جاباما
۴۸۵۱۹۶
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

اجماع روی روحانی در هاله‌ای از ابهام

محمد اسماعيلي در روزنامه جوان نوشت: جريان موسوم به اصلاحات سه ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري وضعيت روبه ساماني را تجربه نكرده و با آشفتگي تشكيلاتي- اجتماعي كم‌نظيري روبه‌رو است تا آنجا كه رهبران اين طيف با سر دادن شعارهايي همانند «آشتي ملي» تلاش كرده‌اند ضمن برانگيختن حس همدردي جامعه با خود از هم‌اكنون پروژه مظلوم‌نمايي را پياده كنند آن هم با چند هدف مهم كه مي‌تواند دستاوردهاي انتخاباتي مهمي را با خود به همراه داشته باشد.

محمد اسماعيلي در روزنامه جوان نوشت: جريان موسوم به اصلاحات سه ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري وضعيت روبه ساماني را تجربه نكرده و با آشفتگي تشكيلاتي- اجتماعي كم‌نظيري روبه‌رو است تا آنجا كه رهبران اين طيف با سر دادن شعارهايي همانند «آشتي ملي» تلاش كرده‌اند ضمن برانگيختن حس همدردي جامعه با خود از هم‌اكنون پروژه مظلوم‌نمايي را پياده كنند آن هم با چند هدف مهم كه مي‌تواند دستاوردهاي انتخاباتي مهمي را با خود به همراه داشته باشد.
«غافل‌سازي ذهن مردم از ناكارآمدي و ناتواني دولت از برآورده كردن شعارهاي انتخاباتي - تبليغاتي»، «القاي وجود بحران دودستگي در بين مسئولان كشوري»، «صلح‌جو معرفي كردن جريان غربگرا»، «جنگجو معرفي كردن حاكميت اسلامي»، «به فراموشي سپردن هزينه‌زا بودن برجام»و«منحرف كردن ذهن مردم از غيرقابل اعتماد بودن غرب» از جمله اهدافي است كه جريان غربگرا از طرح آشتي ملي در آستانه انتخابات ۹۶مطرح كرده است، البته يكي ديگر از اهداف مهم اين جريان «كاهش مشاركت مردمي» در انتخابات پيش رو نيز است، به گونه‌اي كه با ايجاد حس بدبيني نسبت به حاكميت در بين جامعه حضور مردم پاي صندوق‌هاي رأي را كاهش داده و از تقويت پايگاه اجتماعي نظام جلوگيري كند، همانند رويه‌اي كه در انتخابات سال ۸۸ رهبران اين جريان در پيش گرفتند. حال نابساماني این جريان در آستانه انتخابات ۹۶ به چند دليل عمده برمي‌گردد:
۱- روحاني بهترين نامزد آنها - در بدترين شرايط - با كاهش محسوس محبوبيت روبه‌رو شده و در كمترين حد خود قرار دارد.
۲- عدم معرفي نامزد خالص با برند اصلاح‌طلبي، دوري آنها از قدرت مركزي را افزايش و احتمال حذف شدن كامل آنها از چرخه قدرت را بيش از هر زمان ديگري مي‌كند.
۳- فقدان شخصيت كاريزماتيك كه حائز ويژگي‌هايي نظير قدرت بيان (قدرت اقناع‌سازي جامعه) و ايجاد چالش در گفته‌ها و جهت‌گيري‌هاي نامزد رقيب را داشته باشد.

جريان كارگزاران و طيف غربگراي داخلي يا همان جريان مدعي اصلاح‌طلبي در آوردگاه پيش رو با معضلات و موانع يكساني روبه‌رو هستند و از آنجا كه در دور دوم انتخابات سال ۸۴ منافع مشتركي را پيش روي خود احساس كرده‌اند تلاش كرده‌اند با همپوشاني انتخاباتي يك نامزد مشترك را روانه انتخابات كنند. پيشينه و كارنامه كارگزاران و مدعیان اصلاح‌طلبي همانند مواضع انتخاباتي امروز آنها شباهت بسياري به هم دارد، در زمان روي كار بودن دولت كارگزاران در دهه ۷۰ لازمه پيشرفت كشور له شدن قشر مستضعف زير چرخ‌هاي توسعه عنوان مي‌شد و تضاد طبقاتي محصول مستقيم رويكردهاي اقتصادي اين طيف سياسي بود. شعارهاي تبليغاتي محمد خاتمي نيز به سمت توسعه سياسي و آزادي بيان هدايت شد و مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم همچنان مورد غفلت قرار گرفت تا آنجا كه افزايش اختيارات رياست جمهوري جاي فائق آمدن بر مشكلات مردمي را گرفته بود.

اصلاح‌طلبان دغدغه مردم ندارند
برخورد جريان غربگرا با مشكلات روزمره مردم و بي‌تفاوتي نسبت به آن نشان مي‌دهد گره زدن مشكلات اقتصادي مردم با مذاكرات- كه استارت آن يك سال مانده به انتخابات بهار۹۲ زده شد - بهانه‌اي براي رسيدن به يك هدف مهم «گشايش اقتصادي با ابزار مذاكره با امريكا» بود كه هيچ گاه محقق نشد.
«عادي‌سازي رابطه تهران- واشنگتن» هدف اصلي اين جريان بود كه همچنان مورد دستور قرار داشته و بسياري از موضع‌گيري‌هاي اخير نيز در همين راستا صورت مي‌گيرد. آنچه امروز در رسانه‌هاي اين جريان مشهود است مشكلاتي نظير تورم، گراني، ركود و بيكاري سخني به ميان آورند يا به انتقاد از دولت در اين رابطه بپردازند چراكه اهداف اوليه با موفقيت به تحقق رسيده و بايد به فكر برداشتن گام‌هاي اساسي ديگر بود.
به‌ خوبي مي‌توان با تورق روزنامه‌هاي جريان تجديدنظرطلب و اظهارات برخي شخصيت‌هاي وابسته به اين جريان كه در برخي صفحات همين روزنامه‌ها پوشش داشته پي برد كه آنچه داراي اهميت و ارزش نبوده و نيست، دغدغه‌هاي روزمره مردمي است كه به اميدهاي فراوان به دكتر روحاني رأي مثبت داده و در انتظار بودند برجام حداقل برخي گره‌هاي اقتصادي‌شان را بگشايد در حالي كه اساساً اولويت اهداف حزبي است كه به صورت پيوسته براي تحقق آن گام برداشته شده است.

استراتژی یا تهدید روحانی
روزنامه آرمان در شماره روز دوشنبه خود بدون اشاره به نارضايتي مردم از وضع موجود، تيتر يك خود را به استراتژي تجديدنظرطلبان در انتخابات 96 اختصاص داده و با عبارت «تغيير استراتژي انتخاباتي اصلاح‌طلبان» نوشته: «در شرايط كنوني جريان اصلاحات بايد استراتژي انتخاباتي خود را تغيير بدهد و به جاي اينكه با يك گزينه در انتخابات شركت كند، با چند گزينه در كنار آقاي روحاني و به موازات ايشان در انتخابات حضور يابد. گزينه‌هايي كه در كنار آقاي روحاني معرفي مي‌شوند بايد در فضاي انتخاباتي در جهت تببين و اشاعه گفتمان اصلاحات حركت كنند و مسير‌هاي جديدي را پيش روي اصلاح‌طلبان باز كنند، جريان‌هاي سياسي بايد هرچه زودتر از اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ عبور كنند و اجازه ندهند اين اتفاقات سبب انشقاق و دودستگي در فضاي سياسي كشور شود.»

اعتماد نيز همانند آرمان تيتريك خود را به همين مسئله اختصاص داده و تلاش كرده با برجسته كردن «نشست شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان» اين اميدواري را در بدنه اين طيف ايجاد كند كه رهبران تجديدنظرطلب در انتخابات پيش رو با درايت و برنامه‌ريزي عمل خواهند كرد.

اعتماد در تيتر خود عبارت «راهبرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان» را مورد توجه قرار داده و در بخشي از آن نوشته است: «گام‌هاي انتخاباتي در زمستان سرد تهران در حال شتاب گرفتن است.
اصلاح‌طلبان كه اميد بسياري به پيروزي دوگانه در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها بسته‌اند، پس از عبور از شوك فقدان آيت‌الله هاشمي آرام‌آرام در حال بازيابي خود در موقعيت پساهاشمي هستند و مي‌كوشند تا خرد جمعي را جانشين تدبير هاشمي كنند. ديروز نشست شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با همين رويكرد برگزار شد و «كليات راهبردهاي انتخاباتي» اصلاح‌طلبان در آن مورد بحث قرار گرفت و يكي از مهم‌ترين خروجي‌هاي نشست ديروز «تكذيب تعيين هرگونه مصداق و ليست انتخاباتي براي شوراها» بود.»
دوگانگی در تصمیم
آنچه مشهود است اينكه تكليف انتخاباتي تجديدنظرطلبان هنوز مشخص نيست و رهبران اين طيف براي حمايت مطلق از نامزدي روحاني يا ايجاد سپر انتخاباتي براي وي به‌واسطه معرفي پزشكيان و علي مطهري دچار ترديد و دوگانگي هستند و ضعف‌هاي ممتد و دامنه‌دار دولت روحاني و ناكارآمدي آن در برآورده كردن شعارهاي انتخاباتي ۹۲، منجر به آن شده كه رهبران اين جماعت همچنان براي اجماع روي شخص روحاني دچار ترديد باشند چراكه دسترسي نظريه‌پردازان اين طيف به نظر‌سنجي‌هاي رسمي و غيررسمي كه كاهش محبوبيت روحاني را نشان مي‌دهد، بيش از گذشته آنها را در وادي ترديد فرو برده است.
ترديد جماعت تجديدنظرطلب را مي‌توان از سخنان چند روز قبل محمد عطريانفر نيز دريافت كرد، وي درباره حمايت اين جريان از روحاني مي‌گويد: «برآيند من از وضعيت جريان اصلاحات خوب است اما معتقدم روحاني يك رقيب بزرگ دارد و آن عملكرد خود دولت است. فراموش نكنيم مردم ما حزبي تمام‌عيار نيستند و عملكرد را مي‌بينند.»

اين عضو رسمي حزب كارگزاران در ادامه تلويحاً اشاره مي‌كند حسن روحاني انگيزه گذشته براي حضور در انتخابات را نيز ندارد: «به‌نظر مي‌رسد اراده‌اي كه آقاي‌هاشمي را در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ از انتخابات باز داشت، به دنبال حذف آقاي روحاني از صحنه مديريت سياسي كشور و يك‌دوره‌اي كردن دولت ايشان است. در شرايط كنوني اين اراده به دنبال اين است كه به هر شكل ممكن آقاي روحاني را از حضور در انتخابات باز دارد. اين اراده به دنبال حذف آقاي روحاني از مراودات متعارف سياسي نيست بلكه به مراوداتي فراتر از مراودات متعارف فضاي سياسي كشور دل بسته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رای فقط بقایی

    • بدون نام

      حالا روحانی رو تخریب کنید ببینید نفر بعدی یکی بیاد مثل احمدی نژاد دوباره مملکت 100 سااال بیافته عقب...
      خلایق هرچه لایق

    • علی

      روحانی نیم نیم نیم احمدی نژاد هم نیست یک تنه جلو امریکا ایستاد و در کاخ سفید انها را مسخره کرد به این میگن مردقهرمان

    • بدون نام

      فقط احمدی نژاد درود بر شرف پاکش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج