جاباما
۴۸۳۷۷۰
۲ نظر
۵۰۳۵
۲ نظر
۵۰۳۵
پ

تنظيم چربی خون با تغذيه سالم

براي كنترل و درمان چربي خون بالا در برخي موارد دارودرماني مورد نياز است اما با اين حال در هر زمان در كنار مصـرف دارو يا حتي براي پيشگيري از بيماري، توجه به دو اصل مهم شامل «بهبود الگوي غذايي» و «اصلاح الگوي زندگي» حياتي است.

روزنامه آرمان امروز: براي كنترل و درمان چربي خون بالا در برخي موارد دارودرماني مورد نياز است اما با اين حال در هر زمان در كنار مصـرف دارو يا حتي براي پيشگيري از بيماري، توجه به دو اصل مهم شامل «بهبود الگوي غذايي» و «اصلاح الگوي زندگي» حياتي است. كلسترول ماده‌اي مومي شكل و نرم است كه هم در بدن انسان ساخته مي‌شود و هم از طريق مواد غذايي با منشا حيواني دريافت مي‌شود و تامين مقدار متعادل آن براي حفظ سلامت بدن و عملكرد طبيعي مغز ضروري است اما بالا رفتن سطح آن در خون خطر بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي را افزايش مي‌دهد.

الگوي زندگي خود را اصلاح كنيد. وزن اضافي خود را كاهش دهيد. هر روز ۴۵ تا ۶۰ دقيقه پياده‌روي كنيد. حتي‌المقدور دو يا سه نوبت در هفته ساعاتي را به ورزش‌هاي هوازي مورد علاقه‌تان بپردازيد.
از استعمال دخانيات جدا پرهيز كنيد. با تغذيه مناسب و ورزش، سايز دور شكم خود را كاهش دهيد. از مصرف نوشيدني‌هاي الكلي بپرهيزيد. در صورت ابتلا به ديابت زيرنظر پزشك، ميزان قند خون خود را كنترل نماييد و بالاخره اينكه با خواب، استراحت كافي، آرامش و افكار مثبت از استرس و اضطراب دوري كنيد.

تنظيم چربی خون با تغذيه سالم
 
مقدار انرژي دريافتي خود را كنترل كنيد و مصرف فيبرهاي خوراكي را در برنامه غذايي خود افزايش دهيد. انرژي دريافتي روزانه را به جهت پيشگيري يا درمان اضافه‌وزن و چاقي همواره در كنترل داشته باشيد. دريافت فيبر غذايي، ويتامين C، اسيدفوليك و ساير مواد مغذي ضروري را در برنامه غذايي روزانه افزايش دهيد.
براي اين منظور مي‌توانيد به‌جاي نان سفيد از انواع نان تهيه‌شده با غلات كامل و سبـوس‌دار استفاده كنيد. دفعات مصرف برنج سفيد در هفته را كاهش داده و به‌جاي آن از برنج قهوه‌اي يا برنج مخلوط با حبوبات يا سبزي استفاده كنيد. همچنين از انواع سبزي‌هاي تازه به اشكال مختلف مثل سالاد، سبزي‌خوردن، خوراك سبزيجات در برنامه غذايي روزانه استفاده كنيد. در ميان وعده‌هاي روزانه بيشتر از ميوه‌هاي تازه مصرف كنيد.

دريافت چربي‌هاي اشباع، چربي‌هاي ترانس و كلسترول را كاهش دهيد. به همين دليل متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند از انواع محصولات لبني كم‌چرب يا فاقد چربي مصرف كنيد. مصرف خامه، سرشير، كره و روغن حيواني را محدود كنيد. از روغن نباتي جامد، مارگارين و محصولات غذايي حاوي اين نوع چربي‌ها شامل بيسكويت، كيك، شيريني، شكلات، پفك و چيپس كمتر استفاده كنيد.
همچنين بهتر است به‌جاي گوشت قرمز از ماهي، سويا (دانه، پروتئين و پنير سويا) و حبوبات استفاده كنيد. مصرف غذاهاي چرب، سرخ‌كرده، غذاهاي رستوراني و فست‌فودها را تا حد امكان كاهش دهيد. در برنامه غذايي روزانه از انواع مغزها و دانه‌ها به مقدار متعادل و به شكل بي‌نمك استفاده كنيد و هر روز دو تا سه عدد مغز گردو بخوريد.

مصرف قند، شكر و محصولات شيرين را كاهش دهيد. به‌جاي قند و شكر از مقدار كمي خشكبار مثل كشمش و توت خشك و در طول روز استفاده كنيد. مصرف انواع شيريني‌ها، كيك، بيسكويت، كلوچه، آبنبات، شكلات، نوشابه، شربت و ساير فرآورده‌هاي حاوي شكر را تا حد امكان كاهش دهید.

كلسترول هم خوب و بد دارد

منظور از كلسترول بد همان ذرات LDL يعني ذرات چربي با تراكم كم و نقش آنها رساندن كلسترول به سلول‌هاي بدن است. كلسترول بد سبب گرفتگي رگ‌ها و عوارض قلبي مي‌شود. برعكس ذرات HDL يا همان ذرات چربي با تراكم زياد هستند كه وظيفه جارو كردن كلسترول از بدن و رساندن آن به كبد را دارند، بنابراين در سالم نگه‌داشتن عروق نقش مثبت دارند و خطر ابتلا به عوارض قلبي را كاهش مي‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من نه سیگار میکشم نه اضافه وزن دارم نه غذاهای چرب دوست دارم. تمام عمرم روغن مایع بدون کلسترول استفاده کردم. عاشق میوه و سبزیجاتم با این حال کلسترول دارم.
      به نظرم اینها همش حرفه . هنوز علم نتونسته علت خیلی چیزارو بفهمه

    • بدون نام

      این روغن مایع ها که معلوم نیست چی هست با کمترین مقدار. حرارت مثل چسب میچسبه روی ظرف و اجاقی که پخت و پز کردی کت آب جوش و پاک کننده هم به سختی پاک میشه خدا میدونه چه بلایی سر بدن میاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج