جاباما
۴۵۵۸۱۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

معاون اجتماعی وزیر بهداشت مطرح کرد

آمادگی برای ورود به مشکلات درمانی گورخواب‌ها

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات وزارت بهداشت در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: حداقل ۲۰ سال عقب‌ماندگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم و زمان می‌برد تا بتوانیم آسیب‌ها را کنترل کرده و کاهش دهیم.

خبرگزاری ایسنا: محمد هادی ایازی با اشاره به مسائلی که درباره گورخوابی مطرح شده، گفت: در این زمینه اقدامی متوجه وزارت بهداشت نیست و وزارت رفاه و ارگان‌های مسوول باید اقدامات لازم را انجام دهند. البته اگر در حوزه درمانی برای این افراد مشکلی وجود داشته باشد، ما در این زمینه ورود می‌کنیم. به عنوان مثال اعلام کردند این افراد معتاد متجاهر بودند، حال اگر در زمینه درمان‌شان برای اقداماتی چون ترک اعتیاد مشکلی داشته باشند، ما می‌توانیم کمک کنیم، اما در سایر مسائل چیزی متوجه وزارت بهداشت نیست.

به کارگیری ۸۵۰ روانشناس در حاشیه شهرها

وی درباره اقدامات معاونت اجتماعی وزارت بهدشات در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: بعد از تاکیدهای مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی، در وزارت بهداشت ستاد کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شد که در این ستاد نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و معاونین و مدیران مربوطه نیز حضور داشتند که در این ستاد چندین موضوع مورد بحث قرار گرفت. یکی از بحث‌های مطرح شده در این ستاد درباره حاشیه‌نشینی بوده است که ما در این زمینه، مساله توسعه شبکه را در حاشیه شهرها در دستور کار قرار دادیم. به طوریکه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این موضوع را مدنظر قرار داد و اقدامات خوبی هم در راستای آن انجام شده است. به عنوان مثال در حال حاضر بخش عمده‌ای از شبکه تکمیل شده و توانستیم نیازهای مردم حاشیه شهرها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حاشیه شهرها برای مقابله با آسیب‌ها، گفت: بر این اساس در حاشیه شهرها نزدیک به ۸۵۰ روانشناس به کارگرفتیم تا بتوانند کار مشاوره را برای افراد حاشیه شهرها انجام دهند و مشکلات مرتبط با این موضوع رفع شود.

گامی برای مادران معتاد

ایازی، مساله دومی را که در ستاد پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی مطرح شده را بحث اعتیاد عنوان و اظهار کرد: موضوع درمان در این زمینه متوجه وزارت بهداشت بود که در جلساتی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد، بحث اعتیاد را دنبال کردیم. همچنین مشکلی در زمینه مادران معتاد و نوزادان‌شان وجود داشت که با امضای معاونت درمان و معاونت بهداشت دستورالعملی تدوین و امضا شد و به تمام بیمارستان‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا در صورت مشاهده این موضوع با سازمان بهزیستی و قوه قضاییه هماهنگی شود که این کار هم انجام شد. البته برخی موسسات خیریه مانند مهرآفرین هم کمک‌های خوبی در این حوزه انجام دادند و این کار در حال پیگیری است. بر این اساس جشن تولد اولین دختری که از مادر معتاد بعد از این هماهنگی‌ها متولد شد را در روز دوشنبه آینده برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه به موضوع طلاق اشاره کرد و افزود: مساله سوم بحث طلاق بود. در موضوع طلاق تعداد زیادی مشاور در مراکز جامع سلامت به کار گرفتیم و پیش‌بینی شد که بتوانیم پیش از ازدواج زوج‌های جوان، کار مشاوره را برای آنها انجام دهیم که این هماهنگی ایجاد شده و وقتی که زوج‌های جوان برای انجام آزمایش‌هایشان به مراکز ما مراجعه می‌کنند، کار مشاوره آنها هم برای آنها انجام می‌شود و این اقدام را هم دنبال می‌کنیم.

سلامت روان زیر ذره‌بین وزارت بهداشت

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه سلامت روان، دو مقوله اختلالات روان و خودکشی از جمله موضوعاتی بود که در ستاد مورد بحث قرار گرفت، گفت: در حوزه سلامت روان چند کارگروه از جمله کارگروه اختلالات روان، خودکشی، سلامت جنسی، شادی، نشاط و سلامت روان ایجاد کردیم که کارشناسان علمی و افراد صاحب‌نظر در آنها حضور دارند و اقداماتی که باید توسط خودمان و دستگاه‌های دیگر دنبال شود را مورد بحث قرار می‌دهیم.

۳ اقدام برای مقابله با "خودکشی"

ایازی افزود: به عنوان مثال در زمینه خودکشی پیش‌بینی کردیم برای کسانی که سابقه خودکشی دارند، اقدامات کنترلی و مشاوره‌ای انجام دهیم و با آنها ارتباط بگیریم. همچنین در نظر داریم که الگوهای کاربردی خودکشی مورد بحث قرار داده و تمهیدات خاصی برای مناطقی که در آنها آمار خودکشی بالا است در نظر گرفته‌ایم. به عنوان مثال در برخی شهرها خودسوزی رایج است که این اقدامات کنترلی را برای این شهرها در نظر گرفته‌ و مشخص کرده‌ایم که چه اقداماتی از سوی دانشگاه‌ها انجام شود و چه اقداماتی را بهزیستی انجام دهد. همچنین در بحث شادی، نشاط و رسانه با شورای معاونین صدا و سیما جلساتی داشتیم تا اقداماتی انجام شود که به سلامت روان مردم کمک کند.

وی همچنین گفت: در آخرین جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب داشتیم؛ مطرح شد که برای هریک از این موضوعات شاخص تعیین کنیم و بر مبنای شاخص‌ها آنها را اندازه‌گیری کنیم تا بتوانیم وضعیت را به صورت آماری نشان دهیم. حال قرار شده این شاخص‌ها را هر دستگاهی برای خودش تعیین کند و ما بر مبنای آنها کار اندازه‌گیری را انجام دهیم. البته در موضوع سلامت روان این کار را در چهار مرحله در ۱۰ سال اخیر انجام داده‌ایم و می‌توانیم آن را در سال‌های آتی تکرار کرده و اندازه‌گیری کنیم که این مساله در ستاد آسیب‌ها مورد بحث قرار گرفت. از طرفی بحث آسیب‌های اجتماعی از موضوعاتی است که دانشگاه‌ها باید در جغرافیای خودشان به آن ورود جدی داشته باشند و امیدواریم که شورای اجتماعی استان‌ها و چه خود حوزه‌های مسوول، اقدامات جدی‌تری را در این بحث انجام دهند.

عقب‌ماندگی ۲۰ ساله در آسیب‌های اجتماعی

ایازی با بیان اینکه متاسفانه در بحث آسیب‌های اجتماعی عقب‌ماندگی جدی داریم و مشکلات این بخش بسیار زیاد است، ‌ اظهار کرد: اگر بسیج همگانی دستگاه‌ها در این حوزه انجام شود، احتمال دارد بتوانیم عدد رشد آسیب‌ها را در برخی حوزه‌ها مانند اعتیاد، طلاق، کارتن‌خوابی، حاشیه نشینی و ... متوقف کنیم. همچنین اگر نظام رفاه اجتماعی بتواند در بحث اشتغال، فقر و حاشیه‌نشینی کمک کند، احتمال اینکه بتوانیم برخی از آسیب‌هار ا کاهش دهیم وجود دارد، در غیر این صورت حداکثر می‌توانیم آهنگ رشد آسیب‌های اجتماعی را کنترل کنیم که البته کار بسیار سختی است و حداقل ۲۰ سال عقب‌ماندگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم و زمان می‌برد تا بتوانیم آسیب‌ها را کنترل کرده و کاهش دهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج