۴۷۹۱۴۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

تاجیک: دوران راحتی با ترامپ نخواهیم داشت

نصرت الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن د رپاسخ به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد اکنون چه وضعیتی داشتیم؟ گفت:

خبرانلاین: پاسخ نصرت الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد اکنون چه وضعیتی داشتیم؟

نصرت الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن د رپاسخ به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد اکنون چه وضعیتی داشتیم؟ گفت:

یکی از اصلی ترین اهداف تیم ضد جنگ اوباما در سال ۲۰۰۹ بهبود چهره خارجی امریکا بود که تیم نو محافظه کاران تا حد امکان آنرا خراب کرده بودند. در چنین بستری و در چهار چوب حفظ منافع آمریکا دولت دوم اوباما با ایران خوب رفتار کرد. هوشمندی نظام حکومتی کشور از تاثیرات مخرب تحریمها با توجه به ضربه پذیری های اقتصاد تک محصولی داخلی و حضور مردم و رهبران جریان اصلاح طلبی در صحنه برای دور کردن شبح جنگ و خشونت از کشور، همزمان باعث شکل گیری دولت یازدهم شد.

این دولت اگر چه در ابتدا با یک اضافه برآورد از عوامل اصلی مشکلات کشور توجه خود را صرفا" به سیاست خارجی معطوف داشت و از مولفه های داخلی وضعیت کشور تا اندازه ای غفلت کرد اما بهر صورت همانگونه که در یاداشت مذاکره در وقت اضافی نوشتم توانست با افت و خیزی بسیار برجام را به سرانجام برساند.

اگر کشور از جهت انسجام ملی و توانائیهای سیاسی اجتماعی می توانست به برجام گردن ننهد باید اینکار را می کرد اما به دلیل سیاستهای غلط سالهای گذشته و مخصوصا" سیاستها، رفتار و عملکرد دولتهای هشتم و نهم مهرورز محافظه کاران هم اوضاع داخلی نه چندان خوب بود و نه منفذی برای سیاست خارجی برای تنفس باقی مانده بود.

اوضاع روابط خارجی و تعاملات بین المللی ایران در تمامی ابعاد و از جمله سیاسی و اقتصادی بسیار اسفناک بود و حتی امکان استفاده از ذخایر ارزی برای تامین مایحتاج اولیه مردم نیز وجود نداشت. شیوع انواع فسادهای رایج مالی و اقتصاد دلالی تحت عنوان دور زدن تحریمها که ناهنجاریهای خاص خود را در تمامی زمینه ها به جامعه ایرانی تزریق کرد را نیز باید بر مشکلات معیشتی و زیستی مردم اضافه نمود.

در یک کلام اگر برجام نبود اوضاع اسفناک کنونی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به مراتب شدید تر بود. البته بر اساس قاعده منطقی" اثبات شی نفی ماعدا نمی کند" عکس این ادعا صادق نیست که حالا چون بر جام را با همه کم و کسریهایش داریم باید اوضاعمان بهتر شده باشد. خیر! برجام برای چرتکه اندازی داده ها و ستانده ها نیست. بلکه برجام فضای تنفسی بوجود اورد که بتوانیم با مدیریت و ابتکار عمل از فرصتهای جهانی برای رویاروئی با مشکلات از آن استفاده کنیم. ما دوران راحتی با ترامپ نداریم. اما به یقین باید گفت ایران در بستر برجام در رو یارویی با سیاستهای ترامپ در زمینه مسائل منطقه ائی و از جمله کشور دارای مواضع و توانمندیهای قویتری است تا ایران بدون برجام؛ چه برجام سِقط شده باشد و چه برجام را ترامپ پاره کرده باشد که نخواهد کرد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر صدای واحدی در جامعه باشد ودچار تفرقه وتشتت در داخل نشویم وحل مشکلات مردم وجامعه اولویت داشته باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج