۴۸۷۲۱۷
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

شیراز شاعر ندارد، «پارازیت» دارد

حدود دو ماه پيش بود که اعتراضات مردم شيراز به افزايش پارازيت‌ها در اين شهر آغاز شد؛ اعتراضاتي که روزهاي نخست از صفحات مجازي شروع شده بود، خيلي زود به خيابان رسيد و مسئولان اين استان را وادار کرد تا موضوع را پيگيري کنند. شيراز به‌دليل گستردگي انتشار پارازيت، لقب پايتخت پارازيت ايران را گرفته است. مردم شيراز در چند روز متوالي با تجمع درمقابل استانداري، خواهان پاسخگويي مسئولانشان بودند.

وقایع اتفاقیه نوشت: حدود دو ماه پيش بود که اعتراضات مردم شيراز به افزايش پارازيت‌ها در اين شهر آغاز شد؛ اعتراضاتي که روزهاي نخست از صفحات مجازي شروع شده بود، خيلي زود به خيابان رسيد و مسئولان اين استان را وادار کرد تا موضوع را پيگيري کنند. شيراز به‌دليل گستردگي انتشار پارازيت، لقب پايتخت پارازيت ايران را گرفته است. مردم شيراز در چند روز متوالي با تجمع درمقابل استانداري، خواهان پاسخگويي مسئولانشان بودند.
اگرچه آخرين تجمع با دخالت پليس همراه شد و پس از آن نيز تجمعي مقابل استانداري شکل نگرفت اما استاندار فارس در همان روزها، دانشگاه شيراز و دانشگاه علوم پزشکي اين شهر را مسئول انجام تحقيق درباره زيان‌هاي پارازيت کرد. اين نخستين‌بار نيست که مردم شيراز نسبت به وجود پارازيت در شهر، به‌ويژه در برخي نقاط خاص آن اعتراض مي‌کنند. سال‌هاي گذشته نيز اين اعتراض در ميان شيرازي‌ها ديده مي‌شد اما نه از‌سوي خود مردم پيگيري شد و نه مسئولان پاسخ شفافي به اين موضوع دادند تا اينکه علي اکبري، نماينده مردم شيراز در مجلس در تذکري شفاهي، موضوع پارازيت‌ها را به صورت علني مطرح کرد. نماينده شيراز به مسئولان نسبت به سردردهاي اخير مردم شيراز و بروز نشانه‌هاي ديگری که خبر از تأثيرات مخرب پارازيت‌ها روي بدن آنها داشت، هشدار داد.
پارازيت‌ها زيان‌بار نيستند يا تحقيقات کامل نبوده؟
ماه‌هاي ابتدايي دولت دهم بود که مرضيه وحيد‌دستجردي، وزير بهداشت ‌وقت، صراحتا اعلام کرده بود که پارازيت‌ها تأثير مخربي روي بدن انسان ندارند. به گفته او، تحقيقي وجود نداشت که نشان دهد پارازيت‌ها سلامتي انسان را به خطر مي‌اندازند. او البته اين نکته را اعلام نکرده بود که تا آن زمان تحقيقي در اين مورد انجام نشده بود تا تأثيرات پارازيت را بر سلامت انسان بررسي کند. دي امسال بود که رضا ملک‌زاده، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خبر از تأثير پارازيت‌ها در ابتلا به سرطان داد. ملک‌زاده گفته بود: «چون در ابتدا اطلاعات کاملي نداشتيم که پارازيت‌ها سرطان‌زا هستند يا خير، اظهارنظر نمي‌کرديم اما مطالعات اوليه اخير، نشانگر آن است که اين امواج و پارازيت‌ها عوارض دارند و در ابتلا به سرطان مؤثر هستند.»
اظهارات ملک‌زاده، موجي از نگراني را در ميان مردم ايجاد کرد. همزمان با همين اظهارات بود که مردم شيراز مدعي بودند پارازيت‌ها در شيراز افزايش پيدا کرده و حالا علاوه بر تأثيراتش روي وسايل ارتباطي، روي بدن شهروندان شيرازي هم خودش را نشان داده است. پس از تجمعات گسترده مردم، استاندار شيراز قول پيگيري موضوع را داد. علي‌اکبر صفوي، قائم‌مقام دانشگاه شيراز، در اواخر دي خبر از تشکيل تيم تحقيقاتي داد و گفته بود؛ اين تيم تا يک ماه ديگر نتايج تحقيقات را به استانداري فارس گزارش خواهد داد. قاسم حبيب‌آگهي، عضو هیئت علمي دانشگاه شيراز و يکي از اعضاي کارگروه تحقيقاتي پارازيت، انجام تحقيقات را رو به اتمام مي‌داند. او به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: «ما به‌عنوان تيم تحقيقاتي دانشگاه شيراز که مسئول اندازه‌گيري‌هاي فني امواج بوديم، کارمان را انجام داده‌ايم. اندازه‌گيري‌ها در اختيار تيم دانشگاه علوم پزشکي قرار گرفته اما آنها هنوز نظر قطعي خود را در‌اين‌زمينه اعلام نکرده‌اند.»
پارازيت هست اما کم هست!
حبيب‌آگهي درباره نتايج تحقيقات هم مي‌گويد: نتايج تحقيقات نشان مي‌‌دهد که ما در شيراز ميزان پارازيت زيادي نداريم. نمي‌‌توانيم بگويم پارازيت در شيراز نسبت به کل کشور بيشتر است زيرا ما اندازه‌‌هاي اين امواج را تنها در این شهر ثبت کرده‌ايم و امکان مقايسه وجود ندارد. او معتقد است نتايج تحقيقاتي که در شيراز انجام شده، کاملا علمي و قابل تعميم است: «به شما قول مي‌دهم که اين تحقيقات در بالاترين سطح علمي انجام شده و کاملا قابل اعتماد است. اگر اين تحقيقات نشان دهد که اين ميزان از پارازيت روي بدن انسان تأثير مخرب دارند، ما مي‌توانيم آن را به کل اين استان و حتي جهان تعميم دهيم.»
حبيب‌آگهي ادامه مي‌‌دهد: «امواج را در بيش از 200 نقطه اندازه‌گيري کرديم. آنچه در اندازه‌گيري‌ها مشخص شد، اين بوده که ميزان امواج الکترومغناطيسي کمتر از استانداردهاي جهاني است. ما در مورد اينکه ميزان اين پارازيت‌ها کم بوده، اطمينان داريم اما موضوع اينجاست که بايد مشخص شود همين ميزان کم، تأثير روي سلامت انسان دارد يا نه.»
عضو تيم تحقيقاتي دانشگاه شيراز درحالي از کم‌بودن ميزان پارازيت‌ها سخن مي‌گويد که شنيده‌ها نشان مي‌دهند پارازيت در روزهاي انجام تحقيقات کاهش يافته است و آنچه در تحقيقات ثبت شده، پارازيت‌هاي واقعي شهر شيراز نيست. نگين، يکي از ساکنان غرب شيراز درباره کاهش پارازيت‌ها مي‌گويد: «دقيقا از همان يک ماه پيش شايد هم کمي بيشتر، پارازيت‌ها کم شدند. قبل از اين حتي شبکه‌هاي تلويزیوني صداوسيما را هم به زحمت مي‌ديديم اما در اين روزها، همه وسايل ارتباطي حالت طبيعي دارد و مشکلي نداريم.»
او ادامه مي‌دهد: «مادربزرگ من در ماه‌هاي اخير سر‌درد‌هاي زيادي داشت تا جايي که مجبور شديم او را به تهران و منزل خاله‌ام منتقل کنيم. از وقتي به تهران رفته، سردردهايش بهتر شده و قصد داشتيم حالا که پارازيت‌ها کمتر شده او را برگردانيم خانه اما هنوز هم ترس از برگشت پارازيت‌ها را داريم.» قاسم حبيب‌آگهي اما کاهش عمدي پارازيت‌ها طی دوران تحقيقات را تکذيب نمي‌کند و مي‌گويد: «ما اطلاعاتي درباره ميزان پارازيت‌ها در گذشته نداشتيم که بتوانيم متوجه کاهش آن شويم اما خوشحال مي‌شويم اگر پارازيت‌ها کم شده باشند و نتيجه تحقيق ما اين باشد که مردم احساس رضايت کنند. شايد بتوانيم مسئولان اجرايي را مجاب کنيم تا ميزان پارازيت‌ها را در همين حد حداقلي نگه دارند و افزايش ندهند.»
تأييد نتايج قبلي، پارازيت عامل سرطان
آنچه اکنون نه‌فقط براي مردم شيراز بلکه براي تمامي ايرانيان اهميت دارد، اين است که بدانند پارازيت‌ها چه تأثيراتی روي بدن آنها مي‌گذارند و افزايش ميزان ناباروري و سرطان در ايران، معلول افزايش پارازيت‌ها است يا خير؟ تاکنون بارها اظهارنظرهايي در اين مورد انجام شده، برخي، پارازيت‌ها را زيان‌بار و عامل سرطان مي‌دانند و برخي مي‌گويند هنوز زيان‌باربودن آنها اثبات نشده است. عده‌اي هم ميانه را گرفته‌اند و معتقدند بايد در اين مورد تحقيقات کاملي صورت بگيرد تا پس از آن اظهارنظر کنيم. علي‌اکبر صفوي، قائم‌مقام دانشگاه شيراز که در جريان جزئيات اين تحقيق قرار دارد، درباره نتايج به دست آمده فعلي مي‌گويد: «ما هنوز نتايج را به صورت کامل دريافت نکرده‌ايم اما تا اين مرحله از تحقيقات، نتايج تحقيقات گذشته تکرار و تأييد شده است. نتيجه، کم‌وبيش مشخص است اما بايد جمع‌بندي‌هاي پاياني را انجام دهيم و نظر قطعي را اعلام کنيم.»
به نظر مي‌رسد منظور قائم‌مقام دانشگاه شيراز از نتايج قبلي تحقيقاتي، این است که دانشگاه‌هاي شيراز مدتي قبل آن را انجام داده که در آن، ضررهاي امواج الکترومغناطيسي تأييد شده است. دکتر علي‌رضا مهديزاده، استاد گروه فيزيک پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز، پيش‌ازاين درباره تحقيقات دانشگاه علوم پزشکي گفته بود: «مطالعه امواج الکترومغناطيس بسيار قوي‌تر از امواجي که عامه آن را پارازيت مي‌خوانند، نشان داده که درپي آن، اسپرم مردان کاهش پيدا مي‌کند، حافظه کوتاه‌مدت کاهش مي‌يابد و جانوران مورد مطالعه به سردرد و سرگيجه دچار مي‌شوند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حیدر

      آیا آقایون خیل عظیم بیماران سرطانیو در کشور ندیدن ؟ !!!!! یا حتما سلامتی مردم ابدا براشون اهمییتی نداره ؟

    • بدون نام

      ای لعنت بر دروغگو،آقای حبیب پارازیتها
      به حدی زیاد است که تا شعاع 400 کیلومتری استان
      هم پوشش میدهد،یک نگاه به کوه دراک بینداز تا
      ببینی غول پخش پارازیت چه بر سر مردم می آورد.
      امیدوارم خود وخانواده ات هم در امان نباشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج