۴۸۳۰۶۹
۳ نظر
۵۰۳۹
۳ نظر
۵۰۳۹
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۶۷)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها:

«ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ کشف قرآن ۱۱۵ سوره ای در قم!
طی بررسی های انجام شده این مطلب صحت نداشته و در خبرگزاری فارس نیز یافت نشد.
متن شایعه

« خبرگزاری فارس: در پی حفاری گروهی از باستان شناسان در اطراف شهر قم، یک جلد قران کریم که قدمت آن به هزار و چهار صد سال پیش باز میگردد، کشف شد.
پیش از این نسخه های خطی و قدیمی فراوانی از قران کریم در جریان حفاری ها به دست آمده بود اما آنچه که این قران را از سایر نسخه ها متمایز میکند، ۱۱۵ سوره بودن آن است، امری که بحث های فراوانی را به دنبال داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، این نسخه خطی پس از کشف بلافاصله به حوزه علمیه قم منتقل شد تا علما و مراجع عظام درباره صحت و سقم سوره صد و پانزدهم تحقیق و بررسی کنند.
آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: «ما تا قبل از کشف این نسخه نیز می دانستیم که قران کریم در حقیقت ۱۱۵ سوره داشته است اما به دو لحاظ هیچگاه آن را بیان نمی کردیم. اول این که نمی خواستیم رشته ی پیوندمان با برادران اهل سنت از اینی که هست نازکتر شود و دوم این که مدرک مستدلی نیز در اختیار نداشتیم. اما در روایات اهل تشیع داریم که پیامبر اکرم پیش از رحلت شان یک جلد قران کریم را به دست سلمان فارسی میدهد و از او میخواهد که قران را به ایران برده و در جایی بیرون از شهر قم دفن کند. حضرت رسول نسخه ی دیگری از کتاب را به هنگام حج الوداع همراه با خود میبرد اما ابوبکر به بهانه تلاوت قران، کتاب را از پیامبر قرض می گیرد و دیگر هرگز آن را پس نمی دهد. پس از فوت پیامبر، ابوبکر سوره صد و پانزدهم را پاره کرده و می گوید که قران فقط صد و چهارده سوره دارد، موضوعی که تا به امروز مورد پذیرش غالب مسلمانان بوده است اما مسئله ای که خارج از درک مغز کوچک ابوبکر بوده این است که رسول اکرم علم غیب داشتند و برای همین هم نسخه ی دیگر را در دل خاک شهر قم به امانت گذاشتند زیرا می دانستند که روزی به دست اهلش خواهد رسید.»
ستاد مبارزه با چرندیات (67)

آیت الله مقتدایی در مورد علت این رفتار ابوبکر می گوید: «سوره صد و پانزدهم به صراحت تکلیف جامعه مسلمین را پس از رحلت پیامبر مشخص می کند. در این سوره نام هر دوازده امام شیعیان به صراحت ذکر شده و خداوند فرموده اند آنان جانشینان بر حق پیامبرند. همچنین در آیات پایانی این سوره، نام جانشینان امام زمان در زمان غیبت آمده است. به عنوان مثال، مقام معظم رهبری تحت عنوان السید علی الخامنه ای، در آیه شصت و چهارم به عنوان رهبر مسلمین جهان در عصر حاضر معرفی شده است و دو بار هم تاکید شده که هیچ مسلمانی بدون تبعیت کامل از فرمایشات ایشان، وارد بهشت نخواهد شد »

پاسخ شایعه

طی بررسی های انجام شده این مطلب صحت نداشته و در خبر گزاری فارس نیز یافت نشد.

نه تنها این مطلب در خبرگزاری فارس یافت نشد، بلکه این خبرگزاری تکذیبیه این شایعه را نیز در سال ۱۳۹۰ در وبسایت خود منتشر کرده است. متاسفانه این شایعه باز هم به صدر اخبار و شبکه های اجتماعی بازگشته است.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز این خبر را تکذیب کرده و در این رابطه گفت: کشف قرآن خطی ۱۱۵ سوره ای در یکی از بیابان های قم خبری جعلی است.

این خبر توسط یکی از وبلاگ های شخصی در فضای مجازی به طنز و به نقل از یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده و شبکه‌های وهابی نیز با بریدن بخش ‌های مختلف این خبر جعلی، آن را منتشر کرده و این دروغ را به شیعیان نسبت می‌دهند .


سوژه دوم؛ شکلات نوتلا بدلیل دارا بودن پالم سرطان زا تشخیص داده شد
نام سرطان و سرطان زا بودن با شایعات ایرانی گره خورده است و هرچیزی که بین مردم رایج میشود و محبوبیت پیدا میکند، بعید است شایعه ای مبنی بر سرطان زا بودن آن منتشر نشود. این بار نوبت شکلات نوتلاست!

متن شایعه

« اداره سلامت مواد غذایی اروپا، شکلات نوتلا را بدلیل دارا بودن پالم سرطان زا تشخیص داده و بسیاری از مغازه ها و سوپرمارکت های اروپایی فروش آن را متوقف کرده اند.

جنجال پالم، دامن نوتلا را گرفت/ نوتلا شکلاتی با طعم سرطان؟!»

ستاد مبارزه با چرندیات (67)

پاسخ شایعه

اداره ایمنی موادغذایی اروپا (EFSA) ماه می سال ۲۰۱۶ گزارشی منتشر کرد که در آن به سرطان زا بودن روغن پالم - درصورت پالایش و تصفیه شدن در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد - نسبت به سایر روغن های نباتی دیگر اشاره کرد. در این گزارش همچنین به خطرات زیست محیطی روغن پالم از جمله خطرات مرتبط با جنگل زدایی و آلودگی هوا اشاره شده است.

اما واقعیت این است که گزارش EFSA به صورت خاص به سرطان زا بودن محصولات نوتلا اشاره نمی کند ، بلکه در آن عنوان نموده است روغن پالم که یکی از ترکیبات اصلی این محصول است که درصورت پالایش و تصفیه در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد می تواند موادشیمیایی سرطان زا و خطرناک آزاد کند.

تاکنون گزارشی از مقادیر قابل توجه GE،۳-MCPD یا ۲MCPD در شکلات نوتلا منتشر نشده است و همانطور که در گزارش EFSA نیز تأکید شده است، برای تعیین سطح خطر این محصول بدلیل استفاده از روغن پالم، به مطالعات بیشتری نیاز است. ضمنا این پژوهش بدون محاسبه داده های انسانی و صرفا براساس نتایج آزمایش بر روی حیوانات (موش صحرایی و موش آزمایشگاهی) منتشر شده است. انسان و جوندگان کاملا با هم مشابهت ندارند و برخی مطالعات مرتبط با سرطان در موش ها قابل تعمیم به انسان نیستند، چرا که به نظر می رسد جوندگان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سرطان هستند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز به عنوان یک نهاد معتبر نظارت بر مواد غذایی بین المللی، استفاده از روغن پالم را در موادغذایی ممنوع نکرده است .


سوژه سوم؛ پیش بینی ماهواره "cckl home" از بارش سیل آسا در فارس

ابن مطلب توسط صدا وسیمای فارس تکذیب شد و چنین ماهواره ای نیز وجود ندارد!

متن شایعه

" خبرگزاری صداوسیمای فارس: اعلام داشت میزان بارش باران در تمامی شهرستان ها و روستاهای فارس به میزان قابل توجهی بارش به همراه داشته.اما این تمام بارندگی نخواهد بود .ماهواره یcckl home یکی از ماهواره های هواشناسی قوی که عمده فعالیت خود را در پیش بینی وضع هوا به عهده گرفته..پیش بینی کرده بود دو ماه اخر سال ۹۵هجری شمسی از بارندگی محروم نیست.وشاهد بارندگیهای خوبی خواهیم بود.اما رأس ساعت۳:۴۱ دقیقه بامداد به تاریخ۲۹/۱۱/۹۵ این ماهواره اطلاعات و اخبار جدیدی را دریافت کرد که چندان خوش نمیباشد.موج جدیدی از بارندگی از تاریخ۳/۱۲/۹۵روز سه شنبه وارد جو کشور شده و مطلقا استان فارس رو پوشش میده.این توده هوا .نسبت به بارندگی های سابق فشرده تر بوده واحتمال زیاد مناطق جنوب فارس به زیر آب خواهد رفت.یکی از دلایل این پیش بینی بارش سه برابری باران نسبت به بارندگی سابق که پیش بینی به حد ۹۳۰ میلی متر بارندگی میرسه و یکی دیگر هم بارش سابق باران که زمین خیس شده و ابهای زیر زمینی دچار فعالیت شده و آبی را در زمین قبول نمیکنند.یکی از پیش گویی هایی که رحمت خدا رو در عذاب خود نشان میدهد .صاعقه و رعدوبرق در فاصله ی یک متری زمین دچار خسارات جانی شدیدی خواهد شد.خواهشمندیم تا وقت هست تمام اقدامات لازم انجام شود. با ماهمراه باشید."
ستاد مبارزه با چرندیات (67)

پاسخ شایعه

این مطلب صحت ندارد و خبرگزاری صدا و سیمای فارس که این متن به آن منتسب شده، در کانال تلگرامی خود آن را تکذیب کرد . ماهواره ای به نام "cckl home" وجود ندارد و پیش بینی ادعایی از آن هم یافت نمی شود. ادبیات ضعیف، اصطلاحات غیر فنی و ادعاهای غیر علمی متن نه تنها به یک خبرگزاری تعلق ندارد، بلکه بیانگر نگارش آن توسط فردی کم سواد است.

آدرس اینترنتی انتهای متن فعال نیست و برای فروش گذاشته شده و آدرس کانال صدا و سیمای فارس هم تنها جهت اعتبار بخشی به شایعه ثبت گردیده است.

http://fars.com

5. بارش کم سابقه رحمت الهی در استان فارس، سوژه سودجویان شبکه های اجتماعی شده که لازم است از انتشار اخبار غیر رسمی مرتبط با آن خودداری شود.
سوژه چهارم؛ وجود اسپرم گاو در نوشابه های انرژی زا!
ردبول (Red Bull)‏ به معنی گاونر قرمز، نام و نشان تجارتی یک نوشابهٔ انرژی‌زا است که محصول شرکت اتریشی Red Bull GmbH می باشد.

متن شایعه

« به علت وجود اسپرم گاو در نوشابه های انرژی زای "رد بول" معاونت غذا و دارو، این نوشابه ها را غیربهداشتی و غیرشرعی اعلام کرد. »

ستاد مبارزه با چرندیات (67)


پاسخ شایعه

ردبول (Red Bull) ‏ به معنی گاونر قرمز، نام و نشان تجارتی یک نوشابهٔ انرژی‌زا است که محصول شرکت اتریشی Red Bull GmbH می باشد. اعلام غیربهداشتی و غیرشرعی بودن مصرف نوشابه ردبول تنها به علت ورود قاچاق نوع تقلبی آن به شبکه ی عرضه می باشد. نمونه ی اصلی آن که متعلق به شرکتی اتریشی است، مجوزهای لازم سازمان غذا و دارو را برای حضور در بازار مصرف دارا است و از نظر مصرف منعی ندارد. اما نمونه ی تایلندی آن مجوز واردات نداشته و از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور شده است. این در حالیست که این دو نوشابه خیلی با هم شباهت دارند .

داستان وجود اسپرم گاو در نوشابه ردبول، در رسانه‌های اجتماعی انگلیسی زبان نیز مشاهده می گردد. دلیل این مساله این است که ریشه کلمه تائورین"Taurine" ، یکی از مشتقات اصلی ردبول، از کلمه لاتینِ Taurus به معنای گاونر گرفته ‌شده ‌است و وجود این ماده در اسپرم گاو نر ، بهانه‌ای برای شایعه پردازی جهت وجود اسپرم‌ گاو در این نوشیدنی گردیده است. و برگرفتن نام تجاری این شرکت از نامِ گاو نر نیز، بر این شایعات دامن زده است، که البته واقعیت غیر از این است.

"تائورین" از انواع اسیدهای آمینه موجود در طبیعت است و در گوشت‌، ماهی و شیر انسان موجود است. این ماده یک هزارم وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد. کیسه صفرا و روده بزرگ در بدن جانوران، اصلی ترین اندامی هستند که تائورین در آنها وجود دارد. یکی از مناقشات اصلی درباره این ترکیب از آن‌جا نشات می‌گیرد که تائورین در اسپرم گاو نر و خون هم یافت می‌شود. و البته این ماده بصورت آزمایشگاهی نیز تولید می شود و یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده تمام نوشابه های انرژی زا، تائورین است که به صورت صنعتی و توسط شرکتهای دارویی، تولید می گردد.

با مشاهده ویدیوی زیر می توانید در مورد تائورین اطلاعات بیشتری کسب نمایید.



تائورین خواص زیادی دارد، از جمله می تواند سطح آب بدن را در سطح سلولی افزایش دهد که این عمل باعث تقویت حجم سلول ها و در نتیجه افزایش هدایت مواد مغذی به آنها می شود. به این خاطر که تائورین بطور طبیعی در شیر مادر وجود دارد ، و هم به علت فوایدش، این ماده در شیرخشک هم استفاده می شود.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر عملکرد سازمان غذا و دارو در مورد انتشار این شایعه گفت: برخی شرکت های تولید و توزیع نوشابه های انرژی زا، به دلایل تبلیغاتی و اثرات روانی، علیرغم واقعیت موجود، سعی بر القای استفاده از منشا اسپرم و منی گاو نر در محصولات خود داشته و دارند، که این موضوع واقعیت ندارد .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      عالیه

    • بدون نام

      ممنون از اطلاع رسانی تان

    • شیرین

      ظاهرا شایعه سیل واقعا سیل اومد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج