۴۵۳۶۶۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

پیتزا بخورم یا سالاد؟!

با خوردن زیاد از حد پیتزا، احساس امتلاء به شما دست می‌دهد. در این شرایط ترشح هورمون «‌گرلین»؛ ‌هورمون گرسنگی، متوقف می‌شود. در این شرایط بدن به شیوه دیگری فعالیت خواهد كرد.

وب‌سایت همشهری شش و هفت - مهتاب خسروشاهی: چشم‌مان را نباید روی این واقعیت ببندیم كه یكی از بزرگ‌ترین تفریح‌های مردم دنیا و كشور خودمان، خوردن است. این كه چه می‌خوریم و چقدر می‌خوریم،‌در درجه دهم اهمیت قرار دارد. به این دلیل كه اغلب ما خوردن را به‌عنوان راهی برای دریافت منابع غذایی مفید انتخاب نمی‌كنیم؛‌ بلكه می‌خوریم تا تفریح كرده باشیم.
به همین دلیل هم آمار اضافه وزن در كشور ما به‌ویژه دربین جوانان،‌ نگران كننده است. در مطلبی كه می‌خوانید، مقایسه‌ای بین مصرف یك برش پیتزا با یك كاسه سالاد صورت گرفته است. شك نداریم كه طعم پیتزا بسیار خوشمزه‌تر از یك كاسه سالاد پر از سبزی با مزه معمولی است، اما این بار مطلب را كامل بخوانیم و بعد تصمیم بگیریم این هفته،‌ پایان هفته را چطور سالم‌تر بگذرانیم؟
پیتزا بخورم یا سالاد؟!

یك برش پیتزا بعد از ورود به بدن چه می‌كند؟

پایان هفته است. چه چیزی بهتر از خوردن پیتزا و لذت بردن از طعم آن، اما همه ما از اثر منفی مصرف حتی یك برش از آن غافل هستیم. در این بررسی،‌ پیتزای پپرونی به عنوان یكی از پیتزاهای مورد علاقه اغلب مردم دنیا انتخاب شده است.

اولین اثر پیتزا، روی مغز،‌احساس لذت ناشی از خوردن است، اما هرچه بیشتر می‌خورید،‌ لذت و اشتهای اولیه بیشتر از بین می‌رود. دلیل آن سیر شدن نیست؛ ‌بلكه اثر تركیب‌های پیتزا روی گیرنده‌های مغز است. علاوه براین كه با مصرف پیتزا به‌تدریج آنزیم‌ها فعال شده و هیدرات كربن غیرطبیعی موجود در غذا به قند تجزیه شده و باعث بالا رفتن میزان قند خون به شكل كاذب می‌شود.

بالارفتن قند خون باعث بالارفتن فشار خون می‌شود. هرچند چربی و پروتئین موجود در پیتزا باعث تغییر در میزان قند خون می‌شود. در این فاصله زمانی میل به خوردن پیتزا كاهش می‌یابد. نفخ و احساس سیری مرحله بعدی خوردن پیتزاست. درواقع دستگاه گوارش به دلیل دریافت مواد غذایی نامناسب،‌ گاز و نفخ ایجاد می‌شود. اگر در این شرایط، سریع غذا بخورید، میزان نفخ بیشتر است.

میزان هورمون « لپتین» افزایش می‌یابد. بالا رفتن میزان این هورمون در خون باعث ایجاد پیام سیری در مغز شده و شما را از خوردن باز می‌دارد. درواقع این هورمون باعث افزایش میزان جذب گلوكز خون توسط سلول‌های بدن می‌شود. اگر این پیغام به هر دلیل دیر به مغز برسد - برای مثال طعم خوب پیتزا و میل به خوردن آن- گلوكز دریافت شده به شكل چربی در كبد ذخیره خواهد شد.

با خوردن زیاد از حد پیتزا، احساس امتلاء به شما دست می‌دهد. در این شرایط ترشح هورمون «‌گرلین»؛ ‌هورمون گرسنگی، متوقف می‌شود. در این شرایط بدن به شیوه دیگری فعالیت خواهد كرد. بدن شما چربی را از تجزیه چربی موجود در پنیر به دست می‌آورد و محصول تجزیه چربی پنیر پیتزا را به خون وارد كرده و در نتیجه میزان «تری‌گلیسرید» خون افزایش می‌یابد. بالا رفتن این نوع چربی در گردش خون باعث افزایش خطر سكته قلبی ومغزی خواهد شد.

فشار خون بالا می‌رود. در افرادی كه مستعد لخته شدن خون هستند،‌ خطر این مساله افزایش می‌یابد. اما یك خبر خوشحال‌كننده اینكه به دلیل بالا بودن میزان هورمون «لپتین»‌ یا همان هورمون سیری كه درباره آن گفتیم،‌ میل به خوردن مجدد ندارید. از آنجایی كه بخشی از انرژی بدن از طریق مصرف گوشت هم فراهم شده است،‌ بنابراین عارضه خواب‌آلودگی را كمتر تجربه خواهید كرد. اگر دریافت انرژی شما بیشتر از راه هیدرات كربن بود،‌ دچار خواب‌آلودگی بی‌موقع می‌شدید.

حدود یك ساعت بعد از خوردن پیتزا،‌ میزان قند خون به شكل سابق برگشته و با كاهش میزان قند خون فعالیت هورمون گرلین افزایش خواهد یافت. به همین دلیل دوباره احساس گرسنگی خواهید كرد. این جاست كه با خوردن مجدد،‌ زمینه افزایش وزن فراهم خواهد شد.

و بعد از مدتی

اگر تعداد دفعات خوردن پیتزا،‌زیاد نباشد؛‌شاید بتوان خطر همین یك بار را به جان خرید و مدیریت كرد. اما اگر این قضیه بارها در طول هفته تكرار شود، خطر افزایش فشار خون،‌ اختلال را میزان قند خون، اضافه وزن، افزایش خطر حمله قلبی و سكته مغزی دور از انتظار نیست.

‌ شاید میزان كالری و تركیب‌های مضر بعضی پیتزاها كمتر یا بیشتر از این باشد، اما این پیتزا به عنوان شاخص درنظر گرفته شده است.
پیتزا بخورم یا سالاد؟!

‌ هر شیشه سالادچه قدر كالری دارد؟

این سالاد حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است. به این دلیل كه همه موادغذایی داخل این سالاد فیبر دارند. فیبر با پر كردن حجم معده مانع از پرخوری می‌شود. علاوه براینكه وجود آن به عملكرد دستگاه گوارش كمك می‌كند.
پیتزا بخورم یا سالاد؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علي اوغلو

      پيتزا بخورم يا سالاد ==== درد اغنيا
      ايكه گفتي اين خورم يا ان خورم اين نشان اختيار است اي ببم = مگر درد ناشكري وكفران نعمت بجانت زده كه مردد مانده اي معطل نمان هردوتارا بخور البته اول پيتزا كه سرد نشه بعد سالاد را

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج