جاباما
۴۶۷۵۲۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

منشا رابطه میان استرس و بیماری های قلبی

دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود سعی در یافتن رابطه استرس و بیماری های قلبی داشته اند. در این مطالعات مغز به عنوان واسط برای ابتلا به بیماری های قلبی معرفی شده است.

وب سایت کلیک: در سال های اخیر میزان ابتلا افراد به بیماری های قلبی افزایش یافته است. یکی از دلایل ابتلا افراد به بیماری های قلبی استرس است. امروزه بنا به دلایل مختلف افراد شرایط استرس زا زیادی را در طول روز تحمل می کنند. اما دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود سعی در یافتن رابطه استرس و بیماری های قلبی داشته اند. در این مطالعات مغز به عنوان واسط برای ابتلا به بیماری های قلبی معرفی شده است.
منشا رابطه میان استرس و بیماری های قلبی

شاید این واقعیت اینکه افراد دارای شخصیت نوع A بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند موضوع اصلی بسیاری از مقالات و نوشته های علمی است. اما در سال های اخیر این واقعیت مهم که افرادی که بیشتر تحت تأثیر استرس قرار می گیرند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند، بیشتر از هر چیز دیگر در مورد بیماری های قلبی توجه مردم و پزشکان را به خود جلب کرده است.
حتی میزان ابتلا به بیماری های قلبی در افراد مبتلا به افسردگی نیز بیشتر از بقیه است و به جرات می توان گفت که رابطه مستقیمی میان افسردگی و ابتلا به بیماری قلبی در افراد وجود دارد. هر چند مکانیسم واقعی این ارتباط هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما به نظر می رسد التهابات ناشی از استرس نقش اساسی در این زمینه ایفا می کنند. در مقاله ای که اخیرا در مجله The Lancent چاپ شده است، مغز انسان به عنوان رابط میان استرس و ابتلا به بیماری های قلبی، معرفی شده است.

برای مشخص کردن رابطه میان استرس و بیماری های قلبی دو مطالعه به صورت مکمل انجام شده است. در مطالعه اول محققان به دنبال داده هایی از افرادی بوده اند که در عکس برداری از مغز آن ها نشانه هایی از فعالیت های ناحیه ای مغز و از طرفی التهاباتی در رگ های مغزی آن ها دیده شده است. این افراد در طول ۲ تا ۵ سال تحت مراقبت و کنترل بوده اند. در این مدت زمان قلب این افراد نیز از جهت سلامتی عروقی مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته های این مطالعه بسیار قابل توجه بوده است. افرادی که در ناحیه آمیگدالا، ناحیه ای از مغز که مربوط به ترس، استرس و احساسات است، دارای فعالیت بیشتری بودند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی مثل حمله قلبی، درد قفسه سینه و تپش بیش از حد قلب بوده اند. فعالیت در ناحیه آمیگدالا همچنین مربوط به فعالیت بیشتر در مغز استخوان که خود یکی از عوامل ابتلا به التهاب رگ های خونی است بوده اند.

در مطالعه دیگر که به صورت مطالعه مکمل برای مطالعه قبلی انجام شده است، افرادی که دارای سابقه استرس مزمن به خصوص اختلال استرس PTSD بوده اند مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند. از این افراد خواسته شده است که پرسش نامه هایی را در خصوص میزان استرسی که در زمان فعلی با آن مواجه بوده اند را مشخص کنند. همچنین مغز این افراد اسکن شده و میزان فعالیت در ناحیه آمیگدالا مغز این افراد نیز در کنار میزان التهاب رگ های مغز اندازه گیری شده است. در این افراد نیز رابطه مستقیمی میان فعالیت در ناحیه آمیگدالا، التهاب رگ های مغز و میزان استرسی که در زمان فعلی با آن سر و کار دارند مشاهده شده است.

بر این اساس زنجیره ای از اتفاقات رخ می دهد به این صورت که ابتدا احساسات به مغز فرستاده می شود و از مغز به مغز استخوان و از آن جا به رگ های قلب فرستاده می شود. یافته ها نشان می دهد که استرس ممکن است ناحیه آمیگدالا را فعال نماید. در این خصوص احمد توکل نویسنده مقاله می گوید چیزی که باعث می شود تولید سلول های ایمنی اضافی در مغز استخوان افزایش یابد، باعث می شود که رگ های قلبی و عروقی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث التهاب شود. این امر منجر به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و غیره می شود.

خوشبختانه توجه و مطالعات در زمینه استرس در سال های اخیر زیاد شده است. این مطالعات نشان می دهند که استرس می تواند تاثیرات زیادی بر روی بدن و مغز انسان ها داشته باشد. استرس چیزی نیست که بتوان از آن رهایی یافت اما جیزی که می توان در مقابل آن انجام داد این است که سعی کنیم میزان آن را کم کنیم. مثلا انجام فعالیت های ورزشی، صحبت با دیگران و سایر روش هایی که به افراد در کم کردن استرس کمک می کنند، بسیار مفید هستند.

انجام فعالیت های ورزشی برای کاهش میزان اندازه ناحیه آمیگدالا و فعالیت های این ناحیه بسیار مفید است. از طرفی ورزش کردن تاثیرات مثبتی بر روی سایر بافت های طبیعی بدن دارد. همچنین انجام این فعالیت ها باعث می شود تا زنجیره ای از اتفاقات که منجر به التهاب و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود، کاهش یابد. هر چند مطالعات بیشتری در زمینه ارتباط است، بیماری های قلبی و مغز باید انجام شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج