۴۷۵۹۸۰
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

بالن و کشتی فضایی جایگزین ماهواره می شود

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از آغاز فاز تحقیقاتی و مطالعاتی استفاده از لایه استراتسفر زمین برای قراردادن بالن، پهپاد و کشتی فضایی در جهت عملیات تصویربرداری و حمل محموله های مخابراتی خبر داد.

خبرگزاری مهر - معصومه بخشی پور: رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از آغاز فاز تحقیقاتی و مطالعاتی استفاده از لایه استراتسفر زمین برای قراردادن بالن، پهپاد و کشتی فضایی در جهت عملیات تصویربرداری و حمل محموله های مخابراتی خبر داد.
بالن و کشتی فضایی جایگزین ماهواره می شود

حسن حدادپور با اشاره به اینکه لایه استراتسفر یک لایه از جو زمین است که برخی کشورها در تلاشند برای عملیات فضایی از این لایه استفاده کنند، اظهار داشت: تاکنون فعالیتهایی برای استفاده از لایه استراتسفر جو، صورت گرفته است که از جمله آن می توان به بالن گوگل اشاره کرد.

وی با تاکید براینکه تاکنون تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی کشورها در حد طرحهای تحقیقاتی و مطالعاتی بوده است و به صورت عملیاتی تاکنون هیچ کشوری نتوانسته از لایه استراتسفر استفاده کند، اضافه کرد: در زمینه این طرحهای تحقیقاتی، قصد اعزام پهپاد برای قرارگرفتن در لایه استراتسفر وجود دارد و شرکتهایی مانند فیس بوک و سازمان ناسا در حال انجام این پروژه برای دست یافتن به این هدف هستند.

حداد پور با بیان اینکه یک سری کشتی های فضایی نیز در این لایه از جو قرار می گیرند، گفت: شرکتهایی مانند تالس در حال انجام این پروژه هستند تا یک کشتی فضایی را در لایه استراتسفر قرار دهند.

وی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران نیز به عنوان بخش پژوهشی کشور در حوزه فضا، به دنبال انجام یک سری پروژه در لایه استراتسفر است که در حال حاضر یک بالن استراتسفری را دنبال می کنیم و در ادامه به دنبال قراردادن کشتی فضایی و پهپاد در این لایه از جو زمین هستیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه این پروژه به طور کل در حوزه پروژه های پژوهشی قرار دارد و در دنیا نیز به مرحله عملیاتی نرسیده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه لایه استراتسفر حول و حوش ۲۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد، اگر شی پرنده ای در این ارتفاع قرار گیرد به علت رقیق بودن جو، انرژی کمتری برای حرکت نیاز دارد و شاید بتوان از طریق انرژی خورشیدی انرژی این پرنده را تامین کرد.

حدادپور گفت: از طرف دیگر اگر محموله های سنجشی و یا مخابراتی همراه با این پرنده اعزام شود، می تواند نقش موثری در رله مخابراتی و تهیه داده های سنجشی و عکسبرداری داشته باشد که به طور معمول، هزینه آن فوق العاده کمتر از ساخت و پرتاب یک ماهواره خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در صورت عملیاتی شدن بالن فضایی استراتسفری یکی از خدماتی که می تواند در لایه مخابراتی انجام شود، مربوط به اینترنت خواهد بود، ادامه داد: در لایه استراتسفر یک پرنده قرار می گیرد که می تواند کشتی، بالن و یا پهپاد باشد. اما در دنیا هنوز این پروژه به محصول تبدیل نشده و این نشان می دهد که در ایران پژوهش در این حوزه، پا به پای دنیا در حال حرکت است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد: درصورتی که استفاده از پرنده های استراتسفری به عنوان یک فناوری تثبیت شود، به احتمال قوی می تواند جایگزینی برای ماهواره های فضایی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج