۴۵۵۴۸۲
۱۲ نظر
۵۰۱۳
۱۲ نظر
۵۰۱۳
پ

نجات قاتل ۱۶ ساله از قصاص

قضات دادگاه كيفري استان تهران، پسري كه در ١٦ سالگي مرتكب قتل شده بود را با استناد به ماده ٩١ قانون مجازات اسلامي از قصاص تبرئه و به ٥ سال حبس و پرداخت ديه محكوم كردند.

روزنامه اعتماد: قضات دادگاه كيفري استان تهران، پسري كه در ١٦ سالگي مرتكب قتل شده بود را با استناد به ماده ٩١ قانون مجازات اسلامي از قصاص تبرئه و به ٥ سال حبس و پرداخت ديه محكوم كردند.
براساس ماده ٩١، اگر فردي زير سن قانوني (١٨ سال) مرتكب يكي از جرايم حدي از قبيل قتل شده اما ماهيت آن را درك نكرده باشد، با يك درجه تخفيف در مجازات، از قصاص تبرئه و به حبس و ديه محكوم مي‌شود. قضات شعبه هفتم دادگاه كيفري استان تهران نيز پس از برگزاري جلسه محاكمه در ٢٠ آذر امسال، متهم را فاقد رشد و كمال عقلي در زمان وقوع قتل تشخيص داده و تبرئه كردند.
پسر ١٦ساله مهرماه پارسال در نزاعي دسته‌جمعي با چاقو مردي ٢٥ ساله را كشته بود. در اين نزاع، سه پسر از جمله دو نوجوان ديگر نيز حضور داشتند كه قضات هر يك از آنها را نيز به يك سال حبس محكوم كردند. نزاع آن روز به دليل يك تصادف رانندگي بين ٥ نفر از جمله سه پسر نوجوان اتفاق افتاده بود. متهم با يكي از دوستان خود در خودروي وانت در حال رانندگي بود كه ناگهان با يك خودروي پژو آينه به آينه شدند.
در پژو نيز مردي ٢٥ ساله (مقتول) و دو پسر نوجوان نشسته بودند. متهم آنها را تعقيب كرد و در يكي از خيابان‌ها جلوي ماشين‌شان پيچيد. همه پياده شدند و بين‌شان درگيري رخ داد و متهم با چاقويي كه داشت، ضربه‌اي به سمت مرد ٢٥ ساله رها كرد و او را از پا انداخت. مضروب به بيمارستان منتقل شد اما به دليل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. متهم نيز كه در خانه خواهر خود مخفي شده بود، پس از دو روز خود را به كلانتري معرفي و در بازجويي‌ها به قتل اعتراف كرد و گفت: «آن روز درگيري‌مان بالا گرفت و من چاقو را به سمت مقتول رها كردم كه به گردنش خورد و باعث قتلش شد.»
با ثبت اعتراف متهم، پرونده براي صدور حكم به شعبه هفتم دادگاه كيفري استان تهران ارسال شد. در ابتداي جلسه رسيدگي، نماينده دادستان متن كيفرخواست را خواند كه در آن آمده بود: «به گفته پزشكي قانوني، علت مرگ شكستگي جمجمه از پشت گوش با اصابت جسم تيز است كه براساس اعترافات متهم، با ضربه چاقوي او ايجاد شده است. در اين نزاع، سه نفر ديگر نيز حضور داشتند كه دادستاني براي آنها نيز تقاضاي مجازات دارد.» سپس پدر و مادر مقتول درخواست قصاص كردند و گفتند: «شاهدان حادثه (سه متهم ديگر) گفته‌اند كه پسرمان چند بار از متهم خواسته بود دست بردارد و شر درست نكند اما او قبول نكرد.
تا حالا خانواده‌اش چند بار براي گرفتن رضايت سراغ ما آمده‌اند اما درخواست ما قصاص است.» در ادامه نوبت به متهم رسيد، او كه اكنون ١٧ ساله است قتل را انكار كرد و گفت: «من كسي را نكشته‌ام. روز حادثه، رضا (يكي از متهمان) هم با من بود و خود او هم چاقو داشت. شايد ضربه منجر به قتل را او زده باشد. من فقط يادم است كه براي دفاع از خودم و ترساندن مقتول، با دسته چاقو ضربه‌اي به پشت گوشش زدم. بعد به خانه خواهرم متواري شدم و دو روز بعد خودم را به پليس معرفي كردم.
اعترافات قبلي هم تحت فشار بازجويي‌ها بود.» سپس هر سه متهم شركت در نزاع نيز يك به يك پشت جايگاه قرار گرفتند و درباره ماجرا توضيح دادند. يكي از آنها كه نوجواني ١٦ ساله بود گفت: «متهم به خاطر گرفتن امتياز و اينكه بگويد از همه خلافكارتر است دست به چاقو برد. او اول با چاقو چند ضربه به سمت من پرتاب كرد كه به دماغ و دستم خورد. مي‌خواستم فرار كنم كه ديدم ضربه‌اي به سر مقتول زد و فرار كرد.
از زبان او شنيدم كه داد مي‌زد مي‌خواهم زبيايي‌ات را بگيرم.» دوست متهم به قتل نيز كه آن روز در وانت نشسته بود، خود را بي‌گناه دانست و گفت: «من چاقويي نداشتم و متهم دروغ مي‌گويد. آن روز چند بار به او گفتم بيا برگرديم اما قبول نكرد. گفت مي‌خواهد حال‌شان را بگيرد.» سپس رييس دادگاه از متهم پرسيد كه آيا مي‌دانستي اگر آدم بكشي تو را اعدام مي‌كنند؟
كه متهم گفت: «مي دانستم اگر جرمي مرتكب شوم، مجازاتم مي‌كنند اما مجازات قصاص را نمي‌دانستم.» چند روز پس از پايان جلسه رسيدگي، قضات شعبه هفتم دادگاه،متهم را فاقد رشد و كمال عقلي در زمان وقوع قتل دانسته و براساس ماده ٩١ قانون مجازات اسلامي و كنوانسيون دفاع از حقوق كودكان، از قصاص تبرئه و به ٥ سال حبس و پرداخت ديه محكوم كردند. سه متهم ديگر نيز به جرم شركت در نزاع دسته جمعي منجر به قتل، هر كدام به يك سال .حبس محكوم شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Somi

      این وحشی عقلش از همه ما کاملتره لیاقت زندگی نداره باید تو همون زندان بپوسه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        .........
        خدا کنه بعد از این قضایا حداقل سر به راه بشه
        شاید هم ترسش از جرم و جنایت بریزه و ...

    • دنیا

      مگه میشه نمیدونسته مجازات ادم کشی اعدامه
      ینی تو عمرش یه فیلم ندیده؟؟؟

    • محمد سلطان

      باز یک الدنگ به جامعه اضافه شد

    • بدون نام

      چه بگویم. دوران بلوغ، دوران هزاران احساس غریب است. دوران کسب شخصیت است. دریغ که جوانی در این میان، پرپر شد. و دریغ بود که خامی دگر هم ...

    • بدون نام

      طرز تفکر این نوجوان همانند داعشه

    • بدون نام

      حالا چند سال دیگه قتل عمد میکنه.

    • دلسوز

      تو مدرسه یاد بدن قتل یعنی چی قصاص یعنی چی بعد بهونه نداشته باشن مگه میشه الان با این همه اطلاعات وگوشی وسایل کسی ندونه اعدام جواب قتل اونم تو نوجونای خلافکار حالا بهونه ای شده برای فرار از اعدام خیلی هم خوب میدونن حتی از قاضی و وکیل هم بیشتر

    • بدون نام

      5 سال زندان عادلانه نیست باید تا آخر عمر تو زندان بمونه بدون عفو

    • بدون نام

      حالا گواهینامه داشته پشت وانت نشسته

    • وجیهه

      خانواده اونمرحوم باید با این درد چطوری کنار بیان???که قاتل جونشون راست راست راه میره.

    • بدون نام

      این وحشی اعدام کنیدیاحبس ابد برگشتنش به جامعه اشتباس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج