جاباما
۴۵۷۵۷۷
۳۹۴ نظر
۵۱۴۵
۳۹۴ نظر
۵۱۴۵
پ

آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و انقلاب و رهبری پس از عمری مجاهدت، دعوت حق را لبیک و دارفانی را وداع گفت.

خبرگزاری ایلنا: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و انقلاب و رهبری پس از عمری مجاهدت، دعوت حق را لبیک و دارفانی را وداع گفت.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که عصر امروز به علت عارضه‌ قلبی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده بود، در ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود. وی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور در دو دوره پیاپی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود،

وی در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری نماینده این مجلس بوده و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ ریاست این نهاد را برعهده داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انّا لله و انّا الیه راجعون

با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

او نمونه‌ی کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.

با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.

غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم .

غفرالله لنا و له

سید علی خامنه ای
پیام روحانی به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی
متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

إنا لله وإنا إلیه راجعون

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ

در ایام سوگ فاطمه معصومه(س) و شهادت مظلومانه امیر کبیر، ایران به سوگ سردار شایسته خویش نشست و قهرمان ملی مبارزه با استبداد و استعمار، سر بر آستان حق نهاد.
حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند ثابت قدم روح الله، همراه و همدل دیرین رهبری، چهره ممتاز و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و دلسوز واقعی مردم؛ پس از عمری مجاهدت و صبوری به ملاقات حق شتافت. تاریخ چه تقدیر پر معنایی داشت که آن اسطوره حلم و تحمل و ایمان و اعتدال، در روزی به دیدار خداوند متعال شتافت که نقطه آغاز خیزش و قیام ملت در دفاع از خمینی کبیر، بنیانگذار انقلاب اسلامی بود.

سخن گفتن از هاشمی که سال‌ها در کنار او بودم برای من بسیار دشوار است. وی در طول مبارزات مردم ایران تحت زعامت امام بزرگوار، یک انقلابی تمام‌عیار بود. سال‌ها زندان و شکنجه، او را از راه آن مراد جدا نکرد. او همواره یکی از پیشتازان بنام انقلاب اسلامی بود. او بود که از قم تا نجف و از پاریس تا تهران هرگز امام و مرادش را تنها نگذاشت. هاشمی از معماران برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و تمام نهادهای انقلاب اسلامی مدیون تدبیر و آینده‌نگری این مرد فرداها است.

امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

او محبوب امام بود و خادم مردم؛ هرکجا که او مسئولیت آن را بر عهده داشت، مایه آرامش امام و رهبری و مردم بود. او تحلیل‌گیری توانا بود که جهان را به‌خوبی می‌شناخت. خطبه‌های نمازش در روزهای سخت دفاع مقدس به همه روحیه می‌داد. او در مظلومیت، چون یار دیرینش شهید بهشتی بود و ناسپاسی‌ها را به آسانی تحمل می‌کرد.

هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگ‌مردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود، ساده نیست. محرم امام و یاور بی بدیل مقام معظم رهبری بود. برای ایران و ایرانی، آرزوهای بزرگی داشت و تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید. بسیار جفا دید و بسیار وفا کرد. با انحراف از مسیر اعتدال اسلامی سر سازش نداشت و مصلحت نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. مردم فهیم ایران، قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و دینشان را به سردار سازندگی ادا خواهند کرد.

نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقائق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند. که پیر و مراد همه ما خمینی عزیز قدس الله نفسه الزکیه فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

اینجانب با اعلام سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل رسمی؛ مصیبت بزرگ فقدان این قهرمان ملی، اندیشمند بزرگ اسلامی و سرمایه بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران را محضر حضرت بقیه الله روحی له الفداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و فضلا، شخصیت‌های انقلاب و نظام، ملت قدرشناس ایران به‌خصوص مردم شریف استان کرمان و شهر رفسنجان، همه یاران و دوستداران و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده گرامی، همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرد بزرگ علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و مرادش امام خمینی(ره)، همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی، و برای همه بازماندگان صبر و أجر مسألت می‌دارم.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران
زندگی‌نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
خبرگزاری فارس: اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ماه سال ۱۳۱۳ه.ش (برابر با ۴ آگوست ۱۹۳۴) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است.

پدرش با تحصیلات حوزوی از باغداران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود. نام خانوادگی هاشمی برای خانواده ایشان، با آن‏ که سیّد نیستند، به این دلیل انتخاب شده است که نام جدّ پدری وی حاج هاشم بوده است که در سرتا سر منطقه، املاک و امکانات زیادی داشته است. هاشمی تحصیل را، از سن ۵ سالگی در مکتب خانه ای در نوق آغاز نمود.

در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل گردید. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب ‌الدین نجفی مرعشی، محمد حسین طباطبائی و حسینعلی منتظری بوده‌ اند.

وی در آنجا تحت تاثیر تعلیمات امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمد رضا شاه پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت. با تبعید امام، نقش هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی امام در داخل کشور پررنگ ‌تر شد. با وجود نگرش ضد غربی انقلابیون، او سفرهای زیادی از ژاپن در شرق تا ۲۰ ایالت از ایالات متحده در غرب نمود.

هاشمی در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است، ازدواج نمود. او خواهر حسین مرعشی، معاون سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری و از مدیران اصلی دولت سازندگی است. ثمره این ازدواج ۵ فرزند به ترتیب و به نامهای فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

دو دختر او با دو پسر آیت‏الله لاهوتی اشکوری، امام جمعه سابق رشت و از دوستان هاشمی در زندان (که یکی پزشک و دیگری دندانپزشک است) ازدواج کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بیش از آنکه به عنوان یک شخصیت علمی شناخته شده باشد، به عنوان یک چهره سیاسی مطرح است و این هم به خاطر فعالیت های فراوان سیاسی ایشان در دوران قبل و بعد از انقلاب است. با مراجعه به اسناد معتبر تاریخی می توان همواره از ایشان در مناسبتهای مختلف سیاسی نام و نشانی پیدا کرد.

هاشمی رفسنجانی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد. او در دوران قبل از انقلاب، بسیار به امام نزدیک بود. هاشمی در دوران پیش از انقلاب و در طول نهضت امام خمینی (ره) به صورت یک عضو فعال و همیشه در صحنه حضور داشته است. نمونه بارز حمایت ایشان از امام خمینی (ره)، حرکتی بود که ایشان به همراه دیگر علما در اعتراض به زندانی شدن امام انجام دادند.

هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی عناوین افتخاری متعددی را از مجامع علمی دنیا کسب کرده و دانشگاه تهران نیز عنوان دکترای افتخاری علوم سیاسی را به ایشان اهدا کرده است. ایشان هنوز نقطه امید و اتکای مردم و مسئولان جامعه در بحران‌های داخلی و خارجی است.

آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی همچنین در شهریورماه ۱۳۸۶ به دنبال رحلت آیت‌ الله مشکینی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاس سالانه دوره چهارم مجلس خبرگان، به ریاست این مجلس مهم و تأثیرگذار برگزیده شد. وی اسفند سال ۱۳۸۹ ریاست مجلس خبرگان رهبری را به آیت‌ الله مهدوی کنی سپرد.

اکبر هاشمی بهرمانی، روحانی و سیاستمدار، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق مجلس خبرگان رهبری نخستین رئیس مجلس ایران و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود و به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می‌‌شد.
* رئیس جمهوری در بیمارستان شهدای تجریش حضور پیدا کرد.

*مردم هم اکنون مقابل بیمارستان تجمع کرده اند.

معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:

* رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در بیمارستان شهدای تجریش به امام راحل، همرزمان شهید و همه شهیدان انقلابی و دفاع مقدس پیوست.

* برنامه های آتی طی اطلاعیه های بعدی از طریق دفتر به اطلاع مردم عزیز و داغدار می رسد.

* رییس جمهوری بر بالین آیت الله هاشمی رفسنجانی حاضر شد و این مصیبت را به محمدهاشمی و دیگر فرزندان ایشان تسلیت گفت.

* همچنین وزرا و مسوولین در بیمارستان حاضر شدند.
آخرین وداع حسن روحانی با آیت‌الله هاشمی
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با حضور در بیمارستان شهدای تجریش با آیت الله هاشمی وداع کرد.

رئیس جمهور که بلافاصله خود را به بیمارستان شهدای تجریش رسانده بود با چشمانی اشکبار و پس از آخرین دیدار با فرمانده دوران دفاع مقدس و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیمارستان را ترک کرد.

آیت الله هاشمی شامگاه امروز ۱۹ دی‌ماه بر اثر ایست قلبی در سن ۸۲ سالگی در بیمارستان شهدای تجریش دار فانی را وداع گفت.
مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی در حسینیه جماران برگزار می‌شود
در پی تایید خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مسئولان و مقام‌های سیاسی کشور از دقایقی قبل در حال ورود به بیمارستان شهدای تجریش هستند.

در پی تایید خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسئولان و مقام‌های سیاسی کشور از دقایقی قبل در حال ورود به بیمارستان شهدای تجریش هستند.

علی جنتی، علیزاده طباطبایی، خانواده هاشمی و قدرت‌الله علیخانی از مسئولان حاضر در بیمارستان شهدای تجریش هستند.

طبق گزارش خبرنگار ایلنا قرار است طی ساعت‌های آینده مراسم ترحیم آیت الله هاشمی در حسینه جماران برگزار شود.

آیت‌الله هاشمی که از ساعاتی پیش به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده بود دقایقی قبل با وجود تلاش پزشکان دار فانی را وداع گفت.

آیت الله هاشمی در سن ۸۲ سالگی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در پست‌های کلیدی همچون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ریاست مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
پیکر آیت الله هاشمی به بیمارستان جماران انتقال یافت.
حسین مرعشی: مراسم تدفين پس فردا سه‌شنبه ۲۱ دی است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
حال و هوای بیمارستان شهدای تجریش همزمان با اعلام خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
همزمان با اعلام خبر درگذشت آیت الله هاشمی که عصر امروز (یک شنبه)برای مداوا به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد، اطراف این بیمارستان مملو از مردم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی که از غروب امروز در بیمارستان شهدای تجریش به علت عارضه قلبی بستری شده بود دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفت. در اولین دقایق اعلام این خبر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری همراه با تیم محافظ وارد بیمارستان شهدای تجریش شد و پس از آن جمعی از شخصیت‌های سیاسی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی نیز به جمع حاضران در بیمارستان پیوستند.

پس از اعلام رسمی خبر درگذشت آیت الله هاشمی فاطمه هاشمی دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وارد بیمارستان شد و دقایقی بعد فرزند ارشد آیت الله، محسن هاشمی رفسنجانی در حالی که به سرعت بیمارستان را ترک می‌کرد در گفت‌وگویی کوتاه و شتابزده خبر درگذشت آیت الله را ناموثق و غیرقطعی دانست، اما در همان حال دقایقی بعد از آن با بلندشدن صدای شیون و زاری جمعی از نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی شواهد حکایت از قطعی شدن خبر درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌داد.

در همین حال و در حالی که گفته می‌شود پیکر آیت الله هاشمی به محله جماران تهران منتقل می‌شود، همچنان چند صد نفر در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کرده‌اند که البته با حضور ماموران حفاظتی و امنیتی اجازه ورود هیچ کس و حتی خبرنگاران نیز به داخل بیمارستان داده نمی‌شود و از طرفی ماموران انتظامات و حراست انتظامی و اطلاعاتی از پذیرش بیماران نیز خودداری می‌کنند. در حال حاضر به سرعت بر جمعیت حاضر در مقابل بیمارستان افزوده می‌شود به طوری که سراسر خیابان ولیعصر تقریبا مسدود شده است و حاضران علی رغم تذکرات و برخوردهای ماموران حاضر در محل حاضر به ترک بیمارستان نیستند.

همچنین علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز دقایقی پیش وارد بیمارستان شهدای تجریش شد.
پیکر آیت‌الله هاشمی به بیمارستان جماران منتقل شد

آیت‌الله هاشمی که از ساعاتی پیش به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده بود با وجود تلاش پزشکان دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله هاشمی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در پست‌های کلیدی همچون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ریاست مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
بازتاب گسترده درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های خارجی
خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی، بازتابی گسترده در رسانه های خارجی داشت و بلافاصله به خبر اول در رسانه های مجازی و نوشتاری و دیداری و شنیداری تبدیل شد.

خبرگزاری های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، بی.بی.سی، نشریات ایندپندنت و نیویورک تایمز و دیگر رسانه های بین المللی و تصویری از جمله الجزیره بلافاصله خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی را به سرعت بازتاب دادند.

آسوشیتدپرس در این رابطه با اشاره به اینکه آیت الله رفسنجانی عصر یکشنبه به علت عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، نوشت : وی که از سال 1989 تا 1997 در مقام ریاست جمهوری فعالیت کرده، از جمله سیاستمداران پیشرو و با نفوذ ایرانی بوده است.
اعلام ٣ روز عزای عمومی در پی درگذشت رییس‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام
در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی سه روز عزای عمومی در کشور اعلام شد.

دانشگاه‌ها و ادارات کشور نیز به مدت ٣ روز تعطیل به دلیل درگذشت یار دیرین امام و رهبری تعطیل خواهند بود.

آیت‌الله هاشمی که از ساعاتی پیش به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده بود با وجود تلاش پزشکان دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله هاشمی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در پست‌های کلیدی همچون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ریاست مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی سه شنبه تشییع می شود
زمان تشییع پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه - پس فردا - در تهران اعلام شد.
خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی در صدر اخبار توییتر
هشتگ فارسی #هاشمی رفسنجانی با افزون بر شش هزار توییت و هشتک انگلیسی #Rafsanjani به پراستفاده ترین هشتگ شبکه خبری توییتر تبدیل شده است.

خبر درگذشت این مقام بلندپایه ایران به صورت گسترده ای در رسانه های خارجی منتشر شده است.
هشتگ ایت الله هاشمی ترند ۳ دنیا شد
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
ترافیک سنگین در شمال تهران
در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حضور شماری از حامیان وی در اطراف بیمارستلن شهدای تجریش وضعیت ترافیکی در محدوده خیابان ولیعصر و دکتر شریعتی سنگین شد.

گزارش‌های ترافیکی حاکی از این است که در در حال حاضر ترافیک در محدوده شمالی خیابان‌های شریعتی و ولیعصر نیمه سنگین است.
همچنین ترافیک در محدوده خیابان شهرداری سنگین بوده و عوامل پلیس راهور در محل حضور دارند.
تاکنون تصمیمی در مورد اعمال محدودیت و ممنوعیت ترافیکی در این منطقه اتخاذ نشده است اما به نظر می‌رسد با توجه به حضور مقامات عالی رتبه در ساعات آتی محدودیت ترافیکی در این منطقه اعمال شود.
حضور صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ازدحام مردم در بیمارستان شهدای تجریش

آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
هم‌اکنون، جماران

آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
حضور مهدی هاشمی بر بالین مرحوم هاشمی رفسنجانی

ساعتی از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله تگذشته بود که مهدی هاشمی دیگر فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ماشین نیروی انتظامی وارد بیمارستان شد و پس از چند دقیقه با چهره‌ای گریان بیمارستان را به سمت جماران ترک کرد.

دقایقی پس از حضور وی در بیمارستان فائزه هاشمی نیز در محل حاضر شد که هر دو فرزند آیت‌الله با فریاد های اعلام تسلیت مردم حاضر در محل مواجه شدند و جمعیتی بالغ بر 300 تن آن دو را تا ابتدای خیابان شریعتی با فریادهای هاشمی هاشمی تسلیت تسلیت و همچنین عذا عذا ست امروز روز عذاست امروز همراهی می‌کردند.
فائزه و فاطمه هاشمى با چشمانی اشکبار در حال رفتن به جماران
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
رییس مجلس خبرگان رهبری رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت
آیت الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری در پیامی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

در پیام آیت الله جنتی آمده است: خبر رحلت آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مجاهد دوران نهضت اسلامی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره)، موجب تالم و تاثر گردید.

در ادامه این پیام آمده است: آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسئولیت های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.

این جانب ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه ایشان برای نظام اسلامی، رحلت ایشان را به مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه ای و بازماندگان، تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران واسعه الهی را برای ایشان مسالت دارم.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود شامگاه یکشنبه پیش دار فانی را وداع گفت.
رئیس بیمارستان شهدای تجریش: علت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ایست قلبی است
خبرگزاری ایرنا: رئیس بیمارستان شهدای تجریش گفت: علت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظامی ایست قلبی است.

دکتر غلامرضا محسنی رئیس بیمارستان شهدای تجریش شامگاه یکشنبه تصریح کرد:‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اثر ایست قلبی ناشی از سکته قلبی در این بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

هاشمی رفسنجانی ساعت 18:20 بعداز ظهر امروز با علائم سکته قلبی و در شرایطی که هوشیاری نداشت به بیمارستان شهدای تجریش انتقال یافت و بلافاصله تمام اقدامات درمانی با حضور 5 فوق تخصص قلب انجام شد و مراحل احیای قلبی نیز برای ایشان انجام گرفت اما متاسفانه بعد از بیش از یک ساعت تلاش برای احیای وی عملیات ناموفق بود و ایشان حدود ساعت 19:30 دار فانی را وداع گفت.
وزیر امور خارجه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت
دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گردید.

این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسئولیت های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی های خاص آن فقید سعید بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی به سزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.

اینجانب و تمامی همکارانم این ضایعه عظیم و دردناک را به محضر مقام معظم رهبری که یکی از شاخص ترین یاران دیرین و صدیق خود را از دست دادند و به تمامی ملت شریف ایران و به خصوص همسر و فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح بلند آن عزیز از دست رفته علّو درجات از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه»
اولین تصویر از پیکر ایت الله هاشمی
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
حضور مهدی هاشمی بر بالین مرحوم هاشمی رفسنجانی

ساعتی از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله تگذشته بود که مهدی هاشمی دیگر فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ماشین نیروی انتظامی وارد بیمارستان شد و پس از چند دقیقه با چهره‌ای گریان بیمارستان را به سمت جماران ترک کرد.

دقایقی پس از حضور وی در بیمارستان فائزه هاشمی نیز در محل حاضر شد که هر دو فرزند آیت‌الله با فریاد های اعلام تسلیت مردم حاضر در محل مواجه شدند و جمعیتی بالغ بر 300 تن آن دو را تا ابتدای خیابان شریعتی با فریادهای هاشمی هاشمی تسلیت تسلیت و همچنین عذا عذا ست امروز روز عذاست امروز همراهی می‌کردند.
تلاش 90 دقیقه‌ای پزشکان برای احیای آیت‌الله هاشمی
محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص اقدامات پزشکی انجام شده برای آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان در ساعت 18 امروز به طور ناگهانی دچار ایست کامل قلبی شدند.

وی افزود: ایشان بلافاصله به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده و در اورژانس با حضور یک تیم کامل پزشکی و مجرب عملیات احیا آغاز شد.

حاجی آقاجانی گفت: متاسفانه در ساعت 19.30 تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و روح ایشان به ملکوت اعلی پیوست.
آیت الله خاتمی: مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی نماد وحدت مردم ایران خواهد بود
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اطمینان دارم مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان محوری برای مانور وحدت جامعه اسلامی خواهد بود.

احمد خاتمی با تسلیت در گذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: ایشان از سابقون انقلاب اسلامی بودند. بنده در گذشته در مصاحبه‌ای گفتم، ایشان در دوره مبارزه افتخار روحانیت در این عرصه بودند.

وی ادامه داد: ایشان در عرصه مبارزه با طاغوت هیچ انفعالی از خود نشان ندادند و مقاوم ایستادند. بعد از پیروزی انقلاب هم همراه امام (ره‌) و پابه پای ایشان در تحکیم و تثبیت انقلاب نقش ارزنده‌ای ایفا کردند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در جنگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تمام توان‌شان را گذاشتند و خطبه‌های ایشان در روزهای جنگ نقش‌آفرینی می‌کرد همچنین بعد از ارتحال امام (ره) ارتباط ایشان با مقام معظم رهبری ارتباطی صمیمانه بود. همین امشب صدا و سیمای ایران تصاویری از عیادت ایشان از مقام معظم رهبری را نشان می‌داد که این جمله را گفتند که حالا با خیال راحت به خانه می‌روم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و گو اظهار کرد: اینک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بین ما نیست و به لقاء الله پیوسته است. مطئمنم که خدمات ایشان در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به عنوان بهترین پرونده ثبت است. خداوند با فضل و لطف خودش با ایشان برخورد خواهد کرد.خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اطمینان دارم مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان محوری برای مانور وحدت جامعه اسلامی خواهد بود.

احمد خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت در گذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: ایشان از سابقون انقلاب اسلامی بودند. بنده در گذشته در مصاحبه‌ای گفتم، ایشان در دوره مبارزه افتخار روحانیت در این عرصه بودند.

وی ادامه داد: ایشان در عرصه مبارزه با طاغوت هیچ انفعالی از خود نشان ندادند و مقاوم ایستادند. بعد از پیروزی انقلاب هم همراه امام (ره‌) و پابه پای ایشان در تحکیم و تثبیت انقلاب نقش ارزنده‌ای ایفا کردند.
مقامات لشگری و کشوری در حسینیه جماران حضور پیدا کردند
ساعاتی پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و خروج آمبولانس حامل پیکر آن مرحوم به مقصد حسینیه جماران، شخصیت‌های کشوری و لشکری در این حسینیه حضور پیدا کردند.

حسن خمینی جواد ظریف، محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمدحسین مرعشی، علی‌عسگری هم‌اکنون در این حسینیه حضور دارند.
نخست وزیر هند از طرف یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر از هموطنانش عمیق‌ترین تسلیت‌هارابرای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به ملت ایران گفت
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
واکنش رسانه های دنیا به درگذشت آیت الله هاشمی
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
سید حسن خمینی قم را به سمت تهران ترک کرد تا در حسینیه جماران و کنار پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی حضور یابد.
حضور مقامات در جماران
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
هم اکنون مقابل بیمارستان شهدای تجریش
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت

بیانات رهبر انقلاب درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی
خبرگزاری میزان: رهبر معظم انقلاب فرمودند: آقای هاشمی را همه میشناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیتهای بعد از انقلاب نیست.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: آقای هاشمی را همه میشناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیتهای بعد از انقلاب نیست.

من از سال ۱۳۳۶ - یعنی ۵۲ سال قبل - ایشان را از نزدیک میشناسم. آقای هاشمی از اصلیترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مؤثرترین شخصیتهای جمهوری اسلامی در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز.

این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب میکرد و به مبارزین میداد. اینها را جوانها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیتهای زیادی داشت.

هشت سال رئیس جمهور بود؛ قبلش رئیس مجلس بود؛ بعد مسئولیتهای دیگری داشت. در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش از انقلاب یک اندوخته‌ای درست کرده باشد.

اینها یک حقایقی است؛ اینها را باید دانست. در حساسترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده.

حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در حسینیه جماران

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در حسینیه جماران حضور یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و انتقال پیکر وی به حسینیه جماران، دقایقی پیش در حسینیه جماران حضور یافت.
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
صفحه توئیتر حسن روحانی رییس جمهور
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
وداع فاطمه و مهدی هاشمی با پیکر پدرشان آیت الله
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
رهبر انقلاب اسلامی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفتند
حضور عفت مرعشى بر پيكرآيت الله هاشمي درحسينيه جماران
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
اعضای شورای نگهبان در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفتند.

متن این پیام به‌شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت جناب آقای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، یار دیرین انقلاب اسلامی و پیوستن ایشان به مقتدای خویش حضرت امام خمینی(ره) موجب تأثر گردید.

آقای هاشمی‌رفسنجانی از دوران جوانی با پیوستن به نهضت اسلامی امام خمینی(ره) راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خدمات شایانی در عرصه‌های مختلف داشت.

اعضای شورای نگهبان، درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری و خانواده و بستگان ایشان، تسلیت گفته و برای ایشان رحمت واسعه الهی را آرزو می‌کنند.
تجمع مردم در جماران
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
اولین واکنش رسمی یک مقام خارجی نسبت به خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی
به دنبال درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز یکشنبه 19/10 /95، وزیر خارجه بحرین از جمله اولین مقام‌های رسمی بود که نسبت به این خبر واکنش نشان داد.

بر این اساس، «شیخ خالد بن حمد الخلیفه » وزیر خارجه بحرین در پیام توئیتری درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را که از وی به عنوان رییس جمهور سابق ایران یاد کرد، تسلیت گفت و برای او طلب آمرزش و رحمت خدا را نمود.

گفتنی است، ایت الله رفسنجانی امروز یکشنبه در سن 82 سالگی به دنبال عارضه قبلی در بیمارستان «شهدای تجریش» در تهران درگذشت.
پیام تسلیت امیر کویت بابت درگذشت آیت الله رفسنجانی
امیر کویت امروز یکشنیه پیام تسلیتی را برای «حسن روحانی» رییس جمهور ایران بابت درگذشت «ایت‌الله هاشمی رفسنجانی» رییس جمهور سابق و رییس تشخیص مصلحت ایران ارسال کرد.
نماینده سازمان ملل متحد در ایران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرف تمام کارکنان این سازمان تسلیت گفت
‏توییتر رهبر انقلاب در واکنش به درگذشت حضرت آیت‌الله ⁧هاشمی
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
نماینده سازمان ملل متحد در ایران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرف تمام کارکنان این سازمان تسلیت گفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
سه روزعزای عمومی به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
هیات دولت به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ را تعطیل عمومی اعلام کرده و از ملت ایران دعوت کرد در مراسم تشیع پیکر ایشان حضور یابند.
در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هیادت دولت بیانیه ای را بدین شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عالم مجاهد ، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل گیری انقلاب اسلامی ، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت . نام ، یاد و آموزه های آن یار سفر کرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود .

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی ، علما و مراجع بزرگوار تقلید ، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ را تعطیل عمومی اعلام می کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می نماید .
محل خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هنوز مشخص نشده است
هنوز مکان خاکسپاری پیکر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی مشخص نشده است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی(ره)، یک منبع نزدیک به بیت امام(ره) اعلام کرد که تا کنون تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است و پس از تصمیم نهایی جزئیات مراسم تشیع و محل تدفین اعلام خواهد شد.
گریه‌آیت الله سید حسن خمینی
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
فرزندان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران بر سر پیکر پدر حاضر شدند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
مراسم یادبود مرحوم آیت الله هاشمی در حسينيه جماران پايان يافت.
عکس تاریخی از آیت الله هاشمی
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
ظریف در جمع خبرنگاران: صحبت کردن درباره ضایعه درگذشت هاشمی رفسنجانی سخت است

محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران حاضر در حسینیه جماران گفت: این ضایعه آنقدر بزرگ است که صحبت کردن در باره آن بسیار مشکل است. مرحوم آیت الله هاشمی بسیار مرد بزرگی بود و همانطور که رهبری یک بار فرمودند از همه جیز خود در راه انقلاب گذشت.

* امیدوارم خداوند روح ایشان را با شهدا و امام شهدا محشور گرداند.
به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی؛دروس مراجع و حوزه های علمیه فردا تعطیل شد.
آیت‌الله هاشمی در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده می‌شود
محسن رضایی: مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه در تهران و چهارشنبه در مشهد خواهد بود/ هاشمی در حرم امام رضا دفن خواهد شد
پیام تسلیت رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح پیام تسلیتی صادر کرد.

در پیام تسلیت سرلشکر باقری با اشاره به مجاهدت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران نهضت اسلامی آمده است:

«آن مجاهد سفر کرده در طول مبارزات انقلابی خود. در دوران رژیم ستم شاهی پهلوی رنج های بسیاری متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قبول مسئولیت های خطیر نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت.
اینجانب ضمن تسلیت ارتحال این مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز روزهای سخت انقلاب به فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و ارادتمندان و خانواده آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای رحمت و غفران واسعه مسألت می نمایم».
رفسنجان سیاه پوش شد/ فرماندار رفسنجان: هاشمی ذخیره انقلاب بود
فرماندار رفسنجان با بیان اینکه جایگاه علمی، اجرایی، مبارزاتی و سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی برجسته بود، گفت: با ارتحال ایشان، نظام و رهبری یکی از یاران اصلی خود را از دست داد.

حمید ملانوری با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از بزرگترین ستونهای انقلاب و یاران دیرین رهبری بودند.

وی با اشاره به مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران انقلاب و دوران دافع مقدس، افزود: در دوران دفاع مقدس به عنوان جانشین فرمانده کل قوا و رئیس ستاد جنگ نقش بسیار زیادی در پشتیبانی و هدایت دفاع مقدس داشتند و پس از آن نیز به عنوان چهره سازندگی در کشور لقب «سردار سازندگی» به ایشان اعطا شد.

وی تأکید کرد: خدمات این یار با وفای انقلاب فراموش نخواهد شد و با توجه به جایگاه علمی، اجرایی، مبارزاتی و سیاسی آیت الله هاشمی رفسنجانی کسی نمی تواند جای ایشان را پر کند.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه با ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، نظام و رهبری یکی از یاران اصلی خود را از دست داد، تصریح کرد: این ضایعه را به رهبر انقلاب، خانواده ایشان، مردم شریف ایران اسلامی خصوصاً مردم شهیدپرور رفسنجان تسلیت عرض می کنم.
فواد معصوم درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت
رئيس جمهور عراق در پيامي به حسن روحاني ، درگذشت آيت الله هاشمي رفسنجاني را تسليت گفت.

فواد معصوم در اين پيام از مواضع آيت الله هاشمي در حمايت از دولت و ملت عراق تقدير كرد ه است.

محسن رضایی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز حال بسیار خوشی داشت
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر خود نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز حال بسیار خوشی داشت.

متن مطلب منتشر شده در توئیتر محسن رضایی به شرح زیر است:

جلسه امروز به ریاست آیت الله #هاشمی_رفسنجانی تشکیل شده بود،حال بسیار خوشی داشت. از رهبر انقلاب و همراهی خود با ایشان خاطرات فراوان تعریف می‌کرد.

در حین صحبت با اعضای جلسه شوخی می‌کرد. به یکی از اعضا ( آقای واعظی) با تعجب گفتم آقای #هاشمی امروز خیلی حال خوشی دارد، شما چه فکر می‌کنید؟
توضیح معاون وزیر بهداشت درباره دلیل فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
معاون وزیر بهداشت در گفتگو با بخش خبری ۲۰:۳۰ درباره دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توضیحاتی ارائه کرد.
محمد آقاجانی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در ساعت ۶ عصر امروز با ایست کامل قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند. عملیات احیا یک ساعت و نیم روی ایشان انجام شد اما متاسفانه به نتیجه نرسید. درگذشت یار نستوه انقلاب را تسلیت می گویم.
زندگی‌نامه خودنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
"نام خانوادگی هاشمی برای خانواده ما، با آن که سید نیستم، به این دلیل انتخاب شده است که نام جد پدری ما حاج هاشم بوده است".

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که غروب امروز در پی عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند میرزا علی هاشمی بهرمانی در سوم شهریور ۱۳۱۳ در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان به دنیا آمد.در ۵ سالگی تحصیل را از مکتبخانه‌ای در نوق آغازکرده و در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی از یاران همراه امام خمینی(ره) و از روحانیون برجسته مبارز علیه رژیم ستم شاهی بود که در آنجا تحت اثر تعلیمات امام راحل به سیاست روی آورد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در روایتی خود نوشت، زندگینامه خود را اینطور بیان می‌کند:

پدرم: حاج میرزا علی هاشمی بهرمانی
مادرم: ماه بی‌بی (صفریان).

نام خانوادگی هاشمی برای خانواده ما، با آن که سید نیستم، به این دلیل انتخاب شده است که نام جد پدری ما حاج هاشم بوده است؛ او در سر تا سر منطقه املاک و امکانات زیادی داشته است.

پدرم کمی از تحصیلات علوم حوزوی بهره‌مند بود، تا آنجا که به یاد دارم، در روستا زندگی می‌کرد، که دلیل آن تا حدودی فشارهایی بود که در دوره پهلوی متوجه متدینین بود. ایشان عمیقاً مورد اعتماد مردم بودند و نوعی مرجعیت در امور اجتماعی و مذهبی داشتند.

از اخلاقیات جالب ایشان این بود که معمولاً در زمان رسیدن هر محصولی، وقتی که به باغ و یا مزرعه می‌رفتند، تعداد زیادی از نیازمندان روستا را می‌پذیرفتند و به هر یک از آنها چیزی می‌دادند و این وضع در همه فصول سال ادامه داشت.

اسم روستای ما بهرمان است، یکی از دهات قدیمی نوق - از جلگه‌های رفسنجان. بهرمان به معنی یاقوت سرخ است.

مادرم علاوه بر خانه‌داری در امور زندگانی با پدرم همکاری داشتند. او هر چند بی‌سواد بود، اما اطلاعات خوبی از خواص گیاهان دارویی داشت. اطلاعات و تجربیات او برای اعضای خانواده و حتی اهالی روستا سودمند بود؛ چنان‌که هنوز هم گاهی از همان تجربه‌ها استفاده می‌کنیم .

خانواده ما ترکیبی از پنج برادر و چهار خواهر است، سطح زندگی‌مان با توجه به وضع آن روستا بد نبود. تاریخ تولد شناسنامه‌ای من 1313 است. من در سن پنج سالگی به همراه برادرم حاج قاسم که دو سال از من بزرگ‌تر بود، تحصیل را شروع کردم.

آنچه در مکتب‌خانه به ما می‌آموختند، همان کتاب‌های مدرسه رسمی بود به اضافه قرآن و چیزهایی مثل گلستان، نصاب و ... . از هفت سالگی علاوه بر مکتب از معلومات پدر نیز استفاده کردم. رفته رفته مکتب‌خانه نمی‌توانست جوابگوی نیاز ما باشد. چهارده ساله بودم که به پیشنهاد پسر عمویم، محمد، تصمیم گرفتیم که همراه کاروان جهت تحصیل علوم دینی به قم سفر کنیم.

در حوزه علمیه قم دروس مختلف را در محضر استادانی بزرگوار چون آیات عظام بروجردی، امام خمینی (ره )، داماد، گلپایگانی، شریعتمداری، حایری یزدی، نجفی مرعشی، علامه طباطبائی، زاهدی و منتظری آموختم.

در سال 1337 در رفسنجان برایم خواستگاری کردند؛ دختر حجت‌الاسلام آسید محمد صادق مرعشی که اسناد رسمی داشتند و از تحصیلات حوزوی بهره‌مند بودند.

همسرم از خانواده‌ای است روحانی، از فامیل بزرگ مرعشی و نوه حضرت آیت ا... سید کاظم طباطبائی یزدی صاحب کتاب عروة الوثقی که جایگاه معتبری در همه حوزه‌ها دارد.

ثمره این ازدواج پنج فرزند به ترتیب: (فاطمه، محسن، فائزه، مهدی، یاسر) هستند....
سیدحسن خمینی: کیست که از انقلاب خاطره‌اى داشته باشد و در آن حضور کم‌مانند آیت‌الله هاشمى را نیابد
سید حسن خمینی یادگار امام در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از آیت‌الله هاشمی در کنار حضرت امام خمینی با نوشتن آیه انا لله و انا الیه راجعون، درگذشت این یار صدیق امام را تسلیت گفت.

سیدحسن خمینی نوشت:

بسمه تعالى

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت یار بى همانند و فرزند معنوى امام، حضرت آیت الله حاج شیخ اکبر هاشمى رفسنجانى رضوان الله تعالى علیه و حشره الله مع انبیائه و اولیائه چنان سنگین و ناباوارانه بود که تنها لطف الهى مى‌تواند تسلى بخش جان و روح ما باشد. کیست که از انقلاب اسلامى ایران خاطره‌اى داشته باشد و در آن حضور مؤثر و کم‌مانند هاشمى را نیابد. همراهى این مجاهد خستگى‌ناپذیر از قبل از شروع انقلاب با امام خمینى و حضور در هر صحنه‌اى که امام مى فرمود، در لحظه لحظه زندگى ایشان مشهود و متجلى است.

از فرماندهى دفاع مقدس تا مدیریت سازندگى کشور، از شوراى انقلاب تا ریاست مجلس، از نقش بى بدیل در تعیین رهبرى پس از امام تا ریاست خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از زندان و رفتن تا پاى اعدام تا نمایندگى امام براى حل هر معضله و بحران، از ترور فیزیکى توسط فرقان تا ترور شخصیت توسط دشمنان و نابخردان، همه و همه گواه و رد پاى هاشمى در تاریخ این مرز و بوم است.

هاشمى قامت رعناى گفتمان آزادى‌خواه و معتدل در جامعه افراط زده ماست. فرزند روستاى دوردست رفسنجان که هوش سرشار، استعداد ناب، قدرت تحلیل شگرف و شجاعت مثال زدنى را همراه با عشق به پیامبر و اهل بیت ایشان، اسلام، ایران و امام، در جان و روح خویش نهادینه ساخته بود. فقدان آیت الله هاشمى نه تنها درگذشت استوانه محکم خردورزى بود بلکه فقد خوبى هایى است که از امام براى ما به یادگار مانده بود. ایمان وى به مردم این سرزمین و انتخاب صحیح ایشان و امید به آینده درخشان این سرزمین براى هر آشناى وى ملموس بود وبهترین شاهد براى این مدعا حضور چندین باره وى در عرصه هاى مختلف انتخابات و کسب رأى از مردم ایران است. هاشمى در میان ما زنده است. با ما خواهد ماند. و در جان و روان ایران جریان خواهد داشت. چراکه به فرموده امام هاشمى زنده است چون نهضت زنده است. اینجانب این مصیبت جانکاه را به همه مردم ایران، مقام معظم رهبرى و به فرزندان و همسر مقاوم و مجاهدشان و به همه دوستداران ایشان تسلیت گفته، براى ایشان حشر با اولیاء الهى و امام و شهیدان مسئلت دارم.
آیت الله آملی لاریجانی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

انالله و انا اليه راجعون

خبر ارتحال مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأسف اینجانب گردید.

ایشان سالهای متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیتهای نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمتهای مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند.

رحلت این یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقية الله الاعظم (عج) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

صادق آملی لاريجانی
پیام توئیتری عبدالله گل برای ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت

مردم برای آیت‌ الله هاشمی شمع روشن کردند
مردم در مقابل بیمارستان شهدای تجریش بعد از شنیدن خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی تجمع کرده اند.

مردم از بیمارستان به سمت مترو تجریش میروند و در حالیکه شمع روشن کردند فریاد میزنند «هاشمی راهت ادامه دارد» عزا عزاست امروز،روز عزاست امروز،جمهوری اسلامی صاحب عزاست امروز.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده است؛ برنامه‌های آتی طی اطلاعیه‌های بعدی از طریق دفتر به اطلاع مردم عزیز و داغدار می‌رسد.

ساعتی پیش حسن روحانی‌(رییس جمهور) بر بالین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حاضر شد و این مصیبت را به محمد هاشمی و دیگر فرزندان و بازماندگان ایشان تسلیت گفت.

ساعتی از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله نگذشته بود که مهدی هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ماشین نیروی انتظامی وارد بیمارستان شد و پس از چند دقیقه با چهره‌ای گریان بیمارستان را به سمت جماران ترک کرد.

دقایقی پس از حضور وی در بیمارستان فائزه هاشمی نیز در محل حاضر شد که هر دو فرزند آیت‌الله با فریاد های اعلام تسلیت مردم حاضر در محل مواجه شدند و جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ تن آن دو را تا ابتدای خیابان شریعتی با فریادهای هاشمی هاشمی تسلیت تسلیت و همچنین عذا عذا ست امروز روز عذاست امروز همراهی می‌کردند.

فاطمه هاشمی نیز بر کنار پیکر پدر حاضر شد.

همچنین وزرا و مسوولان کشوری یک به یک در بیمارستان حاضر شده و این مصیبت را به خانواده آیت‌الله هاشمی تسلیت می‌گویند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفت.متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود.

روحانی عظیم القدری که از دهه ۳۰ با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود.

سال ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد.

اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید.

فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود.

در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت.

انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.

به عنوان رئیس جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند.

سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت.

اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم.

برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

۱۹ دی ماه ۱۳۹۵
عکسی که سایت رهبری از آیت الله هاشمی منتشر کرد
خبرآنلاین: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری khamenei.ir با انتشار عکسی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
تعابیر رسانه‌های خارجی از آیت‌الله هاشمی
خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت.

خبرگزاری فرانسه با اعلام خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از او به عنوان یکی از مردان کلیدی و تاثیر گذار جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.

همچنین مهر در مورد واکنش رسانه‌های عربی به خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت:

در همین راستا، شبکه لبنانی المنار در خبری فوری اعلام کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درگذشت.

رسانه های فلسطین و نوار غزه نیز در بخش اخبار مهم خود خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از انتقال به بیمارستان را منتشر کردند.

المیادین لبنان هم در گزارشی فوی عنوان کرد که آیت الله رفسنجانی بر اثر عارضه قلب فوت کرد.

روزنامه النهار لبنان نیز در مطلبی فوری خبر فوت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران پس از عارضه قلبی را منتشر کرد.

سی ان ان عربی نیز اعلام کرد که آقای رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران به دلیل بیماری قلبی در ۸۳ سالگی درگذشت.

پایگاه لبنانی العهد نیز اعلام کرد که آیت الله رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سن ۸۳ سالگی فوت کرد.

روزنامه الانباء نیز در مطلبی کوتاه اشاره کرد که آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران درگذشت.

بی بی سی عربی در خبری فوری درگذشت آیت الله رفسنجانی را بازتاب داد.

فرانس ۲۴ نیز در گزارشی فوری اعلام کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

روزنامه الریاض هم در مطلبی از درگذشت رئیس جمهور اسبق ایران در سن ۸۲ سالگی خبر داد.

شبکه الجدید خبر داد که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران بر اثر مشکل قلبی فوت کرد.

الیوم السابع هم در خبری اعلام کرد که علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران به صورت ناگهانی درگذشت.

ال بی سی لبنان نیز در مطلبی عنوان کرد رئیس جمهور اسبق ایران فوت کرد.

شبکه بحرینی الولوه در مطلبی فوری از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۸۳ سالگی خبر داد.

شبکه روسیا الیوم نیز در خبری فوری اعلام کرد که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران درگذشت.

شبکه عراقی سومریه نیوز هم در گزارشی اعلام کرد که رفسنجانی در سن 83 سالگی فوت کرد..

القبس کویت نیز در مطلبی اعلام کرد که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران درگذشت.

الوطن کویت نیز در خبری فوری فوت آیت الله رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بازتاب داد.

روزنامه آلمانی فرانکفورترالگماینه ضمن درج خبر درگذشت ایت الله رفسنجانی نوشت:رفسنجانی سیاستمداری بزرگ و معمار انقلاب ایران بود.

روزنامه اتریشی استاندارد رفسنجانی تاثیرگذارترین سیاستمداری بود که در تازیخ ایران نامش به جا ماند.وی امین ایت الله خمینی و مورداعتماد این الله خامنه ای بود.

روزنامه آلمانی دی ولت آیت الله رفسنجانی در دوره هشتاد ساله ریاست جمهوری خود سبب گشایش درها بسوی ایران شد و دریجه جدیدی از مناسبات خارجی در این کشور را رقم زد.
تیم پزشکی همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نبوده است
وزیر بهداشت با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: آن طور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد.

قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی دچار عارضه قلبی و تنفسی شدند که متاسفانه تلاش همکاران ما بی نتیجه بود.

وی ادامه داد: آن طور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد. تیم پزشکی زمانی هم که متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شاید اگر بودند هم نمیتوانستند کاری کنند اما اگر این گزارشی که به من داده شده درست باشد کوتاهی کرده‌اند.

قاضی زاده در پایان گفت که از جزئیات نحوه درگذشت ایشان اطلاعی ندارد و در صورت اطلاع سریعا به مردم اطلاع رسانی می‌شود.
توییت وال استریت ژورنال
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی ساعت ۱۰ سه‌شنبه از مقابل دانشگاه تهران/ تدفین در قم
پیکر آیت‌الله هاشمی ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۹۵ از مقابل دانشگاه تهران تشییع می‌شود.

وی افزود: پیکر آیت‌الله هاشمی پس از تشییع در تهران در قم به خاک سپرده خواهد شد.
صفحه اینستاگرام حسن روحانی تصویری از وی و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر کرد
آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت
حال و هوای حسینیه شماره یک جماران در کنار پیکر یار امام و رهبری
به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و انتقال پیکر وی به حسینیه شماره یک جماران، خیل عظیم مشتاقان و دوستداران آیت الله با حضور در این حسینیه با پیکر او وداع کردند.

حاضران در حسینیه جماران با سردادن شعارهایی نظیر "عزا، عزاست امروز روز عزاست امروز"،" خمینی بت شکن صاحب عزاست امروز "و همچنین "یاحسین، یاحسین" با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وداع کردند.

تجمع عظیم مردم در مبادی ورودی حسینیه ارشاد به گونه‌ای است که محله‌های یاسر، جماران و نیاوران مملو از جمعیت شده است.
پیام عارف در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
محمدرضا عارف در پیامی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به حق می‌توان ایشان را تاریخ انقلاب اسلامی ایران و استوانه نظام دانست همواره در راه اعتلای نظامی اسلامی از هیچ کوششی فرو گذار نکردند و در مسئولیت‌های خطیری که بر عهده داشتند تمام تلاششان توسعه و آبادانی ایران و حاکمیت اسلام بود.

پیام محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال ناگهانی مجاهد نستوه یار صدیق امام و رهبری حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار تاسف بار و باعث تالم و تاثر شدید اینجانب شد.

ایشان که از مبارزان و یاران دیرین انقلاب بودند بارها مورد کین بدخواهان ملت ایران قرار گرفتند و در خرداد ماه سال ۵۸ که از سوء قصد دشمنان جان سالم به در بردند اینگونه مورد لطف حضرت امام قرار گرفتند که تاکید کرده بودند «بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به حق می‌توان ایشان را تاریخ انقلاب اسلامی ایران و استوانه نظام دانست همواره در راه اعتلای نظامی اسلامی از هیچ کوششی فرو گذار نکردند و در مسئولیت‌های خطیری که بر عهده داشتند تمام تلاششان توسعه و آبادانی ایران و حاکمیت اسلام بود. آثار ارزشمند به جای مانده از آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان از باور عمیق این عالم دینی و مجتهد سیاسی به مشی اعتدالی در شیوه حکومت داری است. مطمئنا ضایعه درگذشت ایشان خسران بزرگی است که جبران آن بسیار سخت است.

اینجانب با اندوه فراوان ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به رهبر معظم انقلاب، مردم بزرگوار ایران و خاندان معزز هاشمی رفسنجانی بخصوص همسر محترم و وفادار ایشان سرکار خانم عفت مرعشی و فرزندان بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان و رحیم علو درجات را برای این عالم برجسته مسالت می‌کنم.
سید حسن خمینی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تسلیت گفت
سید حسن خمینی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و یادآور شد:‌ فقدان آیت‌الله هاشمی نه تنها درگذشته استوانه محکم خردورزی بود بلکه فقد خوبی‌هایی است که از امام برای ما به یادگار ماند.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه‌ تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت یار بی همانند و فرزند معنوی امام، حضرت آیت‌الله حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع الانبیا و اولیا چنان سنگین و ناباورانه بود که تنها لطف الهی می‌تواند تسلی بخش جان و روح ما باشد. کیست که از انقلاب اسلامی ایران خاطره‌ای داشته باشد در پی آن حضور موثر و کم مانند هاشمی را نیابد. همراهی این مجاهد خستگی ناپذیر از قبل از شروع انقلاب با امام خمینی و حضور در هر صحنه‌ای که امام می‌فرمود، در لحظه لحظه زندگی ایشان مشهود و متجلی است. از فرماندهی دفاع مقدس تا مدیریت سازندگی کشور، از شورای انقلاب تا ریاست مجلس، از نقش بی‌بدیل در تعیین رهبری پس از امام تا ریاست خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از زندان و رفتن تا پای اعدام تا نمایندگی امام برای حل هر معضله و بحران، از ترور فیزیکی توسط فرقان تا ترور شخصیت توسط دشمنان و نابخردان همه و همه گواه و ردپای هاشمی در تاریخ این مرز و بوم است. هاشمی قامت رعنای گفتمان آزادی‌خواه و معتدل در جامعه افراط‌زده ماست. فرزند روستای دوردست رفسنجان که هوش سرشار، استعداد ناب، قدرت تحلیل شگرف و شجاعت مثال زدنی را همراه با عشق به پیامبر و اهل بیت ایشان، اسلام، ایران و امام، در جان و روح خویش نهادینه ساخته بود. فقدان آیت‌الله هاشمی نه تنها درگذشت استوانه محکم خرد ورزی بود بلکه فقد خوبی‌هایی است که از امام برای ما به یادگار مانده بود. ایمان وی به مردم این سرزمین و انتخاب صحیح ایشان و امید به آینده درخشان این سرزمین برای هر آشنای وی ملموس بود و بهترین شاهد برای این مدعا حضور چندین باره وی در عرصه‌های مختلف انتخابات و کسب رای از مردم ایران است. هاشمی در میان ما زنده است. با ما خواهد ماند و در جان و روان ایران جریان خواهد داشت چرا که به فرموده امام، هاشمی زنده است چون نهضت زنده است. اینجانب این مصیب جانکاه را به همه مردم ایران، مقام معظم رهبری و به فرزندان و همسر مقاوم و مجاهدشان و به همه دوستداران ایشان تسلیت گفته، برای ایشان حشر با اولیای الهی و امام و شهیدان مسئلت دارم.
ولایتی: آیت الله هاشمی رفسنجانی یاری وفادار و مستحکم در کنار امام (ره) و رهبری بودند
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل آیت الله هاشمی رفسنجانی را یار وفادار امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دانسته و درگذشت او را به ملت ایران تسلیت گفت.

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد درگذشت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبارز نستوه و مجاهد دوران سخت مبارزات نهضت اسلامی و یار دیرینه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که بیش از ۵۰ سال از عمر خویش را در راه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بعد از پیروزی انقلاب در جهت ثبات و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند تاسف‌بار و موجب تالم و اندوه شد.

ایشان در دوران مبارزات انقلاب با صبر، استقامت و تحمل رنج‌های فراوان و در عین حال تیزهوشی و مسیر پیروزی انقلاب اسلامی همت گمارده و پس از آن هم چون یاری وفادار و مستحکم در کنار امام (ره) و رهبری در فراز و نشیب‌های فراوان و سختی‌های دوران جنگ، پیروزی، ثبات و توسعه کشور و همچنین استقرار نظام مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران در کنار پذیرش مسئولیت‌های خطیر و مهم تلاش کرده که پرونده مملو از همت ایشان در اذهان ملت بزرگ ایران به یادگار خواهد ماند.

اینجانب رحلت جانگداز ایشان را به حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب، ملت شریف ایران و بازماندگان آیت الله هاشمی تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران الهی برای آن فقید سعید طلب می‌کنم.»
جهانگیری: دولت پشتیبانی شجاع را از دست داد
اسحاق جهانگیری در پیام تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی،‌ ایشان را سنگ صبور برای رنج های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند توصیف کرد و این ضایعه ملی را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران و خانواده شریف و صبور آن بزرگ، تسلیت گفت.

متن پیام معاون اول رییس جمهور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً

فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

نفس مطمئن حضرت آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی به آرامی سر بر آستان پروردگار نهاد و ملتی را داغدار کرد.
او سنگ صبور برای رنج های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند بود.

ایران قهرمانی ملی،‌ ملت فرزندی شایسته، رهبری یاوری دیرین،‌ نظام سرمایه ای بی بدیل و دولت پشتیبانی شجاع را از دست داد.
تنها عنایت الهی، وحدت ملی و عزم همگانی است که می تواند از بار سنگین این ضایعه بزرگ بکاهد.

آن "فرزند برومند اسلام" و " مجاهد متعهد" که زندگیش با "حیات انقلاب" پیوند خورد، تجسم تاریخ مبارزات ملی ما علیه استبداد و استعمار است و به تعبیر معمار فقید انقلاب " مردان تاریخ تا آخر زنده هستند". آیت ا... هاشمی رفسنجانی که از نگاه رهبر معظم انقلاب " عالمی متفکر، سیاستمداری هوشمند، فقیهی زمان شناس، مجاهدی خستگی نشناس، برادری مهربان برای ضعیفان و مدیری کاردان برای کشور" بود، در میدان های مختلف توسعه و سازندگی و دفاع از حقوق اساسی ملت راههای بسیار پیمود و کارنامه ای درخشان در این راه از خود به جا نهاد.

من این ضایعه ملی را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران و خانواده شریف و صبور آن بزرگ، صمیمانه تسلیت می گویم.
فردا حوزه‌های علمیه خراسان تعطیل است
شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان طی پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

منطقه خراسان، متن این پیام به شرح زیر است:

انالله وانا الیه راجعون

ارتحال جانسوز اندیشمند و سیاستمدار وارسته و مجاهد خستگی ناپذیر انقلاب و نظام اسلامی و یار دیرین و پرسابقه حضرت امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله) حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موجب تالم و تاثر حوزه علمیه خراسان گردید.

آن عالم فرزانه و شخصیت بلندآوازه انقلاب اسلامی از پشتوانه‌های عظیم انقلاب اسلامی بودند که در سال‌های پر از التهاب مبارزات سیاسی دوران قبل ازانقلاب اسلامی در کنار حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) مسیر مقدس مبارزه را به کمال و تمام طی نمودند و در پست های مهم نظام اسلامی همچون ریاست جمهوری و ریاست مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار مقام معظم رهبری به شایستگی به انجام وظیفه و رسالت خویش اهتمام ورزیدند و به عنوان شخصیت مقتدر و پرنفوذ انقلاب اسلامی شناخته شدند.

ارتحال این شخصیت عظیم القدر را به حضرت بقیة‌الله الاعظم امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن شخصیت اثرگذار و فرزانه علو درجات و برای بازماندگانش صبر و اجر مسالت می‌نمائیم.

به همین مناسبت کلیه دروس حوزه علمیه خراسان فردا دوشنبه مورخ 20 دی 95 تعطیل اعلام می شود.

شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان
پیام تسلیت ناطق نوری برای درگذشت هاشمی رفسنجانی
علی اکبر ناطق نوری با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا باالایمان...


خبر ارتحال مبارز برزگ انقلاب، یار وفادار امام و رهبری و همسنگر پیشکسوتم، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، عمق جانم را سوزاند.


بی تردید نقش بی بدلیل این شخصیت ممتاز در دوران مبارزه، خدمات شایسته و ماندگارش در سال های دفاع مقدس، اراده‌ی کارسازش در راهبری دوران فاخر سازندگی، صبر و استقامتش در برابر بی مهری ها و نگاه پیوسته امیدوارانه اش به آینده های روشن، نام هاشمی رفسنجانی را بر تارک افتخارات این مرز و بوم برأی همیشه ی تاریخ جاودان خواهد ساخت.

اینجانب به سهم خود این ضایعه ی بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران و خانواده ی ایشان تسلیت عرض نموده و برأی بازماندگان از درگاه الوهیت صبر و اجر خواستارم.

علی اکبر ناطق نوری

غسل پیکر مرحوم آیت الله هاشمی در بیت امام

خبرگزاری مهر: پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تا ساعتی دیگر در بیت امام (ره) در جماران شستشو و غسل داده خواهد شد.

حسین مرعشی و یاسر هاشمی اعلام کرده اند که پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت معصومه (س) دفن خواهد شد.
چاووش اوغلو درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت
وزیر امور خارجه ترکیه درگذشت آیت الله هاشمی رفسنحانی را تسلیت گفت.

مولود چاووش اوغلو با انتشار پیامی در صفحه توییر خود نوشت:

از شنیدن خبر فوت هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین ایران به شدت متاثر شدم. باشد که خداوند روح وی را در آرامش قرار دهد. چاووش اوغلو در ادامه پیام خود این ضایعه را به خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی و مردم ایران تسلیت گفت.

اطلاعیه خانواده آیت‌الله هاشمی درپی رحلت ایشان
بسم الله الرحمن الرحيم

روح بلند بزرگمرد تاریخ معاصر ایران به مرادش خمینی کبیر پیوست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی امشب و در شب شهادت امیرکبیر دار فانی را وداع کرد که طی 60 سال مبارزه و مجاهدت، عمر خود را صرف مردم ایران نمود؛ مردمی که اینک با احساسات پاک خود تسلی خاطر بستگان و علاقه‌مندان ایشان هستند.

خمینی کبیر مراد هاشمی فرمود: «هاشمی زنده ‌است چون نهضت زنده است» و امروز باید گفت هاشمی زنده است چون خمینی زنده است. امروز اگرچه جسم خسته هاشمی که یادگارهای فراوانی از شکنجه‌های دوران مبارزه در خود دارد آرام گرفته است، اما تفکر هاشمی و نگاه بلند او در میان میلیون‌ها ایرانی سرافراز جریان دارد و کدام حیاتی بالاتر از تداوم بینش این شخصیت بزرگ.

هاشمی در حالی به همرزمانش بهشتی، مطهری و باهنر پیوست که ماموریت خود را در دفاع از انقلاب و حراست از آینده ایران به بهترین نحو برآورده ساخت و در این راه چه پیش از انقلاب و چه در طول چهار دهه سپری شده از انقلاب آماج تیرهای زهرآگین بود.

هاشمی برای مردم زیست و برای مردم کوشید و مردم چه زیبا قدر این بزرگمرد را دانستند و با حمایت‌های بی‌دریغ خود عزتی کم‌نظیر را در میان همه بی‌مهری‌ها برایش رقم زدند.

جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب اگرچه یاوری دیرینه و رکنی رکین را از دست داد، اما راه هاشمی ادامه خواهد داشت و جوانان این کشور آینده‌ای درخشان را همان‌گونه که هاشمی آرزوی دیرینه‌اش را داشت رقم خواهند زد.

مراسم تشییع پیکر پاک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه از ساعت 10 صبح از دانشگاه تهران آغاز و پیکر این مبارزه نستوه در کنار مرقد مطهر فاطمه معصومه(س) در قم،‌ مبدا مبارزه آرام خواهد گرفت.

در پایان ضمن تسلیت این ضایعه به ملت شریف ایران و رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید امید دارد روح این بزرگمرد با ارواح طیبه،‌اولیای الهی،‌شهدای انقلاب و امام شهدا محشور گردد.
علت فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی سکته قلبی بود
محمد هاشمی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: علت فوت ایشان ایست قلبی بود.

وی افزود: به محض اینکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دچار ایست قلبی شد وی را به نزدیک ترین بیمارستان که بیمارستان شهدای تجریش بود رساندیم و تیم پزشکی تلاش کردند که ایشان را احیا کنند ولی موفق نشدند.

برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمات بیمارستان شهدا را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: به محض اینکه آن مرحوم را به نزدیک ترین بیمارستان رساندیم تیم قوی آمد و وزیر بهداشت هم آمد و سعی کردند ایشان را احیا کنند ولی موفق نشدند.

محمد هاشمی درباره مراسم تشییع نیز گفت: مراسم تشییع قرار است روز سه شنبه / بیست و یکم / از دانشگاه تهران و پس از خواندن نماز شروع شود، الآن می گویند شروع مراسم ساعت 10 صبح است ولی نمی دانم با چه کسی هماهنگ کرده اند. اطلاعات دقیق تر را اعلام می کنیم.

محمد هاشمی تأکید کرد: مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی در طول زندگی سعی کرد که در خدمت اسلام و مسلمین باشد و زندگی خود را نیز برای این موضوع گذاشت.

جزییات مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی
خبرگزاری میزان: مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح فردا (دوشنبه، ۲۰ دی) از ساعت ۸:۳۰ دقیقه در حسینه جماران برگزار می‌شود.

در این مراسم شماری از مسئولان و اقشار مختلف مردم حضور خواهند شد.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر روز گذشته (یکشنبه) در سن ۸۲ سالگی به دلیل عارضه قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

مراسم تشییع پیکر آن مرحوم نیز روز سه‌شنبه از ساعت ۱۰ صبح در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
کار غسل و کفن پیکر آیت الله هاشمی تمام شد
کار غسل و کفن پیکر آیت الله هاشمی در بیت امام تمام شده و پیکر ایشان در ایوان بیت امام خمینی (ره) قرار داده شد .
پیام آمریکا در پی درگذشت آیت‌ الله هاشمی
وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه اى آیت الله هاشمى را شخصیتى برجسته پس از انقلاب اسلامى خواند و درگذشت وى را به خانواده او و عزیزانش تسلیت گفت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت واشنگتن ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، وی را «شخصیتی برجسته» در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به خانواده و عزیزان ایشان تسلیت می‌گوییم».

آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز یکشنبه در سن 83 سالگی، بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بهشون سلامتی بده

    • بدون نام

      اول

    • مرتضی محبی

      بسیار عالی ممنون از شما

    • جواد

      خدا شفاش بده

    • بدون نام

      خدا به ایشان وخانواده محترمش سلامتی وطول عمر اعطا نماید

    • بدون نام

      انشاءالله خدا شفا بده

    • بدون نام

      درد و بلاش بخوره تو سر بد خواهاش

    • بدون نام

      امیدوارم مرگ آرامی داشته باشد خداحافظ ........

    • علیرضا

      یکی از بهترین یاران امام و انقلاب اسلامی ایران میباشد.
      خدایا شفا عنایت بفرما .

    • خاکی ام

      خدا اون روزو نیارد که رهبر تنها بماند. آیت اله رفیق روزهای سخت است . از خدا همیشه سلامتی اش را خواهانیم .

    • بدون نام

      خداوند شفای عاجل دهد به این بزرگ مرد

    • بدون نام

      خدا شفا بدهد انشالله
      محبوب قلب ها که باشی چه باک از عارضه قلبی

    • بدون نام

      خدا شفا بدهد انشالله
      محبوب قلب ها که باشی چه باک از عارضه قلبی

    • بدون نام

      انشاله خوب بشه

    • بدون نام

      الان وخیم شده حالشون یا رو به بهبود است یه کم واضح تر بنویسید.

    • بدون نام

      خداوند منان به ایشان شفا بدهد...

    • بدون نام

      خداکنه زود زود خوب بشه.

    • یاوری علی اصغر

      سلام خبر نگران کنده مرد بزرگ یاردیرین امام ورهبر ی مرد بی همتا خدابه ایشان شفا بدهد

    • بهزاد

      یک دو سه، افراطی ها و دلواپس ها تهمت و افترارو شروع کنید.الان کلی کامنت نامربوط و تهمت های اثبات نشده به ثبت خواهد رسید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مثل اینکه خودت یه چیزیت هست.طلا که پاکه چه منتش به خاکه

    • بدون نام

      خداوندشفای عاجل بده واقعاخبربدی هست

    • سامان

      سردار سازندگی. کسی یادشه؟؟؟

    • اشکان

      أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ

    • احمدی

      خدا کنه خبر دروغ باشه(ان شاالله)

    • بدون نام

      خدا بیامرزتش

    • عبدالوهاب برهان

      سایتهای دیگه فوت ایشان رااعلام کردند

    • بدون نام

      فوت کردن

    • بدون نام

      خدا کنه واقعیت نداشته باشه

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • سید یدالله آبادان

      خدایا اگر من راهم بعنوان یکی از بندهات قبول داری این شخص را نگه دار زیرا که آبروی این کشور از ایشان است

    • اسدیان

      خدا رحمتشون کنه
      مطمئنم که هیچ‌کس آماده رفتن هاشمی رفسنجانی نبود، نه خودش، نه مخالفانش، و نه اونایی که به کمکش برای یکپارچگی و سربلندی ایران دلبسته بودن

    • بدون نام

      ای وای..خدا رحمتش کنه

      پاسخ ها

      • م ف

        درعین سلامت ونبودعارضه قلبی فوت کردند این همه رادرموردمرگشان دچارشک میکند ای کاش مشخص شود قضیه چه بوده آنهم قبل از انتخابات 96وتاثیربالای ایشان درآمدن مجددروحانی

    • فردی

      خدا کنه دروغ باشه

    • shamim

      واااااقعااااااا

    • بدون نام

      حیف

    • جعفر نبيلي

      خدا بيامرزدش

    • نیلوفر

      ای واااای خدا بیامرزش : (

    • بدون نام

      مرد خوبی بود،

    • ناشناس

      .....روحش شاد

    • بدون نام

      پس چرا شبکه خبر اعلام نمیکنه؟ میگه با مشکل مواجه شده

    • ali

      وااااااای

    • بدون نام

      ؟؟؟

    • زینب عزیزی

      واقعا متاسفم قرین رحمت باشند ان شا الله

    • بدون نام

      خداوند شفاش بدهد انشاالله ابروی نظام هسش

    • صدرا

      خدا بیامرزتش...خدا از این به بعدو به خیر بگذرونه

    • زهرا

      روحش شاد..خدا رحمتشون كنه

    • یکی

      خدا بیامرزد

    • مصطفی رفیعی

      این الان کجاش درگذشت !!!
      بازدید از صفحه خبر یعنی اینقدر ارزش داره که این خبر کذب رو میزنین !!!

    • بدون نام

      خدایش بیامرزد

    • عباس

      خدایش بیامرزد

    • مدافعون

      روحش شاد یادش گرامی....

    • بدون نام

      کاش قبلش استغفار کرده باشه.

    • بدون نام

      واقعا خدا رحمتش کند

    • حمید هاشمیان از دورود

      خداوند رحمتش کنه روحش شاد و یادش گرامی

    • بدون نام

      خدایش بیامرزد ......

    • علي

      خداوند بيامرزتشون

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • علی 110

      خیلی برای نظام زحمت کشیده

    • سهراب

      روحش شاد واقعا بايد تاسف خورد ديگه رسما...

    • بدون نام

      خداوند این بزرگمرد تاریخ ایران را رحمت کند

    • محسن

      خدایش رحمت کند

    • بدون نام

      حداقل بچش دست از اختلاس برداره روح پدرش عذاب نکشه.

    • علی 110

      برای نظام جمهوری اسلامی خیلی زحمت کشیدید

    • ماه

      خدا رحمت کند

    • رحیمی

      خدا بیامرزدش

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • سید حسینی

      خداوند رحمتش کند انسان شریف بود

    • بدون نام

      واقعا؟؟؟،،پس چرا تلویزیون هیچ خبری نیست ؟من الان زدم شبکه خبر داره ی مستند معمولی نشون میده فکر کنم شایعه است

    • حسن

      زحمات زیادی کشید.خدارحمت کند

    • داود

      خدا رحمتش کنه

      پاسخ ها

      • بسیجی امام

        امیرکبیرایران یارامام محبوب انقلابیون واقعی محبوب بسیجیان امام مغضوب دشمنان انقلاب ومردم ازمجاهدین خلق کوردل وجانی گرفته تادشمنان خارجی وداخلی ملت ازمیان مارفت امیدملت وانقلاب بعدامام باورش قابل تحمل نیست

    • سعید

      تسلیت.فاتحه

    • بدون نام

      خدا رحمت کند....واقعا این دار فانی بی ارزش است....

    • علی رمضانی

      خدا رحمتش کنه، تسلیت میگم به جامعه اسلامی

    • بدون نام

      اوه چه شود.خدابیامرزه

    • مسعود

      خدا رحمتش کنه فردی خوب بود

    • بدون نام

      خداوند رحمت کنه همه ی اموات رو

    • بدون نام

      خدایش بیامرزد

    • علیرضا

      خوشا به سعادتش . از دست زخم زبون نامردی راحت آرمید .روانش شاد .

    • امین

      ای واای
      خداوند عالم رحمت کند این مرد بزرگ را

    • جواد

      الله اکبر..
      ایشون یک پای نظام بودن ولله

    • بدون نام

      روحش شاد

    • سید حسینی

      دیگر مسله او نخواهد امد روحش شاد یادش گرامی

    • شهرام

      واقعا حیف شد روحش شاد...

    • بدون نام

      خدا بیامرزدش

    • حمید صداقت

      انالله و انا الیه راجعون

    • علی رحیمی

      خداوند رحمتش کند

    • میرسالاری

      خدا ببخشدو بیامرزتش

    • بدون نام

      روحش شاد

    • بدون نام

      اتفاق خیلی مهمی است

    • بدون نام

      شوکه شدم

    • بدون نام

      عجب
      چه زندگی شده

    • روهام

      حیف صدحیف روحش شاد

    • bahman

      روحش شاد

    • سید حسینی

      او ازغم مورد

    • بدون نام

      خدا بیامرزدش

    • محمود اصغری

      روحش شاد و یادش گرامی باد

    • بابی

      تسلیحت به مردم

    • پرنسس فروزان

      واقعا؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس ازرامهرمز

      درکذشت این بزرگوارروبه تمام ایرانیان بلعخص جامعه روحانیت وخانواده ایشان تسلیت عرض میکنیم

    • کامران

      خدا رحمت ش کنه

    • بدون نام

      عجب
      چه زندگی شده

    • فاروق محمود نژاد

      انا لله و انا اله راجعون

    • بدون نام

      خدا بيامرزتش

    • بدون نام

      خدا بيامرزتش

    • اوسیراک

      اجل مهلتش نداد بری انتخابات 96

    • زنبق دره

      نه مگه میشه دروغ نگووو

    • ماهان

      رفسنجانی مرد بزرگی بود خدا رحمتش کند

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      اي واي باورم نميشه :(

    • جعفری

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      وای نه

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه خیلی ناراحت شدم بدترین خبر سال بود روحش شاد

    • بدون نام

      رحلت یاردیرین امام واستوانه انقلاب برهمه دوستان انقلاب تسلیت باد

    • سعید

      روجش شاد

    • علی

      متاسفم جاش هیچ وقت پر نمیشه
      خدا رحمتشون کنه

    • بدون نام

      خدا رحمت کنه

    • بدون نام

      راحت شد

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه.
      زحمات زیادی کشید

    • بدون نام

      واقعا حیف بودن.
      خدا رحمتشون کنه...

    • ممد

      مرگ حقه

    • همایون

      روحت شاد پدربزرگ ایرانیان.
      خیلی زحمت کشیدین
      آقای شریعتمداری فردا در روزنامتون چی خواهی نوشت؟
      یه روز نوبت تو هم خواهد رسید
      تهمت ها و افترا زدنهایتان رو خدا نخواهد بخشید

    • ژکس

      یااا خداااا
      یه امید به ابادی مملکتمون داشتیم اونم به رحمت خدا رفت
      واقعا با سیاست بود

    • علی

      واای خدابیامرزه در حق انقلاب خیلی موثر بودن........خدا بیامرزدشون منکه شخصا متأثر شدم

    • aliiii

      ننننننننهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه
      الان چقد بعضی ها خوشحالند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ مومنی از مرگ مومن دیگه خوشحال نمیشه هرچند راهشون یکی نباشه

    • صادق اسدی

      خدایش بیامرزد

    • یکی

      وااای نهههه

    • بدون نام

      خدا رحمتشون کنه . ما هم که بدبخت شدیم رفت .

    • بدون نام

      بهترین و باوفاترین یار امام .که واقعیت جامعه را خوب میشناخت و مسائل شرعی رو با جامعه روز امروزی مطابقت میداد .و نگاه وسیع داشت .آینده را خوب میدید و تحلیل درست و منطقی داشت

    • علی عراقی

      الله یرحمه

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه اینقدر اذیتش کردند تا اینجوری فوت کردند روحش شاد

    • بدون نام

      نچ نچ

    • بدون نام

      وای خدا

    • mohsen

      واقعا نمیشه باور کرد خدا رحمتش کنه نمیشه سياست بعد از هاشمی رفسنجانی رو باور کرد یکی از پایه نظام شکست

    • حجت

      عمر۱۰۰ساله هم داشته باشی اخرش باید بری
      ولی بی توجهیم

    • حسن فکور

      این خبر جانگداز را به تمام مردم ایران بالاخص رهبر عظیم الشانمان تسلیت عرض کرده و از باری تعالی مکان ایشان را در کنار دیگر خدمتگذاران انقلاب جمهوری اسلامی ایران جز بهشت قرار ندهد که عزیزی مومن و همدم برای رهبر گرانقدرمان بودند.خداوند او را قرین رحمت خویش قرارداده و همیشه در درون سینه انقلابیان حفظ بفرمایند. روحت چون تبسم نیروبخشت شاد و جاویدان بماند. افسوس میخورم و دیده های غمگینم را بدرغه راه این بزگوار میکنم .الفاتحه!

    • مریم مختاری

      به جامعه ی اسلامی تسلیت میگم

    • علی

      انا لله و انا الیه راجعون

    • بدون نام

      چرا عزا اعلام نمیکنن؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      خداونداین مرد بزرگ رورحمت کنه خیلی ناراحت شدم

    • پریا

      آخ عزیزم . چقدر ناراحت شدم . چقدر خدمت کرد به این کشور .... خدا رحمتش کنه . هی خدا

    • اشراقی گلپایگانی

      یکی ازارکان تاثیر گذار نظام بود ازخدای بزرگ برای ایشان رحمت وبرای خانواده محترمشان صبرطلب میکنم

    • بدون نام

      روحش شاد و یادش گرامی باد

    • بدون نام

      خداوند رحمتش کنه افسوس که رفتن☻☻☻☻

    • بدون نام

      انالله وانا الیه راجعون.
      تسلیت به ملت ایران.

    • محمد رفیق افغان

      این غمی بزرگ را به تمامی ملت ایران تسلیت عرض میدارم روحش شاد یادش گرامی باد

    • بدون نام

      از نظر سیاسی خیلی حرفاشون نزدیک به مردم بود خدا رحمتشون کنه

    • بدون نام

      نور ب قبرش بباره

    • بدون نام

      خدا رحمتش کند

    • بدون نام

      متاسفم خدا رحمتش کنه بزرگمرد مجاهد اسلام را از دست دادیم،،، تسلیت به جامعه انقلاب اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی

    • مجید محمدی

      خدا رحمتش کنه

    • مجتبی تاجرمقدم

      تسلیت میگم به همه ی مردم ایران

    • محسن منصوری

      روحش شاد یادش گرامی

    • احمد

      خدا بیامرزدش

    • مریم

      روحشون شاد،براي انقلاب خيلي زحمت كشيد

    • بدون نام

      تاریخ بعدها قضاوت مهمی از این دوران خواهد کرد

    • ستار

      روحش شاد

    • رضا دلیخون

      خدا رحمتش کند

    • بدون نام

      خدا بیامرز د

    • سید

      خدا رحمتش کنه
      خیلی برای این کشور و انقلاب زحمت کشید

    • محمد

      خداوند رحمتش کند. واقعا متاثر شدم.

    • رهگذر

      خدا بیامرزش

    • هانیه

      آخی خدا رحمتش کنه.

    • بدون نام

      اگر انقلاب دوپا داشته یک پای انقلاب اکبر رفسنجانی بود

    • رضا

      فردا پس تعطیله؟؟؟عزای عمومی نیست؟؟!!!

    • بدون نام

      روحش شادخدارحمت کنه

    • آریایی تبار

      روحش شاد

    • محسن سوری

      انا لله و انا علیه راجعون خدا رحمتش کنه نبود ایشان به زودی در کشور احساس خواهد شد به پاس زحمات ایشان در دوران انقلاب شادی روحشان صلوات

    • بدون نام

      خدا بیامرزش

    • سعید

      غزل باز مخوانید
      که نی سوخت
      نوا رفت...

    • محسن

      خدا رحمتش کند!شاد باشند دشمنان ایشان وانقلاب که دیروز در قم راهپیمائی کردند!انشاا..وجدان داشته باشند انان که به کذب هرچه خواستند گفتند.

    • بدون نام

      خدارحمتش کنه واقعابه دادایران رسید

    • شهروند

      خدا رحمت کند ایشان را....

    • آرش

      عجبا....

    • بدون نام

      خدا همنشین حضرت محمدش کنه

    • فاروق مالدار

      در گذشت این بزرگ مرد تاریخ انقلاب را خدمت ملت ایران تسلیت عرض می کنم

    • بدون نام

      انا لله و انا الیه راجعون

    • فرهاد

      انا لله و انا الیه راجعون
      خدا رحمتش کنه.

    • بدون نام

      خدابیامرزدت مرد

    • بدون نام

      خداوند رحمت کند

    • کاتبی هستم از تبریز

      روحش شاد و یادش گرامی باد

    • احسان صادقی

      چقدر شوکه کننده!باورم نمیشه. تازه داشت راه و عوض می کرد.روحشون شاد.
      آدمیه همینه دیگه. قابل توجه خیلی ها

    • بی نام

      روحش شاد.ویادش گرامی.مرد بزرگی بود

    • بدون نام

      حیف وصد حیف واقعا متاسفم شدم احساس میکنم یتیم شدم/حالا دشمنان هاشمی شرمنده باشن/الهی درجوار حضرت حق ارام بگیرد امین

    • عماد

      روحش شاد.امیدوارم خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      مطمئنم روزی ملت ایران میفهمن کی و از دست دادن
      راحت پر رهرو رهبر محبوب سازندگی

    • ارش

      خدا بيامرزش..

    • ژکس

      فکر کن یه درصد بنده خدا به این دلیل فوت کرده باشه
      نزدیک انتخاباتم هست دیگه هیچی

    • بی نام

      خدا رحمتش کنه.حیف شد.

    • سعید

      تسلیت

    • بدون نام

      از خانواده ما که هیچکس از شنیدن این خبر خوشحال نشد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید اشتباه منفی خورد

    • بدون نام

      به صدا سیما خبرش را بدین بی اطلاع هس

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • حجت محمدپور

      درغم فقدان یاردیرین امام «ره»شایسته است عالم غرق ماتم وعزاشود ازخدای متعال صبر عظیم مسالت دارم

    • بدون نام

      حالا چی میشه؟

    • بدون نام

      انقلاب اسلامی مدیون زحمات آیت اله هاشمی رفسنجانی است خداوند او را رحمت کند.

    • مهدی عابدینی از یزد

      سلام بنده ار طرف نمایندگی از رانندگان آژانس وحدت یزد به مردم وخانواده واعضای دولت ورهبر عزیزمان تسلیت عرض مکنم روحش شاد ویادش گرامی با د

    • بدون نام

      بدخواهان رفسنجانی ننگتان باد

    • میثم

      منم تو کانال @newshدیدم باورم نشد

    • بدون نام

      روحش شاد

    • فرزانه

      خدارحمت کنه

    • بدون نام

      روحش شاد

    • علی اکبر

      روحش شاد

    • بدون نام

      هاشمی رفسنجانی هم که باشی آخرش میمیری... خدا رحمتش کنه

    • ولید والی زاده

      خدارحمتت کنه حاج رفسنجانی الفاتحه مع الصلوات

    • مجی

      شتافت بسوی پروردگار خویش،خدا رحمتش کند

    • بدون نام

      بسیار ناراحت شدم خدا رحمتش کنه

    • پرسپلیسی

      روحش شاد...تنها ماندیم

    • بدون نام

      انا للا وانا الیه راجعون

    • بدون نام

      خدابیامرزد سردار سازندگی

    • سجاد رجائیان

      خداوند روح ملکوتی ایشان را با شهدا امام شهدامحشور و رحمت بفرماید .برای شادی روح این بزرگمرد
      فاتحه مع الصلوات والاخلاص
      اللهم صل علی محمد و آل محمد

    • mehrdad

      تسلیت به مردم ایران....ایشان یکی از ارکان اصلی نظام بودند...روحشان شاد

    • بدون نام

      خداوند هزاران بار رحمتش کنه

    • بدون نام

      وای بر مملکتی که پس از این تنها یک قطب تندرو سکانش را در دست خواهد داشت .

    • بدون نام

      تاریخ بعدها قضاوت مهمی از این دوران خواهد کرد

    • مهتی

      خدا رحمتش کنه...

    • ولید والی زاده

      خدارحمتت کنه حاج رفسنجانی الفاتحه مع الصلوات

    • kambiz

      خداوندرحمتشوون کنه.....

    • هادی

      خدا رحمتش کنه
      انشالله خدا از سر تقصیراتش بگذره

    • تسلیت

      خوب بود یا بد خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      خدا رحمت کنه آقای هاشمی را...دلم خیلی گرفت،روحشان شاد...

    • ایام

      روحش شاد

    • بدون نام

      ای بابا هیچ فکر نمیکردم اینقدر ناراحت باشم و واقعا ناراحتم

    • AmiroMoro

      خدا رحمتش كنه بودش بهتر از نبودش بود

    • حسین

      خدا او را رحمت کند وباشهدای صدر اسلام محشور شود این اواخر به او جفا شد وبعضی ها اورا مورد اهانت قراردادند خدا از این افراد هم بگذرد

    • مجید

      روحشون شاد.

    • بدون نام

      روحش شاد

    • بدون نام

      وای کشور از هم میپاشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشورو که بچه هاش ازهم پاشوندن حالا یکی باید جمعش کنه،آبروی چندین ساله اون مرحومو هم بردن،خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه ایران مرد بزرگی را از دست داد

    • بهنام

      چه یهویی! خدا بیامرزش

    • بدون نام

      یکی ازمهمترین و شناخته ترین شخصیت ها وسیاست مدارکشورمان بود.خدارحمتشان کند

    • بدون نام

      آخ آح آخ مگه میشه مگه داریم

    • دادا

      خیلی خیلی بد شد..

    • حسن پورکریمدادی

      با سلام.درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رابه خانواده و دوست داران ایشان تسلیت عرض میکنم ایشان یکی از وزنه های نظام حکومتی ایران بودند ایشان سیاستمداری حقیقی بودند ایشان هرچند مخالفان زیادی داشتند اما همواره به خدمت در مناسب مختلف مشغول بودند انشاالله خداوندایشان رحمت کند

    • بدون نام

      خدا بیامورزدش

    • بدون نام

      خداوند رحمت کناد

    • فرهاد

      خدا رحمتش کنه...واقعا مرد بود و تو دوران سازندگی مملکتو ساخت و آباد کرد. البته شاید اصولگرایان خوشحال شده باشن از مرگ هاشمی رفسنجانی

    • سبزی

      واااای بد بخت شدییییم

    • بدون نام

      وای خدا بیچاره شدیم

    • بدون نام

      واااااااااااای خداااااااا

    • ابوالفضل نوری

      خدا بیامرزه حیف شد فوت کرد

    • محمود اصغری

      روحش شاد و یادش گرامی باد

    • sam

      الان ؟هیو چی شد؟

    • بدون نام

      خدا واقعا بیامرزتش خیلی باید جواب بده

    • بدون نام

      کی فکرشو میکرد...

    • sam

      اوف خدا بخیر کنه
      خدا رحمتش کنه

    • یاسر میرویسی

      خدا رحمتش کنه کاری از دست بر نمیاد شتریه که در همه خونه ها میخوابه خدا به بستگانش صبوری بده

    • محمد ص

      خدا رحمتش کنه من که خیلی ناراحت شدم

    • احسان

      خدا رحمتشون کنه . واقعا یکی از افراد بزرگوار انقلاب بودن . صد حیف صد حیف صد حیف

    • سیدجوادموسوی هشترودی

      درگذشت یاردیرین امام ورهبری ایت اله هاشمی رابه عموم مردم ایران تسلیت عرض می گویم

      پاسخ ها

      • م ف

        حق ایشان است درحسینیه جماران یاحرم امام درکنار مراد خود دفن شود تادوستدارانش به زیارت قبرش بیایند درقم کمتر زایردارد عاشقان امام ومحبین ایشان دراین دو مکان راحتترند مریدومرادرا باهم زیارت می کنند

    • امیر

      روحت شاد بزرگ مرد

    • mohamaad

      چقدر غافلگیر شدم خدا بیامرزتش :(

    • mohamaad

      چقدر غافلگیر شدم خدا بیامرزتش :(

    • بدون نام

      همه امید ما به ایشان. بود خدا رحمتش کند خدا به فریاد مردم بیچاره. ما برسد

    • مرضیه

      چه خبر نگران کننده ای برای ملت ایران

    • اسرا

      خداروحشو شاد کنه. ناراحت شدم . حیف شدبخدا.

    • مرضیه

      چه خبر نگران کننده ای برای ملت ایران

    • sam

      وای بسر خدا بیامرزدش
      کف کردم چکار کنیم
      حضرت اقا کی صحبت میکنه

    • حسن ابراهیمی

      متولد1333/6/3 زمان شهادت شهید بهشتی ویارانش بزرگان نظام مقدس حکومت اسلامی به حضور امام خامنه ای شرفیاب شده بودند آنطور در مورد آیت الله رفسنجانی فرمودند بابودن ایشان مشگلی پیش نخواهد آمد مقام معظم رهبری قوام حکومت اسلامی وروح آقای رفسنجانی شاد باالحمد و صلوات

    • مینا

      باور نکردنیه خدا بیامرزدشون

    • عزادار

      وای خدا.انگار یکی از نزدیکترین عزیزانم رو از دست دادم.خدا به همه مردم ایران صبر بده.یه غم خیلی بزرگ ومشترک واسه مردم عزیز کشورمون.بخدا دارم دق میکنم خدایا بهمون صبر بده

    • ندا

      خدا رحمتشون کنه

    • مرضیه

      بیچاره گناه داشت

    • ندا

      خدا رحمتشون کنه

    • لیلا

      روحش شاد

    • ندا

      خدا رحمتشون کنه

    • مهشید

      خدا بیامرزتش

    • ندا

      خدا رحمتشون کنه

    • بدون نام

      روحش شاد ..

    • علی ع

      اینک شما و وحشت....

    • عباس

      ایرانیا سریع رنگ عوض میکنن

    • بدون نام

      آقا لطفا فقط تسلیتها را ثبت نکن خیلی انتقادات به عملکرد ایشان هست بالاخره قیامت حق معلوم میشه

    • احمد

      ملت وانقلاب شخصیت بزرگ ی را از دست داده که مانندی نخواهد داشت ,, امیرکبیر,, زمان ما بود

    • بدون نام

      انشاالله خدا رحمتشان کند

    • سلمان

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      فقط میتونم بگم حیف یار امام مردم رفت یادش گرامی روحش شاد

    • بدون نام

      بازگشت همه به سوی اوست,تسلیت به همه مردم ایران ومقام معظم رهبری,هاشمی روحت شاد وقرین رحمت الهی

    • بدون نام

      خدا از سر تقصیراتش بگذره.

    • رؤیا ساز

      نههه
      واای...باورم نمیشه آرزو میکردم دروغ باشه

    • محمدمحمدی

      خدارحمتش کند مرد بزرگی بود ایران بهم میریزه

    • مهدی عبادی

      در گذشت آیت الله رفسنجانی سردار سازندگی را به کلیه مؤمنان تسلیت میگویم

    • بدون نام

      خداوند رحمتش کنه حیف شد یکی از ستونهای کشور بود

    • بی نام

      خدا رحمتش کند.باورم نمیشه.از وقتی شنیدم دلشوره گرفتم و حالم بده.امیدوارم اول راحتی ایشان باشه

    • بدون نام

      کسی دیگه نمیتونع جای ایشون روبگیره به خانواده رفسنجانی تسلیت میگویم

    • بدون نام

      از شمار دو چشم یک تن کم
      وز شمار خرد هزاران بیش....

    • بدون نام

      حالا موقع جواب دادنه

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • یکتا

      خدا بیامرزدش

    • بدون نام

      صدا و سیمای خاین آیا ندید از اول انقلاب کنار امام خمینی بود اف بر شما،،،،،،، خداوند رحمتش کنه

    • امین

      خدایش بیامرزد.امیدوارم جایگاهشون خالی نمونه...

    • امین

      خدایش بیامرزد.امیدوارم جایگاهشون خالی نمونه...

    • امین

      خدایش بیامرزد.امیدوارم جایگاهشون خالی نمونه...

    • مردم

      خدارو شکر ...

    • بدون نام

      عامل فتنه بود راحت شدیم از دستش

    • امین

      خدایش بیامرزد.امیدوارم جایگاهشون خالی نمونه...

    • امین

      خدایش بیامرزد.امیدوارم جایگاهشون خالی نمونه...

    • بدون نام

      درود بر روح پرفتوح هاشمی بزرگ

    • بدون نام

      انا لله و انا علیه راجعون، فقدان ایشان ضایعه بزرگی است برای ایران. ایشان سیاستمدار بی بدیل قرن ما بود روحش شاد و یادش گرامی باد. از تهمت‌ها و افترا های امثال رسایی راحت شد

    • علیرضا سلطانی

      نامردا چرا همه نظرات را چاپ نمی کنید اصلاح طلب های بی مرام

    • رها

      دانشگاها تعطیل شد؟

    • بدون نام

      خدایش بیامرزد

    • بدون نام

      تسلیت تسلیت تسلیت

    • علی

      الله او را بیامرزاد

    • همشهری

      به پاس خدماتی که به کشور نمود و با احترام روحش شاد

    • بدون نام

      سردارسازندگی یادت بخیرخداحافظت سخته برای مانبودنت

    • بدون نام

      واقعا نمیدونم چی بگم شوکه شدم

    • همشهری

      به پاس خدماتی که به کشور نمود و با احترام روحش شاد

    • بدون نام

      جعبه سیاه انقلاب هم درگذشت

    • عادل جعفربابایی

      سلام،انشالا خدواند رحمتشون کنه

    • مهربانو

      خدا رحمتشون کنه !

    • سارک

      وای خدا رحمتشون کنه....خیلی ناراحت شدم...خیلییییی

    • Hasan

      خدا رحمت كنه ... مرد بزرگي بود

    • سعید

      خدا رحمتش کنه

    • دکتر شریفی

      رحم الله من یقرأ الفاتحه مع الصلوات

    • بدون نام

      رفسنجانی پدر انقلاب بود واقعا نارحت شدم

    • علی

      خدا به خانوادش عمر طولانی بده

    • بدون نام

      امریکا محبوبیت و اتحاد یه مملکت رو ببین.انگار پدر یک خانواده فوت کرده.

    • محمد

      خدا رحمتش کنه ....

    • ژکس

      رفسنجانی فوت نشد
      اعتبار ایران ، سیاست ایران فوت شد

    • طرفدار ابوعزراییل

      خداوند رحمتش کنه نور به قبرش به باره

    • مهدیار

      خداوند رحمتش کنه روحش شاد

    • بدون نام

      یا خدا

    • بدون نام

      یا خدا

    • عزاداریم

      روحش شاد یادش گرامی در تاریخ انقلاب دیگه کسی مثل هاشمی نخواهد امد

    • محمد

      آیا فرصت توبه داشت ...توبه کرد یانه؟

    • ایرانی

      بابا فوت کرده شما میگید خدا شفاش بده مگه مرده زنده میشه

    • Hasan

      خدا رحمت كنه ... مرد بزرگي بود

    • بدون نام

      کاش یه اتفاقهایی واسه یه افرادی نمیفتادوهمیشه بودن روحش شاد

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      مملکت ما دیگه با رفتن ایشون مملکت نیست

    • بی نام

      مامدیون زحماتش هستیم ستون خیمه انقلاب ویار رهبر بود

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه. احمدی نژاد باید از امروز برای انتخابات بعدی به فکر یک سوژه جدید جهت تخریب بگرده.

    • سجاد

      به نظرتون دانشگاها وارگان های دولتی تعطیله

    • بدون نام

      كار سخت شد يكم

    • بدون نام

      نه حیف شد امیرکبیر جمهوری اسلامی

    • بدون نام

      روحش شاد. کاش خبر راست نبود

    • بدون نام

      خدا به داد شب اول قبرش برسه!

    • فاطمه حسینی

      خدا بیامرزتشان و روحشان شاد باد علامه متدین با تقوی بودند کسانی که به ناحق و نا روا به ایشان بد و بیراه گفتن خدا خودش از ایشان حساب بگیره ان شاءالله

    • بدون نام

      چقدر ناگهانی! واقعا دنیا فانیست,خداوند بیامرزه و رحمتش کنه

    • امیر

      به نام خدا . باعرض سلام بر دوستان عزیز در گذشت ایت الله رفسنجانی را تسلیت عرض میکنم وانشا الله روحش‌باشد واقعا خیلی ناراحت شدم ای خبر رو شنیدم

    • اسماعیل

      خدارحمتش کندمردبزرگی بود

    • بدون نام

      مرد بزرگی بپد خدا زحمتش کنه

    • حسين

      با تسليت به خانواده محترمشان خدا رحمت كند

    • محیا

      واقعامتاسف شدم مخصوصاخدمت همسرمحترمشون تسلیت عرض میکنم لازم به ذکرهست ایشون مرگ باابهتی داشتندسعادت میخوادهمچین شبی اونم به این راحتی آدم موردرحمت الهی قراربگیردروحش شادویادش گرامی برای ایران یک ستون بااستقامت بودن که هیچ تندبادی کمرشونوخم نکرد

    • بینام

      کاش مسولین یکم دلسوز همچین مردم قدر دان و با گذشت و مهربان بودند همه ما در پشگاه خداوند حاضر میشیم آیا آماده پاسخگویی در نزد خدا هستیم

    • ستاره

      خانوادگی گریه کردیم هممون دوستش داشتیم.

    • بدون نام

      خدا بیامرزدش

    • بدون نام

      خدا رحمتش کند و همه ما را ببخشد...

    • بدون نام

      خدا رحمتش کند و همه ما را ببخشد...

    • منا

      خیلی گریه کردم. متاسفانه شیرازیم. وگرنه خیلی دوست داشتم شرکت کنم. روحشون شاد و یادشون گرامی. دیگه فکر نکنم نابغه ای مثل ایشون پیدا بشه

    • بدون نام

      اگر آیت اله 200ستل هم عمر میکرد بازم کم بود
      تمام عمرسووقف انقلتب ومملکتش کرد
      خدانگهدار سردارسازندگی
      درپناه حق

    • اصغری

      خانواده محترم مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی
      (رییس فقیدمجمع تشخیص مصلحت نظام) خداوند شما را اجر صابرین دهد که حضرتش فرمود:و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون. عرض تسلیت ما را بپذیرد

      خانواده شهید امیر اصغری وجاوید الاثر حسن اصغری

    • بدون نام

      خداوند قرین رحمتش کند ،ایشان نامش همچون امیر کبیر در تاریخ خواهد درخشید

    • بدون نام

      خداوند روحش با روح اولیا وانبیا محشور کند ایشان مغزواستخوان انقلاب وستون محکمی بودند در برابر دشمنان حیف که ایشان رفت دشمنانش ماندند نابود شود دشمنان ایشان

    • بدون نام

      خدا رحمت شون کنه و به خانواده شون صب بده

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه. تنها شخصی بود که در زمان ریاست جمهوریش واقعا به مملکتمون خدمت کرد. درسته که سیاستش سرمایه داری بود ولی خیلی از آبادانیهای مملکت تو زمان اون بود. بقیه فقط اسمشون رییس جمهوره.

    • سادات

      انقلاب یتیم شد ... بدا به حال ما مردم ... که از دستشون دادیم برای همیشه ... و سالهای اخیر هم مظلومیت و گوشه نشینی ایشون رو دیدیم و هیچ کاری نکردیم

    • بدون نام

      خدا رحت شون کنه و به خانوادشون صبر بده

    • نا شناس

      خدواند رحمتش کند این راهیست که همه ما باید برویم همه ملک وملکوت فانی هستند انچه باقی خواهد ماند خداوند عادل واگاه متعال سر نوشت وسر چرخ دست اوست که زنده می کند ومی میراند

    • نقی

      خدا رحمتش کند.

    • نقی

      خدا رحمتش کند.

    • صنعتی

      روحشان شاد و خداوند به خانواده محترمشان صبر عنایت فرماید.

    • حمید

      خدارحمتش کنه وبچه هایش را هدایت کنه

    • مجید

      روحش شاد...دوسش داشتم........

    • بدون نام

      یار انقلاب و یکی دیگر از سه بنیانگذار اصلی (خمینی رفسنجانی خامنه ای )جمهوری اصلی به ایزد پیوست روحش قرین آرامش ، خدا رحمتش کنه

    • امین

      روحش شاد

    • cyrus

      خدا رحمتش کنه مرد با سیاستی بود و کشور های همسایه ازش ب عنوان مرد بزرگ یاد میکردن امید وارم جای خالیشون کمتر احساس بشود

    • رحمت

      خداوندRحمت کند
      خداوند بیامرZدش

    • amir

      واقعا مرد خوبی بود یکی از اعظای کنگره آمریکا احضار خوشحالی کرده ما با همچین ... هایی طرفیم

    • بدون نام

      خدا بیامرزدش
      همیشه آرامش خاصی داشت

    • شقایق

      روحشون شاد و راهشان پر رهرو باد . انقلاب باوجود این برزگان محکم و استوار بود خدا کند که بعد از ایشان هم کسانی باشن که محکم در مقابل دشمنان به ایستن نباید رهبری را تنها گذاشت . در هر صورت و در هر شرایطی این وحدت و این عزت ناگسستنی ایست باید راهشان را ادامه داد که ایشان حتی در زمان طاغوت هم همچنان جان و مال خودشون رو پای این انقلاب گذاشتن و ما مثل ایشان از این آب و خاک دفاع خواهیم کرد .

    • نا شناس

      خداوند روحش شاد کند من شخصی هستم که در قنوت نماز دعایش می کردم مثل جانم دوستش داشتم خدمت بزرگی به کشور واسلام نمود وبعدا دعواهای ما پدر فرزندی بود پدر وفرزندی با هم دعوا می کند یک ساعت بعد سر یک سفره غذا می خورند ومرگ ایشان من زیاد گریه کردم تا خداوند نخواهد برگی از درخت نمی افتد خدواند ایشان را در کنار پیامبر(ص) قرار دهد

    • سجاد

      خدا روح این مرد بزرگ را قرین رحمت کند

    • الی

      خدارحمتش کنه.واقعا خیلی ناراحت شدم. ماها فقط یکم اختلاف نظر داریم. دشمن هم نیستیم که. واقعا هم رهبر تنها شد هم پایه های نظام لرزید. ماها همفکر نبودیم اما بایدخیلی بی انصاف باشیم اگر نقش مهمشونو درگذشته وامروز ندیدبگیریم.ایشون به اندازه رهبر وامام درانقلاب وسازندگی پس ازاون نقش داشتن.ایشون وزنه توازن کشور بین دو کفه اصولگرا واصلاح طلب بودن.امیدوارم پس از این راهمونو عوضی نریم. آخ که دلم میخاد گریه کنم...بابا ماها دوسش داشتیم.اصولگرافکرمیکنیم امادوسش داشتیم...

    • بدون نام

      خدا رحمتشون کنه

    • مهدی

      خیلی زوده که مردم بفهمند چه کسی را از دست دادند..مرگ آیت ا.. هم مثل رفتار سیاسی در طول حیاتشان باعث گیج شدن مخالفانشون شد..

    • مهدی

      خیلی زوده که مردم بفهمند چه کسی را از دست دادند..مرگ آیت ا.. هم مثل رفتار سیاسی در طول حیاتشان باعث گیج شدن مخالفانشون شد..

    • بی طرف

      تسلیت باد در گذشت شیر بیشه ی ایران زمین همزاد آرش و سیاوش و جهانمردی چون کورش کبیر و متفکری چون امیرکبیر و سیاستمدار دنیای نوین و اقتصاددان خوشفکر و انقلابی بیباک،آیت الله رفسنجانی عزیز روحت شاد و یادت همواره در تارک ایران زمین تا ابد ماندگار و خواهد درخشید مطمئنم کلمات توان و یارای بیان عظمت این ابرمرد تاریخ ایران که در تمام جهان تاثیر گذار بود را ندارد اما رفتنت آب سردی بر پیکر ما ایرانیان سرازیر کرده است
      خداوند بزرگ شما را در جوار انسانهای مورد لطفش قرار بدهد و به خانواده ات صبر عنایت فرمایند. خدا نگهدار عظمت ایران زمین.

    • رحمت

      خداوندRحمت کند
      خداوند بیامرZدش

    • بدون نام

      خدا حافظ بزرگمرد.

    • جواد

      عزا عزاست امروز روز عزاست امروز
      خامنه ای رهبر صاحب عزاست امروز

    • مردم

      درست مثل اینه که سقف روی سر مردم خراب شد حضور خالصانه ی مردم در صحنه ی خاکسپاری نشانه ی علاقه ی بی شائبه ی یک ملت به بزرگ مردیست که هرگز ایران به خود در آینده نخواهد دید

    • آقا مهدى

      "و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون"
      دريغ و افسوس كه تنگ نظرى آقايان به سيد عزيز ما اجازه حضور در مراسم تشييع و تدفين رو ندادن گويا عزيز و نور چشم مردم ايران رو علاوه بر ممنوع التصوير ممنوع التشييع هم كردن.

    • علی

      مردم مزد زحماتشو خوب دادن ولی دوستاش نه....

    • ساره

      خیلی ناراحت شدم احساس کردم رهبرمان تنها شد.امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راهشان باشیم وایشان همنشین انبیاءشوند

    • ساره

      ازدرگذشت ایشان خیلی ناراحت شدم امیدوارم روحشان همنشین انبیاءباشد.بعدازایشان رهبرمان راتنهااحساس کردم که امیدوارم اینچنین نباشدوهمه ادامه دهنده راهشان باشیم

    • حسین

      انالله واناالیه راجعون

    • هادی قنبر ی نزاد از لاهیجان

      من هم در گذشت بار امام رهبری ایت الله هاشمی رفسنجانی را به مفام معظم رهبری حصرت ایت الله امام خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران تسلیت عرض می کنم وبرای ان حصرت سلامتی دارم برای شادی روح امام خمینی وهمسر ایشان وشادی روح یار همیشه انقلاب اسلامی ایران حصرت الله هاشمی رفسنجانی یک حمد به خانید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج