۴۵۲۸۷۰
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

زمستان چهارمحال وبختیاری بهاری شد

در یک پدیده نادر هوای دی ماه سال ۹۵ چهارمحال و بختیاری در دوازدهمین روز از زمستان رنگ و بوی بهاری به خود گرفته است.

خبرگزاری ایرنا: در یک پدیده نادر هوای دی ماه سال ۹۵ چهارمحال و بختیاری در دوازدهمین روز از زمستان رنگ و بوی بهاری به خود گرفته است.

تعدادی از کشاورزان و ریش سفیدان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا اعلام کردند که تاکنون دی ماه به این گرمی را ندیده اند.
در همین حال درختان در برخی از مناطق استان از جمله سبزکوه در فصل زمستان برغم بارش برف طی ۲ هفته اخیر شکوفه زده است.
معاون اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با تایید بهاری شدن هوا در زمستان می گوید: این شرایط تاکنون برای استان در این فصل اتفاق نیفتاده است.
مهرداد قطره سامانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: وجود این موج گرما در چهارمحال وبختیاری در فصل زمستان به دلیل وجود یک موج پرفشار جنب حاره ای است.
در علم اقلیم شناسی درباره جنب پرفشار حاره می گویند، بر اثر گردش عمومی جو، محور پرفشار جنب حاره به صورت نرمال در استانداردهای اقلیمی به تبعیت از تغییرات زاویه تابش خورشید از محور مرکزی خود جدا شده و در تابستان بر روی ایران به سمت عرض‏های ۳۸ درجه و در زمستان برروی عرض‏های ۱۴ درجه قرار می‏گیرد.
معاون اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید: توده پرفشار جنب حاره ای تا هفته آینده در سطح این استان باقی خواهد ماند و باعث گرم شدن هوا و کاهش بارش ها در کشور می شود.
قطره سامانی افزود: در این روز از فصل دی ماه کمینه ( کمترین) دمای شهرکرد به مثبت سه درجه رسید و گرمترین نقطه در استان در این روز لردگان با ۲۳درجه بالای صفر است و دمای هیچ نقطه از استان در این روز به زیر صفر نرفت.
به گفته وی، گرم شدن دمای هوا در چهارمحال و بختیاری باعث آب شدن برف شده به گونه ای که میزان برف انباشته در دی ماه امسال در کوهرنگ به صفر سانتیمتر رسیده است در حالی که این میزان در سال گذشته ۱۵۵سانتیمتر بود.
به گفته وی، تمامی بارندگی ها در روزهای اخیر در چهارمحال و بختیاری از استان خارج شده و دبی خروجی کارون نشان می دهد میزان خروجی ۷۰۰ مترمعکب بوده است.
وی گفت: این بی بارشی ها چهارمحال و بختیاری را سال آینده وارد دهمین سال خشکسالی خواهد کرد و به دلیل نفوذ نکردن بارش ها به لایه های زمین، این استان در سال آینده با کاهش جدی آب قنوات و چاه ها و سفره های زیر زمینی مواجه خواهد شد.
کارشناسان معقتدند تغییر الگوی بارشی علاوه بر کاهش نفوذ اب به سفره های زیرزمینی و خشک شدن سفره های آبی باعث فرسایش شدید خاک در استان می شود و به شدت در دریاچه های سدهای پایین دست رسوب گذاری می کند.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رود بزرگ کارون و زاینده رود است و بارش برف در زمستان برای این استان و استان های همجوار بخصوص خوزستان و اصفهان حیاتی است.

تغییر اقلیم (Climate change) بدون شک بر گرمایش زمین و خشکسالی و پدیده کم بارشی های اخیر در ایران اثرگذار بوده است و دلیل کمی بارشی های اخیر در چهارمحال و بختیاری نیز مربوط به همین تغییرات اقلیمی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • seyed

      نمیدونم چه اصراریه فصلا نمیخوان خودشون باشن،اون از پاییز که ادا زمستون در آورد اینم از زمستون که ادا بهار درمیاره.....تابستونم که ثابته هیچ فرقی براش نداره

    • بدون نام

      چقدر غم انگیزه .
      طبیعت که نباشه ما انسانها هم وجود نخواهیم داشت

    • بینام

      وجودسدهای متصل بهم ادامه کارون باعث فرارابرهاوکم بارشی وگرم شدن استان چ وب شده

    • بدون نام

      نمیدونم چرا قدیمیا میگفتن اون زمانا چه برف وبارونو میومد الان چی

    • بدون نام

      چرا باید بارون بیاد با این وضعیتی تو شهر های ماست خدایا خودت کمکمون کن

    • امید

      توروخداهمه دست به دعابشیم به درگاه خداوندبه خاطرباران التماس دعاازهمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج