۴۸۱۲۴۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟

بارسلونا در مسابقه رفت از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه پارک دو پرنس شهر پاریس، به میهمانی پاریسن ژرمن رفت اما ضیافت کاتالونیایی ها در شهر پاریس، تبدیل به یک کابوس وحشتناک شد. به راستی در شب ۱۴ فوریه، چه بلایی بر سر بارسلونا آمد؟

وبسایت نود: بارسلونا در مسابقه رفت از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه پارک دو پرنس شهر پاریس، به میهمانی پاریسن ژرمن رفت اما ضیافت کاتالونیایی ها در شهر پاریس، تبدیل به یک کابوس وحشتناک شد. به راستی در شب ۱۴ فوریه، چه بلایی بر سر بارسلونا آمد؟

بارسلونا در شبی عجیب و غیر قابل باور، شکستی خفت بار را مقابل پاریسن ژرمن متحمل شد که به گواه بسیاری از کارشناس ها، سنگین ترین باخت اروپایی آبی و اناری از ماه می ۱۹۹۴ بود. حتماً به خاطر دارید که «تیم رؤیایی» یوهان کرایف در فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۹۴-۱۹۹۳، با نتیجه ۴-۰ به میلانِ فابیو کاپلو باخت و حالا پس از حدود ۲۳ سال، بارسلونا دقیقاً با همین نتیجه شکست خورد این بار مقابل پاریسن ژرمن.

آن تیم رؤیایی بارسلونا پس از فتح پیاپی چهار قهرمانی لالیگا و کسب نخستین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با تک گل رونالد کومان مقابل سمپدوریا در سال ۱۹۹۲، با ستاره هایی همچون هریستو استویچکوف، پپ گواردیولا، رونالد کومان و روماریو یک تیم بسیار مخوف نشان می داد. در آن شب کابوس وار کاتالونیایی ها، استفاده از مارسل دسایی در خط هافبک میلان باعث شد که همه برنامه های یوهان کرایوف به هم بریزد. در حالی که بارسلونا از بازیسازهای فانتزی همچون پپ گواردیولا و خوزه ماریا باکرو استفاده می کرد، میلان با بازیکن های قدرتی همچون مارسل دسایی و دمیتریو آلبرتینی در خط هافبک، عملاً حریف خود را آچمز کرد.

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟

همان شکست موجب شعله ور شدن آتش اختلاف بین جوزپ نونیِز رئیس باشگاه و یوهان کرایوف سرمربی آبی و اناری ها شد و ظرف مدت کوتاهی چند ستاره اصلی «تیم رؤیایی» یعنی کومان، استویچکوف، روماریو، چیکی بیگرستین و آندونی زوبی زارتا عطای حضور در بارسلونا را به لقایش بخشیدند و سرانجام دوران شکوهمند کرایوف کبیر در نیوکمپ نیز در تابستان ۱۹۹۶ خاتمه یافت. آن شب سیاه بارسلونا در آتن، مسیر باشگاه را تغییر داد و در واقع مقدمه ای شد برای پایان یکی از طلایی ترین دوران کاتالان ها.

البته باخت ۴-۰ به میلان در سال ۱۹۹۴ را نمی توان آخرین شکست تحقیر آمیز بارسلونا در مسابقات اروپایی دانست زیرا آنها در فصل ۱۳-۲۰۱۲ لیگ قهرمانان نیز با همین نتیجه به بایرن مونیخ باختند اما مسئله این جا است که باخت اخیر بارسلونا در پاریس، بیش از هر چیزی به آن شب تلخ آنها در آتن شباهت داشت.

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟

بارسلونا در فصل جاری با مشکلات زیادی از جمله مصدومیت های پیاپی و عدم آمادگی آندرس اینیستا، کمبود مهره و مشکلات عدیده در خط دفاعی و افت فاحش خاویر ماسکرانو رو به رو بوده است. در اوایل دوران مربیگری لوئیز انریکه در بارسلونا، شایعاتی مبنی بر عدم وجود روابط گرم بین بازیکن هایی مانند لیونل مسی با وی به گوش می رسید هر چند که نتایج خوب و موفقیت های بارسلونا باعث شد که به تدریج، این شایعات به فراموشی سپرده شوند اما پس از باخت باورنکردنی ۴-۰ به پاریسن ژرمن، باز هم صحبت هایی از این دست مطرح شده اند. شاید انتقاد سرخیو بوسکتس از برنامه های تاکتیکی تیمش، بهترین گواه مبنی بر وجود اختلاف نظر در رختکن باشد.

شخصیت نه چندان گرم و صمیمی لوئیز انریکه و استفاده وی از سیستم چرخشی در فصل جاری باعث شده تا مشکلات بارسلونا عیان تر شوند. بسیاری از ستاره ها از این که مجبورند زمان بیشتری را روی نیمکت بنشینند، اصلاً رضایت ندارند. گابریل مارکوتی نویسنده ESPN معتقد است که هنوز هم هیچ چیز برای بارسلونا تمام نشده و بازیکن های این تیم به همراه لوئیز انریکه تصمیم می گیرند که سرنوشت آبی و اناری ها در این فصل چه خواهد شد. فعلاً بارسلونا به فینال کوپا دل رفته و هنوز هم برای فتح سومین قهرمانی پیاپی در لالیگا، ناامید نیست.

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟

جیِم بالاغه (Guillem Balagué) نویسنده زاده کاتالونیا معتقد است که عامل اصلی ناکامی بارسلونا در خط هافبک است. به اعتقاد وی، عدم توازن در خط هافبک منجر به از دست رفتن کنترل بازی توسط شاگردان لوئیز انریکه شد و عملاً آندرس اینیستا و سرخیو بوسکتس با مثلث MSN بیگانه بودند. در واقع MSN بسیار خوب هستند اما باید توپ را به سریع ترین شکل ممکن به آنها رساند که در بازی مقابل پاریسن ژرمن، چنین اتفاقی نیفتاد. بالاغه می گوید که سه مهاجم بارسلونا به هنگام تصاحب توپ بسیار خوب هستند اما در زمانی که توپ در اختیار حریف است، کار زیادی را انجام نمی دهند. خط دفاعی و خریدهای این فصل بارسلونا هم به جز ساموئل اومتیتی، عملکرد فوق العاده ای نداشته اند.

لیونل مسی در نیمه اول بازی فقط ۱۷ بار توپ را لمس کرد و به درستی تغذیه نشد. اونای امری سرمربی اسپانیایی پاریسن ژرمن که شناخت بسیار خوبی از بارسلونا داشت، با قرار دادن یولیان دراکسلر و آنخل دی ماریا در پشت سر سرخیو بوسکتس و بین خطوط، عملاً خط هافبک حریف را از کار انداخت. لوئیز انریکه هیچ تغییر تاکتیکی را پس از خوردن دو گل در نیمه اول انجام نداد. به قول سرخیو بوسکتس، بارسلونا جنگ تاکتیکی را به پاریسن ژرمن واگذار کرد.

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟

نظر شخصی جیِم بالاغه یکی از مشهورترین روزنامه نگارهای دنیای فوتبال، این است که دوران لوئیز انریکه در بارسلونا به پایان رسیده و بازیکن های این تیم دیگر اعتماد چندانی به سرمربی خود ندارند. حتی لوئیز انریکه هم از این موضوع آگاه بوده و شاید واکنش تند وی با خبرنگاران در پایان مسابقه، گواهی بر همین واقعیت باشد. حتی روزنامه اسپورت چاپ کاتالونیا خبر از برگزاری جلسه ای تنش آلود بین اعضای کادر فنی بارسلونا با بازیکن ها، پس از شکست سنگین مقابل پاریسن ژرمن داد.

لوئیز ماسکارو نویسنده همین روزنامه چند روز پیش از این باخت، بابت تغییر رویکرد فنی لوئیز انریکه در این فصل و فاصله گرفتن بارسلونا از نمایش های خوب چند فصل گذشته، انتقادهای زیادی را مطرح کرده بود. وی گفت که «بارسلونا دیگر بارسلونا نیست و شک دارم که آنها دوباره همان تیم بشوند!» گفتنی است که لوئیز انریکه در نخستین فصل حضور روی نیمکت بارسلونا به سه گانه رسید، در دومین فصل به دوگانه و حال در سومین فصل، احتمالاً به یک جام یعنی کوپا دل ری بسنده خواهد کرد.

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟

اندی وست نویسنده BBC معتقد است که لوئیز انریکه در برنامه های تاکتیکی اش فاقد Plan B است و تنها تاکتیک وی این است که «مسی را آزاد بگذارید تا هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد و سپس امیدوار باشیم که بهترین اتفاقات برای ما رقم بخورد!» ارنست فولچ سردبیر دیاریو اسپورت هم معتقد بود که بارسلونا در پاریس، بدون مربی بازی می کرد!

عدم وجود پویایی و بازی انرژیک از سوی یاران بارسلونا، یک تیم بی روح و در هم شکسته را جلوی چشم بیننده نمایان کرده بود. بیشترین انتقادها پس از لوئیز انریکه، متوجه MSN بود به ویژه لیونل مسی و لوئیز سوارز که کاملاً در جریان بازی محو شدند و تنها نیمار، کمی سوسو می زد.

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟

روزنامه فیگارو این نتیجه را باورنکردنی و «سور رئال» توصیف کرد و با تیتر «بال های جادویی»، به تمجید از یولیان دراکسلر و آنخل دی ماریا پرداخت. مثلث آتشین دراکسلر- دی ماریا - کاوانی هر کاری که خواستند، با تیم بارسلونا کردند و شاگردان لوئیز انریکه هیچ گاه قادر به مهار آنها نبودند. سمت راست خط دفاعی بارسونا یعنی همان جایی که سرخی روبرتو حضور داشت، محلی مناسب برای جولان دراکسلر بود. آیا دنی آلوز نمی توانست عملکردی بهتر در این پست داشته باشد که با نظر انریکه به یوونتوس فروخته شد؟

لیونل مسی حتی یک بار هم موفق به زدن شوت به داخل چارچوب دروازه حریف نشد. اعتماد بیش از حد به آندره گومش و استفاده از وی به جای ایوان راکیتیچ در میانه زمین، یکی از بحث برانگیزترین انتقادها علیه انریکه در این فصل است. عملکرد آدریان رابیو، بلایس ماتوئیدی و مارکو وراتی سه هافبک پاریسی ها را در این بازی با آندره گومش مقایسه کنید. به راستی آندره گومش ۴۵ میلیون پوندی چه نقشی را در خط هافبک «بلوگرانا» ایفا کرد؟ آیا این شکست، آغازی بر پایان عصر لوئیز انریکه در نیوکمپ بود؟ آیا لوئیز انریکه در تابستان و یا حتی زودتر، نیوکمپ را ترک خواهد کرد؟ در این صورت، چه کسی از بین رونالد کومان، خورخه سامپائولی، مائوریسیو پوچتینو یا خوان کارلوس اونزوئه (دستیار انریکه) جانشین وی خواهند شد؟

آخرین کابوس در پاریس؛ آغازی بر پایان انریکه؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج