۴۶۸۹۹۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

همه دردسرهای مالک ایرانی باشگاه اورتون

مسئولان باشگاه اورتون در فوریه ۲۰۱۶ و پس از جستجوی فراوان برای یافتن یک مشتری دست به نقد، بالاخره موفق به فروش ۴۹،۹% سهام باشگاه به فرهاد مشیری سرمایه دار ایرانی شدند.

وبسایت نود: مسئولان باشگاه اورتون در فوریه ۲۰۱۶ و پس از جستجوی فراوان برای یافتن یک مشتری دست به نقد، بالاخره موفق به فروش ۴۹،۹% سهام باشگاه به فرهاد مشیری سرمایه دار ایرانی شدند.

فرهاد مشیری طی توافق ۸۷،۵ میلیون پوندی با مسئولان باشگاه اورتون، تبدیل به سهام دار اصلی این باشگاه شد. فرهاد مشیری با خرید ۱۰% سهام جان وودز به ازای ۱۷،۵ میلیون پوند و بیش از نیمی از سهام بیل کن رایت در ازای ۲۴ میلیون پوند، توانست مالک عمده تافی ها شود. او شریک تجاری علیشر عثمانوف بیلیونر ازبک-روس است که ۳۰% سهام باشگاه آرسنال را در اختیار دارد. عثمانوف تمایل زیادی برای خرید باشگاه آرسنال داشت اما استن کروئنکه سرمایه گذار آمریکایی و مالک ۶۷% سهام این باشگاه موفق به حفظ قدرت خویش در هیئت مدیره گردید. طبق قوانین لیگ برتر، مالکیت دو گانه ممنوع است و هر شخصی که مالکیت بیش از ۱۰% یک باشگاه را در اختیار داشته باشد، حق خریداری یک باشگاه دیگر را نخواهد داشت.

همه دردسرهای مالک ایرانی باشگاه اورتون

وقتی فرهاد مشیری به اورتون پیوست، بسیاری انتظار داشتند که تافی ها به زودی وارد عرصه رقابت مالی با سایر رقبا شده و حتی وعده ساخت یک ورزشگاه جدید داده شد. سخنگوی عثمانوف تأکید کرد که این پروژه فقط به مشیری تعلق داشته و عثمانوف با توجه به حضور در باشگاه آرسنال، هیچ نقشی در ساخت ورزشگاه جدید اورتون ایفا نخواهد کرد. تناقض ماجرا از جایی شکل گرفت که در گردهمایی سالانه باشگاه اورتون در ماه گذشته اعلام شد که یک شرکت سرمایه گذاری روسی وابسته به هولدینگ معادن و فلزات روسیه قصد حمایت مالی از ساخت زمین تمرین باشگاه اورتون را دارد.

البته توضیح شفافی از باشگاه اورتون درباره این حمایت مالی ارائه نشد ولی برخی منابع عنوان کردند که ۶ میلیون پوند به طور سالانه و تا ۵ سال به این باشگاه پرداخت می شود. بدین ترتیب، دوباره نام علیشر عثمانوف و ارتباط وی با باشگاه اورتون مطرح گردید. عثمانوف مالکیت بزرگ ترین شرکت معدنی روسیه، یک معدن بزرگ مس و یک اپراتور تلفن همراه را در اختیار دارد و مجله فوربس میزان سرمایه وی را حدود ۱۴،۸ میلیارد دلار تخمین می زند.

همه دردسرهای مالک ایرانی باشگاه اورتون

فرهاد مشیری سهام دار ایرانی باشگاه اورتون ساکن موناکو بوده و اغلب ثروت خویش را از طریق کارهایی همچون حسابداری، مشاوره و سهام داری یک شرکت به دست آورده است. وقتی که بیل کن رایت تصمیم به فروش سهام عمده باشگاه اورتون به مشیری گرفت، عثمانوف ۱۵% سهام مشیری در باشگاه آرسنال را به ازای ۱۴۶ میلیون پوند خریداری کرد تا از این طریق، دست شریک تجاری اش را برای حاکمیت بیشتر بر باشگاه اورتون باز بگذارد.

حال این پرسش مطرح شده که آیا عثمانوف واقعاً در باشگاه اورتون به صورت پشت پرده نقش داشته و مشغول سرمایه گذاری است؟ مشیری و سخنگوی رسمی عثمانوف چنین چیزی را تکذیب کرده و مدعی شدند که پروژه ساخت زمین تمرین باشگاه اورتون هیچ ربطی به عثمانوف ندارد و در واقع باشگاه اورتون با امضای این قرارداد، یک فرصت عالی را در اختیار این شرکت روسی گذاشته تا خودش را به عنوان یک برند مهم مطرح کند. مدیر عامل و سهام دار عمده شرکت مزبور، فرهاد مشیری است. طبق قانون، عثمانوف منتسب به آرسنال و مشیری منتسب به اورتون هستند و نباید هیچ گونه مشارکت تجاری بین آنها وجود داشته باشد.

همه دردسرهای مالک ایرانی باشگاه اورتون

به نظر می رسد که شرکت تحت مدیریت فرهاد مشیری (شرکت USM که به عثمانوف تعلق دارد) می خواهد تا برخی تبلیغات و مزایای اقتصادی پیرامون باشگاه اورتون را به اختصاص خود در آورده در حالی که طبق قوانین، مالکان ثروتمند باشگاه های اروپایی باید با خود اسپانسرهایی را به داخل باشگاه بیاورند نه این که شرکت هایی وارد باشگاه شده و از منافع مالی آن باشگاه بهره مند شوند. در واقع اسپانسرهای باشگاه ها باید دارای «ارزش بازار» باشند و نه یک در حیات خلوت برای ریختن پول به داخل سیستم باشگاه.

قانون «ارزش بازار» در سال ۲۰۱۴ برای باشگاه منچستر سیتی و مالک این باشگاه در ابوظبی مورد پیگرد قرار گرفت و به استانداردهای مدنظر یوفا ارتقاء یافت ولی به نظر می رسد که باشگاه هایی همچون اورتون و استوک سیتی در حال حاضر، این استاندار را رعایت نمی کنند. طبق قوانین لیگ برتر، اگر میزان ضرر باشگاه ها طی بیش از ۳ فصل از ۱۰۵ میلیون پوند تجاوز کند، رعایت این قانون الزامی نیست. با توجه به قرارداد تلویزیونی ۸ میلیارد پوندی باشگاه هایی مانند اورتون و استوک سیتی، به نظر می رسد که این دو باشگاه مشمول عدم رعایت این قانون نمی شوند.

همه دردسرهای مالک ایرانی باشگاه اورتون

مشیری به تازگی توانسته موگان اشنایدرلین را در ازای ۲۰ میلیون پوند از منچستر یونایتد و آدمولا لوکمن را در ازای ۱۱ میلیون پوند از چارلتون اتلتیک به خدمت بگیرد. بیل کن رایت نیز علی رغم فروش ۲۶% سهام خویش به مشیری، همچنان در پست ریاست باشگاه باقی مانده و در عقد قرارداد بازیکن ها، نقش به سزایی را ایفا می کند. اکنون پس از دو پروژه شکست خورده باشگاه اورتون ظرف ۲۰ سال گذشته برای ساخت یک ورزشگاه جدید، به نظر می رسد که با تزریق سرمایه فرهاد مشیری به این باشگاه، چنین امری محقق شود که احتمالاً یک ورزشگاه ۵۰ هزار نفری در شمال شهر لیورپول ساخته خواهد شد.

همه دردسرهای مالک ایرانی باشگاه اورتون

کارشناس ها تخمین می زنند که هزینه ساخت این ورزشگاه حدود ۳۰۰ میلیون پوند هزینه دارد که باید قرض گرفته و سپس با افزایش قیمت بلیت، عودت داده شود. شهرداری و شورای شهر لیورپول هر نوع کمک مالی به باشگاه اورتون برای ساخت یک ورزشگاه جدید در شمال این شهر را منوط به سودآور بودن چنین پروژه ای دانست.

دیوید کان از گاردین
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج