۴۴۶۴۳
۵۱ نظر
۵۰۰۶
۵۱ نظر
۵۰۰۶
پ

احتمال حذف ۹ روز تعطیل رسمی کشور

با حذف تعطیلی تاسوعا و شهادت امام رضا(ع) قرار است تعطیلات رسمی در ایران کمتر شود. طرحی که احتمالا واکنش های متعددی درپی خواهد داشت.

مجله مهر: با حذف تعطیلی تاسوعا و شهادت امام رضا(ع) قرار است تعطیلات رسمی در ایران کمتر شود. طرحی که احتمالا واکنش های متعددی درپی خواهد داشت.

چرتکه انداختن مجلسی ها این بار برای حذف رنگ قرمز از ۹ روز تقویم ۹۲. روزهایی که تاحالا تعطیل رسمی بوده. اما درصورت تصویب نمایندگان، دیگر تعطیل نخواهد بود. طرحی که گفته می شود دستپخت مرکز پژوهش های مجلس است و دوباره بعد از دوسال به صحن علنی آمده.

دورخیز برای حذف تعطیلات

حدود یک سال پیش بود که مرکز پژوهش های مجلس نهم، در آخرین ماههای فعالیت خود طرحی منتشر کرد که در آن پیشنهاد حذف ۹ روز از تعطیلات رسمی ایران به چشم می خورد.

مرکز پژوهش‌ها در پیش‌نویس طرح خود پیشنهاد کرده بود: تعطیلات رسمی قطعی در تقویم کشور عبارت باشند از: ۴ روز نخست نوروز، روز ۱۳فروردین ماه، روز عید فطر، روز عید غدیر، روز عید قربان، روز نیمه شعبان، روز ۲۸ ماه صفر، روز ۲۱ ماه رمضان، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، روز ۲۲ بهمن، روز ۱۴ خرداد و روز اربعین حسینی.

این طرح البته یک تبصره جالب هم داشت: روز ولادت و شهادت امام رضا(علیه السلام) در استان خراسان رضوی و روز شهادت امام صادق(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در استان قم تعطیل رسمی باشد.در این ۴ روز در همه نقاط کشور ساعت کار یک ساعت دیرتر شروع ‌شود.روز ۲۹ اسفند نیز نیمه تعطیل و ساعت کاری تا ۱۲ ظهر باشد.

این طرح البته همان موقع با واکنش های متعددی از سوی مردم ، کارشناسان و مراجع تقلید مواجه شد. به ویژه درباره روزهایی مثل شهادت امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و حضرت فاطمه(س). چرا که دسته های عزاداری به ویژه در این دومناسبت آخری، چندسالی است که با دعوت و حضور بعضی مراجع تقلید در شهرها برپا می شود.

طرح مرکز پژوهش ها حدود یک سال و چند ماهی مسکوت بود تا این که دیروز، خبرهایی در مجلس پیچید مبنی بر این که طرح نمایندگان برای حذف ۹ روز از تعطیلات تقویم رسمی کشور در دستورکار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. طرحی که بلافاصله با واکنش چندتن از نمایندگان مردم هم روبه رو شد.

رئيس كميسيون قضايي مجلس یکی از مخالفان این طرح است که گفت:« طرحي با امضاي نمايندگان تهيه شده كه بر اساس آن بخشي از تعطيلات رسمي كشور حذف شود كه در آن تاسوعاي حسيني، ۲۹ اسفند و حتي شهادت امام رضا(ع) مطرح شده است.

البته اين طرح هنوز اعلام وصول نشده ولي بنده مخالف هستم چون تاسوعاي حسيني و برخي مناسبتها براي تقويت فرهنگ و ترويج فرهنگ و دين موثر و لازم است. اگر كارمندان تنها نصف معادل كاري خود را كار كنند اين تعطيلات لطمه اي به كار نمي زند. البته هنوز اين طرح خام است و در حال طرح موضوع است.»

تعطیلات پراکنده، بلای جان کشور

گزارش مرکز پژوهش های مجلس که سال گذشته منتشر شد، دربرگیرنده نکات جالبی بود. به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس، معضل اصلی تعطیلات در ایران، تعطیلات پراکنده در کشور است و تعطیلات رسمی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر اقتصاد کشور وارد نموده است.

به باور مرکز پژوهش‌های مجلس چالش تعطیلات ایران کم یا زیاد بودن آن نیست، بلکه مشکل اصلی در نظر گرفتن تقویم قمری و شمسی در محاسبه تعطیلات است که اتفاقا همین موضوع پراکندگی تعطیلات در کشور را دامن زده است. این مرکز در مقابل کاهش ایام تعطیل به دولت و مجلس پیشنهاد می‌دهد که می‌توانند در صورت تلاقی هر کدام از این تعطیلات با تعطیلات رسمی، آنها را با تعطیلی بین ‌‌التعطیلی تجمیع کند.

در ادامه این گزارش آماده است، یکی از آثار اقتصادی وضعیت فعلی تعطیلات صرف ۲۰ درصد از دستمزد پرداختی در اقتصاد کشور بابت روزهای تعطیل است، همچنین در این گزارش تاکید شده از آنجا که برای این اوقات فراغت برنامه‌ریزی خاصی صورت نمی‌گیرد و مردم در ایام تعطیل به حال خود رها می‌شوند، نمی‌توان به بهره‌وری ناشی از این تعطیلات امید چندانی بست.

در حال حاضر تعطیلات رسمی ایران، در این روزهاست:

تعطیلات شمسی:

۴ روز اول فروردین عید نوروز

۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

۱۳ فروردین روز طبیعت(سیزده به در)

۱۴ خرداد ارتحال امام خمینی

۱۵ خرداد سالروز قیام ونین مردم قم

۲۲بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷

۲۹اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت

تعطیلات قمری:

۹ محرم تاسوعای حسینی (ع)

۱۰ محرم عاشورا ی حسینی(ع)

۲۰ صفر اربعین حسینی(ع)

۲۸ صفر رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

آخر صفر (۲۹ یا ۳۰) شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع)

۱۷ ربیع الاول تولد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)

۳ جمادی الثانی شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س)

۱۳ رجب میلاد حضرت علی بن ابی طالب (ع)

۲۷ رجب مبعث رسول گرامی اسلام(ص)

۱۵ شعبان تولد امام زمان(عج)

۲۱ رمضان شهادت امام علی بن ابی طالب (ع)

۲ شوال عید فطر

۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق(ع)

۱۰ ذیحجه عید قربان

۱۸ ذیحجه عید غدیر

آیا تاسوعا روز کاری می شود؟

شاید اما قابل توجه ترین نکته طرح جدید نمایندگان مجلس، حذف تعطیلی روز تاسوعای حسینی (ع) باشد. روزی که در تمام این سال ها تعطیلی رسمی وسنتی مردم ایران بوده و برخی آئین های خاص عزاداری در ماه محرم، مختص به همین روز است.

علاوه بر این، داستان تعطیلی روزهای متعلق به امام رضا(ع) در تقویم نیز ازجمله حکایت های جالب تعطیلی در ایران است. روزهایی که در سال های مختلف بارها دستخوش تغییر شده است. چرا که ابتدا تعطیلی روز تولد امام رضا(ع) در سال های گذشته، با روز شهادت آن حضرت جا به جا شد و تعطیلی شهادت، به جای تعطیلی ولادت در تقویم ثبت شد و حالا شهادت امام رضا(ع) نیز در طرح نمایندگان مجلس از روزهای تعطیل رسمی در کشور حذف خواهد شد.

آیا این بار نیز واکنش مردم، کارشناسان و به ویژه مراجع تقلید، تصمیم گیری درباره حذف تعطیلی ها را دستخوش تغییر خواهد کرد یا روزهای قرمز تقویم سال ۹۲، ۹ روز کمتر خواهد شد؟ پاسخ این سوال را در روزهای آینده می توان فهمید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مملکت کلن تعطیل بشه خیلی بهتره بهتر اداره می شه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم
        گل گفتی

    • حدیث

      برو بابا چی 9 روز؟؟؟
      من روی عید نوروز واسه کارام حساب کردم ...

      پاسخ ها

      • سيما

        منظور اين بود كه كلا 9 روز از تعطيلات تمام سال كم ميشه. ربطي به تعطيلات عيد نوروز نداشت كه يهو عصبي ميشي! تمام مطلب رو با دقت نخوندي. حديث گلم

    • محمد

      خواهشمند است تعطیلات را کمتر کنید.اقتصاد کشور بیشتر از این لطمه نبیند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اون روزهاي غير تعطيل اقتصاد رو بچرخون، اين 9 روز تعطيلي تو رو نكشه!!

      • سميه

        ضربه اقتصادي كه به مملكت وارد شده از تعطيلي هاي پراكنده نيست، از عدم مديريت حرفه اي و ساعتهاي كاري است كه در نتيجهء عدم هماهنگي بخش هاي مختلف با هم، و بي توجهي و بيقيدي كارمندان و كارگران به بطالت و بيهودگي ميگذره...
        تا خودمون رو اصلاح نكنيم هر 365 روز رو 24 ساعت هم كه كار كنيم مملكت درست بشو نيست...

    • mori

      طرح خوبيه اميدوارم تصويب بشه

    • بدون نام

      تو کشور ما همون بهتر که تعطیل باشه اگر این جمعه نبود الان قیمت سکه 3 تومن بود اگر ما از خرداد تعطیل می کرویم قیمت دلار 2400 می موند.

    • مریم

      واقعا فکر خوبی این تعطیلات زیادی اقتصاد مملکت را فلج کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله ولی نباید روزهای مناسبت مذهبی حذف بشه اگه آقایون راست میگن تعطیلات نوروز را 2 روز کنند و 13 فروردین و... را حذف کنند.چطوره؟الان عملا تا 15 فروردین خیلی ها در سفر هستند چه فایده جز کلی تصادف و هرسال عده ای کشته میشن.مگه غیر از اینه؟؟!!
        دو روز بسه اول و دوم نه سوم آخرش باشه.هم دیدارها تازه شده و هم تعطیلات کم شده.

      • علی

        راست میگه این دوستمون ... عید نوروز رو ورداشتن 13 روز کردن و اون وقت تاسوعا که یه روز هست ضربه زده به مملکته؟!!! نصف امار کشته های تصادفات برای عید نوزوز هست

      • نگار

        حالا تمام از بین این همه تعطیلی گیر دادن به تاسوعا اگر اینجوری بشه مردم دیگه نه تاسوعا عزاداری میکنن نه عاشورا اگر هم بیان برای عاشورا خیلی کم

    • سینا

      الکی به بهونه اقتصاد، می خوان این کارو انجام بدن وگرنه خیلی از کشورهای دیگه تعطیلی هاشون از ما بیشتر هست و اقتصاد خیلی قوی تری دارند.
      این تعطیلی ها خیلی وقته که بودن و خواهند بود ، چرا موقعی که اقتصاد ایران خوب بود حرف از این چیزا نبود. تعطیلی که به اقتصاد ضربه میزنه ، تعطیلی مربوط به آلودگی هوا بود نه این تعطیلی ها.

      پاسخ ها

      • محسن

        موافقم سینا. البته اگه بجای حذف تعطیلی تلاش کنن بهره وری رو بالا ببرن یعنی ساعت کار مفیدرو خیلی بهتر میشد. مثلا توی تاسوعا مگه میشه کار کرد اصلاً!!!
        بعضی وقتا تعطیل کردن خودش یجور صرفه جویی کلان در انرژی و وقته. تا اینکه سرکار باشیم حقوق و انرژی و اضافه کار و ...

    • بدون نام

      بنظرمن هم تعطیلات عید کم بشه و روزهای دیگه بهتره تا فرضا" تاسوعای حسینی که ما باید به شهرستانهای خودبرویم و مراسم خودمان را داشته باشیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز میتونید کلا شهرستان خودتون زندگی کنید که مشکل عزاداری سنتی خودتون را نداشته باشید

      • فرهاد

        من خودم بچه زنجانم و میدونیدبذرگترین اجتماع مسلمانان بعد از مکه تو زنجانه که شب تاسوعاست با این حال تعطیل نیستیم و همه به کارشون می رسن بعد میرن دسته حسینیه اعطم.نباید به بهانه امام حسین و حضرت ابوالفضل از زیر کار در بری جناب کاربر اگر واقعا عاشق معصومین هستی همونجا عزاداری کن با برو شهر خودتون زندگی کن دولتم که حمایتت می کنه با وام.هم دنیارو داری و هم آخرتو....

      • بدون نام

        راست میگن همه شهرستانیها اگر برگردن شهرشون تاحدی مشکلات تهران از جمله آلودگی هوا درست میشه برگردید دیگه

    • بهرام

      یکی از مقامات آگاه اعلام کردند: به علت قرار گرفتن ایام هفته بین دو جمعه کل هفته بصورت تعطیل رسمی اعلام میشود.

      پاسخ ها

      • سيما

        ناز باشي! النگوهات نشكنه بهرام خان

      • بدون نام

        سیما خانم تو بهتره نگران خودت باشی که زبونت تیغ در نیاره.بهرام جان صد تا +++++++++++++++++

    • دریا

      شما که کار و زندگی ندارید.چرا میگید تعطیل شه..خیلی ها رو این تعطیلات حساب باز میکنن!!
      چرا فقط به فکرخودتونید؟به فکر بقیه هم باشید.
      تعطیلات نورورز رو که اصلا حرفش رو نزنید.که از قدیم و ندیم بوده و کسی نباید حذف بشه.

      پاسخ ها

      • آمیتریس

        ایول داری بخدا.مرد خودتی فقط

    • بدون نام

      به عید نوروز دیگه چیکار دارین؟ همین دلخوشی رو هم می خوان از ما بگیرن!

    • محمد

      عیدفطر دوم شواله یا اول شوال!!!

      پاسخ ها

      • سيما

        ماه رمضان تموم بشه شوال شروع ميشه. يعني عيد فطر اولين روز ماه شوال هست . محمد آقا

    • مریم

      منم با کم کردن تعطیلات موافقم علی الخصوص تعطیلات نوروزی،دانشگاهها دیگه افتضاحشو دراوردن از بیست اسفند تا بیست فروردین تعطیلن کاشکی واسه تعطیلات دانشگاهها هم طرحی بدن.

      پاسخ ها

      • آرامیس

        شما تو تعطیلات درستو خوب بخون یه موقع نیفتی عزیزم. اگه به درس خوندنه که تو خونه هم میشه خوند مگر اینکه مشکل حتما دانشگاه رفتنه باشه...

    • ali

      bayad ziyad tar shavad na kamtar

      پاسخ ها

      • بدون نام

        D:

    • فرهاد

      دوستان عزیز با احترام به نطر شما باید قبول کنیم که ما هم در مورد تعطیلات شمسی و هم تعطیلات قمری داریم افراط می کنیم باید در هر دو مورد تجدید نطر بشه ولی مواظب باشیم که سنتهای باستانیمون فراموش نشن.

    • کاربر

      با درود... درست است ، تعطیلات زیادی داریم ولی خیلی از این تعطیلات ریشه مذهبی دارد و برخی ریشه ایرانی . میتوان یک تعادلی برقرار کرد . از تعطیلات مذهبی میتوان تاسوعا را از ساعت 12 ظهر به بعد تعطیل کرد و یا تولد امام رضا تعطیل باشد و شهادت ایشان تعطیل نباشد ( به دلیل ایجاد جو شادی ) و یا از میان تعطیلات ایرانی ، 13 روز نوروز را به یک هفته اول بهار و روز سیزده نوروز ، تقلیل داد ؛ ولی به هیچ عنوان با عدم تعطیلی 29 اسفند موافق نیستم . این یک روز تاریخی در کشور و برای ملت ماست و همه ایرانیان به این روز افتخار میکنند یک انقلاب در صنعت نفت است ، همانگونه که 22 بهمن انقلابی در کشور ایجاد شد ؛ هر دو این روزها باید تعطیل باشد .

    • dsna

      آره خوبه اما روز تاسوعا که نباید روز کار بشه لااقل به خاطر احترام به حضرت ابوالفضل . نباید تعطیلش کنن .

    • بدون نام

      ببینید چقدر راحت میشه ما ایرانی ها رو سر کار گذاشت خودمونیم تعطیل باشیم یا نباشیم در تولید و خدمات که فرقی نمی کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      نـــــــــــــــــــــــــــــه...
      من هنوز جوونم هزارتا ارزو دارم مي خوام تعطيل بمونه

    • محمد رضا پورکاظمی

      سلام ایام شهادت وسوگواری را نمی توان تعطیل نکرد اما ایام شادی می توان تعطیل نبود ودر مجل کار یک جعبه شیرینی نیز پخش نمود مثل روز ولادت جضرت قائم

    • pani

      این کار اهانت به چهارده معصوم و دین اسلام و.. دارد پس مردم چگونه در این روزها به هیئت ها رفته و عذاداری کند
      واقعا برا دولت نهم متاسفم

    • من

      من خود کوشی می کنم

    • نظری داراب

      اگرراست میگن تعطیلات مدارس کم کند که ازاول خرداد تا 31شهریورماه هرسال تعطیل می کنند ودرطول سال تحصیلی هربین تعطیلی معلمان تعطیل هستند حقوق 12ماه هم می گیرند ،مرخصی مناطق محروم که برداشتند ،9روز تعطیلی بردارند حق زن وبچه کارمندان چه می شود دیگرفردا باید جواب دهند

      پاسخ ها

      • آمیتریس

        چیکار به مدرسه داری تو؟؟؟؟

    • سارا هستم

      سلام، تعطیل نبودن تاسوعا یک توهین است. به جای این کار ها، بهتر است روی سوخت(بنزین) کار اصولی و مدیریتی شود تا این قدر به خاطر آلودگی، بی جهت مملکت را نخوابانید.

      پاسخ ها

      • آمیتریس

        چه ربطی داشت؟؟؟؟

    • فاطمه

      تعطیل باشه یا نباشه فرقی نمیکنه
      ما کاسب ها که نشستیم مگس می پرونیم
      اداره ها هم که فقط بلدن مردم رو بپیچونن
      دیگه بیشتر از این تعطیلی میخوان

    • bahram

      حالا خودمونیم یعنی مشکل وضعیت اقتصادی کشور ما همین 9 روز تعطیلی بوده ؟!!!...

    • شیوا

      هر سال قبل از عید نوروز از این خبرا پخش میشه که نوروزو تهدید کنن.

      دیگه دستشون رو شده

      عملا نه تعطیلی نوروز باید حذف بشه نه تاسوعا.

      باید بهره وری تو روزای غیر تعطیل افزایش پیدا کنه

    • آرمان

      من که تو نمونه ی دولتی درس میخونم همه دو هفته قبل از عید نمیان.

    • بدون نام

      اصلا موضوع بحث راجع به تعطیلات رسمیه ولی ما تا دلتون بخواد تعطیلات غیر رسمی داریم مثل 5 شنبه مدارس یا آلودگی یا بین التعطیلین که ربطی به تقویم نداره کلا ما ملت دوست داریم استراحتو درستههههههههههههههههه

    • گوسند

      اولا که آقایون اومدن پنج شنبه تهران رو تعطیل کردن و این بی عدالتی محضه ثانیا کدوم چهار روز عید نوروروز ، عید نوروز که تا سیزدهم هیچ اداره ای نه رئیس داره نه معاون و گاهی مستخدم هم نداره البته اگه چهاردهم شنبه یا یکشنبه باشه والا تا شنبه هفته آینده تعطیل غیر رسمی ادامه داره . ایران فقط تعطیلات رسمی 30 روزه که رکورد دار جهان به حساب میاد . تبریک

    • گوسفند

      چرا باید ما تعطیلاتمون بر پایه قمری باشه ( همون روزهای واقعه در قمری بر حسب شمسی مشخص بشه و هر ساله بر اساس همون روز شمسی ثابت بشه البته بجز عید قربان و عید فطر )

    • مخالف

      وااااااا آخه این چه طرحیه مطرح شده میخوام نشه بابا ما فقط دلخوشیامون همین تعطیلیاست چرا میخواین ازمون بگیرین ...کم کم دارین دیگ تعطیلی ای توی تقویم نزارید بمونه هاااااااا واقعا بی انصافانست اگه برای اقتصاد کشوره یه طرح دیگه ای پیشنهاد بدید واقعا متاسفم واقعاااااااااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج