۴۶۳۱۸۸
۵۷۷۳
۵۷۷۳
پ

بنجامین فرانکلین که بود؟

بنجامین فرانکلین را یکی از پدران بنیانگذار ایالت متحده می‌شناسند. پدران بنیان‌گذار تعدادی از رهبران سیاسی آمریکا بودند که اعلامیه‌ی استقلال ایالات متحده را در سال ۱۷۷۶ میلادی امضا کردند.

برترین ها: بنجامین فرانکلین را یکی از پدران بنیانگذار ایالت متحده می‌شناسند. پدران بنیان‌گذار تعدادی از رهبران سیاسی آمریکا بودند که اعلامیه‌ی استقلال ایالات متحده را در سال ۱۷۷۶ میلادی امضا کردند. جرج واشینگتن، توماس جفرسون، چان آدامز، جیمز مدیسون، جیمز مانرو، ساموئل آدامز، جرج میسون، جان هنکاک و توماس پین از مشهورترین ِ این افراد بودند. بنجامین فرانکلین، نویسنده‌ی برجسته و چاپخانه‌دار و طنزنویس و سیاستمداری مخترع بود.
بنجامین فرانکلین که بود؟
او کشف‌های بزرگی به انجام رساند؛ میله‌ی برق‌گیر،عینک دوکانونی،اجاق گاز، کیلومترشمار اتوموبیل و شیشه‌ی آرمونیکا از اختراعات این مرد بزرگ تاریخ هستند. آرمونیکا یک آلت موسیقی است، که در آن از مجموعه‌ای شیشه‌های گرد استفاده شده که به میزان اصطکاک از خود تولید صوت می‌کنند. فرانکلین هم‌چنین نخستین کتاب‌خانه‌ی عمومی در آمریکا و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی پنسیلوانیا را تاسیس کرده است.

بنجامین در ۱۷۰۶ در بوستون ماساچوست به دنیا آمد. در سن ده سالگی مدرسه را ترک کرد تا حرفه‌ی پدرش که ساختن شمع بود را بیاموزد. او از این کار بیزار بود و یک سال بعد در مغازه برادرش، جیمز شروع به کار چاپ کرد. پس از ۵ سال مغازه‌ی برادر را نیز به جست‌وجوی کاری بهتر رها کرد و به نیویورک رفت اما در این‌کار توفیقی حاصل نشد و به فیلادلفیا بازگشت.
فرانکلین دیگر یک چاپ‌گر موفق بود و از این‌راه ثروت اندوخت و این ثروت شرایطی را برای بنجامین فراهم ساخت تا بتواند با فراغ بال بیش‌تری روی اختراعات و علاقه‌مندی‌های خود کار کند. او در این زمان اجاقی را طراحی کرد که به اجاق فرانکلین شهره شد. او در این اجاق هوای سرد را می‌گرفت و گرم می‌کرد و سپس این هوای گرم را به چرخش درمی‌آورد.
بنجامین فرانکلین که بود؟
بنجامین برای اولین بار در سال ۱۷۲۲ و با نام مستعار در روزنامه‌ی برادرش چند مقاله‌ی طنزآمیز نوشت و منتشر کرد. در همان سال آن روزنامه به خاطر چاپ همین مطالب طنزآمیز توقیف شد و برادرش، جیمز به مدت یک‌ماه بازداشت شد. از همین زمان بنجامین مدیریت روزنامه‌ی برادر را بر عهده گرفت. بنجامین در فیلادلفیا و در چاپخانه‌ی خود کتاب‌های بسیاری را منتشر ساخت و در زمینه‌ی انتشار به شهرت فراوانی رسید. فرانکلین در زندگی خود به فعالیت‌های اجتماعی و خدمات عمومی و همین‌طور کمک به بهداشت عمومی اهتمام ویژه می‌ورزید.

فرانکلین در سال ۱۷۵۰ به عضویت پارلمان پنسیلوانیا انتخاب شد. در این دوره فرانکلین آثار بسیاری را منتشر ساخت که تاثیرات فراوانی در تشکیلات آموزشی پنسیلوانیا داشت. او در همین زمان کتاب «پیشنهادی چند در باب آموزش و پرورش جوانان پنسیلوانیا» را نوشت که نوشته‌ی این کتاب منجر به احداث آکادامی پنسیلوانیا شد که بعدها به دانش‌گاه پنسیلوانیا تغییر نام داد. فرانکلین در سال‌های ۱۷۵۱ تا ۱۷۶۴ معاونت وزارت پست را برعهده داشت.
بنجامین فرانکلین که بود؟
اختراع دستگاه برق‌گیر را در سال ۱۷۵۲ به ثبت رساند. فرانکلین در مجموع ۱۵ سال به عنوان نماینده پنسیلوانیا، جورجیا، نیوجرسی و ماساچوست در انگلستان سکونت گزید. او در یک سفر کوتاه که در همین دوره از انگلیس به آمریکا داشت «انجمن فلسفی آمریکا» را بنا نهاد. او در سال ۱۷۷۵ انگلیس را به مقصد آمریکا ترک گفت و در همین سال به عضویت کنگره آمریکا درآمد و پس از مدتی به کمیته‌ی تنظیم «بیانیه استقلال ایالات متحده آمریکا» درآمد. بنجامین فرانکلین در چهارم ژوئیه‌ی ۱۷۷۶ به همراه ۵۴ نفر از مقامات سرشناس و برجسته‌ی سیزده ایالت دیگر، بیانیه استقلال آمریکا را امضا کرد. یک سال پس از این از طرف کنگره به عنوان نماینده‌ی سیزده ایالات مستقل آمریکا به فرانسه رفت.

بنجامین فرانکلین در سال ۱۷۸۶ به آمریکا بازگشت و به عنوان ریاست عالی اجرایی شورای پنسیلوانیا برگزیده شد. او در سال ۱۷۸۷ به مقام دبیر کل جامعه‌ی ضد برده‌داری انتخاب شد. فرانکلین در ۱۷ آوریل ۱۷۹۰ و در سن هشتاد و چهار سالگی در پنسیلوانیا درگذشت. او در زمانی که تنها بیست و دو سال داشت چیزی نوشت که دوست می‌داشت بر سنگ مزارش نوشته شود: «اینجا آرامگاه بنیامین فرانکلین ناشر است که برای تغذیه‌ی کرم‌ها، مانند جلدی از کتابی کهن، که نوشته‌هایش پراکنده و بی‌نام و عاری از تذهیب، اما بی خللی که بر محتوای آن آید، به خاک سپرده‌اند. باشد تا به‌باور خویش به شیوه‌ای نو و آراسته، با ویرایش خودِ نویسنده تجدیدچاپ شود.»

این نوشته البته بر مزار فرانکلین نوشته نشد. بر سنگ قبر او نوشته شده است: «دشمنت را نیکو بدار، زیرا تنها کسی که اشتباهت را بازگو می‌کند اوست.» تصویر فرانکلین در آمریکا بر روی اسکناس صد دلاری قرار گرفته است.
بنجامین فرانکلین که بود؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج