نظریه های توطئه پشت نقاب علم

هفته نامه چلچراغ - نسیم بنایی: سال ها پیش در دورانی که امیرکبیر در ایران قدرتی داشت، بیماری آبله همه جا شایع شد، افزایش شمار قربانیان باعث شد امیرکبیر نخستین برنامه واکسیناسیون را در ایران اجرایی کنند. او دستور داد همه کودکان و نوجوانان ایرانی آبله کوبی شوند. یعنی همه باید واکسن آبله می زدند. هر کسی این دستور را اجرا نمی کرد، می بایست مبلغی نیز به عنوان جریمه به صندوق دولت می پرداخت. امیرکبیر به خیال خود سخت گیری را به اوج رسانده بود تا از جان مردم محافظت کند. غافل از این که قدرت جهل و ناآگاهی از هر سخت گیری ای بیشتر است.

عده ای از رمال ها و دعانویس ها شایعه کرده بودند که واکسن های آبله باعث راه یافتن جن به خون انسان می شوند، مردم نیز از ترس این که مبادا کودکشان جن زده شود، مانع این کار می شدند. آن ها حاضر بودند کودکان بیمار خود را به دست دعانویس ها و وردهای بی اثرشان بسپارند، اما به آن ها واکسن نزنند. جن ها خاموش بودند، اما جهل یکی یکی قربانی می گرفت و امیرکبیر را مایوس می کرد.

حالا سال ها از حکایت تلخ آبله کوبی در دوران امیرکبیر می گذرد. دیگر کسی از ترس ورود جن به خون فرزندش مانع واکسیناسیون نمی شود. اما حکایت جهل و ضدیت با عمل هم چنان باقی است. حتی هنوز کسانی هستند که تلاش می کنند با دلایل علمی ثابت کنند واکسن هایی مانند واکسن آبله ضرر دارند. کسانی هستند که ثابت می کنند حتی اگر عصر جهالت به پایان برسد، عصر علم ستیزی هیچ گاه به پایان نمی رسد.

از جن زدگی تا اوتیسم

شاید ادعای رمال های ایرانی در مورد ورود جن به خون از طریق واکسن آبله در دوران امیرکبیر را بتوان با دلایلی ساده توجیه کرد. مثلا آن ها تصور می کردند آبله کوبی بازار کار آن ها را کساد می کند، به همین خاطر با آن مقابله می کردند. اما کسانی در طول تاریخ بوده اند که اتفاقا باید از بازار واکسن سود می بردند، اما باز هم با استدلال های علمی تلاش می کردند مانع آن شوند. یکی از آن ها اندرو ویکفیلد، پزشک بریتانیایی، بود. او قطعا به جن اعتقادی نداشت، اما به شکلی دیگر ثابت می کرد که واکسن های سرخک، سرخجه و آبله باعث بروز بیماری اوتیسم در افراد می شود. البته اگر اوتیسم شکل نمی گرفت نیز ادعا می کرد که این واکسن ها منجر به بیماری های عفونی و کشنده در فرد می شوند.
نظریه های توطئه پشت نقاب علم

این پزشک بریتانیایی در اثبات اندیشه اش تنها نبود، بلکه به کمک یک تیم آزمایش هایی را روی افراد انجام داد و براساس اطلاعات به دست آمده از 12 کودک در سال 1998 مقاله ای را منتشر کرد و ادعا کرد واکسن های سرخک و آبله باعث بروز اوتیسم یا بیماری های عفونی در بیمار می شود.

چند سال بعد از این ادعا، بقیه اعضای تیم ویکفیلد از این بازی عجیب و غریب کنار کشیدند و او تنها ماند، اما باز هم کوتاه نیامد. کمی بعد گفته شد که این پزشک از چند وکیل پول گرفته تا برای محاکمه کردن یک سازنده واکسن از این طریق وارد شود. در حقیقت او تلاش داشته سازنده واکسن را به دردسر بیندازد و برای این کار، نتایجی جعلی از آزمایش های خود فراهم و آن ها را منتشر کرده است. وقتی این جریان ثابت شد، گواهی پزشکی او نیز در سال ۲۰۱۰ لغو شد.

با این وجود ویکفیلد هنوز بر عقیده خود راسخ است و به عنوان فعال علیه واکسیناسیون مشغول به کار است. هر چند اکثر مردم معتقدند واکسن خطرناک نیست، اما باز هم برخی مانع واکسیناسیون فرزند خود می شوند، چرا که تصور می کنند این فرضیه درست از آب در می آید. البته در مورد واکسن تاکنون آزمایش های بسیاری صورت گرفته.

میلیون ها کودک واکسن های مختلف را تزریق کرده اند و هیچ کدام تاکنون گزارشی از ابتلا به اوتیسم یا بیماری های عفونی ارائه نداده اند. البته کسانی هستند که ادعا می کنند تب ناشی از واکسن می تواند به کودک آسیب مغزی وارد کند، اما این نیز اثبات نشده است. به هر حال واکسن ها هنوز هم تولید و مصرف می شوند؛ خواه منجر به اوتیسم شوند یا بیماری عفونی یا حتی جن زدگی.

وقتی ناسا با دولت ها هم دست می شود

قدیم ها بحث بر سر این بود که زمین گرد است یا مسطح. اما حالا عده ای پیدا شده اند که در مورد گردی زمین تردیدی ندارند، فقط ادعا می کنند زمین توخالی است و اتفاقا انسان ها در سمت خالی آن هستند. یعنی اگر زمین را یک توپ فوتبال تصور کنید، زندگی به جای این که روی سطح آن باشد، داخل آن شکل گرفته است. پس آسمان چه می شود؟ معلوم است دیگر، آسمان هم داخل زمین است. ستاره ها هم کلا توهمی بیش نیستند. همه که نباید با واکسن مخالفت کنند، برخی هم باید گالیله دوران شوند.
نظریه های توطئه پشت نقاب علم

ویدیوهای بسیاری دز یوتیوب وجود دارد که تلاش دارد ثابت کند زمین یک توپ گرد توخالی است که آدم ها داخل آن زندگی می کنند و آسمان مرکز آن است. در این ویدیوها، زمین از وسط نصف می شود و قاره ها و اقیانوس ها در سطح داخلی آن نمایان می شوند، یک نور بزرگ تیز در کانون آن دیده می شود. حالا این که ناسا فضاپیماهایش را به خارج از جو زمین می فرستد و عکس های هوایی اش را نشان می دهد تا ثابت کند زمین یک دایره بزرگ است که همه موجودات روی سطح آن زندگی می کنند، احتمالا توطئه دولت ها و دانشمندان جیره خوار آن هاست. کسانی که به این نظریه باور دارند، به هر طریقی تلاش می کنند ثابت کنند زندگی روی سطح زمین توطئه دولت ها و دانشمندان است.

ابر سفید کُشنده

ردهای کوچک و سفیدرنگ دودمانندی که پشت هواپیماها در آسمان دیده می شود، ردهایی شیمیایی وسمی هستند. این اصل کلام کسانی است که باور ندارند این رد سفیدرنگ از احتراق در هوای سرد ایجاد شده، بلکه معتقدند دولت آمریکا به کمک نیروی هوایی خود از این طریق مواد سمی را بر سر مردم می پاشد. البته این فقط برای آسیب رساندن به مردن نیست، بلکه قصد نابودی زمین را هم دارد. یعنی آن ها از این طریق تلاش می کنند دمای هوای زمین را تغییر بدهند. هنوز کسی نمی داند این نظریه از کجا ریشه گرفته، اما کسانی که به آن باور دارند، می گویند مواد شیمیایی مضر از این طریق در هوا پخش می شوند.
نظریه های توطئه پشت نقاب علم

نمونه کسانی که به این نظریه باور دارند، یک بو سایت بریتانیایی کلمبیایی است که به صورت دائم این ردها ی سفیدرنگ را رصد می کند و میزان عناصر شیمیایی آن را منتشر می کند. از آلومینیوم اکسید گرفته تا ذرات پلیمری و سایر عناصری که می تواند وارد خون انسان شود و منجر به بیماری او بشود، همه جزو عناصری هستند که در سایت ادعا می شود در رد سفید هواپیماها کشف شده است. تئوری رد شیمیایی یکی از پرکاربردترین تئوری های غلطی است که بعید است با وجود سایت های متعدد و فعال در این زمینه به این زودی غلط بودن آن اثبات شود.

همش تقصیر خورشید خانمه!

«خورشید دلیل اصلی تغییرات دما در زمین است، نه شما و نه دی اکسید کربن.» این نوشته ای است که روی تابلویی بزرگ در سطح شهر کالگری نصب شده است. زیر این نوشته آدرس یک سایت قرار دارد: «Friends of Science.org» یا دوستان علم! این دوستان بر این باورند که دانشمندان در زمینه آب و هوا عقایدی لیبرال دارند و از این طریق به دولت ها کمک می کنند زندگی و اقتصاد انسان ها را کنترل کنند. درواقع از نظر این افراد، دانشمندان در این زمینه مغرضانه به نفع دولت ها نظر می دهند تا کنترل آن ها بر زندگی افراد را گسترده تر کنند.
نظریه های توطئه پشت نقاب علم

واقعیت این است که حرکت از سوخت های فسیلی مانند نفت به سمت انرژی های پاک یا مزرعه های بادی کاری دشوار و پرهزینه است، به همین خاطر مقاومت های بسیاری در برابر آن صورت می گیرد. نمونه این مقاومت ها را می توان هر جایی مشاهده کرد. ای میل های دانشمندان و پژوهش گران حوزه محیط زیست هک می شود و داده های آن ها دستکاری می شود.
این اتفاقات تاکنون بارها اثبات شده و نمونه آن اتفاقی است که در سال 2009 در بریتانیا رخ داد. افراد محافظه کار که به سیستم های قدیمی خو کرده اند، اصولا در برابر دانشمندانی که روی تغییرات آب و هوایی کار می کنند، جبهه گیری دارند و به هیچ یک از نظریات آن ها در موراد مختلف اعتماد یا اعتقادی ندارند. به همین خاطر تلاش می کنند با بیان نظریات عجیب و غریب بر سر آن ها سنگ تراشی کنند. نمونه اش هم همین تابلوی شهر کالگری که ادعا می کند به جای دی اکسید کربن یا فعالیت های انسانی، خورشید مقصر گرمایش زمین است.

ویروس آمریکایی

آیا می دانستید ویروس ایدز را دولت ایالات متحده آمریکا روی کار آورد تا از این طریق نسل سیاه پوستان را ریشه کن کند و از آن به عنوان وسیله ای برای نسل کشی استفاده کند؟ یک مجموعه کتاب در دهه ۹۰ میلادی از سوی یک دندان پزشک به نام لئونارد هوروویتز منتشر شد که نمونه آن «ویروس های نوظهور: ایدز و ابولا» بود. او در این کتاب ادعا کرد آمریکا ویروس ایدز را ایجاد کرده است تا از این طریق نسل سیاه پوستان را از میان بردارد.
نظریه های توطئه پشت نقاب علم

اصل ماجرا این بود که در دانشگاه کالیفرنیا اکثر افرادی که برای بیماری ایدز مورد آزمایش قرار می گرفتند، سیاه پوست بودند. به این ترتیب یک نظریه توطئه شکل گرفت که ویروس ایدز ساخته دست بشر است و قرار است افراد خاصی را از بین ببرد. به این ترتیب بسیاری از مراکز تحقیقاتی نیز برای انجام آزمایش ها و مطالعات در زمینه ویروس ایدز با مشکل رو به رو شدند، چرا که دیگر نوعی بی اعتمادی نسبت به آن ها شکل گرفته بود. حالا چه ویروس ایدز ساخته دست بشر در آمریکا باشد و چه نباشد، تهدیدی است که باید برای مقابله با آن مطالعات و آزمایش های بسیاری صورت بگیرد، اما جهل و نظریه های توطئه مانع انجام آن می شوند.

داستان ادامه دارد!

همه نظریه هایی که در مخالفت با دانشمندان و محققان گفته می شود، به صورت مستقیم مربوط به علم نمی شوند. برخی صرفا اسناد و مدارک عینی و حقیقی را زیر سوال می برند. چیزهایی که از نظر همگان کاملا اثبات شده هستند و مدارک کافی نیز برای آن ها وجود دارد. از این نظر این افراد واقعیت ندارند. برای مثال این افراد برخی از وقایع مهم تاریخی را زیر سوال می برند.
مثلا برخی اقدامات تروریستی یا حمله ها را غیرواقعی می دانند و ادعا می کنند که همه آن ها ساخته و پرداخته دولت هاست، یا سناریوهای از پیش تعیین شده ای است که بازیگرانی نیز برای اجرای آن گماشته شده اند. کسانی که در این دسته قرار می گیرند، خیلی سریع برای خود سایت ها و کمپین هایی راه اندازی می کنند و هر تلاشی می کنند تا آرای همه را به نفع خود جلب کنند، غافل از این که اسناد و مدارک ثبت شده چیز دیگری می گوید.