۴۵۴۰۲۴
۹ نظر
۵۰۰۳
۹ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا دختران ما زود ازدواج نمی کنند

روزنامه ایران: افزایش سن ازدواج و مجرد باقی ماندن تعدادی از دختران و پسران جامعه مسئولان را به اتخاذ رویکردهایی برای حل مسأله وادار می‌کند که واکنش‌های زیادی در جامعه ایجاد می‌کند.

روزنامه ایران: افزایش سن ازدواج و مجرد باقی ماندن تعدادی از دختران و پسران جامعه مسئولان را به اتخاذ رویکردهایی برای حل مسأله وادار می‌کند که واکنش‌های زیادی در جامعه ایجاد می‌کند.
زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان روز گذشته در گفت‌و‌گو با ایرنا باز هم بحث ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را پیش کشیده و گفته است از آنجایی که سن بلوغ جنسی پایین آمده، اگر دختری در این سن آماده ازدواج باشد و خودش هم رضایت به ازدواج داشته باشد باید خانواده به این موضوع تن دهد و او را به خانه شوهر بفرستد.
این در حالی است که چندی پیش در سمینار «ازدواج کودکان» از وجود ۴۳ هزار ازدواج دختربچه‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله در کشور خبر داده شد.از این تعداد ۲ هزار دختربچه و پسربچه یا از همسر خود جداشده و یا بیوه شده‌اند. پیرو همین آمارها عده‌ای از نمایندگان مجلس دنبال جلب نظر موافق علما برای اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در خصوص سن ازدواج هستند تا تنها اذن پدر و شرط سن مدنظر نباشد. در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی آمده است: عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.
آیت‌الهی در گفت‌و‌گو با ایرنا تأکید کرده است: واقعیت اجتماعی نشان می‌دهد مادربزرگان و پدربزرگان ما در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند و بسیاری از آنها ۱۴ یا ۱۵ ساله بودند و ازدواج‌های خوبی داشتند و خانواده‌ها حمایتشان می‌کردند و کم کم باید وارد زندگی مشترک‌شان می‌شدند و امروز این رویه نیز باید در جامعه ما اجرایی شود.وی این موضوع را نیز تصریح کرده است که امروز مسئولیت‌های زندگی خانوادگی برای دختران ما بسیار کمتر از دختران دو نسل قبل از ما است.الان می‌بینیم زندگی در یک آپارتمان کوچک است، جارو برقی دارند، غذا پختن خیلی سخت نیست، رسیدگی در خانه خیلی سخت نیست و دیگر رفت و آمدهای خانوادگی قدیم که به یکباره خانواده شوهر ۲۰ تا ۳۰ نفر با هم می‌آمدند، دیگر به این شکل نیست و مسئولیت‌ها محدودتر شده است.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که دو هزار کودک بیوه در کشور وجود دارد، گفت: قبول دارم برخی از ازدواج‌های دختران زیر ۱۵ تا ۱۸ سال ناموفق است اما آیا ازدواج دخترانی که بالای ۲۰ تا ۳۰ سال اتفاق می‌افتد همه آنها موفق است.
کارشناسان چه می‌گویند؟
امان‌الله قرایی مقدم جامعه شناس درباره این استدلال که چون سن بلوغ جنسی پایین آمده لاجرم باید برای ترویج ازدواج دختران در سنین پایین بکوشیم معتقد است:از نظر جامعه شناسی نوجوانان و جوانان، سن بلوغ جنسی برای دختران ۱۲ سال و ۸ ماه و برای پسران ۱۴ سال است.
البته سن بلوغ دختران براساس نظریه‌های جامعه شناسان جغرافیا گرا تابع محیط طبیعی است. مثلاً در جنوب ایران معتقدند که بلوغ زودرس اتفاق می‌افتد و در مناطق سردسیر، دختران دیرتر به سن بلوغ می‌رسند.
وی می‌افزاید:من هم این اعتقاد را دارم که سن بلوغ جنسی دختران و پسران به علت فیلم‌های ماهواره‌ای و گسترش شبکه‌های اجتماعی پایین آمده است. اما با ازدواج جوانان در سن پایین موافق نیستم اینکه بگویم بلوغ جنسی دختران و پسران پایین آمده است پس باید زود ازدواج کنند این یک تصمیم کاملاً اشتباهی است. بلوغ جنسی یک بحث است اما بلوغ ذهنی و فکری چیز دیگریست.این جامعه شناس با بیان اینکه ما بر این اعتقادیم دختر در ۱۲ یا ۱۴ سالگی به بلوغ فکری نمی‌رسد اضافه کرد: دختر ۱۴ ساله چه درکی از ازدواج و تشکیل خانواده دارد. ازدواج رسیدن به بلوغ فکری و داشتن درک و فهم از طرف مقابل است. با این همه روانشناسان می‌گویند دختران و پسران در ۱۸ سالگی به بلوغ فکری می‌رسند باز هم این سن از نظر ما مناسب برای ازدواج نیست وی افزود:دخترانی که در سن پایین مجبور به ازدواج می‌شوند به دلیل آنکه نتوانسته‌اند دوران کودکی و نوجوانی خود را به درستی سپری کنند به مرور زمان دچار بیماری روحی و روانی می‌شوند، خیلی‌هاشان هم درگیر طلاق می‌شوند. بررسی‌های ما هم درباره طلاق نشان می‌دهد افرادی که در سن پایین ازدواج می‌کنند زودتر درگیر طلاق می‌شوند.

مسئولان فرهنگی ما سال‌هاست که صدای متخصصان را در این زمینه نشنیده‌اند و توجهی نکرده‌اند. اقداماتی را انجام می‌دهند که به نفع جامعه نیست.فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس نیز چندی پیش در سمینار ازدواج کودکان گفته بود: برای انجام ازدواج، فقط بلوغ جنسی کافی نیست و بلوغ فکری و عقلی لازم است و دختر باید درکی از زندگی مشترک داشته باشد..او با تأکید بر ضرورت اصلاح قانون در زمینه ازدواج کودکان تصریح کرده بود: در برخی موارد دختران تحت پوشش ازدواج به فروش می‌رسند و قانون ممانعتی از این مسأله ندارد.مجلس، اصلاح این قانون را در اولویت قرار می‌دهد تا با یک طرح مناسب، مانع انجام این‌گونه ازدواج‌ها شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فضولباشی

      این همه حرف تکراری زدید مطلب اصلی رانگفید الان مردان نیازی به ازدواج ندارنداینقدرفحسا وبی بندوباری زیاداست چرابایدمردی زیربارهزینه سرسام اورزندگی برودودراخرزنس باکسی دوست شودومحبتش رابه پای دیگری بریزد

    • مهدی

      احسنت الان میگن اگر زن دوست نداشته باشه دهاتی هست واقعا بعضی پدر و مادر غیرت ندارن و نمیدونم دخترشون با چه واضعی بیرون میان مخصوصا تو دانشگاه که بزرگترین فساد اخلاقی توش هست

    • بدون نام

      فحشا توی متاهلا بیشتر شده تازه یادشون افتاده

    • بدون نام

      مشکل کشور ما نظام آموزشیه که تا زمان ورود به دانشگاه هیچ بحثی در مورد اخلاق و رفتار مواجهه با مسائل جنسی نداره و وقتی دانش آموزی به سن بلوغ می رسه نمی تونه با اون کنار بیاد و نتیجه اون میشه حال و روز کنونی کشور که فحشا و بی بندوباری بیداد می کنه و وقتی طرف می تونه با پرداخت مبالغ کمی هر وقت خواست نیاز جنسی خودش رو بر طرف کنه مرض داره به ازدواج و هزینه های سنگین اون تن بده.

    • بدون نام

      ازدواجی که پایانش طلاق است همان صورت نگیرد بهتر است.در جواب سوال شما باید بگویم.چون دختران این زمانه دیر به سن بلوغ میرسند ودیر ازدواج میکنند تا به اصطلاح خودشان تجربه کسب کنند.

    • بدون نام

      ما که زود ازدواج کردبم هم کلاه سرمون رفته

    • بدون نام

      من که الان مراسم طلاقم با خانم فاسدم‌ دردادگاه درحال اجراس،متنفرم ازهمه‌خانمای به ظلاهر خانم نما

    • بدون نام

      بخداماکه اگه خواستگارخوب ببادمیریم

    • بدون نام

      اونایی که عاقلن اصلا ازدواج نمیکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج