمجموعه این شرکت یعنی پارس خودرو، سایپا باید گزارش حسابرسی شده سود نیمه اول سال را ارائه دهد تا بعد از بررسی، امکان بازگشایی نماد آن فراهم شود.وی ادامه داد: مدیران این شرکت به‌طور جدی پیگیر ارائه اطلاعات و ارسال آن به سازمان بورس هستند و انتظار می‌رود تا آخر هفته این اطلاعات ارائه شود. بنابراین در صورتی که گزارش حسابرسی شده «خساپا» تا آخر این هفته منتشر شود، احتمالا نماد آن هفته آینده باز خواهد شد.

وی پیش از این اظهار کرده بود: بعد از انتشار گزارش عملکرد نیمه اول سال سایپا، سیستم مربوطه به‌صورت خودکار اقدام به توقف نماد کرد و بررسی‌ها نشان داد هر چند سود این شرکت تغییری نکرده اما در جزئیات سود تغییرات بااهمیتی رخ داده است. در این بررسی‌ها مشخص شد درآمد سرمایه‌گذاری‌ها به مقدار قابل توجهی افزایش و بهای تمام‌شده هم کاهش یافته است. به همین دلیل مدیران شرکت باید توضیحاتی ارائه دهند تا نماد سایپا بازگشایی شود.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به ۲۰۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۳میلیارد تومان رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج