۴۵۶۷۴۴
۷ نظر
۵۴۳۱
۷ نظر
۵۴۳۱
پ

کدام را بخریم؟ پراید ۱۱۱ یا ام وی ام ۱۱۰؟

اگر آمار و ارقام را دنبال کنید، در می یابید که قشر عظیمی از خریداران خودرو در ایران بودجه محدودی دارند و اکثر خریداران خودور در بازار در رنج قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان متمرکز شده اند.

دو هفته نامه گزارش بازار: اگر آمار و ارقام را دنبال کنید، در می یابید که قشر عظیمی از خریداران خودرو در ایران بودجه محدودی دارند و اکثر خریداران خودور در بازار در رنج قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان متمرکز شده اند. متاسفانه خودروهای ارزان قیمت در بازار تنوع محدودی دارند و خریدارانی که ریسک خرید خودرو صفر را قبول نمی کنند، ناچار به خرید چند مدل محدود هستند که سردمدار آنها پراید است! البته در چند سال اخیر با حضور خودروهای چینی در بازار، تنوع خودروهای ارزان قیمت بهبودی نسبی یافت.

از مهم ترین تغییر در معاملات خودروهای زیر 30 میلیون تومان، می توان به عرضه ام وی ام 110 یا همان کپی چینی ماتیز در ایران اشاره کرد. الببته همان طور که این روزها از خبرها پیداست، بازار خودروهای کوچک و ارزان قیمت ایران در چند سال آینده قرار است دست خوش تغییرات قابل توجهی شود. فعلا تا عملی شدن وعده ها و وقوع این اتفاقات خوب، تصمیم گرفتیم 2 هاچ بک ارزان قیمت بازار را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. البته ام وی ام 110 با مدل جدید جایگزین شده و هاچ بکی دیگر از خانواده پراید به اسم تیبا 2 نیز به گروه خودروهای ارزان قیمت بازار اضافه شده است. پس به نوعی می توان گفت این مقایسه ای است بین دست دوم های ارزان قیمت بازار.

پراید 111
پراید به عنوان یکی از قابل دسترس ترین و پرفروش ترین خودروهای بازار، در طول عمرش چند باری دست خوش تغییرات مختلفی شد که از جمله این پروژه ها می توان به پراید ۱۴۱ و پراید ۱۳۲ اشاره کرد. نسخه هاچ بک پراید اما دست نخورده باقی مانده بود تا آن که پراید ۱۱۱ هاچ بک یا همان مروارید در سال ۸۸ به عنوان جایگزینی برای پراید هاچ بک معروف به بازار آمد.
کدام را بخریم؟ پراید 111 یا ام وی ام 110؟

پلت فرم و استخوان بندی ۱۱۱ تفاوتی با پراید هاچ بک ندارد، اما در قسمت هایی از بدنه و فضای کابین دست خوش تغییراتی شده و امکاناتی جدید به آن اضافه شده تا کمی برای مخاطبان اش تنوع ایجاد کند.

از مهم ترین تغییرات بدنه نسبت به پراید هاچ بک می توان به ملحقات قسمت جلو، چراغ ها، سپر و جلوپنجره که از پراید 132 قرض گرفته شده اند و تغییراتی در قسمت عقب از جمله تغییر فرم شیشه عقب، چراغ ها و سپر عقب اشاره کرد.

ظاهر ۱۱۱ نسبت به ام وی ام ۱۱۰ بزرگ تر اما قدیمی تر به نظر می رسد. هم چنین درزهای عجیب و غریب بین قطعات بدنه خبر از مونتاژ ضعیف ۱۱۱ می دهند. داخل کابین نیز وضعیت نسبت به پراید هاچ بک متفاوت است و با تغییراتی در کنسول جلو و صندلی ها سعی در به روزرسانی ۱۱۱ شده. البته رنگ بندی بی روح کابین در مقابل کابین کرم رنگ ام وی ام معمولی تر به نظر می رسد و کیفیت پایین قطعات و متریال استفاده شده در ساخت کابین به شدت به اصطلاح توی ذوق می زند. هم چنین مونتاژ ضعیف قطعات باعث شده تا پس از مدتی سر و صدای اضافی از نقاط مختلف کابین به گوش برسد.

البته صندلی ها نسبت به ارزش خودرو، کیفیت مناسبی دارند و از صندلی های ام وی ام راحت تر هستند. فضای کابین و صندوق بار نیزاز ام وی ام 110 بزرگ تر است. پراید 111 مثال سایر اعضای خانواده پراید، یک پیشرانه 1323 سی سی را در دل خود جای داده که علی رغم حجم و مصرف سوخت بیش تر از ام وی ام 4 سیلندر، قدرت نسبتا کم تری تولید می کند. توان پیشرانه پراید به 62 اسب بخار می رسد که برای رفت و آمدهای شهری با این هاچ بک سبک وزن مناسب به نظر می رسد.

مجموعه جلوبندی اما ضعف های اساسی دارد و به مرور زمان دچار مشکلاتی می شود. در مدل SX امکانات جدیدی نظیر سیستم ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا اضافه شده اما ۱۱۱ هم چنان در بحث ایمنی مثل رقیب اش ام وی ام ۱۱۰ قابل اعتماد نیست و بدنه اش دلیلی برای مقاومت در برابر ضربات وارده نمی بیند و همه چز را به سرنشینان متحول می کند!

ام وی ام ۱۱۰
ام وی ام 110 یا همان ماتیز چینی، از اولین نمایندگان سرزمین اژدها بود که با تکیه بر ظاهر شبیه با ماتیز محبوب، طرفداران زیادی در بازار ایران به دست آورد. چراغ های دوار و فرم مدرن تر بدنه 110، ترکیبی هماهنگ تر و زیباتر از 111 را برایش به ارمغان آورده. البته نمی توان به طراحی این هاچ بک چینی نمره قبولی داد. چرخ های کوچک، درها و پنجره های جانبی بزرگ باعث می شوند نتوانید بیش از چند دقیقه به ظاهر 110 نگاه کنید! البته در مدل جدید که با نام 110 اس شناخته می شود، وضعیت ظاهری خیلی بهتر از قبل شده و می توان گفت از نظر ظاهری، این مدل یک سر و گردن از رقیب اصلی اش یعنی تیبا 2، بالاتر است.
کدام را بخریم؟ پراید 111 یا ام وی ام 110؟

البته ابعاد بزرگ درب ها، علی رغم اندازه کوچک بدنه، سوار و پیاده شدن به کابین را آسان کرده اند. هم چنین پنجره های بزرگ و رنگ بندی کرم رنگ کابین باعث می شوند تا فضای کابین بزرگ تر از آن چه هست به نظر برسد.

هنگام سواری با ام وی ام ۱۱۰ حس می کنید داخل یک آکواریوم قرار گرفته اید! دید به اطراف مناسب است. هم چنین کیفیت ظاهری و مونتاژ قطعات کابین بهتر از ۱۱۱ به نظر می رسد. البته با کیفیت پایین اکثر قطعات کابین همان سر و صداهایی که در کابین ۱۱۱ شنیده می شود را برای این هاچ بک چینی نیز به ارمغان می آورد. ام وی ام۱۱۰ در انواع مدل های مجهز به پیشرانه های ۳ و ۴ سیلندر در بازار ایران عرضه شده از نظر فنی و در مقام مقایسه، ام وی ام ۱۱۰، ۴ سیلندر در کنار پراید ۱۱۱ قرار می گیرد.

پیشرانه 1100 سی سی ام وی ام علاوه بر مصرف کم تر سوخت نسبت به پراید، قدرت بیش تری معادل 67 اسب بخار تولید می کند. کارکردن پیشرانه از پیشرانه پراید 111 روان تر است. اما در بحث واکنش پدال گاز و انتقال حس چابکی بیش تر، پراید 111 از ام وی ام 110 برتر است. تایرهای کوچک و سیستم تعلیق ضعیف، ضربات مسیر ناهموار را به کابین منتقل می کنند.
اما در رانندگی طولانی حس نرمتر بودن تعلیق ام وی ام نسبت به پراید قابل لمس است. البته از نظر پایداری و قدرت مانور، ام وی ام 110 با توجه به تایرهای نازک و کوچک و فرم قوطی کبریتی شکل بدنه، در پس پراید 111 قرار می گیرد و در سرعت های بالا و تغییر مسیرهای ناگهانی حسابی باید حواس تان به رفتارتان باشد چرا که ام وی ام 110 منتظر تلنگری برای چپ شدن است! و نکته آخر در مقام مقایسه با پراید 111 این که، بازار خرید و فروش نسخه های دست دوم ام وی ام 110 نسبت به پراید ضعیف تر است.

پیشنهاد نهایی

این ۲ هاچ بک ارزان قیمت با تکیه بر ویژگی هایی نظیر مصرف سوخت پایین، ابعاد جمع و جور، لوازم جانبی فراوان در بازار و راحتی تعمیر پیشرانه و سیستم فنی شان، طرفداران زیادی دارند و اگر هم کمی خوش بین باشیم، نسبت به سایر ارزان قیمت های بازار، جوان پسندتر هستند. البته باید دید با ورود رقبای ارزان قیمت به بازار، باز هم بازار خرید و فروش این ۲ هاچ بک نام آشنا داغ می ماند یا خیر!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sam

      انقدر ازام وی ام بدم میاد
      ده تمن هم نمیرزه

    • علیــــــــرضا

      هر جفتشون به درد پرس کردن میخورن
      امان از مافیا
      تو این مملکت تنها چیزی که اهمیت نداره جون آدمیزاده

    • آرش

      تفاوت این دوتا تابوت چرخدار چیه؟

    • بدون نام

      تابوت متحرک

    • ابوالفضل

      پراید صددرصد بهتره حتی از پژو206

    • سیاوش

      از نظر تقویت موتوری 111 بهتر از ام وی ام سه سیلند . ولی از طرف دیگه ام وی ام قسمت بدنه محکم تری داره نصبت به 111 و...

    • محمد

      ام وی ام ها خیلی خوبن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج