۴۶۱۶۲
۲۱ نظر
۵۰۲۵
۲۱ نظر
۵۰۲۵
پ

مصاحبه کوروش یغمایی با مجله بیلیورد

مجله «بیلبورد»، یک هفته نامه تخصصی موسیقی است که در دنیا شهرت دارد. مجله بیلبورد با کورش یغمایی به عنوان بنیانگذار راک ایرانی و البته به مناسبت انتخابش به عنوان یکی از ۵۰ راکر اول دنیا، گفت و گو کرده است. ترجمه متن کامل گفت و گوی یغمایی را در ادامه می خوانید:

مصاحبه کوروش یغمایی با مجله بیلیورد

تماشا: کوروش یغمایی خواننده راک ایرانی که سال هاست می خواهد آلبومی با عنوان «ملک جمشید» را به بازار عرضه کند و هر بار با سدی به نام ممیزی اداره موسیقی روبرو می شود در تازه ترین گفت و گویش که با مجله انگلیسی «بیلبورد» انجام شده نکات جالبی را درباره اوضاع و احوال فعلی اش بیان کرده است.

مجله «بیلبورد»، یک هفته نامه تخصصی موسیقی است که در دنیا شهرت دارد. توجه ویژه این مجله به صنعت موسیقی و ستاره های موسیقی در سراسر دنیا، باعث شده بعد از سال ها همچنان «بیلبورد، در صدر مجله های تخصصی محبوب موسیقی قرار بگیرد.

سردبیری این مجله را «بیل ورد» برعهده دارد. این مجله با کورش یغمایی به عنوان بنیانگذار راک ایرانی و البته به مناسبت انتخابش به عنوان یکی از 50 راکر اول دنیا، گفت و گو کرده است. ترجمه متن کامل گفت و گوی یغمایی را در ادامه می خوانید:

مصاحبه کوروش یغمایی با مجله بیلیورد

رسانه های ایرانی و خارجی خبر درگذشت شما را دو سال پیش منتشر کردند، جریان چه بود؟

- یکی از بستگان که شاعر (هم) بود بیماری سختی داشت و در بیمارستان بستری بود. از آنجا که فامیل بودیم نام خانوادگی و ظاهرمان بسیار شبیه هم بود، حتی با وجود اینکه ایشان از من خیلی مسن تر بودندوقتی ایشان از دنیا رفتند، بیمارستان به اشتباه خبر از فوت من داد. شبکه های «بی بی سی» و «وی او اِی» درگذشت من را گزارش دادند بدون اینکه زحمت گرفتن تاییدیه را به خود بدهند. پسر بیچاره و برادرم که در خارج زندگی می کنند، بسیار ترسیدند.

پدید آوردن ژانر نو در موسیقی دهه ۷۰ ایران، چه حسی داشت؟

- آلات موسیقی بسیار سخت به دست می آمد یا نمی توانستم پیدایشان کنم یا اصلا موجود نبود. چون آلات موسیقی بسیار گرانقیمت بودند مجبور بودم آنها را اجاره کنم که بعضا بعد از اجاره کردن می فهمیدم که خراب است. حتی سیم گیتار پیدا نمی شد. یک بار به استودیو رفتیم و باید کل آهنگ را در یک اجرای همزمان ضبط می کردیم چون پول زیادی نداشتیم. اگر کسی خراب می کرد از استودیو تا بیرون دنبالش می کردیم.

برداشت شما از شرق در برابر غرب چیست؟

- همه راجع به شرق در برابر غرب و فرهنگ های جداگانه هر کدام حرف می زنند. اول اینکه زمین غرب و شرق نداردو گرد است. اینها قرارداد و فرضیایتی است که جوامع برای خود پدید می آورند. من با این ایده که غرب در شرق نفوذ کرده موافق نیستم یا اینکه یکی بر دیگری برتری هایی دارد.

هند به عنوان نمونه تاثیر زیادی بر موسیقی غرب داشته است. در مورد ایران، سوال این نیست که غرب چگونه بر ایران تاثیر گذاشت. ما (ایرانیان) سازهای زیادی ابداع کرده ایم که هنوز استفاده می شوند ولی در نهایت این موسیقی است و به (تمام) بشریت تعلق دارد.

با نگاهی به گذشته، نقشِ موسیقایی را که بازی کرده اید، چگونه می بینید؟

- با استفاده از ملودی های غربی من گیتار را تبدیل به پایه ای از آوایی متمایز (اختصاصا) ایرانی کردم، در سطحی که برای مخاطب بین المللی هم جذابیت داشته باشد. من با بدیهه سازی (نوازی) این کار را انجام دادم. برای من موسیقی وقتی ارزشمند است که یک اروپایی، آمریکایی، اسپانیایی یا حتی یک عرب یا آفریقایی آهنگی را بشنوند و از آن لذت ببرند، حتی بدون درک (معنی) شعر.

بسیاری از دوستان هنرمند شما ایران را ترک کردند، شما چرا ماندید؟

- هر هنرمندی باید تاریخ خود و هویت فرهنگی خود را درک کند. باید حس هویت داشت. عشق من به تاریخ ایران به نوعی بیماری شبیه است. هر چه که ما ایرانیان داریم از موسیقی فولکوریکمان می آید. برای ما ایرانیان موسیقی که از هنر آفریده شده و به صورت سنت های زبانی (سینه به سینه) به نسل های بعدی رسیده است.

آنها آواهای زیبایی هستند که بر کاغذ پیاده نشده اند بلکه از پدر به پسر رسیده اند. از دست دادن هر یک از این هنرمندان هم مانند از دست دادن گنجینه ای است که هیچگاه دست یافتنی نیست. اگر از ایران رفته بودم مطمئنم که به نواختن موسیقی به صورت بین المللی می پرداختم، اما احتمالا فارسی اجرا نمی کردم.

مدت هاست اجرا یا ضط و انتظار کارهایتان ممنوع بوده و فقط یک بار مجاز شده اید، این وضعیت چگونه است؟

- به نظرم کمتر مردی است که تاب و تحمل خاموش شدن (صدای) کارش و وارونه شدن رویا (آرزوها)یش را داشته باشد. در هیچ کلامی نمی گنجد. در این دوران بعضی از آهنگ هایم را با کاست چهار تراک ضبط کردم. خنده دار بود ولی من انجامش دادم. یک پرنده دست آموز خانگی هم که مجاز به پرواز نباشد، با گذشت زمان، پرواز را فراموش می کند. گرچه پرواز بخش جدانشدنی پرنده است و پرنده بدون پرواز پرنده نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مریضین شما؟ این چه جور تیتر زدنه؟!

    • پويا

      پرنده بدون پرواز پرنده نيست نه پرونده نيست. اشتباه!!!!!!!
      من هميشه موزيك راك و مدرن كشورم رو مديون اقاى يغمايى ميدونم.

    • زهره

      من قبلا هر روز میومدم تو این سایت خبرها رو می خوندم ولی دیگه واقعا حالمونو دارین بهم میزنین با این تیتر زدناتون.
      فکر میکنم بالغ بر 70 درصد تیتراتون اینجوری شده.درسته که این جور تیترا یه چیز عادیه تو مطبوعات(البته از نوع زردش) ولی دیگه شورشو در آوردین واقعا
      یه چیزی فراتر از زرد شدین جدیدن

    • مرتضی جعفری پور

      تو رو خدا درست تیتر بزنید حساب خانواده و نزدیکان را بکنید که یک درصد ممکن است تیتر شمارا بخوانند.

    • رنگارنگ

      واقعا که....... من فکر میکنم اینطوری مخاطبتونو با این تیترا که میزنید مسخره میکنید.

    • بهنام

      مجله جان حالت خوبه ، فيلم هاي جنايي و پليسي زياد نگاه ميکنين ، کم کم دارم ازتون ميترسم ... .

    • بدون نام

      درود بر کوروش و کاوه یغمایی

    • فریبا سید موسوی

      کورش یغمایی بسیار عزیزم تنها خواننده ای هست که آنقدر اجراها و موسیقیش هوشمندانه خلاقانه بوده که پس از سالها تازگی و ظرافت و زیبایی از تمام اثرهاش میباره واقعن هنوزم با کاراش و شنیدن موسیقی دل انگیزش پر از شور و احساس میشم.به امید موفقیت دوباره و گرفتن مجوز اجرا.چون خیلی لیاقتی از خیلیاست.کاش قدر این استاد گرامی دونسته بشه.عاشقشم.زنده باد کورش عزیز

    • آناهیتا

      من هم به شیوه ی انتخاب تیترتون انتقاد دارم. امیدوارم از این همه اعتراض این نتیجه رو بگیرید که نباید این اشتباه رو تکرار کنید. با ساس از تلاشهای شما.

    • hamid shayesteh

      man ashegh sedayeh Kuresh Yaghmaiee hastam

    • مهران

      من در دوره دانشجویی آهنگ های کوروش را زیاد گوش می دادم و با دیدن تیتر شما انگار نیمی از دنیای شیرین جوانی ام را از دست دادم لطفا" برای احساسات دیگران بیشتر ارزش قائل شوید.

    • آرش

      واقعا که کارتون خیلی زشته با این تیتر زدنتون در واقع اینجوری مخاطبانتون رو از دست مدین ....
      ولی صدای کورش واقعا عالیه من عاشق صدای فرهاد و فریدون و کورشم واقعا معرکه است......

    • shima

      vay man asheghe sedaye koroshe aziz hastam ostad man asheghetonam...vaghti in titr ro didam vaghean boghz galomo gereft ashk to cheshmam jam shod jori ke mikhastam faryadbazanm

      پاسخ ها

      • Tristan

        منم دقیقا همین حسو داشتم....واقعا متاسم واسه مدیر سایت............

    • بدون نام

      با تیتر تان گفتین چقدر محتاج و کوچکید

    • Tristan

      واقعا یه عده دارید از اسم بعضی ها سواستفاده میکنید منو بگو اومدم وقتمو اینجا گذاشتم.....بهتره تیترو عوض کنید...زشته

    • کریمخانی

      یکی از آرزوهام اینه که کنسرتشو ببینم یا خودشو اما حیف

    • محسن va2 va2

      اقا این چه کاریه خوندن این تیتر واقعا حالم خراب کرد ما اقایه یغمایی رو واقعا دوست داریم

    • ایرانی

      خیلی هنرمندی اقاکوروش پاینده باشی

    • بدون نام

      ما با ید به چنین هنر مندانیی افتخار ر کنیم

    • سمیه

      سلام به کوروش یغمایی عزیزم.نمیدونم چجوری باید مستقیم باهات در تماس باشم.فقط این و بدون که من و همسرم ازون دست طرفدارات نیستیم که وقتی البوم یا اهنگی ازت منتشر میشه تازه یادمون میوفته که یغمایی هم وجود داره.ما واقعا منتظر اومدن اهنگات میمونیم.اهنگ نوروزت که اومد دیگه عیدمون واقعا رنگ عید گرفت.با اون افکتایی که فقط و فقط واز خلاقیتهای خاص خودته واقعا حال و هوامونو عوض کردی بعد از مدتها...خوشحالم که سبکت هنوز ما رو به همون روزا میبره میدونم حفظ کردن یه همچین چیزی تو اهنگای امروز واقعا سخته.کاری با اهنگای ای دورت میکنی که انگار حداقل من و همسرم سالهاست شنیدیمش.دو روزه که البومت بلاخره بعد از این همه چشم انتظاری اومد.از اون موقع تا حالا یک سره با صداب بلند تو خونه در حال پخشه. تو این زمونه ای که هیچ چیش بر وقف مرادت نیست بهترینارو میسازی..صمیمانه و صادقانه عاشقتیم.خواهش بزرگیه میدونم اصلا پرروییه اما همیشه منتطر کارای جدیدت هستیم کوروش یغمایی عزیزم....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج