جاباما
۴۵۸۹۱۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رئیس جمهور ارمنستان به روحانی تسلیت گفت

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تسلیت گفت.

خبرگزاری ایرنا: سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تسلیت گفت.
سرکیسیان در پیام تسلیت خود به روحانی که روز سه شنبه در سایت ریاست جمهوری ارمنستان انتشار یافت، نوشته است: مراتب عمیق همدردی خود را با ملت و دولت ایران برای در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام می کنم.
سرکیسیان همچنین در پیام خود با اشاره به روابط حسنه و عمیق دو کشور از سال 1991 تاکنون، به نقش اساسی آیت الله فقید در برقراری مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی بین ایران و ارمنستان اشاره کرده است.

رئیس جمهوری ارمنستان صبح امروز نیز در یک پیام توئیتری، درگذشت رئیس جمهوری سابق و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و آیت الله فقید را در یاد ارمنستانی ها ماندگار خواند.

سرکیسیان در توئیت خود افزوده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی در یاد ارمنستانی ها به عنوان رئیس جمهوری کشور همسایه ماندگار است، زیرا آغاز این مسئولیت با شکل گیری روابط با ارمنستان تازه استقلال یافته همراه بود.

وی نوشت: آیت الله فقید آن زمان تحرکی تازه به دوستی های دیرینه و چند قرنی دو ملت داد تا پایه و اساس محکمی برای روابط کنونی باشد که اکنون از سوی دولت های ایران و ارمنستان در حال گسترش و تعمیق است.

کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان نیز روز دوشنبه در دیدار سیدکاظم سجادی سفیر ایران ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

همچنین معاون مجلس ملی ارمنستان با حضور در ایران در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور اسبق در تهران شرکت کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی که از مرداد 68 تا مرداد 76 دو دوره مسئولیت ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت، پس از فروپاشی سال 1991 شوروی و تشکیل 15 کشور از جمهوری های آن، بنیادگذار روابط دیپلماتیک و اقتصادی از جمله گشایش فوری سفارتخانه در کشورهای تازه استقلال یافته از جمله ارمنستان بود.

بنیادگذاری روابط تهران و ایروان به چهارم دی ۱۳۷۰ (سه روز پیش از تائید رسمی فروپاشی شوروی - ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱) در زمان ریاست جمهوری آیت الله فقید باز می گردد که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت و ۴۵ روز بعد نیز دو کشور با صدور یک بیانیه بر لزوم برقراری روابط دیپلماتیک، مناسبات دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری تاکید کردند.

آوریل 1992 سفارت ایران در ایروان درهای خود را گشود و دسامبر همان سال نیز ارمنستان اقدام مشابهی انجام داد.

ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی که شامگاه یکشنبه پس از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش بر اثر بروز عارضه قلبی در سن 82سالگی در گذشت با همراهی میلیونی مردم امروز در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) به خاک سپرده شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج