کشف میکروب‌هایی که روی مریخ زنده می‌مانند

روی سیاره‌ی زمین، گروهی از ارگانیسم‌های بسیار کوچک به اسم متانوژن‌ها، گاز طبیعی تولید می‌کنند. متانوژن‌ها برای زندگی کردن نیازی به اکسیژن یا فوتوسنتز ندارند و به همین دلیل، می‌توانند روی مریخ زنده بمانند؛ البته به این شرکت در زیر سطح مریخ باشند و از درجه‌های بالای اشعه‌ی فرابنفش سالم بمانند.

مجله دیجی کالا - امیرحسین میرزایی: گروهی از پژوهشگران دانشگاه آرکانساس توانسته‌اند ثابت کنند که میکروب‌ها می‌توانند در سطح مریخ به زندگی خودشان ادامه دهند. بر اساس این تحقیقات که مراحل آن یک سالی به طول انجامیده، می‌توان این احتمال را در ذهن پروراند که زندگی زمانی در سیاره‌ی سرخ وجود داشته است؛ حتی اگر این زندگی بسیار کوچکتر از آنچه باشد که تصور می‌کنیم. دانشمندان زمانی متوجه این موضوع شدند که مریخ‌نورد Curiosity وجود متان را در مریخ تایید کرد. بیشتر متان روی زمین، توسط موجودات زنده تولید می‌شوند و این پدیده ممکن است در مریخ هم صحت داشته باشد.
کشف میکروب‌هایی که روی مریخ زنده می‌مانند

با توجه به اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم برای مثال گاو و میمون به مریخ بفرستیم و این موضوع را تایید کنیم، دانشمندان میکروب‌هایی را در لوله‌های آزمایشی قرار دادند که مایع درون آن‌ها، مایع زیر سطح مریخ را شبیه‌سازی می‌کرد. فشار بسیار پایین زیر سطح مریخ هم در لوله‌های آزمایش، بازسازی شده است.

پس از یک سال آزمایش‌های متفاوت روی چهار گونه‌ی مختلف، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آن‌ها می‌توانند در این محیط‌های سخت، از ۳ تا ۲۱ روز زنده بمانند.