جاباما
۴۶۳۸۴۸
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

طنز؛ الف تنوین یا نون؟

تا دهخدا وارد کلاس شد شاگردها ساکت شدند. معلم نگاهی به تخته‌سیاه انداخت که رویش نوشته بودند: «احتمالن دارم عاشقت می‌شم». با عصبانیت رو کرد به بچه‌ها و پرسید: «این رو کی نوشته؟» جهانگیری گفت: «آقا معلم ما ننوشتیم، صبحیا نوشتن».

حسن غلامعلی‌فرد در ضمیمه طنز روزنامه قانون نوشت:

تا دهخدا وارد کلاس شد شاگردها ساکت شدند. معلم نگاهی به تخته‌سیاه انداخت که رویش نوشته بودند: «احتمالن دارم عاشقت می‌شم». با عصبانیت رو کرد به بچه‌ها و پرسید: «این رو کی نوشته؟» جهانگیری گفت: «آقا معلم ما ننوشتیم، صبحیا نوشتن».

دهخدا نگاهی به ساعتش انداخت و گفت: «شما خودتون نوبت صبحین». جهانگیری کمی فکر کرد و سپس گفت: «دو حالت بیشتر نداره، اگه کار صبحیا نیست پس حتما کارِ احمدی‌نژاده». احمدی‌نژاد با خونسردی گفت: «دروغ می‌گه، ما اصلا به گچ دست نزدیم» بعد دستان گچی‌اش را با کاپشنش پاک کرد.

دهخدا رفت پای تخته و زیر واژه‌ «احتمالن» خط کشید و گفت: «کلماتی مانند احتمالا، واقعا، اصلا، حتما و غیره نباید هنگام نوشتن با نون نوشته بشن، متوجه شدین؟» غرضی همان‌طور که کله‌اش را می‌خاراند، پرسید: «آخه چطور ممکنه الف صدای نون بده؟»

مرتضوی گفت: «اینجوری همه‌ الف‌ها مشکوک می‌شن، پس باید باهاشون محکم برخورد کنیم تا صدای نون بدن».

قالیباف گفت: «بنده شدیدا و قویا با برخورد مخالفم»، بعد پیامکِ «همه‌شون رو جمع‌شون کنید!» را به همه‌ مامورین سد معبرش ارسال کرد. حداد عادل با نیشخند به قالیباف گفت: «خواهشا ما رو سیاه نکن!»

دهخدا با تشر گفت: «واژه‌های پارسی نباید با الف تنوین ترکیب بشن، الف تنوین ویژه‌ کلماتیه که ریشه‌ عربی دارن، مانند اتفاقا، اصلا، حتما و غیره».

حداد عادل خندید و گفت: «ما خودمون این کاره‌ایم آقا معلم، سخت نگیر، یه الفه دیگه، عوضش قد و قامت داره». کواکبیان سینه‌اش را ستبر کرد و گفت: «اصلا تقصیر زبان فارسیه که این‌قدر باگ داره، زبان باید مطابق با مد روز حرکت کنه، یه روز این‌وری باشه، یه روز اون‌وری، این‌جوری به نفع خودشه!»

این را گفت و یک دستش را انداخت پشت گردن جهانگیری و دست دیگرش را روی شانه‌ ضرغامی گذاشت. دهخدا نفسی عمیق کشید و زیر لب گفت: «دیگه همه برای ما شدن کارشناس زبان!» این را گفت و تخته‌سیاه را پاک کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی زیبا بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج