۴۸۰۶۲۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

بی‌باک: تکواندوی ایران، زمین نخورده است

تکواندو در المپیک ٢٠١٦ و بعد از آن دچار بحرانی جدی شد تا بالاخره مسئولان این فدراسیون پس از ناکامی در جام‌جهانی ٢٠١٦ تصمیم به قطع همکاری با سرمربی قبلی بگیرند.

روزنامه شهروند: تکواندو در المپیک ٢٠١٦ و بعد از آن دچار بحرانی جدی شد تا بالاخره مسئولان این فدراسیون پس از ناکامی در جام‌جهانی ٢٠١٦ تصمیم به قطع همکاری با سرمربی قبلی بگیرند. کمیته فنی فدراسیون بعد از بررسی ٥ گزینه سرمربیگری تیم‌ملی درنهایت به مهدی بی‌باک، قهرمان و مربی سابق تکواندوی ایران رسید و او را برای هدایت تیم‌ملی درمسابقات جهانی ٢٠١٧ انتخاب کرد. به همین بهانه، دقایقی با مهدی بی‌باک همکلام شدیم که در ادامه متن گفت‌وگوی «شهروند» با وی را می‌خوانید:

فکر می‌کردید دراین شرایط هدایت تیم‌ملی به شما واگذار شود؟

به هرحال این یک تصمیم گروهی بود. شورای فنی گزینه‌های سرمربیگری را معرفی و کمیته فنی از میان ٥نفر دراین‌باره تصمیم‌گیری کرد. به ‌هرحال این قرعه به نام من افتاد و کمیته فنی و فدراسیون به من اعتماد کردند. قرار براین شد که من تیم‌ملی را درمسابقات جهانی کره هدایت کنم و در رقابت‌های کشورهای اسلامی و دانشجویان ٢ تیم با مربیان دیگر اعزام شوند. اینطور نیست که تیم‌ها مجزا باشند و من با کادر فنی تیم‌های دیگر نیز همفکری می‌کنم تا ازتمام پتانسیل تکواندوی ایران استفاده شود.

خودتان در المپیک درکنار مقانلو حضور داشتید اما هم در آن مسابقات و هم جام‌جهانی نتیجه خوبی کسب نشد؟

قبول دارم که در المپیک نتیجه خوبی نگرفتیم و دراین اتفاق نه‌تنها کادر فنی، بلکه خیلی از عوامل دیگر دخیل بودند. البته امکانات برای ما ازسوی فدراسیون مهیا شده بود، اما متأسفانه از نظر روحی و روانی فشاری روی تیم‌ملی بود که برای بیان آنها شاید بتوان یک کتاب نوشت. من بعد از المپیک به خاطر فشارهایی که تحمل می‌کردم،‌ ترجیح دادم استراحت کنم و در جام‌جهانی کنار تیم نبودم. جام‌جهانی هم سبک خاص خودش را دارد و اهمیتش خیلی بالا نیست. با این حال، در آن مسابقات هم نتیجه خوبی به دست نیامد، اگرچه درجایزه بزرگ باکو سجاد مردانی یک طلای با ارزش به ‌دست آورد.

بیژن مقانلو بعد از این اتفاقات کنار رفت، شما از او درکنار خود استفاده می‌کنید؟

این نتایج چیزی از ارزش‌های مقانلو کم نمی‌کند. او کسی نیست که بتوان با یک مسابقه روی نامش خط بکشیم اما الان نیاز به ریکاوری دارد. مطمئنا هر زمان که او آمادگی‌اش را داشته باشد، از تجربه‌اش استفاده می‌کنیم. او سال‌ها تجربیات گرانبها به دست آورده و نباید به این راحتی از نامش بگذریم.

‌ درچند ‌سال اخیر فاصله زیادی بین برخی پیشکسوتان از جمله ‌هادی ساعی و یوسف کرمی با فدراسیون و تیم‌ملی ایجاد شده بود. شما ازحضور قهرمانان سابق تکواندو استفاده می‌کنید؟

قطعا همین‌طور است و تا جایی که بتوانم برای ایجاد همبستگی درجامعه تکواندو تلاش می‌کنم. من دوست دارم از نظرات تمام بزرگان تکواندو استفاده کنم اما آنها باید با ما دریک راستا باشند، نه این‌که درجهت دیگری صحبت کنند. به ‌هرحال مسئولیت هرگونه شکست و موفقیت تیم‌ملی با کادرفنی و فدراسیون است. پس من هرگونه پیشنهادی که به درد تکواندوی ایران باشد را می‌پذیرم.

حضور رضا مهماندوست در تیم‌ملی آذربایجان و اختلافات او با فدراسیون درماه‌های اخیر حاشیه‌های زیادی به وجود آورده است. شما با او اختلافی دارید؟

ازهمین جا اعلام می‌کنم، هیچ مشکلی با مهماندوست ندارم. او بیشترین افتخارات خود را با تیم‌ملی ایران به دست آورده و الان درکشور دیگری به ‌خاطر قراردادی که دارد، فعالیت می‌کند. من با هیچ‌کسی درتمام دنیا مشکلی ندارم. به همه دوستان می‌گویم که منافع شخصی را کنار بگذارند و هرجای دنیا که هستند، برای موفقیت تیم‌ملی گام بردارند، حالا چه من مربی تیم‌ملی باشم، چه هر فرد دیگری.

قطعا برای حضور درمسابقات جهانی اهداف بزرگی دارید؟

مطمئنا وقتی این پست را قبول کردم، به فکر کسب بهترین نتیجه بودم. ما باید بتوانیم به روزهای اوج برگردیم و این توانایی را هم درخودم می‌بینم که چنین کاری انجام دهم. من اصلا قبول ندارم که تکواندو زمین خورده، چون درعرض ٦،‌ ٥ماه هیچ‌وقت یک تیم نابود نمی‌شود. تکواندوکاران هنوز انگیزه قهرمانی دارند و باید از نظر روحی و روانی آنها را آماده کنیم.

وضع تکواندوکاران المپیکی به‌ویژه مهدی خدابخشی و فرزان عاشورزاده نگران‌کننده به نظر می‌رسد؟

من از وضع همه تکواندوکاران باخبر هستم. قرار نیست کسی از تیم‌ملی کنار برود، چون این ٢نفر تا قبل از المپیک رنک یک جهان را دراختیار داشتند. هیچ‌وقت به خاطر جوانگرایی نمی‌گوییم که باتجربه باید بروند، چون اصل ما بر شایسته‌سالاری است. در ٣، ٢سالی هم که من درکنار مقانلو در تیم‌ملی بودم، به نام‌ها توجهی نداشتیم و هرکسی بهتر بود به مسابقات اعزام می‌شد. به جرأت می‌گویم که هرجوانی بتواند قهرمانان را شکست دهد، قطعا ملی‌پوش خواهد شد. خدابخشی با تکواندو مشکلی ندارد و برمی‌گردد. من نه‌تنها از قهرمانان استفاده می‌کنم، بلکه طرحی داریم که هرکسی اگر در یک روستای دورافتاده هم هست و می‌تواند وارد تیم‌ملی شود، به او زمان لازم را بدهیم.

محمد باقری‌معتمد که بعد از المپیک ٢٠١٢ از تیم‌ملی کنار رفت و اخیرا قصد داشت در ترکیب آذربایجان به میدان برود هم، ممکن است به تیم‌ملی برگردد؟

باقری‌معتمد برای من قابل احترام است، اما هرکسی که می‌خواهد در تیم‌ملی باشد، باید از برخی فیلترها بگذرد و شرایط لازم را داشته باشد. حداقل این‌که در لیگ تکواندو مبارزه کند. به ‌خاطر نام‌ها، کسی را به تیم‌ملی دعوت نمی‌کنم اما مطمئن باشید که انتخاب ملی‌پوشان به دور از اختلاف‌نظرهای گذشته خواهد بود.

افتخارات مهدی بی‌باک

سرمربی تیم‌ملی تکواندو
دوره قهرمانی
دارنده مدال طلای مسابقات جهانی ١٩٩٧ و ٢٠٠٠
دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی ٢٠٠٦
دارنده مدال طلای دانشجویان جهان در‌سال ٢٠٠٦
دارنده مدال نقره جام‌جهانی
١٩٩٨ و نقره دانشجویان جهان ٢٠٠٤
٢ مدال طلای جام باشگاه‌های آسیا در‌سال ٢٠٠٧ و ٢٠٠٩
و یک نقره در‌سال ٢٠١١
***
دوره مربیگری در تیم ملی
موفقیت در بازی‌های آسیایی ٢٠١٤ با کسب چند مدال طلا
کسب عنوان قهرمانی جهان ٢٠١٥
کسب ٣ سهمیه المپیک ٢٠١٦
ارسال دیدگاه شما
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج