۴۷۱۷۶۷
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

کیمیایی و پولاد در مقابل همه

پس از پرویز پرستویی حالا امیر جدیدی هم به تغییرات قاتل اهلی بدبین است و می گوید احتمالا به نقشش در فیلم ضربه خورده.

روزنامه تماشاگران امروز - فاطمه پاقلعه نژاد: پس از پرویز پرستویی حالا امیر جدیدی هم به تغییرات قاتل اهلی بدبین است و می گوید احتمالا به نقشش در فیلم ضربه خورده.

حاشیه های قاتل اهلی مسعود کیمیایی همچنان ادامه دارد. تغییرات او در فیلمنامه بعد از اعتراض تهیه کننده، حالا صدای ستاره های فیلمش را هم درآورده است. بعد از پرویز پرستویی، این بار امیر جدیدی شوکه از اتفاقاتی است که برای تنها فیلمش در جشنواره سی و پنجم رخ داده. البته او هنوز فیلم را ندیده، اما می گوید: «راستش آقای پرستویی فیلم را دیده اند، اما من نسخه آماده شده برای جشنواره را ندیده ام و باید ابتدا این نسخه جدید را ببینم.»

تقریبا سه ماهی می شود که کیمیایی و منصور لشکری قوچانی، کارگردان و تهیه کننده قاتل اهلی، با هم در دعوایی حقوقی هستند. البته این فیلم از همان ابتدا هم با کلی کش و قوس ساخته شد. کیمیایی که بعد از متروپل فیلمی نساخته، بعد از سه سال قصد داشت با روایت قاتل اهلی که قصه ای ایرانی شده از سریال های ترکیه ای مخاطب دار شبکه های فارسی زبان است، به پرده سینماها برگردد و با یک تهیه کننده بخش خصوصی که اولویت اصلی اش فروش گیشه بود، به توافق رسید تا قاتل اهلی را بسازد.
کیمیایی و پولاد در مقابل همه

قاتل اهلی استاد کجاست؟

از همان ابتدا دعوای بین لشکری قوچانی و پولاد کیمیایی چالش بزرگ فیلم شد؛ آنها که بر سر شراکت در کارگاه سینمایی کیمیایی به اختلاف خورده بودند، دعوایشان روی کار کیمیایی اثر گذاشت. دعوا تا جایی پیش رفت که گفته شد پولاد نقش اول فیلم نباشد و نقش اول جوان فیلم را امیر جدیدی بازی کند.

پولاد حتی از بازی در فیلم انصراف داد، اما به اصرار پدر و مصالحه ای که بین او و قوچانی ایجاد کرد، قرار شد پولاد نقش دومی در فیلم داشته باشد. از نظر قوچانی فیلم باید براساس فیلمنامه پیش می رفت. برای همین بعد از گرفتن راش های مورد نظر، در حالی که سه سکانس از بازی های پولاد مانده بود، او فیلمبردار را تعطیل کرد و فیلمش را هم مونتاژ کرد تا اکران عمومی شود. کیمیایی اما با شکایت به خانه سینما توانست حکم بگیرد که این سکانس ها فیلمبرداری شوند. در نهایت رای حکمیت این شد که فیلم دو نسخه داشته باشد.

نسخه جشنواره فیلم فجر و نسه اکران. یکی را کیمیایی برایش نظر بدهد و نسخه فروش هم همانی باشد که تهیه کننده می خواهد. بر این اساس کیمیایی نماهای جدید بازی پولاد را گرفت؛ پولادی که لشکری قوچانی به طعنه درباره اش گفته بود، قاتل اهلی استاد در خانه اش است.
کیمیایی و پولاد در مقابل همه

مرثیه ای برای یک رویا

تا اینجای دعوا اما عوامل فیلم سکوت کرده بودند و دعوا بین آن سه نفر بود. با شروع هفته جدید یک یادداشت از پرویز پرستویی این اختلاف را وارد فاز جدیدی کرد.

پرستویی که از زمان پیوستن به قاتل اهلی، خیلی از انرژی خود را صرف ارج نهادن به کیمیایی کرده بود و در اجرای مراسم خاکسپاری کیارستمی، این ادای دین به کیمیایی را با پایین آمدن از جایگاه و گرفتن دستان کیمیایی و بردنش به جایگاه به اوج رساند وکلی در مدحش سخن گفت، بعد از دیدن نسخه ادیت شده قاتل اهلی برای جشنواره، برای اولین بار لب به انتقاد گشوده و طرف تهیه کننده کار را گرفته است. او که سال قبل برای بازی در بادیگارد با ردیگر جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول مرد را گرفت، این بار و با فیلم جدید کیمیایی دوست داشت دوباره در جنشواره فجر ستایش شود، اما انگار از خروجی فیلم راضی نیست.

پرستویی برای شرق نوشته بود: «نسخه کارگردان را دیدم و فقط بحث اضافه شدن سه سکانس نبود! تغییرات اساسی در فیلمنامه و مونتاژ به گونه ای که در خدمت سه سکانس جدید باشد، صدمه اساسی را به فیلم زده است. از اینکه از اعتماد و عشقی که به این فیلم داشتم سوءاستفاده شده متاسفم و به دلیل احترام ویژه ای که برای مخاطبان عزیز قائل هستم، خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم این فیلمنامه ای نبود که قرار بود در آن بازی کنم و در نتیجه این فیلم که می توانست اثری خوب در کارنامه همه ما باشد، ارزشش را به مسائل شخصی باخت و آن نشد که با وجود مدیربودن قرار بود بشود.»

بدون پولادم هرگز!

سه سکانسی که پرستویی به آن اشاره می کند، همان سکانس هایی هستند که برای پررنگ شدن نقش پولاد به فیلمنامه اضافه شده اند. گرچه پولاد کیمیایی قبلا درباره آنها گفته بود: «از نظر من بدون سکانس های باقی مانده، نقش من ناقص مانده و من به عنوان یک بازیگر با این موضوع مشکل دارم.
به این جهت که مثل این می ماند که یک فیلمنامه به شما داده شود، شما آن را بخوانید و رویش بحث کنید و براساس آن قرارداد ببندید، بعد ببینید که مولف کار یعنی کسی که فیلمنامه را نوشته و کارگردان مشکل ندارد، ولی تهیه کننده قبل از اینکه کارت تمام شود یکباره شش سکانس مهم شما را حذف می کند و دلیلش هم کارشناسانه نیست. برای شما قطعا خیلی عجیب خواهدبود ک چرا باید این اتفاق بیفتد. من قرارداد را براساس یک فیلمنامه بستم و صحبت کردیم و در جایگاه بازیگر اصلا از این اتفاق خوشحال نیستم.»
کیمیایی و پولاد در مقابل همه

پایان کیمیایی؟

حالا کیمیایی نخسه جدیدش را براساس سلیقه خودش ساخته، اما این سلیقه او از نظر پرستویی هم با فیلمنامه اصلی تفاوت دارد و او برای این نسخه که در جشنواره اکران می شود، از مخاطبان عذر خواسته است. امیر جدیدی، سوپراستار این روزهای سینمای ایران هم که اولین تجربه مشترکش با کیمیایی را در قاتل اهلی پشت سر می گذارد، حالا نگران است. نگران ضربه ای که تغییرات در فیلمنامه به بازی او زده است، اما او خیلی اهل انتقاد کردن و صریح وضع گرفتن نیست و فعلا ترجیح می دهد موضع گیری اش در حد همین ابراز نگرانی باشد.

بسیاری اعتقاد داشتند این آخرین مجال برای کیمیایی است برای بازگشت به اوج، فیلمی که با حضور این همه ستاره هم بتواند در گیشه موفق باشد و هم بعد از مدت ها نظر مساعد منتدقان را با خود همراه کند. مجالی برای اینکه نگویند کارگردان قیصر و گوزن ها و سرب، تمام شده است؛ اما او در تعارف با پسرش وارد چالشی بزرگ شده است. بسیاری از منتقدان کیمیایی اعتقاد دارند قهرمان های دنیای او سال هاست که دیگر وجود خارجی ندارند و استاد در فضاسازی های ذهنی اش با ابزاری مثل پولاد، نمی تواند قیصرهای مدرنی را خلق کند که همیشه آنها را در رویاهایش دارد.

با این چالش، شاید دنیای فیلمسازی کیمیایی هم به پایان برسد و او این روزها مدام می گوید حال ندارد برای فیلم های بعدی حتی سرمایه گذار پیدا کند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج