۴۶۳۶۹۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

اوباما مجازات چلسی منینگ را کاهش داد

رئیس‌جمهوری آمریکا مجازات حبس سرباز سابق ارتش کشورش را که به جرم سرقت و انتشار ۷۵۰ هزار صفحه از اسناد و ویدیوهای محرمانه و دادن آنها به سایت ویکی‌لیکس محکوم شده بود، کاهش داد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس‌جمهوری آمریکا مجازات حبس سرباز سابق ارتش کشورش را که به جرم سرقت و انتشار ۷۵۰ هزار صفحه از اسناد و ویدیوهای محرمانه و دادن آنها به سایت ویکی‌لیکس محکوم شده بود، کاهش داد.

«چلسی منینگ» از سربازان سابق ارتش آمریکا بود که در زندان جنسیت خودش را به زن تغییر داد و به افشای اسناد محرمانه محکوم شده بود. او در زندان ارتش آمریکا در حال گذراندن حبس خود است و طبق بیانیه روز سه‌شنبه کاخ سفید مجازات زندان او ۱۷ مه به اتمام می‌رسد. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان تحلیلگر اطلاعاتی در عراق خدمت کرد و همانجا بود که اسناد دولتی را به دست آورد. براساس حکم مجازات اولیه، او باید سال ۲۰۴۵ آزاد می‌شد اما با بخشش بخش اعظم مجازات، روز ۱۷ مه آزاد خواهد شد.

مدارکی که سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ با توجه به مدارک چلسی منینگ منتشر کرد، شامل یک ویدیوی محرمانه از حمله سال ۲۰۰۷ یک بالگرد آمریکا به غیرنظامیان و روزنامه‌نگاران در عراق می‌شد. این فیلم با محکومیت از سوی فعالان حقوق بشری روبرو شد. چلسی منینگ در ۲۰ مورد از ۲۲ مورد اتهامی گناهکار شناخته شد اما از اصلی‌ترین اتهام که همان کمک به دشمن بود، تبرئه شد. در آن صورت، او حبس ابد می‌گرفت.

منینگ همچنین پیام‌های حساس میان دیپلمات‌ها، ارزیابی‌های اطلاعاتی در مورد بازداشتی‌های گوانتانامو که بدون محاکمه محبوس بودند و گزارش‌های نظامی دو جنگ عراق و افغانستان را در اختیار داشت. آن افشاگری‌ها برای دولت آمریکا مایه شرمساری شد و واکنش دولت اوباما برای جلوگیری از هرگونه درز اسناد دولتی را به دنبال داشت. منینگ در جریان محاکمه‌اش به خاطر "آسیب زدن به آمریکا" عذرخواهی کرد و گفت، فکر می‌کرده "می‌تواند جهان را جای بهتری کند."

در همین حال جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس اوایل همین ماه گفته بود که اگر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا چلسی منینگ را مورد عفو قرار دهد، با درخواست استرداد به آمریکا موافقت خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که آیا موسس ویکی‌لیکس به وعده خود عمل می‌کند یا خیر اما او عصر سه‌شنبه در پیامی توئیتری اعلام "پیروزی" کرد.

آسانژ بدون اشاره به پیشنهاد قبلی خود در توییتر نوشت: "از همه کسانی که برای بخشش چلسی منینگ مبارزه کردند متشکرم. شجاعت و عزم شما ناممکن را ممکن کرد."

آسانژ از سال ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است. او از سوی مقام‌های سوئدی در ارتباط با اتهام تعرض جنسی تحت پیگرد است. با این حال یکی از مقام‌های ارشد دولت اوباما گفته است که تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تحت تاثیر سخنان آسانژ و یا سازمان ویکی‌لیکس نبوده است.

اوباما سه‌شنبه مجازات ۲۰۹ تن را کاهش داد و ۶۴ تن را بخشید. یکی از کسانی که عفو گرفت جیمز کارترایت، ژنرال بازنشسته بود که به جرم اظهارات کذب در جریان تحقیق درباره فاش شدن اطلاعات محرمانه مربوط به ایران زندانی شده بود. ژنرال جیمز کارترایت، معاون سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، اکتبر سال گذشته اتهامات دادستان‌های فدرال در پرونده درز اسرار حمله سایبری استاکس نت به تاسیسات ایران را پذیرفت و مجازات او قرار بود به زودی اعلام شود.

بخشش تعدادی زندانی معمولا یکی از آخرین اقدامات رئیس جمهور آمریکا هنگام ترک کاخ سفید است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج