۴۷۱۶۲۷
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

گراميداشت ۵۰۰ سال رابطه ايران و روسيه

در تهران بیش از ٥٠٠ سال رابطه ایران و روسیه در قالب همايشي گرامی ‌داشته شد.

روزنامه شرق: در تهران بیش از ٥٠٠ سال رابطه ایران و روسیه در قالب همايشي گرامی ‌داشته شد. وزيران خارجه ایران و روسیه به همین مناسبت پیام‌هایی ارسال کردند.سرگئی لاوروف، در پیامی به همایش پانصدوپانزدهمین سال روابط ایران و روسیه، جمهوری اسلامی ایران را همسایه‌ای مهربان و شریکی دیرین دانست.
در پیام وزیر خارجه روسیه آمده است: ویژگی سازنده روابط روسیه و ایران را که بر اصول برابری حقوق، احترام متقابل، دوستی و اعتماد متکی است، ارج می‌نهیم. توسعه پیش‌رونده همکاری دوجانبه در همه حوزه‌ها همچون سیاست خارجی، دفاعی، اقتصاد و فرهنگ را با خرسندی تأیید می‌کنیم.لاوروف در این پیام تصریح کرده است: طبق توافق‌های حاصل‌شده رهبران دولت‌های ما، در ادامه فعالیت مشترک، گسترش همکاری‌های دوجانبه و جست‌وجوی پاسخ‌های مؤثر به مشکلات و بحران‌های جهانی و منطقه‌ای، همچون مبارزه با تروریسم بین‌المللی و افراطی‌گری و حل‌وفصل سیاسی مشکل سوریه مصمم هستیم.
ظریف از حافظ، سعدی، تولستوی و پوشکین یاد کرد
محمدجواد ظریف هم در پیامی به این همایش، پنج قرن روابط تاریخی ایران و روسیه را فرصتی تازه برای رونق‌بخشی به دیپلماسی فرهنگی دانست و گفت: مراودات مستمر فرهنگی به گسترش روابط سیاسی و تجاری کمک می‌کند.ظریف با بیان اینکه کمتر کشورهایی را در جهان می‌توان سراغ گرفت که مانند ایران و روسیه مناسبات آنها به پنج قرن برگردد، افزوده است: این رابطه فرازوفرودهای خود را داشته و با خاطرات تلخ و شیرینی هم همراه بوده است.
ورای این خاطرات، درس بزرگ این روابط کهن و پرلایه آن است که ایران و روسیه به عنوان دو همسایه باید روابط گسترده‌ای داشته باشند و دو کشور باید در چند‌وجهی‌کردن و گسترش افقی و عمودی این رابطه بکوشند. گسترش این رابطه، نه‌فقط به نفع همه‌جانبه دو کشور بوده، بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی مانند آسیای مرکزی و خاورمیانه است.ظریف ابراز امیدواری کرد روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در سه دهه گذشته در حال گسترش بوده و در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، در سایه اراده مسئولان دو کشور و تجربه پنج قرن مناسبات تاریخی در تمامی عرصه‌ها رشد و گسترش یابد.
برنامه‌ریزی برای سفر روحانی به مسکو
سفیر ایران در روسیه نیز در این همایش از افزایش ٨٠‌درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ٢٠١٥ خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای سفر رئیس‌جمهوری به مسکو در حال انجام است.به گزارش ایرنا، مهدی سنایی در سخنرانی خود با بیان اینکه تاریخ روابط ما شاهد حوادث تلخ و شیرینی بوده است، افزود: مهم این است که این تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد و از آن درس بگیریم و در تاریخ توقف نکنیم.وی به دوره معاصر تاریخ روابط ایران و روسیه اشاره کرد و یادآور شد: به گفته مقامات و تحلیلگران، هم از نظر کمی و هم کیفی و در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... دوران بی‌سابقه‌ای است و برخی از عرصه‌ها مانند همکاری‌های منطقه‌ای شاید برجسته‌تر باشد.
سفیر ایران در روسیه با بیان این نکته که تصمیمات گرفته شده و اعتماد بین مسئولان دو کشور در تاریخ بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری و اقتصادی آهنگ رشد خود را آغاز کرده؛ به‌طوری‌که این مبادلات در سال ٢٠١٥، ٨٠ درصد رشد داشته که امیدواریم این میزان حفظ شود.وی افزود: اگر مقامات دو کشور در سطح رئيس‌جمهوری، وزیر خارجه و... بی‌وقفه در حال رایزنی هستند و اگر در این فضا اعتماد بین دو کشور وجود دارد و سامانه اس‌-٣٠٠ به ایران تحویل داده می‌شود، این نقاط مثبت، نگاه راهبردی را بین دو کشور تقویت می‌کند. سفیر ایران در روسیه همچنین اعلام کرد برنامه‌ریزی برای سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به روسیه در حال انجام است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارش

      اره تو این ۵۰۰سال و طی چند تا عهدنامه نصف ایران عزیزرو به روسها باج دادیم .و ملت تالش و خیلی دیگه رو تو غربت تنها گذاشتیم.واقعا بزرگداشت نیاز بود

    • بدون نام

      کاش در این همایش از عهد نامه ترکمان چای و گلستان توسط روسیه و همچنین کمکهای انها در جنگ عراق با ایران به عراق یادی میشد

    • احمد

      واقعا خنده داره گرامی داشت چی ؟ 500 سال چنگ و خیانت به ملت ایران!!!!
      میشه بپرسم عهد نامه های ننگین که باعث پاره پاره شدن پیکره ایران شد با کدوم کشور بود و به ما تحمیل شد؟!؟

    • بدون نام

      طی این 500 سال روسیه بارها به خاک ما تجاوز کرد و بخش هایی از کشورمان را اشغال کرد

    • محمد

      واقعا که!!!جز ظلم وتعدی چی از این روسها نصیب ماشد؟؟مگه همینها نبودن که بادوتا قرارداد ترکمانچای وگلستان نصف مملکت مارو گرفتن؟؟روابط؟؟؟؟؟!!!! .........

    • بیژن شکری از مشهد

      با نگاهی گذرا به تاریخ ایران بخصوص در همین 500سال اخیر متاسفانه به این نتیجه میرسیم که بیشترین آسیب رو همین روسیه به ایران وارد ساخته! چه از نظر جنگها و تصرف و جدا کردن بخشهای زیادی از خاک ایران ،دخالت در امورداخلی ، توافقنامه های اقتصادی یکسویه و نابرابر و استفاده از کارت ایران برای بازی در معادلات بین المللی برای پیشبرد منافع ملی خودش و برگشت از حمایت هاش در دقیقه نود و... پس بنظر نمیرسه این گرامیداشت و تبریک و تهنیت گفتن به این نوع رابطه خیلی منطقی باشه!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج