۴۸۴۷۳۳
۱۷ نظر
۵۰۰۵
۱۷ نظر
۵۰۰۵
پ

شروط ایران برای اعزام زائران به حج

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: اگر عربستان شروط منطقی ایران را در مذاکرات بپذیرد اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی از سر گرفته خواهد شد.

واحد مرکزی خبر: حمید محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت و سرپرست گروه اعزامی ایران به عربستان سعودی برای مذاکرات حجّ پیش از عزیمت به عربستان با تاکید بر اینکه اگر عربستان شروط منطقی ایران را در مذاکرات بپذیرد اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی از سر گرفته خواهد شد، گفت: اعزام هیئت ایرانی به عربستان نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری حج عزّت مندانه است.

محمدی افزود: اگر این اراده از طرف سعودی نیز وجود داشته باشد، خواسته‌ها، زمینه‌ها و بسترهای لازم را فراهم خواهند کرد.

وی گفت: در پاسخ به دعوت مسئولان حج عربستان از ایران، طی نامه‌ای که به آن‌ها ارسال شد موضوعاتی را متذّکر شدیم، بر همین مبنا هیات ایرانی که امشب عازم عربستان است در مذاکراتی که خواهند داشت بر اساس همان موضوعات، مذاکرات را پیش می برد.

سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به قطع روابط دو جانبه بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، گفت: به علت قطع روابط دو جانبه، حجاج ما باید از حمایت‌های حقوقی و کنسولی برخوردار باشند و این یکی از موضوعات مهمی است که باید ساز و کار آن در این مذاکرات تعریف شود تا ما دغدغه‌ای درباره این حمایت‌ها که بر اساس قوانین بین‌الملل تعیین شده است، نداشته باشیم.

سرپرست گروه اعزامی ایران به عربستان سعودی با بیان اینکه مصداق‌های رعایت عزّت و کرامت زائران ایرانی را به صورت شفاف بیان خواهیم کرد، گفت: گاهی اوقات در مبادی ورودی و فرودگاه‌های عربستان برخوردهای ناصحیح با حجاج ایرانی انجام می‌شد که قطعا در این خصوص با طرف سعودی صحبت خواهیم کرد، چرا که برخوردهای مناسب براساس مبانی اسلامی و در شان حجاج ایرانی؛ مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران است.

آقای محمّدی با اشاره به امنیت زائران که از دیگر موضوعات مذاکره پیش روست، افزود: با توجه به فضای تبلیغی نامناسبی که علیه شیعیان در عربستان وجود دارد قطعا باید اطمینان داشته باشیم که مشکلی برای حجاج ما پیش نخواهد آمد و آن‌ها در کمال سلامت و آرامش مناسک را به جا بیاورند.

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به مسائلی که احتمال دارد برای حجاج ایرانی پیش بیاید خدمات پزشکی مناسب دغدغه دیگر ماست چرا که با وجود تسلط نداشتن حجاج ایرانی به زبان عربی آن‌ها نمی‌توانند به درمانگاه‌های سعودی مراجعه کنند و همیشه این ساز و کار وجود داشته که زائران از خدمات پزشکی خودمان بهره‌مند می‌شدند و سعودی‌ها هم همیشه خدمات پزشکی سازمان حج را خدمات برجسته‌ای عنوان کرده‌اند و امیدواریم که امسال هم بتوانیم از این خدمات به خوبی استفاده کنیم.

محمدی با تاکید بر پیگیری فاجعه منا در این دوره از مذاکرات، گفت: قطعا یکی از موضوعات مذاکره بحث شهدای منا، فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام است و خسارتی که دولت عربستان باید به ایران بپردازد از دیگر موضوعاتی است که مورد بحث خواهد بود.

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: طبیعی است که محروم شدن جمهوری اسلامی ایران از حضور در حج سال گذشته فضای اجرایی را برای ما سخت تر کرده است به همین علت یکی از موضوع های مورد نظر هیئت ایرانی فراهم شدن بسترهای اجرایی است که مسائل بانکی، تعاملات مالی، وضعیت پروازها، وضعیت ویزا از جمله این موضوعات است که برغم پیچیدگی هایی که دارد ما به طور جدی آن را در مذاکرات دنبال خواهیم کرد.

محمدی تاکید کرد: اگر این موارد که همه آن ها موضوعات منطقی و به حقّ است تامین شد قطعا حجاج ما می توانند با عزّت و سربلندی به حج مشرف شوند اما اگر طرف سعودی اراده ای برای این کار نداشته باشد طبیعتا این شروط محقق نخواهد شد و طبیعی است که امکان حضور حجاج فراهم نمی شود.

وی با توجه به اینکه گروه مذاکره کننده ایران از جمله آخرین کشورهای دیدار کننده با مسئولین حج عربستان است درباره نتایج این مذاکرات، گفت: آنچه که از قبل طرف ایران به طور کتبی به وزارت حج عربستان ارائه شده مسائلی نیست که جای بحث داشته باشد موضوعات منطقی است که خواستار اجرای برنامه‌ای روشن است که در چارچوب آن به زائران ایرانی بی احترامی نشود.

سرپرست سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: طبیعی است که خواسته های به حق ایران موضوعاتی نیست که در آن انعطاف داشته باشیم و بدون این‌ها طبیعی است که عزّت و کرامت حجاج ایرانی حفظ نخواهد شد و حج عزّت‌مندانه‌ای که مد نظر ماست محقق نمی‌شود بنابراین اگر طرف مقابل اراده داشته باشد تمام این موارد را خواهد پذیرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زخمی

      واقعا که چ مملکتی داریم به خدا عابرویه یه مشت زن و دختر و بردن حالا ام بریدبگید تورو خدا مرزارو باز کنید بازم عابرومون و ببرید .خجالت نکشیدا

    • شهید

      بابا بی خیال حح به داد مردم برسید

    • بدون نام

      از کنار برن ،خطر ناکه

    • بدون نام

      تا کی میخواین منت این عربستانی های عوضی رو بکشید؟

    • محسن

      چرا میخواند به حج بروند حج فقر مردمه به خدا

    • بدون نام

      بسلامتی بازم داریدمیرید عربستان منت کشی ال سعود,,پس تکلیف خونهای بناحق ریخته شهدای منا چی میشه؟بازم میخواهیدمیلیاردها دلاربریزیدتوشکم اعراب کثیف,؟واقعا جای تاسف وتاثرداره,,راستی سوغاتی عادل الجبیر روفراموش نکنید,,

    • بدون نام

      بازم برین خودتونو خوار وذلیل کنین مردم حج بی عزت نمیخوان اخرشم این شماییبن که کوتاه میاین

    • فریبا

      موفق باشید و دست پر برگردید انشالله....

    • کهنه سرباز

      باسلام بنده بعنوان یک ایرانی ازحجاج کشور تقاضا دارم درموسم حج فقط مناسک راانجام بدند حتی یک ریال سوغات ازاین وهابیها خرید نکند و ... الهی حج تا ن بانخریدن سوغات مقبول باشد امین

    • بدون نام

      چرا باید جایی رفت که به خون ما تشنه اند

    • بدون نام

      اگر دست من بود میگفتم که هیچوقت نرن

    • آرام

      شما به فکر عزت و کرامت حجاج هستید ؟ شما در فکر امنیت حجاجید ؟
      تجاوز به دو جوان ایرانی در فرودگاه جده یعنی تجاوز به همه ملت ایران .
      کشتار منا را هنوز فراموش نکرده ایم .
      من نمیدانم منافع چه دولی در میان است که دوباره میخواهید منت دولت وحشی عربستان را بکشید و زیر بار خفت و خواری بروید .
      هتک حرمت و کشتار و تجاوز عربهای سعودی نه اولین بار بوده و نه آخرین بار است ، آنها با ایرانی ها ضدیت دارند و فقط پول ما را میشناسند .
      دولت مردان باید ترکیب جمعیتی عربستان را بصورتی انجام دهند که در طی زمان ، ایرانی ها و شیعیان در عربستان سکنی گزینند و از در صد عربها کاسته شده تا بتوان تولیت مکه مکرمه را در دست بگیریم والا آش همین آش است .

    • موسی موسوی

      به به

    • بدون نام

      من شش ساله اسمم دراومده نمیرم پولمو بدم که خرج ریختن خون مسلمونا بشه به نظرمن این حج واجب نیست اخه کجا رسمه که مهمونو مثل حیون باهاش رفتار کنن فقط این نیست که پارسال ایرانیها نرفتن جنسای بنجولشون رودستشون باد کرده اونا هم مردم ساده ماروشناختن

    • زخمی

      نه اگر مردمه ما غیرت داشته باشن نمیرن.هرچند که ایرانیا همه شدن چشم و هم چشمی بازممیرن.کاش فقط مشکل دولت بود مشکل اصلی خوده ماییم که هیچ وقت ارزش هایه خودمون و حفظ نکردیم.جایه تاسف داره به خدا.

    • بدون نام

      حج یکی از ارکان اسلام است روز قیامت از رفتن و نرفتن مسلمانان به حج واجب سئوال خواهد شد.سال 86 جهت مشرف شدن به حج عمره و تمتع ثبت نام کردم هنوز هم سعادت پیدا نکردیم خانه خدا را زیارت کنیم همیشه بعد از نماز دعا می کنم قبل از مرگ بتوانم خانه خدا را زیارت کنم دلم یک ذره شده .خدایا این انتظار کی به اتمام خواهد رسید؟

    • مهدی ازگرگان

      اقایون مسئول ؛اقای رئیس جمهور محترم یک مقداربه فکر منافع مردم باشید این همه بدبخت وبیچاره توی مملکت شبها ازنداشتن گرسنه میخوابند این مردم شریف خوزستان درزمان جنگ چه بلایی بسرشان امد الان چندروزهست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج