جاباما
۴۵۰۸۵۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سایه نوسان ارز در ۷ بازار کالایی

از روزی که قیمت ارز میل به افزایش پیدا کرده است فعالان عرصه تولید و واردکنندگان زمزمه افزایش قیمت را مطرح کردند. می‌گویند گران شدن ارز بر قیمت مواد اولیه و کالای نهایی اثر گذاشته است.

روزنامه ایران: از روزی که قیمت ارز میل به افزایش پیدا کرده است فعالان عرصه تولید و واردکنندگان زمزمه افزایش قیمت را مطرح کردند. می‌گویند گران شدن ارز بر قیمت مواد اولیه و کالای نهایی اثر گذاشته است.
لذا رشد قیمت بین ۲ تا ۱۰ درصد در برخی کالاها معقول است، اما سازمان حمایت این صحبت‌ها را قبول ندارد و می‌گوید سرسختانه در مقابل افزایش قیمت انواع کالاها ایستاده است. کارشناسان اقتصادی هم نظر با مسئولان می‌گویند افزایش قیمت ارز اگر بخواهد بر بازار اثر بگذارد در دو الی سه ماه آینده است بدین جهت افزایش قیمت در مقطع فعلی قابل قبول نیست و تنها نشانگر سود طلبی برخی از تولید‌کنندگان است.
یکی از نخستین بخش‌هایی که ساز خود را برای گرانی قیمت کوک کرد لوازم خانگی بود.تعداد محدودی از تولیدکنندگان و واردکنندگان قیمت‌ها را بین ۵ تا ۷ درصد گران کردندهر چند تعداد برندهایی که این افزایش قیمت را رقم زدند کم بود اما همین امر موجی در بین تولیدکنندگان ایجاد کرده است که برای گرانی محصولات خود دست به کار شوند.محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی معتقد است افزایش قیمت لوازم خانگی نباید اتفاق بیفتد و اتحادیه با هر گونه گرانی مخالف است، چرا که این افزایش قیمت به رکود بازار دامن می‌زند. وی افزود: سازمان حمایت مسئول کنترل قیمت‌هاست و نباید اجازه داد با بهانه‌ای که پایه و اساس درستی ندارد قیمت‌ها در بازار گران شود. ما موافق افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی و حتی وارداتی نیستیم و این امر بدون آنکه نظر ما پرسیده شود در بازار رخ داده است.
دومین حوزه که تلاش برای افزایش قیمت دارد خودرو است.قطعه سازان از یک هفته پیش درباره گرانی مواد اولیه این حوزه صحبت کردند و اظهار داشتند که با افزایش قیمت ارز چاره‌ای برای گران کردن محصولات خود ندارند.قاعدتاً با افزایش قیمت قطعات خودرو، گرانی خودرو هم رخ خواهد داد.خودروسازان هم که این روزها از رشد هزینه‌های خود گلایه‌مند هستند با رشد حداقل ۲ درصدی قیمت خودرو همراه خواهند شد.اما برای آنکه تکلیف این بخش هم روشن شود رضا شیوا رئیس شورای رقابت مصاحبه کرد و با صراحت گفت: از اردیبهشت ماه سال آینده در صورت تغییر متغیرهای قیمتی اقدام به افزایش یا کاهش قیمت خودرو خواهیم کرد.قبل از این تاریخ خودروسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند به بهانه گران شدن مواد اولیه اقدام به گرانفروشی کنند. متغیرهای این دستورالعمل شامل تورم نهادهای تولید، بهره‌وری و کیفیت است که فقط از بانک مرکزی دریافت می‌شود.لذا این اطلاعات را از قطعه‌ساز و خودروساز دریافت نمی‌کنیم.
سومین بخشی که گفته می‌شود از بازار ارز تأثیر گرفته قیمت لبنیات بخصوص کره است.رشد قیمت لبنیات از سوی اتحادیه این صنف تکذیب و اعلام شد تنها دو برند قیمت شیرپاکتی مدت دار خود را گران (۲۰۰ تومان)کردند که مجوز گران کردن را نیز سال گذشته سازمان حمایت به این مجموعه داد.قیمت کره هم بواسطه رشد قیمت جهانی ۲۰درصد گران شد و این امر با افزایش قیمت ارز رابطه مستقیمی ندارد. کره از محصولاتی است که بخش عمده آن (حدود ۹۰ درصد) از خارج کشور تأمین می‌شود و صنایع داخلی صرفاً به بسته‌بندی این محصول اقدام می‌کنند. رضا باکری دبیرانجمن صنایع لبنی هم درباره افزایش قیمت ارز و تأثیر آن بر محصولات لبنی گفت:قیمت محصولات لبنی به غیر از کره در بازار گران نشده و تمام سعی تولیدکنندگان بر این است که قیمت‌ها را ثابت نگه دارند.طی چند وقت اخیرمیزان مصرف لبنیات در کشور کاهش یافته است از این‌رو افزایش قیمت باعث کاهش تولید بیشتر و صدمه دیدن تولید می‌شود.
چهارمین بخشی که رشد قیمت را تجربه کرد محصولات فولادی بود.اما این بخش هم از قیمت‌های جهانی اثر گرفت و ربطی به افزایش نرخ ارز در بازار داخلی نداشت.تقریباً قیمت محصولات فولادی طی چند وقت اخیر دو برابر شده است.محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن‌آلات گفت:قیمت‌ جهانی آهن و فولاد از ابتدای امسال رشد داشته است و با وجود اینکه در بهمن‌ ماه سال گذشته قیمت آهن ۲۴۰ دلار و قیمت ورق ۳۵۰ دلار بوده است، اکنون قیمت آهن با رشدی بیش از دو برابری به ۴۸۵ دلار و قیمت ورق فولادی نیز تا ۵۴۰ دلار افزایش یافته است. بازار داخلی هم به تبعیت از بازار جهانی در حال افزایش است.
قیمت مسکن نیز تأثیری از قیمت ارز نداشته است. هر چند برخی‌ها می‌خواهند این‌گونه وانمود کنند که رشد ۷درصدی قیمت مسکن طی یکسال که بانک مرکزی اعلام کرده بود تأثیر مستقیم با نرخ ارز دارد اما فعالان این صنف چنین موضوعی را قبول ندارند.حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره توضیح داد که قیمت ارز بر بازار مسکن هیچ تأثیری نداشته است.شاید در ماه‌های آینده بواسطه رشد کالاهای کاربردی در ساخت مسکن قیمت‌ها تحت تأثیر قرار گیرد ولی اکنون بازار شرایط با ثباتی دارد.وی افزود:زمان اوج جابه‌جایی مردم قیمت مسکن ۱۰ درصد گران شد اما با ورود به ماه سرد سال بین ۳ تا ۵ درصد از قیمت‌ها کاسته شد.
این روزها واردکنندگان بیش از سایر بخش‌ها برای افزایش قیمت تب کردند و می‌گویند قیمت ارز بر روند فعالیت آنها اثر گذاشته است لذا چاره‌ای جز گران کردن محصولات خود ندارند.رشد قیمت در حالی مورد استقبال واردکنندگان قرار گرفته است که خیلی از آنها وارداتشان مربوط به ماه‌های گذشته است و نوسان فعلی نرخ ارز تأثیری بر قیمت‌های آنها ندارد.لذا همان گونه که رئیس مجمع واردات اعلام کرد نباید گرانی در بازار کالاهای وارداتی رخ دهد.
گوشت هم از آن دست محصولاتی بود که طی چند وقت اخیر گران شد.اما دلیل آن ربطی به نرخ ارز نداشت.علیرضا ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت:با توجه به فصل زمستان قیمت گوشت گوسفندی در میادین از هفته گذشته افزایش یافته است.با توجه به مراسم‌، دام‌های زیادی ذبح شد و دام در سال ۹۵ رو به اتمام است و با کمبود دام در میادین روبه‌رو هستیم.افزایش قیمت دلار باعث شده سودجویان و کسانی که اقدام به قاچاق دام می‌کنند دام‌ها را به خارج کشور و با قیمت بالا به فروش برسانند.یخبندان جاده‌ها باعث شده واردات دام از کشورهای آسیایی با کاهش رو به رو و دام در بازار کمیاب شود.افزایش سرما نیز از جمله موارد افزایش قیمت گوشت گوسفندی است.
دراین میان سازمان حمایت موضع‌گیری شفافی دارد.این مجموعه در کنار سازمان تعزیرات حکومتی نظارت‌های خود را بیشتر کرده است تا مانع افزایش قیمت کالاها شوند.غلامرضا کاوه رئیس سازمان حمایت هم در این باره اظهار داشت:برخی تولیدکنندگان به طور خودسرانه قیمت‌ها را افزایش دادند که با برخورد سازمان حمایت روبه‌رو شده و تعهد دادند که دیگر افزایش قیمت نداشته باشند.وی افزود:هیچ تولیدکننده‌ای اجازه افزایش قیمت محصولات خود را ندارد.به غیر از کالاهای اساسی که مشمول قیمتگذاری است و هر گونه رشد قیمت با مجوز ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت باشد در مورد سایر کالاها واحدهای صنفی نظارت می‌کنند.
ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی هم درباره تأثیر افزایش قیمت ارز بر بازار و کالاهای مختلف اظهار داشت: افزایش قیمت ارز به گونه‌ای نبوده که بر روند تولید اثر بگذارد و محصول نهایی را گران کند. اگر بخواهیم تأثیر ارز را بر بازار ببینیم حداقل باید دو الی سه ماه صبر کرد.لذا هر واحد تولیدی که بر قیمت‌های خود در این مقطع بیفزاید گرانفروشی کرده است. آنچنان که دولتمردان اعلام کردند با برگشت پول‌های نفتی ایران و پتروشیمی و فاصله گرفتن ازتعطیلات میلادی وضعیت ارز باثبات می‌شود و قیمت‌ها به شکل فعلی نوسان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مردم در دولت گذشته هم با نوسان قیمت ارز روبه‌رو بودند. اما در آن زمان کمبود ارز در کشور داشتیم و به لحاظ تحریم امکان جایگزین کردن دلار نبود ولی اکنون ما تحریم نیستیم و با برگشت پول بازار ارز کنترل خواهد شد و جای نگرانی نیست.لذا تولیدکنندگان با مدیریت هزینه‌های خود می‌توانند ثبات قیمت‌ها را داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج