۴۵۲۷۵۵
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

طنز؛ توئیت نکن جیک‌جیک کن!

فریور خراباتی در روزنامه آرمان امروز نوشت:

خب این روزها شبکه‌های اجتماعی به سرعت رشد پیدا کرده‌اند و شبکه‌هایی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و... بخشی از زندگی مردم و حتی شخصیت‌های سیاسی شده اند.
موضوع اینجاست که ما تکلیف خودمان را در برخورد با این شبکه‌ها نمی‌دانیم. مثلا عادل فردوسی پور در برنامه نود می‌خواهد آدرس کانال تلگرام بدهد، می‌گوید:‌«بزنید @ نود، عضو بشید!»
خب عضو کجا داداش من؟ تازه از این بدترش را هم داشته ایم؛ در رادیو می‌گویند: «لطفا عضو آبراه ما (کانال ما!) توی اون شبکه اجتماعی که آبی رنگه یه نامه رو موشک کردن دارن پرتاب می‌کنن (تلگرام رو می‌فرمایند!) شده و حالشو ببرید!».
همین روزهاست که فرهنگستان زبان فارسی بیاید برای این شبکه‌های اجتماعی معادل فارسی راه اندازی کند که دیگر معرکه خواهد شد.مثلا معادل فارسی «توئیت» می‌شود «جیک‌جیک کردن!» و «هشتگ» را «مربع!» می‌نامند، ‌آن وقت مجری تلویزیون می‌گوید: «بینندگان عزیز لطفا نظرات خود را با استفاده از مربع و برنامه ما، جیک جیک کنید!».
مشکل اینجاست که بالاخره ما یا یک چیزی را قبول داریم یا قبول نداریم. مگر شبکه اجتماعی سیگار فیلتردار است؟! این روزها اغلب نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.
اصلا خود وزیر ارتباطات عضو اینستاگرام است، آن وقت اسم این شبکه را نمی‌آورد، بنابراین اگر ما اسم اینستاگرام را «عکس الکی بذار، لایک بگیر!» بگذاریم، مشکل حل می‌شود؟ اگر «فیسبوک» را «صورت کتاب!» بنامیم درست می‌شود؟
اگر اسم «واتزاپ» را «چه اپ است» بگذاریم، کار تمام است؟ اگر توئیتر را «محل جیک جیکیدن!» بنامیم چه؟ بیاییم برای یک بار هم که شده مشکلات این شبکه‌های اجتماعی را حل کرده و تکلیف خودمان را با آنها مشخص کنیم، زحمت می‌شود اما دست‌تان درد نکند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باحال بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج