۴۶۳۴۰۰
۳۳ نظر
۵۰۰۸
۳۳ نظر
۵۰۰۸
پ

حمله تند بهروز افخمی به اصغر فرهادی

«لاک قرمز» را دیدم و با دیدن آن تعداد فیلم‌های جذاب و دیدنی فیلمسازان جوان و تازه وارد سینمای ایران در سال نود و پنج از نظر من به هشت فیلم با هشت فیلمساز متفاوت رسید.

بهروز افخمی در روزنامه هفت صبح نوشت: «لاک قرمز» را دیدم و با دیدن آن تعداد فیلم‌های جذاب و دیدنی فیلمسازان جوان و تازه وارد سینمای ایران در سال نود و پنج از نظر من به هشت فیلم با هشت فیلمساز متفاوت رسید. فیلم‌ها و فیلمسازان تازه وارد و انتظار برانگیز امسال تا آن جا که من دیده‌ام اینها هستند: برادرم خسرو (احسان بیگلری) ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان) ابد و یک روز (سعید روستایی) زاپاس (برزو نیک‌نژاد) نیمه شب اتفاق افتاد (تینا پاکروان و طلا معتضدی) متولد ۶۵ (مجید توکلی و جمیله دارالشفایی) خانه‌ای در خیابان چهل و یکم (حمیدرضا قربانی و آزیتا ایرانی) و لاک قرمز (سیدجمال سیدحاتمی و امیر عبدی).
بهترین فیلم این فهرست یعنی «برادرم خسرو» هنوز به نمایش عمومی درنیامده است اما شش فیلم از هشت فیلم که تا حالا نمایش داده شده همگی کم و بیش با موفقیت تجاری هم روبه‌رو شده و پول خودشان را درآورده‌اند یا به سود خوب رسیده‌اند. یک نکته جالب این است که از این هشت فیلم فیلمنامه سه تاش را زنان نوشته‌اند و در نوشتن بهترین آنها یعنی برادرم خسرو هم یک زن (پریسا هاشم‌پور) همکاری کرده است. به این ترتیب می‌شود گفت که همکاری فیلمسازان جوان با فیلمنامه‌نویسان زن نتایج خوبی داشته و باید منتظر کارهای بعدی این زنان فیلمنامه‌نویس هم باشیم. به هر حال غیر از فیلم ایستاده در غبار که ساخت و پرداخت و بافت تصویری و صوتی خیلی چشمگیر و جذاب دارد و زاپاس که تنها فیلم کمدی این فهرست امیدوارکننده است مابقی فیلم‌ها به طور بنیادی و جدی متکی به فیلمنامه و دیالوگ خوب نوشته و روان و شخصیت‌سازی و بازی‌های به یاد ماندنی هستند.

تماشاچی «برادرم خسرو» شخصیت‌های دو برادر عجیب این فیلم غریب را هیچ وقت از یاد نمی‌برد و شخصیت‌های زنده و جنگنده ابد و یک روز هم به این سادگی‌ها فراموش نمی‌شوند. حامد بهداد و رویا نونهالی در نیمه شب اتفاق افتاد به یاد می‌مانند و حتی شخصیت پردیس احمدیه در فیلم لاک قرمز با آن که چندان متقاعدکننده از آب درنیامده به هر حال ما را درگیر فیلم می‌کند و همراه خودش می‌برد. هیچ‌کدام از این هشت فیلم طرح داستانی پیچیده ندارد و غیر از «متولد ۶۵» هیچ‌کدام ایده داستانی تازه ندارد و تقریبا در هر هشت فیلم داستان کم و بیش همان طور پیش می‌رود که از اول می‌توانستیم حدس بزنیم اما این شخصیت‌های فیلم‌ها هستند که ما را نگران خودشان می‌کنند و با خودشان می‌برند و نمی‌گذارند پیش از تمام شدن فیلم از سالن بیرون برویم. نکته جالب دیگر این است که همین جوانان فیلم اولی و فیلم دومی بهترین فیلم‌های سینمای امسال ایران را ساخته‌اند یعنی از فیلم‌های فیلمسازان قدیمی و با اعتبار و رانت‌خوار (چه آنها که از حکومت‌های خارجی رانت می‌خورند و چه کسانی که از حکومت خودمان امتیاز طلب دارند) هیچ فیلمی امسال در حد و اندازه‌های این هشت فیلم درنیامده و هیچ‌کدام به اندازه آنها ماندگار نخواهد شد.

مثلا فیلم «فروشنده» که در ارزیابی و معرفی برای اسکار باید با دو تا از این هشت فیلم رقابت می‌کرد آنقدر کم می‌آورد که آقای فرهادی مجبور شد تقلب کند و قایمش کند و تا زمان زورچپان کردن آن به عنوان نماینده ایران در اسکار فیلم را در معرض تماشای عمومی قرار ندهد. خلاصه امسال واقعا سال جوانان و فیلم اولی‌ها بود. آنها کار را از راه سخت انجام دادند و بدون رانت و بدون تبلیغات و بدون هوچی‌گری و خررنگ کنی و پاپاراتزی بازی موفق شدند و با رونق‌ترین سال سینمای ایران در پونزده سال اخیر را شکل دادند. آنها نشان دادند که کار خودشان را بلدند و نیازی به نصیحت من ندارند. در حقیقت آنها کاری کرده‌اند که من می‌ترسم دست به دوربین بشوم و فیلم بعدی‌ام را بسازم و می‌ترسم خودم را در مقایسه با این جوجه‌های دیروز و نیمچه‌های امروز قرار بدهم.

اما البته چون که معلم هستم و نمی‌توانم دست از عادت ناپسند نصیحت کردن بردارم این چند سطر را نه برای فیلمسازان جوان امسال بلکه برای فیلم اولی‌های سال‌های آینده می‌نویسم: ای فیلمساز بعد از این عزیز! بدان و آگاه باش که همه داستان‌ها گفته شده و طرح داستانی تازه و بدیع وجود ندارد. بنابراین سعی نکن تماشاچی را با داستانی که مثلا بدیع و غیرقابل پیش‌بینی است سورپرایز کنی. این کار آخر و عاقبت ندارد. یک بار جستی ملخک! دو بار جستی ملخک! آخر به دستی ملخک!

اگر بنای داستان‌هایت را بر سورپرایز کردن تماشاچی بگذاری یکهو می‌بینی فیلمی ساخته‌ای که به جای تماشاچی خودت را سورپرایز می‌کند یعنی در اثر دیدن انبوه تماشاگرانی که به ریشت می‌خندند یا دنبالت می‌گردند تا پول بلیط‌شان را پس بگیرند جا می‌خوری و چه بسا مجبور شوی نامه‌ای درباره به درد آمدن قلب خودت در اثر مشاهده معتادان گورخواب بنویسی تا شاید یک مدتی حواس مردم پرت شود و خدا خدا کنی که زودتر آب‌ها از آسیاب بیفتد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسام

      ما نه سر پیازیم نه ته پیاز!نه منتقدیم و نه کارگردان!اما از این حرفها,چه خوشمون بیاد و چه نیاد,بوی حسادت میاد شدید!!!

    • ارش

      اقاي افخمي خودت رو با اين نقدهاي نيش دار خراب نکن.هرچقدر اقاي فرهادي عزيز را بکوبي بيشتربه محبوبيت اقاي فرهادي افزوده ميشود.همه مردم مردم هم ميدانند حرفهاي شمانقدنيست بلکه تخريب کردن است.زمانيکه مابچه هاي دبستان بوديم ارزو داشتيم جايزه اي ازمعلم خودبگيريم.بعدکه تلاش ميکرديم و ارزوهمون براورده ميشد توقعمون از خودمون بالارفت وتلاشمون2برابرميشد وبيشتردرس ميخونديم و ارزوهامون هم فراتررفت و دوست داشتيم جايزه اي درسطح المپيادجهاني بگيريم.حالاحکايت اقاي فرهادي بي شباهت بايک کودک دبستاني نيست.اقاي فرهادي هم تلاشش رو براي ساخت بهترين و خوش ذائقه ترين فيلم ميکنه.که الحق ايشان ايده هاي نويي بکارميبرد.که کمتربه ذهن هرکارگرداني خطورميکند.شماهم اگردست ازتخريب برداريد وبتوانيدفيلمي درخورشايسته بسازيدمطمئن باشيدهم مردم استقبال ميکنند هم بقول معروف جايزه اي جهاني را به افتخارتتان اضافه ميکنيد.ياحق خدا بهمراهتان.

    • 6adi

      افخمی دردش فقطردیده شدنه!

    • م گ

      اقای نه چندان محترم از حسادت بمیر

    • بدون نام

      حسادت و هیچ

    • بدون نام

      تو يه عقده اى به تمام معنا هستى

    • بینام

      واقعا متاسفم برای کسانی که به جای اینکه حمایت کنن از یه کارگردان عالی که باعث افتخار کشور شده بهش حسودی میکنن.به جای این کارا شما هم تلاش کنین یه خورده باعث افتخار باشین.

    • بدون نام

      چقدر حقيري اقاي افخمي، ميتوني به جاي خاله زنك بازي رو افكارت كار كني

    • بدون نام

      آقاراست گفته.فروشنده اونی که تبلیغ میشدنبود.خیلی خیلی خیلی معمولی وحوصله سربر در خیلی جاهاش

    • مهدی

      جناب افخمی با این گوهر افشانی همه را سورپرایز فرمودید....بنده از فرمایشات شما نسبت به آقای فرهادی خجالت کشبدم و فکر هم نمیکنم فیلمسازان جوانی که شما تلاش نمودی بنوعی فرهادی را در مقایسه با ایشان خفت دهی هیچکدام از قلم و نظر شما راضی باشند

    • بدون نام

      احسنت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباهی مثبت دادم

    • الهام خاکسار

      استاد عزیز .من هنوز فیلم فروشنده را ندیده ام کلی میتوانم حدس بزنم که نماهای نزدیک از حرکت ها .دیالوگهای ساده وروان نور پردازی روشن وشفاف در آثار جناب فرهادی تماشاچی را با خود همراه می سازد همیشه این داستانها وفیلم نامه ها نیستند که مارا مفتون می سازند بلکه همه عوامل سازنده فیلم میشوند .برای من عجیب است که شما آقای سینمای ایران اینگونه برخی به آثار میتازید .منه تماشاچی را تنها سوژه مجذوب نمی کند .مگر قراراست در آثار هنر هفتم مشکلات و مسایل حل نشده جهان حل بشوند ویا صحنه فیلم .صحنه تاخت وتاز سیاسی باشد ؟

    • بدون نام

      افخمی بلد نیست فیلم بسازه فراستی هم بلد نیست نقد کنه فقط الکی فستیوال و فیلمساز اجتماعی رو میکوبند

    • بدون نام

      اگه نماینده واقعی ایران نبوده پس چرا در خارج کاندید بهترین فیلم شد؟ لابد اینقدر فیلمسازای ما قوی شدن که همه سکوی اول تا سوم رو به خودشون اختصاص میدن! خخخخ

    • ایران

      واقعا خجالت داره، شما اسم خودتو هنرمند نزار ،ادب مرد به ز دولت اوست،برات متأسفم

    • بدون نام

      گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه نجسه، گفتی معلمی، بیچاره کسی که شاگرد تو باشه، به یاد شعر پشت وانت نیسان، لوطی تو برو لقمه خود گاز بزن.......کم پشت سر اصغر آقا داد بزن!!

    • بدون نام

      لابد اونایی که جایزه اسکارو به فرهادی دادن اندازه تو حالیشون نیست، آی حسود داریم بیا که آخرشه

    • بهمن

      از حسادت و نظرات مشعشع دوستان هفتی و رییسشون آقای افخمی بگذریم....به نظر من عوام' فروشنده 'خیلی حوصله سر بر بود...با احترام به آقای فرهادی عزیز

    • ارشیا

      من بانظر اقا ارش موافقم.باعث تاسف است که میبینم درهنرهفتم کارگردانی به همکارش حسادت میکند.اقاافخمی تابحال از خودتان سوال کردید چرا اقای فرهادی یکبارنشده جوابتان رابدهد؟
      اقای فرهادی معتقداست بهترین منتقدان از ان مردم هستند.نه همکاران.اگرمردم ازفیلمی زیاداستقبال میکننداین نشان دهنده رضایت مردم است.برای همین اهمیتی به انتقادات وتخریبات صورت گرفته ازطرف شما نمیدهد.وقتی میبیندمردم ازفیلمهایش استقبال میکننددلیل برتاییدفیلمش میباشد.شماهم بجای این کارها بقول اقاارش بگردیددنبال ایده های بدیع.وفیلم بسازید.وعیارتان رابا استقبال مردم بسنجید.حسادت درهمه صنف ها وجود دارد ولی اینکه جایی مثل حریم سینماهمکاری فیلم همکارش را مسخره وتخریب کند جای تاسف دارد.اگراقای فرهادی فیلمسازخوبی نبودبقول معروف فیلمهای ابکی درست میکردانوقت حرف شمابوی حسادت نمیداد.به امیدروزیکه شماهم بتوانیدفیلم خوبی بسازید و درجشنواره های جهانی بدرخشید وباعث خوشحالی مردم شوید.والسلام.

    • بدون نام

      آقای افخمی من حاضرم 20 میلیارد به شما پول بدم و شما بری خارج از کشور و بدون محدودیت هر فیلمی دلت خواست بسازی هدفمم فقط اینه که ببینم میتونی یه جایزه در حد جشنواره فیلم بورکینافاسو بگیری؟؟؟؟!!!!!!!
      اصغر فرهادی با رعایت تمام قواعد فیلم سازی تو ایران و وجود این همه محدودیت بهترین فیلم ها رو میسازه و فارغ از جوایزی که گرفته فیلماش واقعیت محض رو نشون میده و متأسفانه بعضی از افراد با واقعیت مشکل دارند!!!!!!!!!
      قد اصغر فرهادی از خیلی ها خیلی خیلی بلندتر هستنش و هر چقدر زور بزنن بهش نمیرسن و مجبورن اینطوری عقده هاشون رو خالی کنن!!.

    • دنیا

      با همه احترامی که به آقای شهاب حسینی دارم منم تو این موندم که اون جایزه رو چطوری و به چه علت بهش دادن آخه من که چیز خاصی تو فیلم فروشنده ندیدم یه فیلم معمولی با بازی خیلی معمولی و تصنعی بازیگراش
      اصلا شهاب حسینی چه حرکتی کرد چه دیالوگی گفت که بخواد جایزه برنده بشه
      خانم علیدوستی و آقای حسینی هیچکدوم اون حسی که باید بعد از تجاوز داشته باشن حالا چه درونی چه بیرونی نداشتن یعنی مخاطب حس کلافگی حقارت افسوس درموندگی عصبانیت بغض نفرت و ... تو نگاه و کلام و رفتار این زن و شوهر نمی بینه و حس نمی کنه

      پاسخ ها

      • مهدی

        رئال بازی کرد دوست من ..یعنی شما همین که متوجه نشدی شهاب حسینی چه دیالوگی گفته .اون دو ساعت روی پرده زندگی عادیشونو کرد بدون اینکه کسی متوحه بشه این ی فیلمه وبرای این جایزه میدن .دوران ساخت فیله های مصنوعی مثل افعی و ترمیناتور نیست دیگه الان دوست من

    • بی نام

      تنگ نظر حسود .

    • دنیا

      چرا نمیشه منفی بزنیم

    • مملی

      با فراستی میگرده دیگه نمیشه کاریش کرد

    • بدون نام

      آدم با ادبی نیست افخمی

    • امید

      حسادت و دیگر هیچ ...

    • بدون نام

      کاملا با حرفاش راجب فیلم فروشنده موافقم.

    • بینام

      خدایی اینایی که از فروشنده دفاع میکنن اسم اصغر فرهادی رو از رو فیلم بردارن بعد بهش نگاه کنن ببینن انصافاً فیلم خوبی بود؟
      آخه اون تئاترو کجای دلمون بذاریم سی تا کات به اون تئاتر داشت

    • مجتبی

      .... دست از چاپلوسی بردار بجای اینکارا تمرکز کن مطالعه کن و اگر میتونی فکر کن شاید تو هم تونستی نصف یک فیلم خوب بسازی! کسی که فیلم آذر . . . . ساخته آخه میاد بگه من معلمم؟؟؟
      تو حتی یک شاگرد متوسط هم نیستی! تو از امکانات و پول صدا و سیما استفاده کردیو تصاویری بهم چسبوندی و کردنت فیلمساز!
      پیر شدی ولی رشد نکردی

      پاسخ ها

      • کوروش

        چه عزبز گفتی پیر شدی ولی رشد نکردی
        روده بر شدم داداش خیلی باحالی

    • کورش ایلانلو

      سلام جناب افخمی عزیز.ما با فیلمهای امثال شما بزرگ شدیم و سینما را شناختیم با تمام بدیها و خوبیهاش و شما رو به عنوان کسی که کاملا به تکنیک سینما مسلطید و به قول معروف فیلمساز خوش تکنیک و خوش سازی هستید قبول داشته و داریم.از نسل ما آقای فرهادی هم در آن برهوت دهه ی شصت با فیلمهای امثال شما لذت بردند و در جادوی سینما غرق شدند و چه بسا شما را هم غیر مستقیم معلم خود میدانسته و میدانند و چه بگویم از حال و احوال شاگردی که از معلم خود رفتار و گفتاری دیده و شنیده که فقط شوکه شده و دوست دارد بارها و بارها مطلب را دوره کند تا ثابت شود برایش که همه اش دروغ بوده و خیال و توهمی بیش نبوده.من هم همان حس را دارم و این مطالب را فراموش میکنم تا ارج و احترامتان کماکان برایم همانی باشد که بود.شتر دیدی ندیدی.امیدوارم فیلمهای بهتری بسازید و آقای فرهادی عزیز هم کماکان افتخارات بیشتری برای این مردم ستمدیده و فریب خورده کسب کنند.انشاالله.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج