جاباما
۴۶۱۰۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مجید مجیدی: «دلار» را چند حساب کرده‌اند؟

پس مبنای مقیاس شان چیست؟ ضمنا این نشریه میزان دلارهای خرج شده را بر مبنای کدام نرخ ارزیابی کرده است. یعنی ارز مبادلاتی را چه قیمتی درنظر گرفته است؟ به قیمت دلار امروز یا سال گذشته و کلا چه سالی؟!

روزنامه شرق: «فیلم «محمد(ص)» نگاهیست به زندگی پیامبر مکرم اسلام از زاویه دید جهان اسلام. و هدفم از ساخت فیلم این است که«محمد(ص)» منجر به تقریب مذاهب در جهان اسلام شود.»

جمله فوق واکنش مجید مجیدی، کارگردان فیلم«محمد(ص)» به گزارش چاپ شده در نشریه هالیوود ریپورتر بود که در گفت‌وگوی کوتاه اختصاصی به خبرنگار ما بیان کرد.

نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر در گزارشی نوشت که ایران و قطر با صرف هزینه‌های هنگفت، در تلاش برای ساخت فیلمی درباره زندگی پیامبر اسلام(ص) هستند. درادامه این گزارش آمده است: «در حالی‌که قطر «بری اوسبورن»، تهیه‌کننده سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» را برای اجرای پروژه فیلم زندگی پیامبر اسلام(ص) به خدمت گرفته است، ایران نیز در پروژه‌ای جداگانه به کارگردانی «مجید مجیدی» در حال ساخت فیلمی با همین موضوع است. هالیوود ریپورتر همچنین مدعی شده بودجه ساخت پروژه فیلم «مجیدی» حدود ۳۰‌میلیون‌دلار (معادل ۱۰۰‌میلیارد‌تومان) است و قطری‌ها برای ساخت فیلمی مشابه این، حدود یک‌میلیارد‌دلار کنار گذاشته‌اند.»

مجید مجیدی: «دلار» را چند حساب کرده‌اند؟

مجید مجیدی، کارگردان مشهور سینمای ایران که فیلم «بچه‌های آسمان» او چند سال پیش نامزد جایزه اسکارشده بود، چند سالی‌است که با یک گروه حرفه‌ای ایرانی و بین‌المللی فیلم «محمد(ص)» را می‌سازد.

مجید مجیدی درباره این پرسش خبرنگار «مل» که دقیقا بودجه‌ای که برای ساخت فیلم «محمد(ص)» هزینه شده، چقدر است، گفت: «من درباره هزینه فیلم به طور دقیق نمی‌توانم اظهار نظر کنم چون تهیه‌کننده فیلم نیستم. ولی درمورد اینکه نشریه هالیوود ریپورتر ادعا کرده که حدود ۳۰‌میلیون‌دلار هزینه فیلم شده چند سوال برایم مطرح شد. اول اینکه فیلم الان ساخته نشده و مراحل پیش تولید و تولیدش چند سال طول کشیده است.

پس مبنای مقیاس شان چیست؟ ضمنا این نشریه میزان دلارهای خرج شده را بر مبنای کدام نرخ ارزیابی کرده است. یعنی ارز مبادلاتی را چه قیمتی درنظر گرفته است؟ به قیمت دلار امروز یا سال گذشته و کلا چه سالی؟! ضمنا خودشان به طور ضمنی اعتراف کرده‌اند که هزینه فیلم ما چقدر است و هزینه فیلم قطری‌ها چقدر.»

او در ادامه درپاسخ به این سوال که آیا زندگی پیامبر اسلام را برمبنای نگاه شیعه به تصویر کشیده‌اید، پاسخ داد: «فیلم من از نگاه شیعه نیست بلکه دوست داشتم از زاویه دید جهان اسلام باشد و موجبات نزدیکی و تقریب مذاهب جهان را فراهم آورد. تمام تلاش ما در فیلم «محمد(ص)» این بود که قرائت حقیقی از دین مبین اسلام برای دنیا نشان دهیم. دینی که براساس کرامت انسانی بنا شده است و مهم‌ترین رسالت پیامبر زنده کردن اخلاق بوده‌، چیزی که در دنیای امروز کمتر دیده می‌شود.»

مجید مجیدی با این حال افزود:«از هرفیلمی که درباره تاریخ اسلام ناب محمدی ساخته شود، استقبال می‌کنیم، اما مهم آن است که اثر مورد نظر مبتنی بر نگاه رسول خدا(ص) باشد. به همین دلیل هالیوود نسخه خوبی برای ساخت فیلمی درباره پیامبر(ص) نمی‌تواند باشد و این راه از همین ابتدا یک بن‌بست است. متاسفانه کسانی اسلام را متحجرانه و همراه با خشونت نشان می‌دهند، چیزی که هیچ قرابتی با اسلام ندارد و نگران آن هستیم دید جدیدی نشان داده شود.»

این کارگردان ادامه داد: «هالیوود الگوی خوبی برای ساخت فیلم پیامبر(ص) نیست و ‌ای‌کاش قطری‌ها برای ساخت این فیلم از جهان اسلام کمک می‌گرفتند و سینمای ایران هم حاضر بود در حوزه‌های تخصصی فیلمنامه و کارگردانی تجارب خودش را در اختیار آنها بگذارد.»

البته باید افزود که فیلم «محمد(ص)» از همان روز‌های نخست مورد حمله وهابیون و برخی کشورهای عرب خلیج‌فارس به این بهانه که ایران ترویج شیعه‌گری می‌کند قرار گرفت.

«محمود عزب» مشاور شیخ الازهر درباره ساخت این فیلم گفته است:هر چند ساخت فیلمی درباره حضرت محمد(ص) مجاز است اما این امر باید بدون به تصویر کشیدن آن حضرت باشد که اگر ایران چنین اقدامی بکند هیچ مسلمانی آن را قبول نمی‌کند و موجب شکل‌گیری یک فاجعه و بحران می‌شود.

عباس شومان استاد و رییس بخش شریعت اسلامی الازهر نیز با اشاره به رد صریح و قاطع به تصویر کشیدن پیامبر اکرم(ص) در کارهای نمایشی، گفت: «علمای شیعه در این زمینه اختلاف نظر دارند اما ساخت چنین فیلمی موجب خشم جهانی مسلمانان می‌شود که باید ایران جلوی این کار را بگیرد.»

پس از فروکش کردن چند ماهه اتهام‌پراکنی رسانه‌های عربی ضدایرانی علیه فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی، روزنامه وهابی «المدینه» که در مدینه منوره به چاپ می‌رسد دور جدیدی از این فعالیت‌ها را کلید زد.

این روزنامه مدعی شده است که مجید مجیدی اخیرا با اعلام پایان تصویربرداری این فیلم، به صراحت از بازی یکی از بازیگرانش در نقش حضرت محمد(ص) سخن گفته است. در همین حال این روزنامه وهابی با اشاره به مباحث متعدد در محافل دینی و هنری درباره به تصویرکشیدن انبیا و اولیا و صحابه، نوشت: «این در حالی است که سینمای ایران بر خلاف همه جریان‌های سینمایی و تلویزیونی در جهان اسلام حرکت می‌کند.»

بنابر این گزارش، این روزنامه وهابی همچنین در دروغی آشکار، به‌رغم موضع الازهر که پیش از این درباره این فیلم سینمایی ابراز کرده است، مدعی شد برخی علمای الازهر با ارسال شکواییه‌هایی خواستار ممانعت از پخش این فیلم شدند.

همچنین این روزنامه در حالی ایران را به حرکت بر‌خلاف همه جریان‌های سینمایی و تلویزیونی در جهان اسلام متهم کرده است که سال گذشته سریال «الحسن و الحسین» با به تصویرکشیدن این دو امام همام(ع) در شبکه‌های تلویزیونی عربی به نمایش گذاشته شد و هم‌اکنون نیز سریال «فاروق عمر» با به تصویر کشیدن خلفای راشدین از جمله امام علی(ع) در حال ساخت است. برپایه این گزارش، الازهر نیز پیش از این درباره فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی اعلام کرده بود، تا پایان تصویربرداری و چگونگی به تصویر کشیده‌شدن پیامبر اسلام(ص) در این فیلم نمی‌توان درباره آن سخن و ادعایی داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج