جاباما
۴۵۹۰۲۱
۲۲ نظر
۵۰۱۰
۲۲ نظر
۵۰۱۰
پ

دفاع صدا و سیما از عملکرد خود در پوشش اخبار درگذشت آیت الله هاشمی

روزنامه جام جم،ارگان صداوسیما در گزارشی از عملکرد این سازمان در پوشش اخبار درگذشت آیت الله هاشمی دفاع کرد.

روزنامه جام جم،ارگان صداوسیما در گزارشی از عملکرد این سازمان در پوشش اخبار درگذشت آیت الله هاشمی دفاع کرد.

در این گزارش آمده است:
خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری، در شامگاه ۱۹ دی‌ماه، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی را بسرعت درنوردید و به صدر اخبار جهان راه پیدا کرد. رسانه ملی در این زمینه به مرجع و منبع قابل وثوق در میان بسیاری از شبکه‌های خبری منطقه و جهان بدل شد.

در ۴۸ ساعت گذشته اخبار و اطلاعات مربوط به برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از طریق رسانه ملی به اطلاع مردم رسید و نیز اطلاعیه‌های رسمی در این زمینه از بخش‌های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و در شبکه‌های مجازی بازنشر پیدا ‌کرد.

لحظه‌های التهاب

به محض اعلام خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های عادی را قطع و این خبر را به اطلاع مخاطبان رساندند. همچنین در ادامه، اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت زیرنویس از شبکه‌های سیما منتشر شد.

شبکه‌های تلویزیونی بخصوص شبکه خبر، از ساعات ابتدایی شامگاه ۱۹ دی تا روز سه‌شنبه که مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) انجام شد، برنامه‌های عادی و همیشگی خود را متوقف کردند و لحظه به لحظه اطلاعیه‌ها، رویدادها و اخبار تازه و نیز پیام‌های تسلیت مقامات لشکری و کشوری به مخاطبان‌شان ارائه دادند.

تا ایستگاه آخر

مراسم تشییع پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته (سه‌شنبه) با گزارش‌هایی متنوع و متعدد از طریق شبکه‌های متعدد رسانه ملی به اطلاع مخاطبان رسید. در این روز گزارشگران و برنامه‌سازان بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون، بسرعت در جای جای مسیر تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مستقر شدند و ضمن ارسال گزارش‌ها و تصاویر خبری از این مراسم باشکوه با مقامات کشوری و لشکری شرکت‌کننده در این مراسم و نیز نمایندگان مجلس و مردم گفت‌وگوهایی داشتند که در قالب گزارش زنده از مراسم تشییع به تماشاگران تلویزیون ارائه شد.

پوشش مراسم تشییع، از زوایای متعدد با دوربین‌های مختلف تصویربرداری شد و شکوه آن در قاب سیما به نمایش درآمد. همچنین شبکه‌های رادیویی نیز در این روز گزارش‌های متنوعی به مخاطبان خود ارائه کردند.

هر آینه از هر لحظه

یکی از اقدامات رسانه ملی در روزهای حزن مردم ایران و از دست دادن یار و همراه همیشگی انقلاب، تدارک برنامه‌هایی درباره شخصیت‌ و جایگاه و فعالیت‌های مبارزاتی و انقلابی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون، زندگی و ابعاد شخصیتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح و تحلیل شد و نیز گفت‌وگوهای متعددی با نزدیکان و یاران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به ذکر خاطرات محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام از آخرین دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو اشاره کرد یا گفت‌وگو با احمد توکلی و حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری در برنامه «این شب‌ها» در شبکه یک.

قدردانی مسئولان از عملکرد رسانه ملی

در همین راستا، برخی مقامات و مسئولان کشور از عملکرد رسانه ملی در پوشش خبری وقایع مرتبط با رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قدردانی کردند.

از جمله سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صدا و سیما کار خود را به نحو احسن انجام داد.

صالحی‌امیری که با باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به پوشش رسانه‌ای مراسم رحلت آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: بنده هم دیروز و هم امروز(دوشنبه و سه‌شنبه) از آقای علی‌عسکری ریاست رسانه ملی تشکر کردم و به ایشان گفتم صدا و سیما کار خود را به نحو احسن انجام داد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، عضو مجمع روحانیون مبارز و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز با اشاره به عملکرد رسانه ملی در پوشش مراسم رحلت آیت‌الله هاشمی اظهار کرد: صداوسیما در این چند روز به بهترین نحو وظیفه خود را انجام داد.

سید رمضان شجاعی، قائم مقام وزیرکشور در امور بین الملل نیز با اشاره به عملکرد موفق صدا و سیما در پوشش اخبار ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تصریح کرد: رسانه ملی همراهی بسیار خوبی با مردم و مسئولان و خانواده مرحوم هاشمی داشته است و در خبررسانی سریع و صحیح به واقع سنگ تمام گذاشت که جای تشکر و تقدیر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اشرفی‌اصفهانی نیز از دیگر چهره‌هایی بود که عملکرد رسانه ملی را در این زمینه شایسته تقدیر و تکریم دانست.

رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در رابطه با پوشش رسانه ملی در مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: الحق والانصاف رسانه ملی به نحو احسن در پوشش این مراسم حضور داشت و سنگ تمام گذاشت.

پوششی پاسخگوی احساسات مردمی

بیژن نوباوه‌، نماینده دو دوره پیشین مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد رسانه ملی در پوشش وسیع و همه‌جانبه این خبر تاسفبار به جام جم گفت: با توجه به این حادثه مهم ـ درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ـ که یکشنبه‌شب رخ داد و نیز علاقه و محبت قلبی مردم نسبت به رهبران انقلاب که علاقه‌ای است وفادارانه، طبیعی است که مخاطبان توقع داشتند نسبت به این مساله با وسواس و حساسیت خوبی عمل شود. در نتیجه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم بحق از همان دقایق اولیه رخ دادن این حادثه و فوت آقای هاشمی رفسنجانی، پوشش خوب خبری را نسبت به‌واقعه آغاز کرد و ما پوشش تصویری را در همان شب حادثه و پس از آن صبح روز بعد در حسینیه جماران شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: این پوشش تصویری به گونه‌ای بود که به احساسات مردمی که در تهران نیستند و در شهرستان‌ها حضور دارند و در چنین شرایطی دلشان می‌خواست حضور نزدیک‌تری داشته باشند، هم پاسخ داد و ابعاد مختلف واقعه را برایشان به لحاظ خبری تشریح و تصویرسازی کرد. نوباوه‌ معتقد است: در چنین شرایطی که رسانه‌های روز دنیا می‌خواهند از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف خود سود بجویند و از آن برای ایجاد بلوا و آشوب و بر هم زدن وحدت ملی در میان مردم استفاده کنند، بدون شک شفاف‌سازی بهترین راه است و رسانه ملی هم همین راه را برگزید.

شبکه‌های استانی در خدمت خادم ملت

همچنین به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌ها، این معاونت بعد از درگذشت یار دیرین امام راحل، انقلاب و رهبر معظم انقلاب؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دستورالعمل ویژه‌ای برای سه روز عزای عمومی و ایام ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ویژه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی تدوین و ابلاغ کرد.

این دستورالعمل شامل محورهای مختلفی بود که از مهم‌ترین‌ آنها می‌توان بر نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیروزی انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی و شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و اداره کشور بویژه در دوران دفاع مقدس و دوره سازندگی، استفاده از نوار مشکی و تغییر لوگو و بهره‌گیری از کارشناسان و صاحب نظران در برنامه‌های گفت‌وگو محور برای تبیین خدمات، مجاهدات و تلاش‌های ارزنده و خستگی‌ناپذیر ایشان اشاره کرد.

بنا بر این خبر، مقرر شد تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی به ساخت و تولید برنامه‌هایی با تاکید بر نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی و همراهی با حضرت امام(ره) در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی اقدام کنند. همچنین همراهی ایشان با امام راحل و رهبر معظم انقلاب در طول مبارزات تاکنون،مورد توجه قرار گیرد ضمن این‌که استفاده بهینه از ظرفیت زیرنویس و اطلاع‌رسانی در مورد مراسم تشییع، خاکسپاری و بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم جزو اولویت‌های بخش‌های خبری مراکز استانی بود.

با تمهیدات اندیشیده شده و تلاش مدیران و دست‌اندرکاران شبکه‌های استانی، تمام محورهای این دستورالعمل با دقت مورد توجه و عمل قرار گرفت و با عنایت به تدابیر ریاست سازمان و معاون امور استان‌ها، اقدامات مختلفی در جهت پوشش رادیویی وتلویزیونی مراسم نماز و وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران انجام گرفت.

تمهیدات ویژه‌ در حوزه صدای استان‌ها

اما در حوزه صدای استان‌ها نیز تمهیدات ویژه‌ای را برای این روزها شاهد بودیم به این نحو که ۱۸۳ فایل صوتی به مدت ۹۱۵۰ دقیقه به مراکز برای پخش ارسال شد که شامل ۱۲۷ سخنرانی، ۲۸ مصاحبه، ۹ ویژه برنامه و ۹ گزارش بود. همچنین تهیه متن‌های مناسب از بیانات مقام معظم رهبری، روسای سه قوه و سایر مسئولان درخصوص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ارسال مطالب مرتبط با عملکرد، اقدامات ومعرفی آثار و بیوگرافی ایشان به مراکز، تهیه متن‌های مرتبط با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ارسال به مراکز برای بهره‌برداری لازم و توجه مرکز کرمان برای ارتباط با خانواده و دوستان همرزم ایشان از دیگر فعالیت‌ها بود.

پوشش همه‌جانبه مراسم

به گفته بیژن نوباوه؛ پوشش مراسم مربوط به تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی از دانشگاه تهران و بعد خاکسپاری هم بسیار خوب و کامل بود و به نظر می‌رسید سازمان صدا و سیما تمهیدات لازم را برای این واقعه با تمام امکانات تدارک دیده بود؛ بخصوص این‌که خود من چنین واقعه‌ای را از زمان بعد از درگذشت امام خمینی(ره) دیگر در خاطر ندارم که رسانه ملی در پوشش مراسمی این‌طور همه‌جانبه عمل کند. در همین ارتباط تحلیل‌های خوبی ارائه و ابعاد مختلف شخصیت سیاسی و اجتماعی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نیز ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی و مذهبی‌شان بخوبی مطرح شد.

«یار صدیق» در شبکه شما

شبکه «شما» با بهره‌گیری از ظرفیت سیمای استان‌ها از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به مدت چهار ساعت و ۴۴ دقیقه برنامه زنده با عنوان «یار صدیق» روی آنتن داشت؛ استفاده خوب از ظرفیت زیرنویس در مدت پخش برنامه، نمایش ۱۸ عنوان کلیپ، برقراری هشت ارتباط زنده با مراکز استانی و گفت‌وگو با نمایندگان ولی فقیه در استان‌های مختلف از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، همدان و کرمان، مصاحبه با حجت‌الاسلام اکرمی رئیس فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و دعوت از آقایان غفوری‌فرد و علی آقامحمدی به عنوان مهمانان برنامه، از دیگر فعالیت‌های شبکه «شما» حین مراسم تشییع و تدفین محسوب می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جک قرن جدید

    • بدون نام

      دروغ میگن،،،،صدا و سیما اصلا خوب کار نکرد و لحظات ابتتداعی درگذشت آیت الله هم فقط زیر نویس کرد و برنامه ها همچنان با روال عادی پخش میشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کمی باانصاف قضاوت کنیم صداسیمااصلا کم نذاشت

    • حامد فاضلی

      بعد از هفت سال

    • بدون نام

      خسته نباشید واقعا.این طرزقدردانی از بزرگ مردموثرتاریخ انقلاب نبود.واقعا جای دفاع ندارید صداوسیمای کم لطف

    • بدون نام

      دوستان منتقد هرچند دل خوشی از رسانه میلی ندارم ولی یکم واقع بین باشین. از لحظه اعلام فوت آقای هاشمی صدا و سیما چندین برنامه و مستند در رابطه با معرفی شخصیت ایشون تدارک دید و دیروز تمام مراسم تدفین رو به صورت مستقیم از دو شبکه خبر و یک وهمچنین رادیو ایران پوشش داد.

    • بدون نام

      مگر خود صدا وسیمای میلی از خود تعریف کند
      نفاق وحسد اینها به عزت هاشمی در تک تک گزارشها مشخص بود
      مردم چه جواب دندان شکنی به این صدا وسیما دادند

    • بدون نام

      خوب البته اگه یه کم دیر اطلاع رسانی شده به خواطر این بوده که به هر خبری نمیشه اعتماد کرد و چون همه میبینن باید منبع معتبر باشه

    • احمدی

      ادم خندش میگره از این صدا وسیما دلم میخاد بدونم مردم را چی فرض کردید جمع کنید این بثات را

    • بدون نام

      دفاع صدا و سیما از عملکردش کاملا منطقی است. فقط عده ای آدم فرصت طلب و سطحی نگر انتقادهای بیجا می کنند.

    • بدون نام

      «به محض اعلام خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های عادی را قطع و این خبر را به اطلاع مخاطبان رساندند.»
      رسما دارن دروغ میگن. من خودم ساعت 7:50 دقیقه خبر فوت آیت الله رو از طریق تلگرام متوجه شدم و زدم شبکه خبر ولی تا ساعت 8 فقط زیر نویس میرفت و هیچگونه قطع فوری برنامه ای در کار نبود و اون برنامه مسخره ای که داشت نشون میداد رو تا ساعت 8 ادامه داد !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بس شماسرگرم تلگرام بودی عزیزم بیخودجوش نزن

    • سیدموسی

      چرا صداها را پخش نمی کردید. چرا شعار ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما را چرا پخش نمیکرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب سیدشمالطفا به شبکه های موردعلاقتون تماشاکنید

    • بدون نام

      صدا وسیما یکبار آقای هاشمی رو حجت اسلام وبعضی وقتا آیت الله ذکر میکنه تکلیف خودتونو در باره روشن کنید

    • بدون نام

      صدا وسیما.دروغگو.انحصاری .وبهیچوجه ملی هم نیست.انشاله درشو به کلی ببندن.ما که دروغگو ترین تلویزیون ها وشبکه های ماهواره رو به اون ترجیح میدیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینقدربه شبکه های دروغگوگوش دادین به شبکه های خودمون اعتمادندارین نمیگم بی نقص نیست صداسیمای ایران ولی کمی هم انصاف داشته باشیم

    • ارسلان

      هرچند دل خوشی از صدا وسیمای میلی نداریم و غیر از بازیهای فوتبال پخش زنده دیگه سراغش هم نمیرویم باید گفت درقضیه فوت آیت الله رفسنجانی بجز ساعات اولیه که شروع مناسبی ازسوی صداوسیماشاهد نبودیم درادامه رفته رفته توانستندداستان روجمع کنند هرچند صداوسیما هم برمصداق بارز ماایرانیها که همان مرده پرستی هست به نحو احسم

    • بدون نام

      انصافا صداسیماخیلی خوب ودرخورتحسین کارکرد

    • بدون نام

      ننگ ما ننگ ما صداوسیما میلی ما

    • علی

      با سلام بعضی دوستان مثل اینکه تلویزیون ایران نگاه نمی‌کنند تلویزیون سنگ تمام گذاشت

    • بدون نام

      واقعا صدا سیما خیلی خوب کار کرد قشنگ ما شهرستانیها را به فیظ کامل رساند متشکرم صدا سیما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج