جاباما
۴۶۶۱۹۴
۱ نظر
۵۰۱۹
۱ نظر
۵۰۱۹
پ

تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی

در روزگاری که تلویزیون با مردم رفیق‌تر بود و هنوز ماهواره و دنیای مجازی در خانه‌های مردم رسوخ پیدا نکرده بود، برنامه‌هایی از تلویزیون پخش می‌شدند که فارغ از جنبه سرگرم گونه‌شان، قصد داشتند انگیزه گفت‌وگو و بحث کردن را در میان مردم پرورش دهند.

هفته نامه چلچراغ - آوا پرتو: در روزگاری که تلویزیون با مردم رفیق‌تر بود و هنوز ماهواره و دنیای مجازی در خانه‌های مردم رسوخ پیدا نکرده بود، برنامه‌هایی از تلویزیون پخش می‌شدند که فارغ از جنبه سرگرم گونه‌شان، قصد داشتند انگیزه گفت‌وگو و بحث کردن را در میان مردم پرورش دهند. این نوع برنامه‌سازی که تا اواسط دهه ۸۰ به یکی از داغ‌ترین و پربحث‌ترین برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شده بود، به دلیل تغییر رویکرد رسانه ملی و کاهش گفت‌وگوی شفاف در فضای رسانه‌ای، یک‌باره کم‌رنگ شد.
حتی برنامه‌هایی هم که با هدف نزدیک شدن به این امر ساخته می‌شدند، به دلیل ممیزی و خط قرمز‌های بیش از اندازه تلویزیون، فقیرتر از آن چیزی بودند که با تاک شوهای قدیمی تلویزیون مقایسه شوند. در این مطلب قصد داریم به تاک ‌شوهای موفق و غیرموفق تلویزیونی و هم‌چنین تاک شوهای موفقی که این روزها در فضای مجازی حسابی سروصدا کرده‌اند، بپردازیم.

صندلی داغ

نخستین تاک شوی تلویزیون ایران

زمانی که برنامه‌های تاک شو جایگاه خاصی در تلویزیون پیدا نکرده بودند، «صندلی داغ» شیوه خاص و جدیدی از مدل برنامه‌سازی را در تلویزیون به جریان تبدیل کرد. «صندلی داغ» از نخستین برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون است که اولین بار نوروز ۸۳ به روی آنتن شبکه دو رفت.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
این برنامه در زمان پخش طرفداران پروپاقرص زیادی داشت و تقریبا اغلب مخاطبان تلویزیونی جمعه‌ها برنامه‌هایشان را طوری تنظیم می‌کردند که رأس ساعت ۹ حتما در خانه‌هایشان باشند و تماشای این برنامه را از دست ندهند. دعوت از چهره‌های مطرح سیاسی و هنری و ورزشی با تکیه بر توانمندی مجری‌های کاربلدی همچون داریوش کاردان، احمد نجفی و منوچهر نوذری و مطرح کردن دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی، هنری و… به شکلی کاملا شفاف، یکی از دلایل موفقیت این برنامه بود.

کوله پشتی

عبور از خط قرمزها

«کوله‌پشتی» اولین برنامه جـوان‌پسندی بود که از شبکه سه پخش می‌شد. شاید لحن جسور و بی‌محابا و پرطمطراق فرزاد حسنی و عبور او از خط قرمزها بود، که «کوله‌پشتی» را به یک برنامه جذاب و داغ تلویزیونی تبدیل می‌کرد.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
البته شیوه‌ای که حسنی در این تاک شو به کار گرفت و به‌خاطر آن ممنوع‌الکار شد، موجب تقلید بسیاری از مجری‌های جوان‌ تازه‌نفس شد؛ شیوه‌ای که طبق آن، احسان علیخانی هم به شکلی کاملا استریلیزه در «ماه عسل» قصد داشت خط قرمزها را دور بزند، اما خیلی زود از طرف تلویزیون کارت زرد گرفت!

ماه عسل

مطرح کردن سوژه‌های داغ اجتماعی

«ماه عسل» یکی از برندهای موفق تلویزیونی و از معدود برنامه‌هایی است که در برابر فشارها و بحران‌های مختلف تلویزیون توانسته دوام بیاورد و هم‌چنان به فعالیت خود ادامه بدهد.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
«ماه عسل» از ‌سال 86 در ذهنیت مخاطبان عمق پیدا کرد و به‌تدریج به‌عنوان یک برنامه موفق شناخته شد. برنامه اثبات‌شده و موجهی که به‌شدت موضوع و اجرامحور است و یکی از دلایل استقبال از آن به نحوه پرداخت مستقیم به موضوعات و دغدغه‌های مهم اجتماعی برمی‌گردد. خیلی‌ها معتقدند «ماه عسل» شباهت بسیاری با معیارهای تاک شوهای جهانی دارد.

امشب

تقلید همیشه خوب نیست!

«امشب» یکی از برنامه‌هایی بود که بنا به ادعای عوامل سازنده‌اش قصد داشت شیوه متفاوتی از برنامه‌سازی را با اتکا به اجرای علی ضیا به جریان بکشد. اما این برنامه جدا از این‌که فاقد هر نوع جذابیتی در شیوه و مدل اجرایش بود، بلکه اشاره به موضوعات تکراری و فضای سرد و یکنواخت برنامه، «امشب» را به یکی از بی‌هویت‌ترین تاک شوهای تلویزیونی تبدیل کرد.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
«امشب» به مدت سه ماه از شبکه یک سیما پخش شد و با توجه به این‌که شنیده می‌شد فصل دوم این برنامه هم قرار است ساخته شود، اما شباهت فراوان این برنامه به «ماه عسل» احسان علیخانی و الگوبرداری از دکور کنسرت خواننده انگلیسی باعث شد تا خود فضل‌الله شریعت پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک هم تمایلی به ادامه پیدا کردن آن نداشته باشد.

ستاره شو

برنامه‌سازی در فضایی غیرمتعارف

این برنامه سال ۹۳ و با اجرای محمد سلوکی از شبکه یک سیما پخش شد. ستاره شو از همان ابتدا قرار بود ساختار متفاوتی نسبت به دیگر برنامه‌های تاک شو تلویزیونی داشته باشد. مطرح کردن ایده‌های نو و کشف استعدادیابی از محوریت‌های اصلی این برنامه بود.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
برنامه‌ای که می‌توانست با نگرش عمیق‌تر به جریان استعدادیابی، مدل جدیدی از یک تاک شوی تلویزیونی را به جریان تبدیل کند، اما توقف یک‌باره و عدم ارتباط مخاطب با فضای جدید و غیرمتعارف این برنامه، مهم‌ترین دلایل برای عدم دسترسی به موفقیت و ادامه پیداکردنش شد.

هفت

سقوط آزاد

«هفت» که ابتدا با شعار تحلیل مشکلات و بحران‌های سینمای ایران و معرفی درست تولیدات سینمایی و با اجرای فریدون جیرانی آغاز به کار کرد، اما رفته رفته و با اجرای محمود گبرلو و بهروز افخمی فاصله‌اش با سینما بیشتر و دچار یک‌سری تناقض‌ها در رسالت خود شد.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
گفت‌وگوهای ضعیف و سطحی محمود گبرلو و هم‌چنین نگاه و نقد منفی مسعود فراستی نسبت به تولیدات سینمای ایران (در سری سوم این برنامه) و عدم ارتباط اغلب سینمایی‌ها با این برنامه، «هفت» را به سقوط هر چه بیشتر نزدیک کرد.

سی و پنج

بحث‌های داغ و جان‌دار سینمایی

«سی و پنج» به کارگردانی و اجرای فریدون جیرانی، یکی از تاک شوهای شسته رفته و شکیل اینترنتی است.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
فیلم‌ساز و مجری کاربلد برنامه‌هایی سینمایی، با دعوت از ستاره‌ها و دست‌اندرکاران سینما و مطرح کردن سوال‌های داغ و جذاب از آن‌ها، توانست یک برنامه سینمایی پرچالش و جان‌دار را در فضای مجازی تولید کند. هرچند تبلیغات و کلیپ‌های معرفی مهمانان هر هفته‌اش از کانال تلگرام سینما و اینستاگرام کمک شایانی به دیده شدن این برنامه کرده است.

دید در شب

چالش در فضای مجازی!

برنامه «دید در شب» با تهیه‌کنندگی و اجرای رضا رشیدپور، اولین برنامه تاک شو در فضای مجازی (هارد تاک‌شو) بود که از طریق پلت‌فرم اشتراک‌گذاری ویدیوی آپارات پخش می‌شد. رضا رشیدپور در این برنامه و با همان برند معروف و همیشگی خود (چالش در فضای رسانه‌ای)، در این برنامه به گفت‌وگو با اهالی هنر، سیاست و ورزش می‌پرداخت. گفت‌وگوی پرچالش و بدون رودربایستی و اعمال سلیقه و موقعیت زمانی و مکانی مجری یکی از علت‌های موفقیت این برنامه بود.

تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
«دید در شب» تا حدودی توانست کمبودها و انتظارات مخاطب را از یک برنامه تاک شو که مدت‌هاست در تلویزیون نمی‌تواند ببیند و بشنود، برآورده کند. رشیدپور پیش از «دید در شب»، تاک شوهای موفق «عبور شیشه‌ای» و «شب شیشه‌ای» را برای تلویزیون ساخته بود و در هر یک از این برنامه‌ها به گفت‌وگو و چالش با هنرمندان و سیاسیون و ورزشکاران می‌پرداخت.

سلفی

گفت‌وگویی ساده و صمیمی با ستاره‌ها

برنامه‌ای ۲۱ قسمتی که علی میرمیرانی در جایگاه مجری برنامه، با همان لحن ساده و در عین حال متفاوت و صمیمی‌اش، به گفت‌وگو با چهره‌های آشنای سینما، تلویزیون و ادبیات می‌پردازد. هم‌چنین ژانر و دکور ساده این برنامه نیز به سهل‌الوصول شدن گفت‌وگوها کمک بسزایی کرده است.
تاک‌ شوهای موفق و غیرموفق ایرانی
میرمیرانی هر از گاهی در طول برنامه با سوالات غافل‌گيرکننده، نقبی هم به زندگی خصوصی آن‌ها می‌زند. گفت‌وگو با شهاب حسینی بعد از دریافت نخل طلای کن و سوالات متفاوت او از این بازیگر که در نخستین قسمت برنامه پخش شد، تبلیغ مهمی بود تا این برنامه را به مخاطبانی که مدت‌هاست دنبال گفت‌وگوی پر از تیتر با چهره‌های سینمایی می‌گردند، معرفی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این که همش شد موفق ......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج