۴۷۴۰۰۵
۸ نظر
۵۰۳۴
۸ نظر
۵۰۳۴
پ

حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

جوهرچی که با نقش محمد منصوری در سریال «در پناه تو» معروف شد، روز گذشته با مرگش همه را شوکه کرد. مروری داریم بر کارنامه او قبل و بعد از بازی در این مجموعه پرمخاطب و خیابان خلوت کن.

روزنامه هفت صبح: حسن جوهرچی که با نقش محمد منصوری در سریال «در پناه تو» معروف شد، روز گذشته با مرگش همه را شوکه کرد. مروری داریم بر کارنامه او قبل و بعد از بازی در این مجموعه پرمخاطب و خیابان خلوت کن.

او را با در پناه تو می شناسیم. در نقش جوان بامرام و بامعرفتی که برای انبوه تماشاگران تلویزیونی آن سال ها نسخه جدید از یک فردین آپدیت شده را به نمایش گذاشت. در ملودرام پرسوز و گداز حمید لبخنده. وقتی از عشقش به خاطر رفاقتش کنار کشید. او ستاره شد و این محبوبیت با فیلم ضیافت مسعود کیمیایی تشدید هم شد. اما در هجوم حوادث و اتفاقات اواخر دهه ۷۰، کاراکتری که او نمایندگی اش را می کرد دیگر از قافله حوادث عقب افتاد. دوران ستاره بودنش به چند سال هم نکشید. اما او همیشه در سینما و تلویزیون ما بود. با همان لبخند نجیبانه و استایل دوست داشتنی اش.
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

دیروز او در ۴۸ سالگی درگذشت. با چهره ای که چند سالی بیشتر هم می زد. بر اثر نارسایی کبد، عفونت ریه و ایست قلبی. ادامه مطلب را بخوانید با پرونده ای درباره این بازیگر خوب سینمای ایران...

قبل از در پناه تو

حسن جوهرچی شاید برای خیلی از آنهایی که «در پناه تو» را می دیدند، چهره ای به نسبت آشناتر از مابقی بازیگرهای جوان آن سریال بود. دلیلش هم این بود که جوهرچی قبل از آن در چندین و چند فیلم سینمایی و حتی سریال بازی کرده بود. مهمترین فیلم او در آن دوران «بر بال فرشتگان» جواد شمقدری بود که جوهرچی در آن نقش یک فرمانده جوان جنگ را بازی می کرد.
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

این فیلم هرچند در سینما زیاد دیده نشد و به چشم نیامد، اما پخش مکررش از تلویزیون باعث شد تا مخاطبان زیادی آن را ببینند و چهره حسن جوهرچی در پس ذهنشان نقش ببندد. جوانکی با موهای پرپشت که آن ها را بالا می زد و ریش و سبیل پرپشتی هم داشت. این تیپ ظاهری با کمترین تغییری در سریال «در پناه تو» هم انتخاب شد. او تامدت ها با همین سر و شکل و قیافه در فیلم ها و سریال های دیگر هم بازی کرد. جوهرچی البته در همان دوران در فیلم هایی مثل «برخورد» و «زینت» با تیپ و کاراکتری متفاوت از آن تیپ همیشگی اش بازی کرده بود.

در پناه تو

نقش محمد منصوری «در پناه تو»، نقطه اوج کارنامه کاری حسن جوهرچی بود. در دوره ای که تلویزیون با فقر سریال های جوان پسند رو به رو بود، این سریال با بازی چند دختر و پسر دانشجو، به شدت مورد توجه قرار گرفت و نظر همه را جلب کرد. لعیا زنگنه، حسن جوهرچی، رامین پرچمی و پرسا پیروزفر، همگی با این سریال به مخاطبان معرفی شدند اما جوهرچی از آن جهت که نقش جوانی معقول و قابل اعتماد را داشت خیلی بیشتر از سایرین به چشم آمد.
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

او آن زمان جوان ۲۷ ساله بود اما نقش جوانی دانشجو و کم سن و سال تر از خودش را داشت. مخاطبان تلویزیونی، شناخت زیادی درباره گذشته اش نداشتند. نقش محمد آنقدر مورد توجه قرار گرفت که تا مدت ها جوهرچی با اسم این کاراکتر بین مخاطبان شناخته می شد. جوهرچی به خاطر موفقیت این نقش، با همین ظاهر در فیلم ها حضور پیدا می کرد و دست به ترکیب صورتش نمی زد. از طرف دیگر سعی می کرد در همان نقش جوان درستکار و مهربان باقی بماند.

بعد از در پناه تو

بعد از موفقیت «در پناه تو» و به چشم آمدن بازیگران جوان آن، به نظر می رسید لعیا زنگنه و حسن جوهرچی، به عنوان سکوی پرتاب از آن استفاده کنند و از آن به بعد به عنوان جوان اول های سینما بترکانند. این دو بازیگر اما در مسیر بعد از «در پناه تو» انتخاب های چندان درستی نداشتند. جوهرچی بعد از درخشیدن در این نقش، در دو فیلم «ضیافت» و «سلطان» بازی کرد و شاید می توانست با اعتبار مسعود کیمیایی به جایگاه قابل توجهی هم در سینما برسد.
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...
اما نقش او در هیچ کدام از این دو فیلم، آن طور که باید به چشم نیامد و یک جورهایی کمرنگ باقی ماند. جوهرچی تا نیمه دهه هفتاد، چند فیلم سینمایی بازی کرد اما یا انتخاب هایش درست نبود یا نقش ها درجه یک از آب درنیامدند. از اواخر دهه هفتاد و با باز شدن پای بازیگران جوان چشم آبی به فیلم های گیشه، کم کم به حاشیه رفت. همین مسئله باعث شد که اواخر این دهه به طور کلی قید بازی در فیلم های سینمایی را بزند و به تلویزیون برگردد.

تغییر چهره

جوهرچی هرچند قبل از «در پناه تو» با تیپ و ظاهری متفاوت در دو فیلم «زینت» و «برخورد» بازی کرده بود، اما بازی در این سریال و محبوبیت و معروفیتش به واسطه کاراکتر محمد منصوری و تیپ بچه مثبت طوری که این کاراکتر داشت، موجب شد تا حسن جوهرچی تا مدت ها دست به ظاهر و تیپش نزند. البته خودش هم تمایل به انجام این کار داشت، اما اصرار تهیه کنندگان مبنی بر اینکه مردم دوست دارند محمد منصوری را ببینند، این فرصت را از جوهرچی برای سال ها گرفت تا با تیپ و کاراکرتی متفاوت در فیلم و سریال ها ظاهر شود.

این روند حدود هفت هشت سالی ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۱ او باری یک از نقش های اصلی سریال «مشق عشق» اولین ساخته تلویزیون بهرام بهرامیان انتخاب شد. عبدالله اسکندری که طراحی چهره پردازی سریال را بر عهده داشت، برای اولین بار بعد از سال ها گریمی متفاوت برای جوهرچی طراحی کرد. او ریش و سبیل جوهرچی را از ته زد و موهای بلندی هم برایش طراحی کرد تا بعد از سال ها شکل و قیافه او تغییر کند.

نقش منفی

جوهرچی سال 81 با مشق عشق هرچند تیپ ظاهری و آرایش موها و ریش و سبیلش را به کلی تغییر داد، اما همچنان همان بچه مثبت فیلم و سریال های قبلی باقی مانده بود. فقط از اینجا به بعد دیگر تهیه کننده ها و کارگردان ها اصراری به حفظ تیپ همیشگی او نداشتند، اما هنوز جسارت این را پیدا نکرده بودند که به او نقشی متفاوت بدهند. این روند ادامه داشت تا اینکه قاسم جعفری سریال «غریبانه» را برای محرم در شبکه تهران کلید زد. نقش اول این سریال ابوالفضل پورعرب بود که قنش یک آدم متنفذ سیاسی را برعهده داشت که وارد کارهای اقتصادی شده و حالا برای خودش در این عرصه به یک مافیای تمام عیار تبدیل شده بود.
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

پورعرب منتها بعد از چند روز کار در این پروژه با قاسم جعفری به مشکل خورد و از ادامه کار انصراف داد. جعفری هم در یک اقدام انتحاری حسن جوهرچی را به جای او برای این نقش منفی انتخاب کرد تا از همین جا جوهرچی به لحاظ کاراکتری هم قالبش شکسته شود. این اتفاق نقطه عطفی است در کارنامه حسن جوهرچی که پیش مخاطبان با ظاهری موجه شناخته می شد.

اجرا

حسن جوهرچی مثل خیلی از بازیگران با پیشنهاد اجرا هم مواجه شد. سال ۷۷ و ادر اوج محبوبیت و شهرتی که در با «در پناه تو» به دست آورده بود، در شبکه سه برنامه جوانانه «گلبرگ» را در سبک و سیاق «اکسیژن» شهاب حسینی اجرا کرد. چهره بشاش و بیان شسته رفته ویژگی مهم او بود که بر محبوبیتش افزود. هرچقدر در این برنامه موفق بود در «ماه عسل»، اجرای چندان موفقی نداشت.
او تلاشش را کرد اما زیر سایه احسان علیخانی قرار داشت و خیلی ها معتقد بودند که گزینه مناسبی برای برنامه علیخانی نیست. او بعد از «ماه عسل» و انتقادهایی که به اجرایش وارد شد، برای مدتی طولانی کار اجرا را کنار گذاشت. او که پیش تر برنامه های «قاصدک» و «صبح تابستان» را اجرا کرده و موفق بود، در برابر انتقادها به «ماه عسل» این طور موضع گرفت: «اگر بیننده از برنامه یا نحوه اجرا راضی نباشد حق دارد کانال را عوض کند. بیننده مختار است هر کاری دلش می خواهد بکند. باید به حق انتخاب مخاطب، احترام بگذاریم.» جوهرچی بعد از مدت ها دوری، تابستان امسال برنامه «شب فیروزه ای» را اجرا کرد و موفق هم بود.

بازیگرانی که پیش از 50 سالگی از دنیا رفته اند

حسن جوهرچی تازه ترین بازیگری است که در ۴۸ سالگی از دنیا رفت. پیش از او بازیگران مطرح دیگری در آستانه پنجاه سالگی دار فانی را وداع گفته اند که عامل مرگ همگی غیر از پوپ گلدره بیماری بوده است. او تصادف سختی کرد و مدتی بعد از دنیا رفت در حالی که ۳۵ سال بیشتر نداشت.

پرویز فنی زاده در 42 سالگی به خاطر بیماری کزاز از دنیا رفت. علی طباطبایی 32 ساله بود که دچار حمله قلبی شد. عسل بدیعی در 35 سالگی به دلیل مسمومیت شدید دارویی، دچار مرگ مغزی شد و از دنیا رفت و داود اسدی 38 سال بیشتر نداشت که سکته قلبی کرد.

روح شان شاد.

پرویز فنی زاده
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

در چند سالگی فوت کرد: ۴۲ سالگی

دلیل فوت: پرویز فنی زاده در پنجم اسفند سال 1358 در سن 42 سالگی به دلیل ابتلا به کزاز از دنیا رفت.

مهم ترین آثارش: دایی جان ناپلئون، سلطان صاحب قران، تنگسیر، گوزن ها، گاو

موقعیت اش در بازیگری: پرویز فنی زاده خیلی زود استعدادش را به عنوان بازیگری توانا به اثبات رساند و بعد از سال ها هنوز نام او در قاموس سینمادوستان جایگاه رفیعی دارد. بدون شک نقش مش قاسم در سریال ناصر تقوایی دلیل اصلی این ماندگاری است. رندی و زیرکی مش قاسم به همراه موقعیت طنزگونه که در مواجهه او و سرورش پیش می آید، مدیون عیار بالای بازیگری و توان فنی زاده است. ولی کیست که نقش آفرینی های فنی زاده را فراموش کند. او مشغول بازی در «اعدامی» بود که درگذشت و رضا کرم رضایی به جایش بازی کرد.

پوپک گلدره
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

در چند سالگی فوت کرد: 35 سالگی

دلیل فوت: در شهریور سال ۸۴ تصادف شدیدی کرد و به کما رفت. بعد از هشت ماه، از دنیا رفت.

مهم ترین آثارش: با «ساعت خوش» مهران مدیری به مخاطبان تلویزیونی معرفی شد و بعد از آن با «أنیای شیرین دریا» مجددا توانست موقعیت اش را در بازیگری احیا کند. گلدره در سینما با کارگردان های مهمی مثل همایون اسعدیان و ابراهیم حاتمی کیا کارک رد و به خاطر فیلم «موج مرده»، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فجر گرفت.

موقعیت اش در بازیگری: گلدره مشغول بازی در نقش اول سریال «نرگس» سیروس مقدم بود که تصادف کرد. نقشی بسیار مهم که می توانست جزو بهترین آثار کارنامه کاری اش باشد.

علی طباطبایی
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

در چند سالگی فوت کرد: ۳۲ سالگی

دلیل فوت: شهریور سال 94، به دلیل حمله قلبی از دنیا رفت.

مهم ترین آثارش: علی طباطبایی پسر کمال طباطبایی، تهیه کننده سینما و تلویزیون بود و معمولا در پروژه های پدرش حضور پیدا می کرد. در سینماس ه فیلم «سالاد فصل»، «ساعت ۲۵» و «اسب سفید پادشاه» را بازی کرد و در کارنامه تلویزیونی اش هم سریال های «ترانه مادری»، «آشپزباشی»، «بچه های نسبتا بد» و... وجود داشت. طباطبایی در فصل سوم سریال «قلب یخی» هم نقش داشت.

موقعیت اش در بازیگری: تازه سریال «قلب یخی 3» و «بچه های نسبتا بد» را بازی کرده و یک جورهایی بازی اش به چشم آمده بود. طبیعتا با گذشت زمان می توانست به جایگاه بهتری در بازیگری دست پیدا کند.

عسل بدیعی
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

در چند سالگی فوت کرد: 35 سالگی
دلیل فوت: فروردین سال ۹۲ به دلیل مسمومیت شدید دارویی، دچار مرگ مغزی شد و از دنیا رفت.

مهم ترین آثارش: از سال 77 با فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری به مخاطبان معرفی شد. بعد از این فیلم عیاری، فیلم های «دست های آلوده» سیروس الوند، «شمعی در باد» پوران درخشنده، مهمترین آثار کارنامه اش بودند. در تلویزیون هم با سه سریال «تا صبح»، «زمین انسان ها»، و «ششمین نفر» به مخاطبان معرفی شد و بازی اش مورد توجه این مخاطبان هم قرار گرفت.

موقعیت اش در بازیگری: بدیعی از سال ۸۷ به بعد در سینما حضوری نداشت و آخرین بازی هایش به سریال های تلویزیونی «زمین انسان ها» و «ششمین نفر» بر می گشت. درواقع از دو سال پیش از وفات، حضوری در هیچ پروژه ای نداشت.

داود اسدی
حسن جوهرچی، خاطرات دهه هفتاد و...

در چند سالگی فوت کرد: ۳۸ سالگی

دلیل فوت: داود اسدی روز سوم فروردین سال 1387 به خاطر سکته قلبی درگذشت.

مهم ترین آثارش: سریال های پرواز ۵۷، ساعت خوش، گل های آفتابگردان، نرگس و فیلم مادر گیسو.

موقعیت اش در بازیگری: شهرت زنده یاد داود اسدی به «ساعت خوش» بر می گردد که از او چهره ای محبوب در عرصه طنز ساخت و پس از آن تبدیل به چهره های آشنا در سریال های تلویزیونی شده بود. اسدی بعد از یک دوره کم کاری بار دیگر با ایفای نقش در سریال ها در جست و جوی موقعیت پیشین بود که اجل مهلت نداد. او وقتی از دنیا رفت که چیزی به پایان بازی اش در سریال «خط شکن» نمانده بود و تصمیم داشت بعد از آن یک فیلم سینمایی بازی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بیامرزدشون. فقط همین.

    • بدون نام

      همیشه هر برنامه ای دعوت میشد خالصانه از شهدای دفاع مقدس یاد میکرد.
      تو سریال درپناه تو عالی بود.روحش شاد.

    • هانا

      درگذشت حسن جوهرچيِ عزيز و به همه ي دوستدارانشون تسليت ميگم.
      سينما و تلويزيون بازيگر محجوب و با اخلاقي و از دست داد.
      روحشون شاد.

    • بدون نام

      روحشان قرین ارامش باد

    • 6adi

      وقت رفتنش نبود..

    • بدون نام

      مهنار افشار زیر یه سرم رفت بخاطر یه گرفتگی که منشا قلبی نداشته خبرنگار فرستادن بالا سرش .....بعد ایشون با بیماری میجنگید یک نفر صداشو درنیاورد ....حالا همه اشک تمساح میریزن تو اینستاهاشون!!!

    • بدون نام

      خدا همگی رو بیامرزه. خیلی پکر شدم.

    • بدون نام

      اشک تمساح رو خوب اومدی.من که اصن اینستا رو قبول ندارم همش تظاهره و خود نمایی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج