جاباما
۴۶۳۶۹۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

آنگلا مرکل؛ هدف فعلی اخبار جعلی

بنا بر نتایج یک بررسی، بسیاری از مطالب پرخواننده منتشر شده درباره آنگلا مرکل را خبرهای جعلی تشکیل می‌دهند. در بیشتر این مطالب به سیاست‌های صدراعظم آلمان در ارتباط با پناهجویان پرداخته شده است.

خبرگزاری ایسنا: بنا بر نتایج یک بررسی، بسیاری از مطالب پرخواننده منتشر شده درباره آنگلا مرکل را خبرهای جعلی تشکیل می‌دهند. در بیشتر این مطالب به سیاست‌های صدراعظم آلمان در ارتباط با پناهجویان پرداخته شده است.

کاربران به کدام یک از اخبار منتشر شده در فیسبوک درباره آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بیش از همه واکنش نشان می‌دهند یا "لایک" می‌کنند؟ پاسخ این پرسش، اخبار انتقادی و دروغین یا مطالبی با تیترها گمراه‌کننده است. این نتیجه بررسی‌های شرکت رسانه‌ای خبری "بازفید" (BuzzFeed) است.

شبکه آمریکایی "بازفید" با استفاده از ابزاری به نام BuzzSumo شمار زیادی از مطالب منتشر شده درباره مرکل را بررسی کرده است. این ابزار جستجوی اینترنتی کلیدواژه‌ها، آدرس‌های اینترنتی، زمان انتشار، زبان و برد هر مطلب در شبکه‌های اجتماعی را ممکن می‌سازد.

در میان پربیننده‌ترین مطالب درباره مرکل، تیترهایی مانند "آیا مرکل با یکی از تروریست‌های بروکسل سلفی گرفته است؟"، "مرکل دیوانه است" یا "خبرنگار شبکه زد ده اف اعتراف کرد: مرکل تصمیم می‌گیرد ما چه پخش کنیم" به چشم می‌خورند.

اخبار جعلی نه فقط به آلمانی

بسیاری از مطالب مربوط به آنگلا مرکل به زبان انگلیسی نیز جعلی‌اند. منابع مطالب و اخبار جعلی که در فیسبوک منتشر شده‌اند سایت‌هایی چون yesimright.com و endingthefed.com هستند که تنها حدود ۲ سال از راه‌اندازی آنها می‌گذرد.

خبر جعلی "سلفی مرکل با یکی از تروریست‌های بروکسل" بیش از ۳۲ هزار واکنش کاربری یا همان اینتراکشن (لایک، به اشتراک گذاشتن، نظر دادن) تولید کرده است. این در حالی است که مطلب اصلی و حقیقی که در واقع درباره سلفی آنگلا مرکل با یک پناه‌جو بود و نخستین بار در دویچه‌وله منتشر شد، تنها ۱۳ هزار واکنش کاربری در فیسبوک داشت.

"اکسپرس" و "میل‌آنلاین" دو رسانه‌ زرد انگلیس از جمله سایت‌های خبررسانی اینترنتی و منتقد صدراعظم آلمان با بالاترین برد هستند. ۱۶ مطلب از ۵۰ مطلب پربیننده درباره مرکل که درسال ۲۰۱۶ میلادی در فیسبوک هم انتشار یافتند در یکی از این دو رسانه تهیه و تولید شده بودند. به طور کلی در اکثر این مطالب به سیاست‌های پناهجوپذیری مرکل و موضع او در برابر اسلام پرداخته شده است.

زنگ خطر

"بازفید" در بررسی‌های خود به این موضوع که چند نفر از مخاطبان مطالب را خوانده‌اند و این‌که واکنش آن‌ها به مطالب مثبت یا منفی بوده، نپرداخته است. شاخص تعیین‌کننده در این تحقیق شمار واکنش‌ها در شبکه اجتماعی فیسبوک بوده است.

البته در میان ۵۰ مطلب اول، لیست تهیه‌شده توسط بازفید تنها نام سایت‌های جعلی و سایت‌های نزدیک به حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" یا AFD دیده نمی‌شود، بلکه رسانه‌های معتبر هم به چشم می‌خورند.

با این حال نتایج این بررسی زنگ خطری است، زیرا تایم‌لاین فیسبوک برای بسیاری از کاربران فضای مجازی، منبعی است که از طریق آن سراغ اخبار و اطلاعات می‌روند.

انتهای پیام

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج