۴۶۶۰۶۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نفت به کدام سو می‌رود؟

پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۲۱ تولید مایعات نفتی ایران به روزانه ۵.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و در صورت مهیا بودن شرایط سرمایه‌گذاری، این میزان رشد تولید تحقق‌پذیر خواهد بود.

خبرآنلاین: پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۲۱ تولید مایعات نفتی ایران به روزانه ۵.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و در صورت مهیا بودن شرایط سرمایه‌گذاری، این میزان رشد تولید تحقق‌پذیر خواهد بود.

براساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، مازاد عرضه نفت از ۱.۳ میلیون بشكه در روز در فصل اول سال ۲۰۱۶ به ۲۰۰ هزار بشكه در روز در فصل دوم ۲۰۱۶ كاهش یافت؛ دلیل این كاهش مازاد عرضه، افزایش تقاضا همزمان با كاهش عرضه جهانی نفت بود.

عرضه جهانی نفت در این فصل با وجود تداوم افزایش تولید ایران، ۷۰۰ هزار بشكه در روز نسبت به فصل قبل كاهش یافت. در فصل دوم ۲۰۱۶ تولید اعضای غیراوپك یك میلیون بشكه در روز كاهش یافته كه عمده‌ترین كاهش تولید نفت در كانادا رخ داد. با وجود كاهش قابل توجه تولید كشورهای غیراوپك در این فصل، تولید كشورهای اوپك حدود ۳۰۰ هزار بشكه در روز افزایش یافت؛ به‌طوری كه تولید روزانه نفت ایران و عربستان نسبت به فصل قبل در مجموع ۵۵۰ هزار بشكه افزایش، اما تولید نیجریه ۲۴۰ هزار بشكه در روز نسبت به فصل قبل كاهش یافت.

بنا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در شرایط كاهش عرضه جهانی نفت، تقاضای جهانی به‌دلیل افزایش تقاضای بنزین در ایالات متحده و تقاضای سوخت دیزل در اروپا ۴۰۰ هزار بشكه در روز نسبت به فصل قبل افزایش یافت. در مجموع به‌دلیل كاهش مازاد عرضه نفت، قیمت نفت خام برنت در فصل دوم سال ۲۰۱۶ با ۱۱.۶ دلار افزایش نسبت به فصل قبل، به ۴۴.۷ دلار به ازای هر بشكه رسید.

اداره اطلاعات انرژی پیش‌بینی كرده است كه رشد سالانه عرضه نفت در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل، ۴۴۱ هزار بشكه در روز و در سال ۲۰۱۷ ، ۵۴۴ هزار بشكه در روز باشد.

براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در صدوهفتادویكمین اجلاس اوپك در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶، پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان برای سال ۲۰۱۶ ، در حدود ۲.۹ درصد و در سال ۲۰۱۷، ۳.۱ درصد منطقی اعلام شد. در اجلاس صدوهفتادویكم اوپك تكید شد كه ذخایر نفت اعضای OECD و غیر OECD در سطحی بالاتر از میانگین پنج‌ساله قرار دارد. البته كاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و تعلیق‌های عظیم در صنعت نفت بسیار مشهود بوده است. ضرورت سرمایه‌گذاری‌های مستمر برای این صنعت به‌منظور تامین عرضه ضروری در دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت، مورد تاكید این اجلاس بود.

براساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، رشد عرضه نفت غیراوپك در سال ۲۰۱۷، عمدتا ازسوی روسیه، برزیل، كانادا و قزاقستان خواهد بود.

با توافق صورت گرفته در جلسه دهم دسامبر ۲۰۱۶ در وین، اعضای غیراوپك ملزم به كاهش تولید خود تا سقف ۶۰۰ هزار بشكه در روز از ژانویه ۲۰۱۷ شدند. در این بین روسیه توافق كرد كه ۳۰۰ هزار بشكه از تولید خود بكاهد تا از مازاد عرضه در بازار جهانی نفت كاسته شود.

همزمان با كاهش قیمت‌های نفت، اعضای اوپك نظیر عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران در سال ۲۰۱۵ بر تولید خود افزودند؛ به طوری كه در سال گذشته، عراق بیش از ۶۶۰ هزار بشكه در روز، عربستان سعودی بیش از ۵۰۰ هزار بشكه در روز، امارات متحده عربی بیش از ۱۶۰ هزار بشكه در روز و ایران بین ۱۵۰ هزار بشكه در روز در پایان سال ۲۰۱۵ و ۷۰۰ هزار بشكه در روز در سال ۲۰۱۶ ، بر تولید نفت خود افزودند.

براساس مطالعهِ موسسه مالی گلدمن ساكس، ایران می‌تواند در صورت عدم نقض توافق برجام ازسوی كشورهای غربی نیمی از رشد سالانه جهانی نفت (۸۰۰ هزار بشكه در روز) را از آن خود كند.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس حاکی از آن است که پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۲۱ تولید مایعات نفتی ایران به روزانه ۵.۵ میلیون بشكه در روز افزایش یابد و در صورت مهیا بودن شرایط سرمایه‌گذاری، این میزان رشد تولید تحقق‌پذیر خواهد بود.

براساس توافق اجلاس صدوهفتادو یكم اعضای اوپك نیز، سطح تولید نفت اوپك در حدود ۱.۲ میلیون بشكه در روز كاهش یافته و سقف آن ۳۲.۵ میلیون بشكه در روز تعیین شده است. این توافق ۶ ماهه با در نظر گرفتن شرایط حاكم بر بازار تا ۶ ماه دیگر قابل تمدید است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج