۴۶۱۶۶۸
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا جسد آیت‌الله هاشمی به پزشکی قانونی نرفت؟

از لحظه انتشار خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برخی از جریان‌ها و کانال‌های تلگرامی وابسته به آنها تلاش کردند مرگ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را «مشکوک» جلوه دهند و بگویند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و به زبان ساده، به قتل رسیده است.

خبرگزاری ایسنا: از آنچه پیرامون جزئیات درگذشت آیت‌الله هاشمی منتشر شده است، اینگونه برمی‌آید که آن مرحوم در استخر کوشک مجموعه سعدآباد دچار عارضه قلبی شده و زمانی که به بیمارستان رسیده، تلاش پزشکان بی‌نتیجه بوده و گویی پیش از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش، درگذشته است.

تنها مرجع قانونی تشخیص علت مرگ، پزشکی قانونی است اما جسد آیت‌الله به پزشکی قانونی ارجاع نشده و ظاهرا گواهی فوت و جواز دفن در همان بیمارستان صادر شده است. البته این احتمال هم وجود دارد که پزشک کشیک قانونی، در بیمارستان حضور یافته و طبق دستور بازپرس، گواهی فوت و جواز دفن را صادر کرده باشد اما آنچه به صورت قطعی مشخص است، این است که جسد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مورد کالبدگشایی قرار نگرفته و صحیح و سالم به خاک سپرده شده است.

طبق دستورالعمل سازمان پزشکی قانونی، مرگ حین و متعاقب عملیات ورزشی از موارد ۱۹ گانه‌ای است که در صورت وقوع، الزاما متوفی باید به پزشکی قانونی منتقل شود اما در کنار این مورد، شرایطی برای عدم الزام ارجاع جسد به پزشکی قانونی مقرر شده است که عبارتند از:

الف - هویت متوفی مشخص (شناس) باشد.

ب - با بررسی موضوع و معاینه جسد برای پزشک مسجل شود که مرگ وی با علل طبیعی بوده است.

ج- بستگان تقاضای صدور جواز دفن را داشته و شکایتی در ارتباط با فوت وی نداشته باشند.

د- مرگ وی مشمول موارد ارجاع به پزشکی قانونی نباشد.

نکته‌ای که باید روشن شود این است که آیا برای عدم ارجاع جسد به پزشکی قانونی باید همه این شرایط وجود داشته باشد یا وجود یکی از شروط نیز برای عدم انتقال جسد به پزشکی قانونی و صدور جواز دفن خارج از این مرجع، کافی است. قدر متیقن در مورد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این است که دو شرط از شرایط بالا در مورد آن مرحوم وجود داشته است یعنی اولا هویت متوفی مشخص بوده و ثانیا بستگان بدون اعلام شکایت، خواهان صدور جواز دفن بوده‌اند.

با این حال، مقامات دادستانی تهران از جمله بازپرس محترمی که شامگاه ۱۹ دی به عنوان بازپرس ویژه قتل تهران در وقت کشیک بوده است می‌تواند در این زمینه توضیحات دقیق‌تری ارائه کند که آیا اساسا تماسی با ایشان از بیمارستان برقرار شده یا نیازی به تماس نبوده و بر اساس پروتکل‌های موجود در زمینه گزارش موارد فوتی، بیمارستان می‌توانسته رأسا اقدام به صدور گواهی فوت و جواز دفن کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگر از اول وقت روز فوق بستگان مرحوم تا زمان فوت همراه ایشان در ساختمان کوشک نبودند که این اتفاق رخ داده؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • محمد

        سلام
        کوشک رو خوب اومدی

    • بدون نام

      اي بابا! اين حاشيه ها حتي بعد از وحلت ايت الله تمامي ندارند

    • روهام

      خدا آگاه ترازهرکسی به ما است قضاوت را به اووامیگذاریم

    • علی رضا

      در مورد مرگ تمام افراد بالای ۶۵ سال نیازی به ارجاع به پزشکی قانونی نیست و هر پزشکی در صورت مشکوک نبودن می تواند گواهی فوت را صادر کند

    • بدون نام

      خدا بیامرز د اقای هاشمی را

    • احمدآسمار

      لطفأخبرهای مرتبط به مردم رابگذاریدچرابااین خبرمیگذاریددیدمردم به دولت بدباشدچراهاشیه میزاریدمگه این برنامه خبری قانونی نیست چراواسه قانون شماقانون میگذاریدلطف کنیدبه مسائلی که به مردم مختص میشودرابگذارید.

    • ایرانی

      این شایعه ها کار رسانه های مزخرف انگلیسی مثل بی بی سی است که قصد ماهی گرفتن از آب گل آلود را دارند
      ولی کور خوندن

    • فاطمه حسینی

      بی بی سی هر روز داره یک شایعه نو درست می کنه
      کشور های غربی دشمنی دیرینه با مسئولین جمهوری اسلامی ایران دارند روزانه برای یک مسئول شایعات نو درست می کنند

    • محمود حبیب کاظمی

      بنام خدا و با سلام . خداوند بیامرزد مرحوم ایت الله هاشمی را و پیام تثلیت به مقام معظم رهبری . دولت محترم و مراجع قضایی پیگیر این باشند. چرا مشاوران مرحوم ایت الله هاشمی با توجه به سن ایشان چرا یاد اوری نکرده است ایت الله هاشمی اگر تنها برای ورزش به استخر شنا میخواهد برود یا با یک نفر همراه یا از وسیله غریق نجات استفاده نمایند . علم پزشکی می گوید بهترین ورزش برای هر کس شنا و اب درمانیست . ولی مشخص نکرده است برای چه سن و چه عمق ابی . حال من میگویم . داشتن مهارت شنا و داشن گواهی نامه بین المللی شنا کافی نیست چون حادثه و عارضه خبر نمیکند .اگر نکات ذکر شده رعایت میشود هرگز چنین اتفاقی نمی افتاد. و من الله توفیق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج