۴۵۴۳۵۷
۲۶ نظر
۵۰۱۰
۲۶ نظر
۵۰۱۰
پ

مهدی آیتی: روحانی، فقط ژست دارد و کیش شخصیت

برای بررسی روند آزادی بیان در دولت یازدهم و چرایی تناقضات رفتاری رییس جمهور در جلسات عمومی و غیرعمومی به سراغ مهدی آیتی، «رییس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان جنوبی در سال ۹۲» رفتیم.

ماهنامه همشهری ماه - محمد خجسته: مهدی آیتی، رییس ستاد انتخاباتی روحانی در استان خراسان جنوبی: حسن روحانی دچار کیش شخصیت است.

چندی پیش بود که رییس دستگاه قضا در جلسه هفتگی خود با اشاره به سخنان رییس جمهور در جمع اهالی رسانه و انتقاد آقای روحانی از برخورد با رسانه ها توسط دستگاه های غیردولتی که گفته بودند «دهان ها را نبندیم» و «قلم ها را نشکنیم» واکنش نشان داد و گفت: «برخی می گویند قلم ها را به بهانه های واهی نشکنیم یا دهان ها را به بهانه ای غیراساسی نبندیم. واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است».

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به گوینده چنین سخنانی گفت: «برادر بزرگوار!شما خودتان شفاها یا کتبا، باواسطه یا بی واسطه بارها گفته اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می یابید ندای آزادی مطبوعات سر می دهید و این که قلم ها را نشکنید و دهان ها را نبندید. البته ما به هیچ کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می رویم».

برای بررسی روند آزادی بیان در دولت یازدهم و چرایی تناقضات رفتاری رییس جمهور در جلسات عمومی و غیرعمومی به سراغ مهدی آیتی، «رییس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان جنوبی در سال ۹۲» رفتیم. آیتی در کارنامه فعالیت خود نمایندگی مجلس ششم، عضویت در حزب اعتماد ملی و ریاست ستاد انتخاباتی روحانی در استان خراسان جنوبی را دارد. او در ۱۳۸۷ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی شد اما در همان ایام در اعتراض به اعلام نامزدی دبیر کل وقت این حزب در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ از عضویت در حزب متبوعش استعفا کرد. در ادامه متن گفت و گوی ما را با رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در خراسان جنوبی می خوانید.
مهدی آیتی: روحانی، فقط ژست دارد و کیش شخصیت

با توجه به آشنایی و نزدیکی شما به رییس جمهور، بحث آزادی بیان از نظر آقای روحانی را چگونه می بینید؟

اگر در طول 38 سال گذشته بررسی و جست و جویی درباره آقای روحانی بکنیم هیچ سندی را نمی توانیم پیدا کنیم که ایشان از آزادی بیان، قلم، اندیشه و مطبوعات و آزادی های مدنی و حقوقی صحبتی کرده باشند. اگر امروز می بینیم که آقای روحانی ژست روشن فکری و تبلیغاتی می گیرد و از آزادی و عدالت حرف می زند و معتقد که رسانه ها باید دارای آزادی باشند و معتقد است که حقوق شهروندی باید رعایت شود، فقط حرف های تبلیغاتی است چون مجموع عملکرد چهار ساله ایشان خلاف آن را ثابت می کند.

آقای رییس جمهور در طول ۳۸ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است برای مردم دارای چهره ای اجتماعی و کاریزماتیک فرهنگی نبوده اند. بیشتر مردم از ایشان چهره ای دیپلماتیک و امنیتی به خاطر دارند. مناصب مدیریتی ایشان نی زتایید کننده این سخنان است. در مقطعی ایشان در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده اند و بعد از آن در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلح نظام و شورای عالی امنیت ملی مشغول به کار بودند. پس سوابق آقای روحانی نشان دهنده این است که او چهره ای امنیتی و اطلاعاتی داشته است و در نتیجه این چهره خیلی پایگاه اجتماعی ندارد.

یعنی در برایند کلی مدت زمان ۳۸ سال اخیر هیچ نقطه مثبتی در کارنامه شخص آقای روحانی درباره دفاع از عدالت و آزادی های مرسوم و مصرح وجود ندارد؟

بله؛ وجود ندارد. حرف های رییس جمهور فعلی بسیار متناقض است و حرف و عمل ایشان در طول مدت چهار سال گذشته هرگز با یکدیگر نمی خواند و این مسائل در زمان های گذشته هم اتفاق افتاده است. من به سند دیگری اشاره میکنم. آقای روحانی نزدیک به چهار سال است که رییس جمهور است و می توان از اصحاب مطبوعات پرسید که آیا ایشان حتی یک جلسه با اصحاب رسانه داشته اند؟ هرگز. ایشان روی خوشی به روشن فکران و صاحبان مطبوعات نداشته اند. حال چگونه می گویند که من مدافع قلم و دهان هستم یا مدعی می شوند که «قلم ها را نشکنید» و «دهان ها را نبندید»؟
مهدی آیتی: روحانی، فقط ژست دارد و کیش شخصیت

اگر هم اکنون از بین روشن فکران، دانشمندان هنرمندان و اصحاب قلم پرس و جو کنید همه به این جهت که آقای روحانی با آن ها نتوانسته است رابطه عاطفی داشته باشد و هیچ گونه ارتباطی برقرار کند و قلمی و زبانی حمایتی نداشته است از او و مجموعه دولت تدبیر و امید گلایه مند هستند. آقای روحانی اصلا «کیش شخصیت» دارد و نمی تواند مردمداری کند و با جامعه ارتباط عاطفی برقرار کند.

به چه میزان رییس جمهور را شخصیت مردمی می دانید؟

آقای روحانی باور دارد آن کسی که باعث شده است اکثریت آرای مردم را به دست آورد خودش بوده است. در حالی که همین الان اگر بین عموم مردم و جامعه همه پرسی برگزار کنیم متوجه آن می شویم که گلایه های فراوانی راجع به عملکرد دولت ایشان وجود دارد و ایشان نتوانسته اند عملکرد موفقی را به مردم نشان دهند. برای همین در آخرین ماه های عمر دولت رو به بازی با احساسات و هیجانات آوردند تا شاید یک بار دیگر بتوانند اعتماد مردم را به خود جلب کنند. صحبت های اخیر ایشان نوعی دوگانگی را در رفتار و عمل ایشان نشان می دهد که باعث نگرانی مردم شده است.

دلایل عصبانیت این روزهای آقای روحانی از رسانه ها را چگونه تحلیل می کنید؟

آقای روحانی در طول این چهارسال به طور مرتب گلایه کرده است که چرا رسانه ها و مطبوعات از من حمایت نمی کنند، چرا صدا و سیما از من حمایت نمی کند و چرا هنرمندان، اصحاب دانشگاه و علم و مردم از من حمایت نمی کنند. یک نفر باید این سوال را از خود آقای روحانی بپرسد شما که این قدر از مردم توقع حمایت دارید خودتان برای مردم و سایر نهادهاد چه کار کرده اید؟

آقای روحانی! شما به غیر از سخنرانی برای زنان، جوانان، کارگران، کشاورزان، دانشگاهیان، دانشجویان و دانش آموزان چه کار کرده اید؟
مهدی آیتی: روحانی، فقط ژست دارد و کیش شخصیت

البته دلیل عصبیت های آقای روحانی موارد دیگر نیز است. دولت به عنوان یکی از ارکان نظام چرخش با دیگر ارکان نظام نمی چرخد. اگر شما رییس قوای اجرایی هستید که نمی توانید با تمامارکان و نهادهای نظام و کشور مخالفت کنید. دولت فعلی با قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی اصطکاک دارد، با شورای نگهبان زاویه دارد، با مراجع و حوزه های علمیه زاویه و اختلاف دارد، با ائمه جمعه و نهادهای مردمی مثل سپاه و بسیج همین طور.

این زاویه ها نشان دهنده آن است که خود دولت توان هماهنگی و تعامل با ارکان نظام را ندارد. نظام مجموعه ای از ارکان است واین ارکان به عنوان چرخ های نظام باید این مجموعه را وادار به تحرک کنند. وقتی یکی از چرخ ها برخلاف چرخ های دیگر حرکت کند باعث می شود که حرکت این مجموعه کند شود و در جریان نظام خلل پیش آید. امروز مشاهده می شود که دولت با برخی دیگر از نهادهای نظام اختلاف و دعوا دارد و همین مورد باعث کندشدن حرکت توسعه و سازندگی کشور شده است.

آیا این دولت قرابت فکری با روسای جمهور قبلی دارد؟

آقای روحانی نزدیک ترین شخصیت به آقای هاشمی رفسنجانی است و به ایشان در رفتار، گفتار و کردار شبیه است. من معتقدم که آقای هاشمی رفسنجانی در ۴۰ سال گذشته هرگز دفاعی از احزاب، گروه های سیاسی، اصحاب قلم و روشن فکران جامعه نداشته است. امروز اگر ما می بینیم که آقای هاشمی رفسنجانی از عدالت دفاع می کند یا از آزادی دم می زند به این دلیل است که در قدرت نیست.

آن روز که ایشان در راس قدرت بودند هرگز اجازه ندادند که مطبوعات رشد کنند و تشکل های دانشجویی توانمند شوند و جامعه مدنی تحقق یابد یا این که بخش خصوصی احیا شود. آقای هاشمی رفسنجانی امروز از تحزب و آزادی صحبت می کند و از دموکراسی می گوید و مردم همه می دانند که ایشان در آن زمان که بر مسند قدرت بودند چه در زمان حیات امام و چه در زمانی که ایشان نبودند هرگز طرفداری از مسائل جامعه مدنی و مسائل آزادی مطبوعات و میدان دادن به بخش خصوصی نکردند، چطور امروز از آزادی بیان دم می زنند؟
مهدی آیتی: روحانی، فقط ژست دارد و کیش شخصیت

از نظر شما آقای روحانی نمی تواند با عموم مردم و نخبگان ارتباط برقرار کند یا این که رابطه عاطفی داشته باشد، دلیل چیست؟

دولت آقای روحانی معتقد بود که دولت راستگویان است ولی در همین دولت پاکدست و راستگو تخلفات گسترده ای مشاهده شده است. به نظر من آقای روحانی از چهره کاریزماتیکی برخوردار نیست و عموم مردم نسبت به عملکرد آقای روحانی ناراضی هستند. مردم چه در شهرها و چه در روستاها معتقدند که دولت فعلی صرفا سخنرانی کرده و وعده داده است اما هیچ بهبودی در رفاه و آسایش مردم حاصل نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      فقط بگم که رسانه ملی ، مردم نیستند و از مردم هم نیستند.
      رای ما روحانی
      و این صحبتها چرا الان مطرح میشود. مرد به روحانی اعتماد دارند و به شما که سیاسی بازی درائرده ای اعتماد ندارند.
      تمام تلاششون را برای آمدن سرمایه خارجی و خارج شدن ایران از انزوا و نیز رکود کردند و میکنند، آیا شما چه کمکی به ایشان کردید، به جز نق نق و سنگ اندازی
      ما دوران شما را هم دیده ایم و نابودی ایران و جوانانمان را نمیخواهیم .
      عقب نشینی هرگز

    • بدون نام

      باسلام وعرض ادب خدوت اقای آیتی دستنوازدورمی بوسم واقعا گل گفتی اقای روحانی تنهاچیزی که ازش دیدیم ژست گرفتن پزدادن بود بس کنین دیگه

    • یه ایرانی

      اتفاقا این نقد نه تنها بر روحانی وارد نیست بلکه اگر گلایه و نقدی هم باشد بر دولت قبل وارد است چرا که بیشترین حجم حمله رسانه ای ... بر دولت روحانی و کمتر بر دولت خاتمی وارد شد کما اینکه شاهد هستیم که موج تازه ای از فشار به این دولت توسط صدا وسیمای میلی ایران هم اکنون وارد می شود پس این تحلیل اساسا آبکی ست

    • رضا

      آقا و خانم ایرانی !! شما که اینقدر از این دولت طرفداری میکنی معموله که قشر مرفه این جامعه هستی . از زمان آقای روحانی اجناس گرانتر و گرانتر شده و نرخ تورم بالاتر رفته با برجام چند سال سر مردم رو گرم کردن و دلشون رو خوش کردن ولی آخرش چی شد؟‌ این دولت جز گرانی و فقر و بیکاری چیز دیگه ای برای مردم داشت؟‌ گفتند فیشهای نجومی رو پیگیری میکنند چی شد؟‌چند نفر رو تا الان معرفی کردن ؟‌ آیت الله شجونی رحمت الله علیه تو مصاحبه اش با آقای رشید پور گفته بود بشکند دست ملتی که بخواهد به روحانی رای دهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقا رضا اگه گرانی و تورمی هم باشه از صدقه سری دولتی هست که تحریم ها رو کاغذ پاره ای بیش نمی دونست و شب می خوابیدی صبح بلند می شدی یهو میدیدی قیمت ها از فرش به عرش رسیده چرا توقع داری خانه ای رو که 8 سال هر روز تخریب و نابود می شده یه معمار تو سه سال نوسازیش کنه

      • mohamaad

        خخخخخخخخخخ قرار بود 100 روزه درستش کنه حالا ما میگیم واقعا 100 روز واقعا نمیشه ولی آیا 4 سال کافی نیست ؟؟ برعکس هروز شاهد گرانی هستیم دلار به بالای چهار هزار تومن رسید از برجام بی فرجام هم که هیچ خیری به مردم نرسید برعکس باعث شد دو باره تحریم بشیم

      • بدون نام

        اگر یادتون باشه در زمان انتخابات دولت قبلی ،صد نفر اقتصاددان یه نامه نوشتند و گفتند با بی برنامگی اقتصادی که تو 4 سال انجام شده،اگه 4 سال دیگه ام این روند ادامه کنه بعدش 20سال طول میکشه کشور رو به حالت قبلش برگردونیم. یادتون رفته اون موقع رو؟عملکرد روحانی قابل قبوله،چون داره خرابکاری دولت قبل رو رفع و رجوع میکنه

      • بدون نام

        احمدی نژاد مملکت را ویران کرد. خدا ازش نگذره.

      • بدون نام

        اگر نمی تونست به وعده های انتخاباتیش عمل کنه چرا وعده صد روزه داد واقعا چرا ؟؟ حالا صد روز میگم خیلی کمی ولی چهار سال چی چرا وقتی نمی تونند به وعده هاشون عمل کنند وعده وعیده آنچنانی می دهند فقط بخاطر ....جمع آوری چند تا رای بیشتر ؟

    • sam

      باز رای میاره چهار ساله دیگه هم سر کاریم

    • پیاده رو

      شما و احمدی نژاد خوبید !!!

    • الی

      روحانی هیچ کاری واسه ما نکرد. تو دولت قبلی اگرپیشرفتی نداشتیم(که البته داشتیم) اقلا مردم روحیه داشتن امید داشتن. از رییس جمهور انرژی میگرفتن انگیزه میگرفتن. اماالان چی!من ازرییس جمهور وقت همینو میدونم که هرپنجشنبه توخونه یکی دوتا خانواده شهیدمیره من خودم به روحانی رای دادم. اما درواقع این رای مال دکتر عارف بود که باکناره گیریشون باعث شدن طرفداراشون بسمت روحانی مایل بشن!که البته اشتباه کردیم!

    • الی

      تنها اتفاق مهمی که تو دولت روحانی اتفاق افتاد برجام بود... بعدازبرجام هم هیچ اتفاقی دروضع معیشتی واجتماعی واقتصادی مردم نیفتاد! تورم کم شد؟؟؟! بیکاری کم شد؟؟!مشکل مسکن و رکود بازار حل شد؟؟؟!!! تحریم ها چی؟؟واقعا برداشته شدء؟پس کو؟هواپیما؟بازگشت نقدینگی بلوکه شده ایران تو آمریکا؟؟اصلا هسته ای مون کوش؟اونهمه سختی کشیدیم بابتش..الان نسبت به چهارسال قبل نه تنها پیشرفتی نداریم تازه هسته ای مونم به باد داد این روحانی.اگراحمدی نژاد دلارو کرد3هزار. روحانی هم کرد4هزار. بیخود سنگشو به سینه نزنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم برجام داداش؟ منظورت برجام نافرجامه ؟؟

    • یا علی

      آقای آیتی شما خودتان چهره بزرگ شده دولت اصلاحات هستید و تا قبل از این نیز هیچ چهره شناخته شده ای نبودید شما که خودتان از همه هجمه ها و سنگ اندازی دلواپسان با خبرید از شما توقع این نقل و صحبت ها بعید بود من همشهری شما هستم و به عنوان یک اطلاح طلب فعال به شما نگاه میکردم ولی نظرم عوض شد، به امید سربلندی بیش از پیش میهن عزیزم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر این لحن آشناست!

    • بدون نام

      اگر آقای روحانی به این بدیه که شما میفرمایید و بادقت رفتار چهل ساله اخیر ایشون رو بررسی فرمودید پس چرا در سال 92 در ستاد انتخابی ایشون بودید ...
      لطفا دوستان به منبع این گزارش هم دقت کنند"همشهری " ظاهرا کمپین تبلیغاتی شروع به کارکرده

    • بدون نام

      آقای روحانی هیچ کاری نکرد.تنها حرکت مثبتشون برجام بود که اونم دیدیم کشک بود.نه اروپاییا نه آمریکاییا برجام رو جدی نگرفتند.عزیزدل برادر تو خیلی خوب حرف میزنی.کلیدی نداشتی.ملت سرکاربودن.همه تون همین هستید.کسی نخواست پیشرفت ملت از پیشرفت خودتون و اعضای کابینه تون مهمترباشه ولی حداقل نصف اون چیزی که به خودتون فکرمیکنیدبه ملت هم فکرکنید.مادرمن میگه ۱۷ ساله بوده که انقلاب شده.بعدش بلافاصله ۸سال جنگ شده و بعدش ۸سال احمدی نژاد ودیده وحالاهم عوارض ۴ساله ایشون ووعده های پوچ آقای روحانی.مادرم ۵۵ سالشه.میگه زندگیمون سوخت.

    • سپید

      روحانی بدهیهای کلان خارجی ایران رو به یک سوم رسوند تو 3 سال ،این فوق العادست

    • به ایرانی

      به دور از احساسات و منطق به چه دستاوردی رای ما روحانی بیکاری گرانی و..........

    • میترا

      اونهایی که از روحانی طرفداری میکنن برید به همون روحانی دوباره رای بدین و 4 سال دیگه هم بدبختی بکشین که واقعا حقتونه

    • بدون نام

      روحانی عمرا دیگه رای بیاره,فقط بیخودی چهار سال برجام برجام کرد, یه سری هم نمیخوان بپذیرن,باز احمدی نژاد تو اون هشت سال واسه مردم کار کرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        .اما خدمات احمدی نژادبه مردم تبدیل ارزش پول ملی از ریال به قران و شاهی تورم بالای 40 درصد ورود کیلویی اجناس چینی و تعطیلی کارخانه های ابرانی سخنرانی برای صندلی های خالی سازمان ملل بی ارزش کردن پاسپورت ایرانی تحریم های بی سابقه شورای امنیت یا همان کاغذ پاره ها دعوت از مردم به خرید از میوه فروشی سر کوچه خودشان و پرورش امثال ب ز خاوری اریا رحیمی و تبدیل دلار هفتصد تومنی به چهار هزار تومنی

    • بدون نام

      همه اینایی که به روحانی رای دادن پشیمونن,من خیلیارو میشناسم.

    • بدون نام

      تازگیا که خود بابک زنجانی اعتراف کرده به ستاد روحانی کمک میکرده.
      بعله دیگه وقتی حقوقای نجومی رو ذخایر انقلاب بدونن همینه.

    • بدون نام

      روحانی از امریکا میترسید اینو تو حرفاشم میگفت, واسه همین باج داد,امریکا هم با برجام.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج